تفاوت گندله و آهن اسفنجی

4.5/5 - (2 امتیاز)

تفاوت گندله و آهن اسفنجی

تفاوت گندله و آهن اسفنجی

با توجه به محصولات متفاوتی که در صنعت فولاد سازی تولید می‌شوند. ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که هر یک از آن‌ها چه ویژگی‌هایی دارند. یکی از پرکاربردترین محصولات مورد استفاده در صنعت فولادسازی، گندله است که نقش مهمی در واحد‌های فولاد‌سازی دارد. آهن اسفنجی نیز یکی از پرکاربردترین مواد اولیه در این صنعت است. اما تفاوت گندله و آهن اسفنجی چیست؟

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

در این مقاله از آیرومارت با بررسی گندله و آهن اسفنجی نشان می‌دهیم که چه تفاوت‌هایی دارند. شما می‌توانید هرگونه اطلاعات درمورد آهن آلات یا قیمت آن‎ها را از طریق وبسایت اینترنتی آیرومارت به دست آورید.

همه آنچه که باید درباره گندله سنگ آهن بدانید

به گلوله‌های کوچکی که از سنگ آهن و دیگر مواد افزودنی ساخته شده و به عنوان ماده اولیه در نحوه تولید آهن خام مورد استفاده قرار می‌گیرند، گندله گفته می‌شود.

گندله برای تولید فولاد در کوره بلند یا از طریق احیای مستقیم آهن کاربرد دارد. در این میان گندله مورد استفاده در روش احیای مستقیم عیار آهن بیشتری داشته و ناخالصی آن کم‌تر است. در مقابل گندله کوره بلند در ابعاد بزرگتری ساخته شده و از استحکام بالایی برخوردار است.

جالب است بدانید که انواع گندله با استفاده از ترکیب بنتونیت، شیر آهک، مواد آلی، آهک، سیمان و آب ساخته می‌شوند. در واقع سنگ‌های آهن خرد شده و آسیاب شده و بعد به صورت گلوله‌هایی با دانه‌بندی بین صفر تا صد میلکرون آماده می‌گردد. در نهایت با پخت این گلوله‌ها، فرآیند تولید گندله تکمیل می‌شود.

مواد اولیه در ابتدا به صورت خام بوده و در طول فرایند گندله سازی سخت می‌شوند. به طور کلی گلوله‌های سنگ آهن دایره‌ای شکل بوده و ابعاد ۶ تا ۱۶ میلی‌متری دارند.

این گلوله‌ها نقش مهمی در تنظیم ترکیب شیمیایی و خواص متالورژیک فولاد دارند. به طور معمول از ۶۴ تا ۷۲ درصد آهن و مواد اضافی مختلف تشکیل شده و به تسهیل فرایند تولید گندله کمک زیادی می‌کنند.

گندله سنگ آهن

همه آنچه که باید درباره آهن اسفنجی بدانید

آهن اسفنجی یا آهن احیای مستقیم (DRI) به روش گازی یا با استفاده از زغال سنگ تولید شده و به عنوان ماده اولیه در تولید محصولات فولادی گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ماده از عملیات احیای بی‌واسطه به دست آمده و شکل تغییر یافته گندله است. آهن اسفنجی به صورت شمش یا میلگرد در آمده و در صنایع مختلف به کار گرفته می‌شود.

آهن اسفنجی به شکل قطعات کروی متخلخل بوده و در همه روش‌های تولید فولاد قابل استفاده است. به طور کلی سازندگان فولاد از آهن اسفنجی به عنوان یک منبع انرژی کارآمد استفاده کرده و ۵۰٪ آن را در کوره‌های القایی جایگزین ضایعات می‌کنند.

بنابراین استفاده از آهن اسفنجی روشی کم هزینه برای تولید فولاد است که در مقایسه با آهن خام عیار بالاتری دارد. در این میان روش احیای مستقیم به لحاظ زیست محیطی در اولویت بوده و با سرعت بالاتری انجام می‌شود. همچنین آهن اسفنجی حمل و نگهداری آسانی داشته و امکان استفاده از گاز طبیعی بدون حذف ناخالصی‌های آن را فراهم می‌کند.

تفاوت گندله و آهن اسفنجی در تولید

اکنون که می‌دانید گندله و آهن اسفنجی چیست قصد داریم با بررسی تفاوت گندله و آهن اسفنجی اطلاعات شما را در این زمینه تکمیل می‌کنیم. در این میان یک تفاوت مهم گندله و آهن اسفنجی مربوط به فرایند تولید آن‌ها است. فرایند تولید گندله ترکیبی از مخلوط کردن مواد خام، گلوله‌سازی و عملیات حرارتی پختن و تولید کره‌های سخت است.

