کامیون معدن، غول پیکرترین انواع ماشین معدن و حمل سنگ‌های معدنی در جهان

4.4/5 - (78 امتیاز)

کامیون معدن، غول پیکرترین انواع ماشین معدن و حمل سنگ‌های معدنی در جهان

کامیون غول پیکر معدن

غول پیکر‌ترین خودروی حمل سنگ‌های معدنی در جهان

۴.۴/۵ - (۷۸ امتیاز)

پس از کشف بزرگترین معادن مس جهان و دیگر معادن و شروع تولید و استخراج صنعتی فلزات و عناصر مختلف، مسئله‌ی سرعت تولید و انتقال و استفاده از کامیون های معدن، همواره از چالش‌های مهم بوده است. حالت ایده‌آل موقعیت جغرافیایی یک معدن، به‌گونه‌ای است که امکان احداث واحد استخراج در نزدیکی آن فراهم باشد.

در این صورت با یک خط نوار نقاله، سنگ‌های معدنی با سرعت بالایی به معدن منتقل می‌شود. در غیر این صورت باید از کامیون معدن کمک گرفت.

اما اصولاً معادن در شرایط صعب‌العبور قرار دارند و امکان احداث کارخانه در نزدیکی آن‌ها فراهم نیست. در این صورت به کامیون‌های غول پیکر با ظرفیت بسیار بالایی نیاز است.

بین استخراج‌کنندگان فلزات در دنیا، این اصطلاح رایج است که وقتی زمان به معدن‌کاوی می‌رسد، هر چه ادوات بزرگ‌تر باشد، بهتر است. به همین دلیل صنایع ساخت تجهیزات معدن همواره به ساخت ماشین آلات عظیم، قدرتمند و بهینه مشغول‌اند. این کامیون‌ها، ابعادی نزدیک به یک ماموت منقرض شده را دارند!

در این مقاله، چند مدل از بزرگ‌ترین کامیون های معدن ساخته شده در دنیا را معرفی خواهیم کرد. با آیرومارت همراه باشید.

علت استفاده از کامیون معدن

استخراج سنگ معدن آهن، فرایندی نیازمند به ماشین آلات و دستگاه‌های عظیم الجثه است. برای تبدیل سنگ آهن به فولاد، پس از حذف ناخالصی‌ها، فرآیندهای مختلفی انجام می‌گیرد.
گندله‌ سازی و کنسانتره آهن از جمله این فرآیندها به شمار می‌روند. این حوزه، به عنوان یکی از زمینه‌های پرکاربرد کامیون معدن شناخته می‌شود.

بسیاری از فرایندهای عمرانی، ساخت‌وساز و بهره‌وری، به کامیون های معدن غول پیکر نیاز دارند. همان‌طور که بدون ماشین‌آلات ساختمانی، فرایندهای حمل‌ونقل، تخریب و ساخت پیش نمی‌رود، استخراج بدون وجود کامیون های معدن، عملاً قابل‌انجام نیست. در حقیقت، سرعت بسیار کاهش می‌یابد تا جایی که هیچ پیشرفتی حاصل نمی‌شود.

انواع کامیون معدن جهان

در ادامه این مقاله به معرفی بزرگ‌ترین و عجیب‌ترین کامیون های معدن جهان می‌پردازیم:

مدل Belaz 75710، کامیون معدن غول پیکر جهان

کامیونBelaz 75710، به‌عنوان بزرگ‌ترین کامیون معدن بلاز، هیولایی است که اولین مدل آن در سال ۲۰۱۳ توسط کارخانه بلاروسی belaz تولید شد. کارخانه بلاز، یک‌سوم از بزرگ‌ترین کامیون معدن جهان را تولید می‌کند.

این کامیون با ظرفیت حمل معادل ۴۹۶ تن، در مقایسه با تولیدات قبلی این کارخانه ۲۵ درصد ظرفیت بیشتری دارد. این کامیون معدن بزرگ، اولین‌بار در معادن کشور روسیه آزمایش شد و پس از قبول‌شدن در آن‌ها در معادن سراسر دنیا مورداستفاده قرار گرفت.

کامیون معدن مدل Belaz 75710

کامیون معدن مدل Belaz 75710

در ویدئوی زیر دقایقی از طراحی و ساخت این ماشین غول پیکر را تماشا کنید:

این کامیون غول پیکر ۲۰ متر طول دارد. وزن این ماشین حدود ۳۶۰ تن و حداکثر سرعت آن ۶۴ کیلومتر بر ساعت است. اگرچه وزن زیاد این کامیون معدن از قدرت مانور آن می‌کاهد، اما قادر است با تکنولوژی هوش مصنوعی، بهترین مسیر را برای رسیدن به مقصد انتخاب کند.

