تفاوت های فلز آهنی و غیرآهنی

5/5 - (2 امتیاز)

تفاوت های فلز آهنی و غیرآهنی

تفاوت فلزات غیر آهنی و آهنی

در نگاه اول اگر بخواهید به بررسی تفاوت های فلزات آهنی و غیر آهنی بپردازید، احتمالا به این نکته می‌رسید که تفاوت آن‌ها در وجود یا عدم وجود آهن است.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

ولی انواع فلزات آهنی و فلزات غیرآهنی هر کدام ویژگی‌های متمایز خود را دارند. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند هر کدام در جایگاه مناسبی استفاده شوند.

بنابراین ما در این مطلب قصد داریم به توضیح تفاوت فلزات آهنی و غیر آهنی بپردازیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

فلزات آهنی چیست؟

تفاوت های فلز آهنی و غیرآهنی

به زبان ساده، اصطلاح فلز آهنی به هر فلز حاوی آهن اطلاق می‌شود. فلزات آهنی به دلیل داشتن آهن، مغناطیسی، قوی و سخت به شمار می‌روند. بنابراین، این مواد اغلب برای ساخت خانه‌ها، لوله‌کشی در مقیاس بزرگ، ظروف صنعتی، ساخت و ساز و کاربردهای مهندسی استفاده می‌شوند.

یکی‌دیگر از ویژگی های فلزات آهنی وجود مقدار زیادی کربن است که باعث می‌شود سختی افزایش و انعطاف‌پذیری کاهش یابد. البته دو استثنا وجود دارند، فولاد زنگ نزن با محتوای کروم بالا و آهن فرفورژه که حاوی سطوح بالایی از آهن خالص است.

هر شکلی از آهن و فولاد به عنوان فلزات آهنی در نظر گرفته می‌شود. مقدار کمی از عناصر دیگر را می‌توان به آهن و فولاد اضافه کرد تا خاصیت مورد نظر به دست آید. به عنوان مثال، مس به فولاد مولیبدن‌دار اضافه می‌شود تا مقاومت در برابر خوردگی اتمسفری را افزایش دهد.

افزودن نیکل به فولاد حاوی کروم، استحکام و سختی را افزایش می‌دهد و برای تولید فولاد زنگ نزن استفاده می‌شود. مقادیر کم هر فلز، ترکیب فولاد را به فلز غیر آهنی تغییر نمی‌دهد. درواقع فولاد را فقط به آلیاژ غیرآهنی تبدیل می کند.

از سوی دیگر، خواص مغناطیسی فلزات آهنی برای دسته‌بندی و بازیافت در صنعت ضایعات فلزی ارزشمند است و حتی برای چسباندن کارت‌پستال‌ها و لیست مواد غذایی به درب‌های یخچال مفید محسوب می‌شوند.

انواع فلزات آهنی و کاربردهای آنها

  1. فولاد کربنی: فولاد کربنی، یکی از رایج ترین فلزات آهنی با بیش از ۹۰ درصد آهن است. فولاد کربنی ستون فقرات ساختمان و ساخت و ساز است، به طوری که برخی از بلندترین آسمان‌خراش‌های جهان توسط فولاد کربنی سنگین ساخته شده‌اند.
  2. چدن: چدن نسبت به سایر فلزات آهنی، کربن بیشتری دارد. از طرفی به جز آهن و کربن، آلیاژ آهنی دیگری در آن استفاده نمی‌شود و در نتیجه، ارزان قیمت به شمار می‌رود. از این ماده می‌توان برای ساخت ظروف آشپزی، چرخ دنده، میله، پین‌هایی که در معرض سایش قرار دارند و همچنین تجهیزات معدن استفاده کرد.
  3. آهن فرفورژه: در مقایسه با چدن، آهن فرفورژه دارای محتوای کربن نسبتا کمی است. خاصیت ارتجاعی و استحکام کششی بالا، انعطاف پذیری، نرم و مغناطیسی بودن جزو ویژگی‌های این فلز آهنی به حساب می‌آیند. آهن فرفورژه را می‌توان گرم کرد و و به اشکال مختلف شکل داد. برخلاف سایر فلزات آهنی، آهن فرفورژه در برابر خوردگی و اکسیداسیون مقاومت می‌کند. در نتیجه می‌توان انواع مهره‌، پیچ، نرده و پله‌های فضای باز را با این ماده ساخت.
  4. فولاد زنگ نزن: این فولاد از ۱۰۰% مواد قابل بازیافت ساخته شده است. همچنین نسبت به فولاد کربنی مقدار کروم بیشتری دارد، بنابراین در برابر خوردگی مقاوم‌تر است. از انواع آلیاژهای استیل می‌توان برای ساخت لوازم خانگی، داروسازی، تجهیزات پزشکی، تجهیزات غذایی و چاقو استفاده کرد.

فلزات غیر آهنی چیست؟ تفاوت فلزات آهنی و غیر آهنی

تفاوت فلز آهنی و غیرآهنی

همانطور که پیداست، فلزی که آهن ندارد را فلز غیرآهنی می‌نامند. استفاده از فلزات غیر آهنی در طول تاریخ بسیار گسترده بوده است، به طوری که مس و برنز برای پیشرفت تمدن در طول عصر حجر تا حدود ۱۷۰۰ سال قبل از میلاد، زمانی که مردم یاد گرفتند که چگونه مس و قلع را برای ساخت سلاح‌های برنزی استخراج کنند، اعتبار داشته است.

