تست میلگرد چگونه انجام می شود؟

5/5 - (1 امتیاز)

تست میلگرد چگونه انجام می شود؟

تست میلگرد

میلگرد یکی از پرمصرف‌ترین مصالح در صنعت ساخت و ساز است و کیفیت آن تاثیر زیادی بر استاندارد و مقاومت سازه دارد. گاهی افراد فکر می‌کنند که تنها قیمت میلگرد ساده و آجدار است که کیفیت نهایی را تضمین می‌کند، ولی با داشتن بهترین نوع میلگرد هم باز باید آزمایش میلگرد صورت بگیرد. در واقع بر اساس نتایج این آزمایشات می‌توان در مورد ویژگی‌های میلگرد نظر قطعی داد.
ما در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم انواع آزمایش میلگرد کدامند و درباره نحوه آزمایش میلگرد صحبت خواهیم کرد. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

آزمایش میلگرد چیست؟

میلگرد یکی از مهم ترین مصالح مورد نیاز ساختمان است. میلگرد برای افزایش مقاومت کششی در بتن به کار برده می‌شود، بنابراین خودِ میلگرد باید استحکام کافی را داشته باشد. امروزه انواع مختلفی میلگرد در بازار وجود دارند که می‌توان آنها را به روش‌های مختلف دسته‌بندی کرد.

از نظر شکل ظاهری دو نوع میلگرد ساده و آجدار به فروش می‌رسند. میلگرد ساده که آن را با نام A1 می‌شناسیم، میلگرد فولادی صاف و نرم است. این میلگرد به دلیل کربن کم، برای عملیات جوشکاری بسیار مناسب محسوب می‌شود. میلگرد آجدار دارای برجستگی‌های استانداردی بر روی خود است. در انتخاب و خرید میلگرد آجدار، کلاف و یا ساده، باید به مقاومت تسلیم و مقاومت کششی توجه شود.

مقاومت کششی، حداکثر نیرویی است که قبل از شکستن میلگرد اعمال می‌شود و مقاومت تسلیم نیرویی است که بدون ایجاد تغییر شکل بر روی میلگرد وارد می‌شود. از آنجایی که نیروی وارد شده به میلگرد بیش از نیروی تولیدی است، تغییر شکل دائمی در میلگرد رخ می‌دهد. بنابراین برای بررسی این موارد، باید تست میلگرد صورت بگیرد.

تست میلگرد

انواع آزمایش میلگرد

مهندس عمران باید میلگردها را قبل از استفاده در پروژه، ارزیابی و آزمایش کند تا از کیفیت و کارایی آن مطمئن شود. این آزمایش‌ها به ۲ دسته تست های مخرب و غیر مخرب طبقه‌بندی می‌شوند که در ادامه به بررسی هر گروه می‌پردازیم.

۱. آزمون های مخرب

این آزمون‌ها مجموعه‌ای از آزمایشات انجام شده روی میلگردها محسوب می‌شوند و باید تا زمانی که محصول اصلی تخریب شود، ادامه پیدا کنند. به همین دلیل است که آنها را آزمایش های مخرب می‌نامند. این تست میلگردها شامل ارزیابی استحکام کششی، سختی، انعطاف‌پذیری، مقاومت در برابر ضربه و مقاومت پیچشی است. اهمیت آزمایش های مخرب در بعضی از عملیات‌های ساختمانی، مانند خمکاری میلگرد، به خوبی مشخص است.

این آزمایش‌ها عبارتند از:

  • آزمایش کشش میلگرد

    تست کشش میلگرد توسط تجهیزات مکانیکی یا هیدرولیکی و به منظور ارزیابی خواص پایدار میلگرد انجام می‌شود. این مورد به حداکثر مقاومتی اشاره دارد که میلگرد می‌تواند در آزمایشات تحمل کند. در این آزمایش، خاصیت کشسانی و ارتجاعی میلگرد بررسی شده و نقطه تسلیم، حد الاستیک و شکنندگی میلگرد را ارزیابی می‌کنند.

آزمایش کشش میلگرد

  •  آزمایش خستگی میلگرد

    علاوه بر احتمال شکستگی ناشی از کشش، ممکن است میلگردها به مرور زمان در هنگام جاسازی در بتن بشکنند. این موضوع می‌تواند حتی پس از گذراندن تست کشش میلگرد نیز رخ دهد. بنابراین با توجه به مقررات ساختمانی، لازم است قبل از استفاده از میلگرد در ساختمان، میزان خستگی ناشی از این محصول را آزمایش کنید. آزمون خستگی برای تعیین حداکثر تنش قابل تحمل، قبل از شکستن میلگرد استفاده می‌شود.

  • آزمایش خمش سرد میلگرد

    استاندارد آزمایش خمش میلگرد، بر طبق قوانین ملی ایران صورت می‌گیرد. طبق این استاندارد، آزمایش بر روی میلگردهایی به طول ۲۵۰ میلیمتر و بیشتر انجام می‌شود. این میلگردها تحت هیچ گونه عملیات مکانیکی نیستند.