در واقع مواد خام به شکل یک گلوله در هم آمیخته شده و درون یک کوره القایی یا توری پخته می‌شوند. در این میان کیفیت گندله با توجه به عوامل مهمی مثل اندازه ذرات، سرعت چرخش دیسک، مقدار آب مصرفی، کیفیت و کمیت چسب‌های استفاده شده، زمان ماندن در دیسک و زاویه شیب ته دیسک مشخص می‌شود.

به طور کلی گندله آهن از کنستانتره مواد معدنی آهن به دست می‌آید. در واقع ماده معدنی آهن آسیاب شده نمی‌تواند در واحد‌های احیای مستقیم و تصفیه مورد استفاده قرار بگیرد. از این رو آهن پس از طی کردن فرایندی مشخص به گندله تبدیل می‌شود.

در مقابل آهن اسفنجی در نتیجه احیای مستقیم گندله‌های آهن و ایجاد تغییراتی بر روی آن‌ها تولید می‌شود. گندله‌های سنگ آهن بدون نرم شدن و در طی اثر متقابل بازیابی شده و به همراه قطعات و ضایعات آهنی در فرایند‌های فولادی کوره‌های ذوب مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین آهن اسفنجی به نوعی شکل تغییر یافته گندله محسوب می‌شود.

در این میان احیای گندله سنگ آهن در طی فرایند‌های مختلفی صورت می‌گیرد. این فرایند‌ها فاقد مرحله ذوب بوده و تولید گندله یا گلوله‌های توپی شکل سنگی از طریق غلتاندن در ذرات ریز مطلوب به انجام می‌رسد. این پروسه به صورت استوانه‌ای یا دیسکی و از طریق دستگاه مخصوص این کار صورت می‌گیرد.

در اصل گندله به عنوان ماده اولیه برای ساخت محصولاتی مثل بریکت آهن اسفنجی و … مورد استفاده قرار گرفته و در نهایت به فولاد تبدیل می‌شود. سپس به صورت میلگرد یا سایر مقاطع درآمده و در صنایع و پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این رو فرایند ساخت گندله شامل مراحل زیر است:

  • خشک‌سازی
  • پیش گرم کردن
  • سوزاندن با حرارت ۱۳۵۰ درجه سانتی گراد
  • سرد کردن

در این میان اطلاع از قیمت میلگرد امروز و بررسی تفاوت آهن اسفنجی و گندله باعث می‌شود با انتخاب بهترین مواد، نهایت استفاده را از این محصولات داشته باشید.

آهن اسفنجی

فرق گندله و آهن اسفنجی در کاربرد

اکنون که می‌دانید گندله چیست و چه کاربردی دارد، تفاوت گندله و آهن اسفنجی را از لحاظ کاربرد مورد بررسی قرار می‌دهیم. همانطور که گفتیم گندله به عنوان ماده اولیه برای تولید آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نهایت پس از اعمال تغییرات و طی کردن یک فرایند مشخص به آهن اسفنجی تبدیل می‌شود.

آهن اسفنجی در صورت ساخته شدن در کوره القایی کاربرد‌های وسیعی داشته و جایگزین مناسبی برای آهن قراضه است. البته عیار گندله ۶۷ درصد بوده و عیار سنگ آهن بیشتر از ۸۴ درصد است‌. در این میان گندله استحکام بالایی داشته و نگهداری آن بسیار راحت است.

به طور کلی آهن اسفنجی به عنوان فولاد فرآوری شده مورد استفاده قرار گرفته و یا در ساخت آهن فرفوژه به کار می‌رود. از این رو کاربرد‌های وسیعی داشته و ممکن است به صورت بریکت نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

در واقع تفاوت بریکت و گندله مربوط به فرایند تولید آن‌ها است. از طرفی تفاوت بریکت و آهن اسفنجی قابل بررسی نیست؛ زیرا بریکت همان آهن اسفنجی یا DRI است که به صورت فشرده تولید می‌شود. بنابراین در زمینه تفاوت گندله و آهن اسفنجی می‌توان گفت که آهن اسفنجی در ادامه به بریکت تبدیل شده و در واحد‌های فولاد‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آنالیز گندله و آهن اسفنجی و تفاوت آن‌ها

