میلگرد رامکا چیست، نکات و نحوه اجرای رامکا در ساختمان

5/5 - (2 امتیاز)

میلگرد رامکا چیست، نکات و نحوه اجرای رامکا در ساختمان

رامکا چیست

آرماتوربندی ستون در بتن آرمه، یکی از کارهایی است که در ساختمان‌سازی انجام می‌گیرد و بعد از آن باید هر ستون را در راستای صاف نگه دارند. جهت ثابت نگه داشتن این ستون‌ها می‌توان از میلگرد رامکا استفاده کرد.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

رامکا در قالب‌بندی و زمان اجرای دیوار بتنی بر روی فونداسیون ساختمان انجام می‌شود و ادامه فرآیند ساخت را امکان‌پذیر می‌کند. از این نظر اهمیت زیادی دارد و باید به درستی صورت بگیرد.

ما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم کاربرد میلگر رامکا چیست و چطور نصب می‌شود. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

میلگرد رامکا

فاصله بین قالب و میلگرد ستون با استفاده از میلگرد رامکا تعیین می‌شود. رامکا به بخشی از میلگرد فولادی می‌گویند که طول آن تقریبا به اندازه ستون است.

به عبارت دیگر رامکا به عنوان یک پاشنه بتنی برای راحتی قالب‌بندی ستون در فاصله بین میلگردها کار گذاشته می‌شود تا ستون‌ها در یک جهت و کاملا صاف قرار گیرند.

رامکا به دو صورت فولادی و بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربردهای زیادی دارد. در واقع کاربرد میلگرد رامکا، قرار دادن ستون‌ها در یک سمت و به شکل مشخص است.

میلگرد رامکا

نحوه قرار دادن میلگرد رامکا در ستون

همان‌طور که عنوان شد، میلگرد رامکا یا پاشنه بتنی یک قطعه فولادی است که طول آن تقریبا به اندازه یک ستون است. به کارگیری رامکا در قالب ستون، عمل ستون‌بندی را ساده‌تر می‌کند.

نکته مهم در اجرای رامکا، دقت بالا است، زیرا اگر در نحوه اجرای آن خطای جزئی وجود داشته باشد، باعث اختلال در ستون‌ها می‌شود. همچنین سایز میلگرد رامکا با توجه به نوع ساختمان و توسط مهندس تخمین زده می‌شود.

برای نصب رامکا، اول در فاصله ۱۰ سانتی‌متری از پایین ستون، میلگرد به اندازه ستون نصب می‌شود. در مرحله بعد، ۴ میلگرد به شکل عمودی قرار می‌گیرند.

برای نگه داشتن میلگرد می‌توان روش جوشکاری یا سیم آرماتوربندی مخصوص به کار برد. اما باید توجه داشت که استفاده از روش‌های جوشکاری، مشکلات و موانعی نیز دارد. مثلا، برای جوشکاری روی میلگرد آجدار محدودیت‌های وجود دارند. بنابراین استفاده از این روش توصیه نمی‌شود و جهت تقویت بهتر است از سیم‌های مخصوص استفاده کنید.

بهتر است از رامکای فولادی در نزدیکی آب یا در مکان‌هایی که خطر بارندگی شدید وجود دارد، استفاده نکنید. زیرا باعث فرسایش پایه ستون می‌شود. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌شود از رامکای بتنی استفاده کنید.

وقتی نصب میلگرد رامکا در ستون کامل شد، قالب نیز باید برداشته شود. در حین انجام این کار، آخرین قسمت از بخش فولادی نمایان می‌شود که در واقع می‌تواند زنگ خطر باشد، زیرا احتمال پوسیدگی در این منطقه وجود دارد. فرسایش در این بخش می‌تواند آرماتوربندی و ستون‌بندی را تحت تاثیر قرار دهد.

روش نصب رامکای بتنی

نحوه اجرای رامکای بتنی به این صورت است که قبل از بتن‌ریزی ستون‌ها، از طنابی در پایین و کنار ستون استفاده می‌کنند. پس از طناب‌کشی، از تخته در پشت آن استفاده می‌شود و آن را با بلوک یا آجر محکم می‌کنند. این کار در ۴ طرف ستون انجام می‌شود. پس از این، بتن‌ریزی با ارتفاع ۱۰ سانتی‌متر صورت می‌گیرد.

روش نصب رامکا با میلگرد

در روش نصب رامکا با استفاده از میلگرد، رامکا، اطراف شبکه میلگرد و در پایین‌ترین بخش، اجرا می‌شود.

کاربرد رامکا

مشکلاتی مثل چیدمان نادرست ستون‌ها، اشکال در قالب‌بندی، عدم دسترسی به آخرین فاصله تقریبی میلگرد در پایین ستون و …. از جمله مشکلات اصلی ساختمان‌سازی محسوب می‌شوند. اما با استفاده از رامکا می‌توان این مشکل را از پایه قالب حل کرد.