در ساخت این ماشین معدن از دو موتور ۶۵ لیتری ۱۶ سیلندری دیزل استفاده شده است که هریک توانی به‌اندازه ۲۳۰۰ اسب بخار دارد. در شکل زیر تصویری از این کامیون بزرگ معدن دیده می‌شود:

مدل Caterpillar 797F

این کارخانه را می‌توان از قدیمی‌ترین تولیدکننده کامیون معدن کاترپیلار در دنیا دانست. محصولات این شرکت از سال ۱۹۲۵ تولید و راهی معادن مختلف شده‌اند. این کامیون غول پیکر معدن، ظرفیتی معادل ۴۰۰ تن دارد. طول آن نزدیک به ۱۵ متر و وزن آن در حدود ۲۸۰ تن است.

این مدل، دومین کامیون معدن دنیا از نوع کمپرسی است. باتوجه‌به این که این مدل کوچک‌تر و سبک‌تر از رقیب بلاروسی خود است، می‌تواند با سرعت بیشتر و در حدود ۶۸ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. تصویر این مدل از ماشین معدن در زیر دیده می‌شود.

کامیون معدن مدل Caterpillar 797F

کامیون معدن مدل Caterpillar 797F

مدل Terex MT 6300AC

این مدل از محصولات کارخانه ترکس، از جمله ماشین های غول پیکر معدن ساخته شده درجه یک دنیا است که در استخراج سنگ آهن کاربرد دارد. این مدل رقیب داخلی آخرین مدل شرکت caterpillar است.

ظرفیت این ماشین معدن غول پیکر، معادل ۴۰۰ تن است. این کامیون، وزنی معادل ۲۶۰ تن دارد. طول آن ۱۴/۸ متر و حداکثر سرعت آن ۶۴ کیلومتر بر ساعت است. در زیر تصویری از این سومین ماشین معدن غول پیکر دیده می‌شود.

کامیون معدن مدل Terex MT 6300AC

کامیون معدن مدل Terex MT 6300AC

مدل Liebherr T 284

کارخانه Liebherr، از سال ۱۹۴۰ تاکنون در حال ساخت ماشین آلات معدنی غول پیکر است. مدل T284 آخرین و بزرگترین مدل تولیدی این شرکت است.

این مدل هم ظرفیت تقریبی ۴۰۰ تن سنگ معدنی دارد. طول این کامیون معدن ۱۵/۶۹ متر است و حداکثر سرعت این ماشین معدن غول پیکر، به ۶۴ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و بزرگترین تولیدکنندگان فولاد جهان از آن استفاده می‌کنند.

کامیون معدنمدل Liebherr T 284

کامیون معدن مدل Liebherr T 284

کامیون معدن Belaz 75601، بزرگترین ماشین معدن

این کامیون یکی از بزرگترین دامپتراک جهان و از آخرین سری مدل‌های شرکت بلاز است که ۶۷۲ تن ظرفیت دارد و در شرایط مختلف آب‌وهوایی و همچنین در معادن عمیق کاربرد دارد.

این کامیون معدنی ۳.۷۵۰ اسب بخار قدرت دارد و از طریق موتور دیزل ۲۰ سیلندری تأمین انرژی می‌شود.

سرعت این دامپتراک ۶۴ کیلومتر بر ساعت است و توان باربری ۳۹۶ تن بار را دارد.

کامیون معدن مدل Belaz 75601

کامیون معدن مدل Belaz 75601

کامیون معدنی کوماتسو ۹۸۰E-4

این ماشین معدن در سپتامبر ۲۰۱۶ توسط شرکت آمریکایی کوماتسو ساخته و معرفی شد و دارای ظرفیت حمل بار ۴۰۰ تن است.

این مدل از کامیون های معدن از جمله بزرگترین کامیون کمپرسی عقب محرکه الکتریکی است که به بیل‌های سطلی بزرگ با ظرفیت ۷۶ مترمکعب مجهز است و مناسب معدن‌های با مقیاس بزرگ است.

وزن این کامیون حدود ۶۲۵ تن است که با یک موتور دیزلی ۳۵۰۰ اسب بخاری با سیلندرهای ۱۸ ولتی تا سرعت ۶۱ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند.

کامیون معدن مدل کوماتسو 980E-4

کامیون معدن مدل کوماتسو ۹۸۰E-4

کامیون هیتاچی مدل EH5000AC-3-5

وزن خالص این ماشین معدن، ۵۵۱ تن و ظرفیت حمل بار آن ۳۲۶ تن است. این ماشین غول پیکر، ۱۶ سیلندر دارد و از موتور دیزل کم آلاینده کامینز استفاده می‌کند. قدرت موتور آن ۲۸۵۰ اسب بخار است و با سرعت ۵۶ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند.