آزمایش خمش سرد میلگرد

  •  آزمایش خمش مجدد میلگرد

    این آزمایش در چند مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول، میلگرد را ۹۰ درجه در جهت خاصی خم می‌کنند و سپس به مدت ۳۰ دقیقه تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد حرارت می‌دهند. در مرحله بعد، پس از سرد شدن میلگردها، عمل خمش را در سمت خلاف جهت اولیه و به اندازه ۲۰ درجه انجام می‌دهند.
    سپس یک لایه آج را از روی میلگرد جدا کرده و آن را بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند که میلگرد به هیچ سمتی خمیده یا شکسته نشده باشد. دقت کنید که دمای محیط در این تست باید بین ۱۵ تا ۲۵۰ درجه سانتیگراد باشد.

۲. آزمایش های غیر مخرب

برخی از انواع تست میلگرد در بخش آزمایش های غیر مخرب بررسی می‌شوند. آزمایش‌ ابعاد و وزن و آزمایش‌ ترکیبات شیمیایی، دو مورد از مهم‌ترینِ این آزمایش‌ها به شمار می‌روند. بر عکس گروه قبلی، انجام این تست‌ها هیچ‌گونه آسیبی به محصول وارد نمی‌کند.

  • اندازه گیری ابعاد میلگرد

    استاندارد ملی شماره ۳۱۳۲ که استاندارد میلگرد در ایران است و رواداری تحمل قطر، آج و طول میلگرد را تعیین می‌کند. قبل از استفاده از میلگرد باید این موارد را بررسی کرده و از درستی آنها مطمئن شوید.

اندازه گیری ابعاد میلگرد

  • آزمایش میلگرد زنگ زده

    اگر میلگرد دچار پوسیدگی، پوسته پوسته شدن و زنگ زدگی شده باشد، نمی‌توان آن را در بتن استفاده کرد. اما در صورتی که میلگرد به گونه‌ای خورده شود که باعث پوسته پوسته شدن یا خوردگی عمیق نشود و در صورتی که در سایر آزمایشات بازرسی مشکلی نشان داده نشود، می‌توان از میلگرد در بتن استفاده کرد.

در ضمن، تست بتن و میلگرد باید همزمان انجام شوند و اگر یکی از آنها تایید نشد، دیگری نیز رد می‌شود. زیرا در هنگام ساخت و ساز از میلگرد برای افزایش مقاومت بتن استفاده می‌کنند و تاثیر استفاده از میلگردهای باکیفیت در ساختمان بر کیفیت کل سازه دیده می‌شود.

آزمایش تست میلگرد باید بر روی چه تعداد نمونه صورت بگیرد؟

آیین نامه تست میلگرد بیان می‌کند که نمونه‌ها باید به گونه‌ای در نظر گرفته شوند که بتوان نتایج آزمایش را به کل میلگرد استفاده شده در فونداسیون ساختمان، تعمیم داد. برای این کار رعایت شرایط زیر در حین نمونه‌برداری ضروری است:

  •  اگر به میلگرد با گریدهای مختلف نیاز دارید، باید حداقل یک نمونه از هر گرید را انتخاب کرده و نتایج آزمایش میلگرد نمونه را بررسی کنید.
  •  نکته بعدی که باید به آن توجه کرد، تفاوت در سایز میلگردهای استفاده شده است. شما باید حداقل یک نمونه از میلگرد با هر اندازه‌ای را بر اساس معیارهای موجود در قوانین ساختمانی، امتحان کنید.
  •  در ضمن، به ازای هر ۵۰ تن میلگرد مصرفی باید یک نمونه میلگرد برای آزمایش‌های مربوطه انتخاب شود. حتی اگر مقدار میلگردی که استفاده می‌کنید کمتر از این تعداد باشد، باید نمونه را تست کنید.

تست میلگرد

چه کسی باید آزمایش میلگرد را انجام دهد؟

فقط مهندسان عمران پروژه می‌توانند به بررسی تست میلگرد بپردازند. زیرا این کار به تجربه و مهارت زیادی نیاز دارد و کوچکترین اشتباه در بررسی نتایج می‌تواند کل پروژه را با مشکل روبه‌رو کند. دستگاه تست میلگرد و نرم افزارهای هوشمند به مهندسان کمک می‌کنند تا درصد ازیاد طول میلگرد و کلیه رفتارهای مقطع را مورد ارزیابی قرار دهند.
هنگام برآورد هزینه پروژه ساختمانی، علاوه بر محاسبه قیمت آهن و مقاطع فولادی، باید هزینه آزمایش میلگرد و سایر آزمایشات را نیز در نظر بگیرید. خوشبختانه در حال حاضر کشور دارای مراکز معتبری برای تست میلگرد است که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

خرید انواع میلگرد و آهن آلات از آیرومارت

همانطور که عنوان شد، میلگرد یکی از مهمترین مصالح ساختمانی است و باید به کیفیت آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای خرید میلگرد وارد سایت آیرومارت شوید. پس از مشاهده قیمت روز، می‌توانید نسبت به خرید میلگرد اصفهان، بناب و دیگر برندها، به صورت آنلاین، اقدام نمایید. در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره در خرید، با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.