بتن ریخته شده معمولا استحکام خوبی دارد و فشار را تحمل می‌کند، ولی در صورت وجود کشش بر روی آن، می‌تواند خراب شود. به عنوان مثال، اگر یک تیر بتنی فقط در دو انتها نگه داشته شود، در مرکز، تنش وجود خواهد داشت.

با تقویت بتن با میله‌های فولادی یا میلگرد می‌توان این تنش را کاهش داد. میلگرد رامکا تنش کششی را جذب کرده و از ترک خوردن بتن جلوگیری می‌کند.

همچنین رامکا می‌تواند ضخامت بتن ریخته شده روی سطوحی مانند کف گاراژ را کاهش دهد. گاهی اوقات، مخلوط‌های مختلف مانند خاکستر و سنگدانه برای تشکیل بتن به سیمان اضافه می‌گردند که همگی باعث افزایش ضخامت دال بتنی می‌شوند.

هنگام استفاده از رامکا در بتن، نوارهای فولادی، استحکام مخلوط را افزایش می‌دهند و امکان استفاده از دال‌های باریک‌تر از بتن را فراهم می‌کنند.

رامکا فولادی

رامکا بتنی بهتر است یا فولادی؟

همانطور که گفته شد در برخی مناطق، به دلیل شرایط آب و هوایی، وجود رطوبت و احتمال زنگ‌زدگی، استفاده از رامکای فولادی توصیه نمی‌شود. اما رامکای بتنی نیز مشکلات زیادی دارد، به عنوان مثال این رامکا باعث می‌شود که بتن موجود در ستون دو تکه شود و پایه ستون که مهم‌ترین قسمت آن است را دچار مشکل کند.

گاهی نیز به نظر می‌رسد که بتن‌ریزی، بدون در نظر گرفتن دانه‌بندی و اختلاط مناسب انجام می‌شود که استفاده از بتن در این بخش‌های مهم کمی خطر دارد. بنابراین بهتر است از رامکا به همراه میلگرد استفاده کنید.

برخی مواقع برای پی‌ریزی ستون از انواع ورق‌ها استفاده می‌شود که به دلیل گرانی ورق گالوانیزه و ورق آجدار توجیه اقتصادی ندارد. البته راه‌هایی برای جلوگیری از زنگ زدگی میلگرد رامکا وجود دارد که از آن جمله می‌توان به دستگاه اسپیسر اشاره کرد.

زمانی که قالب به قاب چسبانده و بتن‌ریزی شود و قالب باز شود، انتهای سر میلگرد به راحتی نمایان می‌گردد و این امر باعث پوسیدگی و زنگ‌زدگی سایر آرماتورها می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل می‌توان از اسپیسر رامکا استفاده کرد.

قیمت میلگرد رامکا نسبت به نمونه‌های بتنی بیشتر است، اما کیفیت و دوام بالاتری دارد. بنابراین قبل از نصب رامکا باید از هزینه مقاطع فولادی مصرفی به همراه قیمت میلگرد و تیرآهن اطلاع پیدا کرد.

نکات میلگرد گذاری در رامکا

نکات اجرای میلگرد رامکا

در هنگام اجرای میلگرد رامکا به نکات زیر توجه کنید:

  • از آنجایی که رامکا در پایین ستون نصب می‌شود، باید در اجرای آن بسیار دقت کنید.
  • به طور کلی می‌توان گفت رامکا بخشی از ستون است. بنابراین باید در بتن‌ریزی و میزان آن دقت شود تا مشکلی در ستون به وجود نیاید.
  • نحوه اجرای رامکا باید به صورت یکپارچه انجام شود و وجود درز در حین اجرا مجاز نیست. حتی اگر فاصله بین دو درز خیلی کم باشد باز هم مشکل دارد. این امر مخصوصا در مناطق زلزله‌خیز مهم است.
  • در مناطق مستعد آب و هوای مرطوب و باران‌های سیل آسا، نباید از رامکای فولادی استفاده کرد. زیرا باعث زنگ‌زدگی و آسیب به ستون می‌شود.
  • اگر بتن مورد استفاده در ساخت ستون‌ها به شکل دستی ساخته شده‌اند، بهتر است از بتن رقیق استفاده کنید تا قالب به خوبی پر شود. برای ساخت بتن رقیق‌تر، عیار سیمان بیشتری به کار ببرید.

خرید میلگرد و انواع قطعات فولادی

ما در این مطلب کاربردهای رامکا و نحوه اجرای آن را برای شما توضیح دادیم. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌های رایگان، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید تا کارشناسان آیرومارت شما را راهنمایی کنند. همچنین برای اطلاع از قیمت روز تیرآهن، میلگرد، ورق و …، کافیست وارد سایت ما شوید و نرخ‌های به‌روز را مشاهده کنید.

منبع: structuralguide

سحر اشکواری

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (2 امتیاز)

  1. زهرا
    بهمن ۱۸, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۱
    میلگرد رامکا یکی از انواع خاموته؟
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.