برخلاف فلزات آهنی، این آلیاژها چکش‌خوار و سبک‌تر به حساب می‌آیند. به‌خصوص در مواردی مانند صنعت هوافضا که محدودیت وزن وجود دارد و شما به دنبال استحکام هستید، این فلزات به شکل زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این فلزات خواص متمایزی وجود دارند و این خواص به فلزات خالص یا آلیاژهای بدون آهن مربوط می‌شوند. علاوه بر فلزات غیرآهنی مانند آلومینیوم، مس، سرب، روی، قلع، فلزات گرانبها مانند طلا و نقره نیز در این گروه جای می‌گیرند و برای اهداف زیبایی‌شناسی استفاده می‌شود.

این فلزات آهن ندارند و همین امر آن‌ها را در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم‌تر می‌کند. بنابراین برای لوله کشی، ناودان، سقف و تابلوهای بیرونی مناسب به شمار می‌روند. علاوه بر غیر مغناطیسی بودن، برای کاربردهای الکترونیکی و سیم‌کشی کاربردهای فراوانی دارند.

انواع فلزات غیر آهنی

  1. آلومینیوم: آلومینیوم به عنوان یکی از فلزات غیرآهنی سبک و قوی، به راحتی شکل می‌گیرد. بنابراین می‌تواند به راحتی ریخته گری، آهنگری، ماشینکاری و جوشکاری شود. در بخش‌هایی از هواپیما مانند گلگیرها، قاب‌ها، پیستون‌ها، رادیاتورها و قطعات مشابهی که در ساخت خودروها، کامیون‌ها، قایق‌ها و دوچرخه‌ها استفاده می‌شوند، آلومینیوم به کار می‌رود. برای استعلام قیمت ورق آلومینیوم و قیمت ورق آلومینیوم آجدار کلیک کنید.
  2. مس: شکل‌پذیری، چکش‌خواری و رسانایی بالای مس آن را به فلز اصلی در سقف‌های ورق، بلبرینگ‌ها، لوله‌ها، مجسمه‌ها و صنعت برق به شکل سیم و سایر رساناها، تبدیل کرده است. قیمت میلگرد مسی از جمله درخواست‌های مشتریان آیرومارت است.
  3. سرب: سرب فلزی سنگین، نرم، چکش‌خوار است و همچنین نقطه ذوب و قدرت کمی دارد.
  4. قلع: قلع نرم، چکش خوار و استحکام کششی کم است. این فلز در ترکیب با سایر عناصر، آلیاژهای صنعتی زیادی را تولید می کند. معروف‌ترین این آلیاژها برنز یا همان مفرغ است که از ترکیب این فلز با مس ساخته می‌شود. مسوار یکی دیگر از آلیاژهای مهم قلع به شمار می‌رود که بین ۸۵-۹۹% قلع دارد. این آلیاژ جزو آلیاژهای گران قیمت قلع به حساب می آید و به صورت مفتول، لوله و … در بازار عرضه می‌شود. بیشترین کاربرد آلیاژ مسوار در ساخت وسایل آشپزخانه و وسایل تزئینی است. از طرفی، عنصر قلع معمولا برای جلوگیری از خوردگی فولاد استفاده می‌شود.
  5. روی: آلیاژهایی که روی در آن‌ها قرار می‌گیرد، از قرن‌ها پیش به کار می‌رفتند. از موارد استفاده روی می‌توان به آلیاژهای مختلف از جمله برنج و فولاد گالوانیزه اشاره کرد. برنج به دلیل استحکام و مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی، کاربردهای وسیعی دارد. فلزی با نقطه ذوب پایین با استحکام متوسط است ​​که در گالوانیزه کردن برای جلوگیری از زنگ‌زدگی فولاد یا آهن استفاده می‌شود.
  6. برنج: همانطور که اشاره کردیم، برنج اساسا آلیاژی از جنس مس و روی است. بسته به مقدار روی یا سایر عناصر اضافه شده به برنج، ترکیب آن می‌تواند تغییر کند. از آنجا که آلیاژ برنج در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بالایی دارد می توان از آن در بسیاری از صنایع استفاده نمود. برای استعلام قیمت میلگرد برنجی و قیمت لوله برنجی کلیک کنید.
  7. آلیاژهای آلومینیوم: آلیاژ آلومینیوم یک ترکیب شیمیایی است که در آن عناصر دیگری به آلومینیوم خالص اضافه می‌شوند تا خواص آن را بهبود بخشند. در مقاله انواع آلیاژهای آلومینیوم، با این آلیاژهای پرکاربرد در صنعت، به طور کامل آشنا می‌شوید.

خرید آهن آلات

ما در این مطلب سعی کردیم تا با توضیح ویژگی های انواع فلزات آهنی و غیرآهنی، شما را با تفاوت‌ها و کاربردهای آنها آشنا کنیم. برای خرید میلگرد، لوله، تیرآهن، قطعات فولادی و اطلاع از قیمت آهن، با آیرومارت در ارتباط باشید.

ما شرایطی را فراهم کرده‌ایم تا تجهیزات مورد نیازتان در سریع‌ترین زمان ممکن و با قیمت مقرون به‌صرفه در دسترس شما قرار بگیرند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمایی‌های رایگان، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید. همچنین می‌توانید وارد سایت ما شوید و به طور آنلاین سفارش خود را ثبت کنید.

مرضیه آلکلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (2 امتیاز)

  1. کسری
    اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۱ ۰۹:۲۹
    فولاد خانواده خیلی بزرگی داره فقط کافیه یکم درصد عناصرش تغییر کنه. ممنون از مطلب کاملتون
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۱۷, ۱۴۰۱ ۱۰:۲۵
      سلام وقت بخیر. بله تنها یک تغییر جزئی در ساختار فولاد می‌تواند ماده‌ای با خواص جدید را برای شما بسازد.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.