همانطور که گفتیم تولید گندله مربوط به مرحله پیش از تولید آهن اسفنجی است. بنابراین گندله به عنوان ماده اولیه برای تولید آهن اسفنجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین به دلیل خاصیت خود اشتعالی نباید در محیط باز انبار شود و بهتر است تحت شرایطی خاص و کنترل شده حمل شود. معمولا آهن اسفنجی به بریکت تبدیل شده و در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آنالیز گندله و آهن اسفنجی نشان می‌دهد این دو ماده در بسیاری از عناصر سازنده خود مشترک است. اما درصد تمامی آن‌ها یکسان نیست. به همین دلیل بعضی عناصر در آهن اسفنجی نسبت به گندله، مقادیر بیش‌تری دارند.

در آنالیز آهن اسفنجی درصد آهن حداقل ۸۳% است، در صورتی که در آنالیز گندله حداقل ۶۵% آهن وجود دارد. مقدار فسفر، اکسید منگنز، اکسید آلومینیوم، گوگرد و اکسید سیلیسیوم در هر یک از این مواد متفاوت است.

پیشنهاد می‌کنیم با بررسی پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۲ نسبت به افزایش حدودی هزینه‌های مربوط به تولید گندله پی برده و از فرق گندله با آهن اسفنجی اطلاع پیدا کنید. بدون شک آشنایی با تفاوت گندله و آهن اسفنجی نقش مهمی در انتخاب بهتر شما داشته و باعث تجربه خریدی هوشمندانه می‌شود.

به دلیل پیش بینی‌های انجام شده برای قیمت آهن در سال جدید، انتظار می‌رود که قیمت شمش‎های فولادی نیز تغییر کنند. از طرفی قیمت انواع شمش فولادی تاثیر زیادی در مبلغ نهایی مقاطع فولادی داشته و شما می‌توانید تمام استعلام قیمت‌ها را از طریق آیرومارت انجام دهید.

فرق گندله و آهن اسفنجی

تفاوت گندله و آهن اسفنجی در قیمت

با توجه به کاربرد‌های متعدد آهن اسفنجی، این محصول با افزایش قیمت مواجه است. در این میان خرید آهن اسفنجی تا حد زیادی وابسته به کارخانه تولید‌کننده آن است.

قیمت روز آهن اسفنجی متاثر از بهای آهن در بازار جهانی است. بنابراین نمودار قیمت دلار نیز بر قیمت آهن اسفنجی بی‌تاثیر نیست. نوسانات داخلی بازار نیز در روند صعودی و نزولی قیمت آهن اسفنجی نقش دارد.

سخن پایانی

در این مقاله گندله و آهن اسفنجی را مورد بررسی قرار داده و شما را با تفاوت گندله و آهن اسفنجی آشنا کردیم. در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای فروش گندله به کالا‌های بورس کالا مراجعه کرده و با اطلاع از فرمول شیمیایی آهن اسفنجی روند تولید این ماده را مورد بررسی قرار دهید. بدون شک این محصول مزایای بیشماری داشته و کاربرد‌های وسیعی در حوزه‌های مختلف دارد.

در آیرومارت به عنوان یکی از معتبرترین بازرگانی‌های فولاد، تمامی محصولات با گواهینامه مخصوص به دست مشتریان رسیده و در صورت درخواست شما، آزمون‌های کیفیت را انجام می‌دهیم. همچنین استعلام قیمت‌ها از طریق وبسایت ما امکان پذیر بوده و شما می‌توانید استعلام قیمت محصولات زیادی از جمله استعلام قیمت لوله مانیسمان روز را از آیرومارت انجام دهید. گریتینگ نیز از محصولاتی است که شامل مجموعه‌ای از عناصر فلزی بوده و شما می‌توانید بهترین قیمت گریتینگ را در آیرومارت مشاهده کنید.

با توجه به افزایش قیمت آهن آلات و محصولات دیگر فولادی، بسیاری از کارفرمایان برای خرید آهن، میلگرد و … با مشکل مواجه شدند. یکی از خدمات همیشگی ما به مشتریان، امکان‌پذیر بودن خرید اعتباری چکی از شرکت بازرگانی فولاد آیرومارت است. بنابراین با توجه به پیش ‌بینی قیمت میلگرد سال ۱۴۰۲ برآورد می‌کنیم احتمال دارد شما هم با خرید اعتباری چکی به یکی از مشتریان دائمی ما تبدیل شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.5/5 - (2 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.