کامیون معدن هیتاچی مدل EH5000AC-3-5

کامیون معدن هیتاچی مدل EH5000AC-3-5

کامیون معدنی بلاز ۷۵۶۰۰

کامیون بلاز ۷۵۶۰۰، یکی از بزرگترین ماشین های غول پیکر معدن و اولین نسل از کامیون‌های ماینینگ کلاس ۷۵۶۰ بلاز با ظرفیت بار ۳۵۲ تن محسوب می‌شود که مناسب انتقال سنگ آهن و آهن اسفنجی در معادن روباز عمیق و برای شرایط آب‌وهوایی مختلف طراحی شده است.

کامیون معدن مدل بلاز 75600

کامیون معدن مدل بلاز ۷۵۶۰۰

کامیون معدنی Komatsu 960E-1 و Komatsu 960E-1K

این نوع کامیون های معدنی، از دسته کامیون های غول پیکر کمپرسی سفت‌وسخت کوماتسو محسوب می‌شوند که ظرفیتی حدود ۳۶۰ تن دارند.

کامیون معدن مدل ۹۶۰E-1 در سال ۲۰۰۸ ساخته و معرفی شد و به‌عنوان اولین نسل از کامیون‌های باربری سری ۹۶۰E از کوماتسو معرفی شد و به دنبال آن تولید کامیون مدل ۹۶۰E-1K به بازار آمد.

کامیون معدن مدل Komatsu 960E

کامیون معدن مدل Komatsu 960E

کامیون های معدن در ایران

با اکتشاف بزرگترین معادن آهن ایران و دیگر معادن، بهره‌برداری و استخراج به ماشین ‌های معدن نیاز است. این کامیون‌ها با لودر غول پیکر معدن بارگیری شده و از راه صعب‌العبور معادن، خود را به کارخانه می‌رسانند.

اگرچه اکثر کامیون‌های مورداستفاده کشور وارداتی است، اما خودروسازی چاپار مشکین‌شهر، نخستین کامیون داخلی را تولید کرده است. این کامیون توانی به‌اندازه ۳۵۴ اسب بخار را دارد.

در ساخت این خودروهای غول پیکر معدن، از ورق فولادی در آلیاژهای مختلف استفاده می‌شود. ورق سیاه ST37 از جمله این ورق‌های پرکاربرد در ساخت کامیون معدن است. برای استعلام قیمت ورق ST37 می‌توانید به سایت آیرومارت مراجعه کنید.

بازرگانی فولاد آیرومارت انواع ورق فولادی و مصالح ساختمانی مورداستفاده در ساختمان و ساخت بدنه، پنل و … خودروها و کامیون های معدن را عرضه می‌دارد. این مجموعه امکان ارسال بار به سراسر کشور را فراهم می‌آورد، به‌طوری‌که می‌توانید از نزدیک‌ترین انبار به کارخانه بار را تحویل بگیرید.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره در خصوص خرید ورق روغنی، ورق سیاه و … و همچنین دریافت خدماتی چون برشکاری، از طریق شماره‌تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ با آیرومارت تماس حاصل فرمایید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.4/5 - (78 امتیاز)

  1. مهدی
    مهر ۲۲, ۱۴۰۰ ۱۳:۱۴
    چه کامیون معدن های جذابی. واقعا ماشین سنگینا عجیب و جالبن
    1. آیرومارت
      مهر ۲۴, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۹
      سلام بله با نظر شما موافق هستیم. کامیون های معدن ظاهر جالبی دارند.
  2. محمدرضا
    دی ۱۳, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۷
    ما کامیون مععدن داخلی نداریم نه؟
    1. کیانوش
      فروردین ۸, ۱۴۰۲ ۱۲:۳۰
      هپکو تا صد تن ظرفیت بار رو زده
      1. آیرومارت
        فروردین ۹, ۱۴۰۲ ۱۶:۱۶
        انواع کامیون هپکو، قابلیت بارگیری در تناژهای مختلفی رو دارند اما طبق آخرین اخباری که منتظر شده، آخرین کامیون این کارخونه ایرانی که از برندهای معروف کشور محسوب میشه تا ۶۵ تن ظرفیت داره.
  3. صادق سروستانی
    دی ۲۶, ۱۴۰۱ ۲۰:۳۴
    علاوه بر شکل عجیب و غریب و غول پیکری که دارن قیمت ماشین های معدن هم باید عجیب غریب و غول پیکر باشه
    1. آیرومارت
      دی ۲۷, ۱۴۰۱ ۱۶:۲۵
      سلام. وقت شما بخیر. بله قیمت ماشین های معدن بالا هست.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.