ورق دامپا چیست؟ (انواع ورق دامپا و کاربرد)

3.7/5 - (11 امتیاز)

ورق دامپا چیست؟ (انواع ورق دامپا و کاربرد)

دامپا سقف شیروانی

در حین ساخت سازه‌ها باید توجه ویژه‌ای به سقف داشته باشید. سقف هم باعث زیبایی بصری می‌شود و هم از سازه در مقابل عناصر خارجی محافظت می‌کند.

۳.۷/۵ - (۱۱ امتیاز)

با نصب اصولی سقف می‌توانید از نشتی و آسیب‌ها جلوگیری کنید. در بین تجهیزات موجود، ورق دامپا یکی از بهترین ورق‌هایی است که برای انواع سازه‌ها به کار می‌رود. این روزها انواع دامپا در بازار به فروش می‌رسند و طیف وسیعی از نیازهای مشتریان را برآورده می‌کنند.

ما در این مقاله قصد داریم درباره ورق دامپا فلزی و کاربردهای آن اطلاعاتی را با شما به اشتراک بگذاریم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

ورق دامپا چیست؟

برای پوشش سازه‌های شیروانی، ساخت کانکس و سقف‌های کاذب، از ابزاری به نام ورق دامپا یا ورق لمبه استفاده می‌شود. ضخامت این پوشش بسته به نوع کاربرد از ۰.۴ تا ۱.۲ میلی‌متر متغیر است. این پوشش بر روی سقف، باعث زیبا جلوه دادن سازه و جلوگیری از وزش باد می‌شود. بسته به کاربرد و نوع سازه، برای اتصال ورق به سازه از پرچ یا جوش کاری استفاده می‌شود.

ابعاد ورق دامپا

انواع دامپا

سقف‌های معمولی را می‌توان از متریال گوناگونی مثل سنگ، خاک رس، چوب، آجر، فلز و پلاستیک ساخت. هر ماده به خاطر کیفیت و مزایای منحصر به فرد خود شناخته شده است و در بخش‌های مختلفی استفاده قرار می‌گیرد.

در ضمن، مهم است که سقف مناسب را برای کاربرد خاص خود انتخاب کنید تا از دوام و طول عمر سازه اطمینان حاصل شود. محیطی که سازه در آن قرار می‌‌گیرد و کاربری سازه، نوع سقف را تعیین می‌کند.

ورق‌های پلاستیکی و فلزی دو مدل رایج از انواع ورق دامپا به شمار می‌روند. سقف‌های پلاستیکی را می‌توان از اکریلیک، پلی کربنات، پی وی سی و پلی استایرن ساخت.

در حالی که سقف‌های فلزی معمولا از ورق فولاد ساخته می‌شوند. آنها را برای داشتن سطح صاف و یکنواخت با ذرات اکریلیک یا سنگ می‌پوشانند. در ادامه ویژگی‌های انواع ورق دامپا را به طور جداگانه توضیح می‌دهیم:

ورق دامپا فلزی

ورق های فلزی سقف به ورق های راه راه شباهت دارند. با این حال، منحنی‌های آنها کمتر از فلزاتی مانند فولاد زنگ نزن یا آلیاژهای آلومینیوم است. ورق دامپا فلزی با یک لایه محافظ از روی ساخته می‌شود. آنها با لایه دیگری از اسید کروماتیک تقویت شده‌اند که از زنگ‌زدگی جلوگیری می‌کند.

ورق های دامپا فلزی بیشتر برای گاراژها، سوله‌های حیاط، ساختمان باغ‌ها، پوشش خانه‌ها و سقف‌های صنعتی استفاده می‌شوند. علیرغم استحکام و دوام آن‌ها، وزنی سبک دارند و می‌توان آن‌ها را به آسانی نصب کرد.

این مورد نوعی دامپا طرح دار محسوب می‌شود که در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی به فروش می‌رسند. مثلا شما می‌توانید از بازار ورق دامپا طرح چوب تهیه کنید.

ورق دامپا فلزی، دوام و طول عمر زیادی دارد. این ورق‌ها در برابر آب و هوا بسیار مقاوم بوده و عایق بسیار به حساب می‌آیند. ورق‌های فلزی در صورت داشتن ضخامت استاندارد از نشتی جلوگیری می‌کنند. همچنین می‌توانید عمر ورق دامپا فلزی را با پوشاندن آن با قیر آلومینیومی افزایش دهید. این نوع ورق با محیط زیست سازگار است، زیرا اغلب از مواد بازیافتی ساخته می‌شود.

قیمت ورق دامپا فلزی از قیمت ورق های دیگر و سایر مصالح سقف گران‌تر است و این مورد از معایب آن محسوب می‌شود. با این حال، ورق فلزی طول عمر بالایی دارد و از این نظر مقرون به صرفه به حساب می‌آید. از طرفی ابعاد ورق دامپا متفاوت است و شما می توانید برای هر بخشی از سازه خود اندازه مناسب را به کار ببرید.

به طور معمول، ورق دامپا از لحاظ ابعاد در دو نوع کوتاه و بلند ساخته می‌شود. ابعاد ورق دامپا کوتاه در دو محدوده ۱۰۰*۲۰۰ تا ۸۴*۲۰۰ سانتی‌متر متغیر است. در حالت بلند نیز، ابعاد ورق دامپا از  ۱۲۵*۲۵۰ به ۱۰۰*۲۵۰ سانتی‌متر تغییر می‌یابد.  امکان برش هر یک از این ورق‌ها در طول دلخواه نیز وجود دارد.

ورق دامپا فلزی

ورق دامپا پلاستیکی

در بین انتخاب‌ها موجود، ورق‌های پلاستیکی کمترین دوام را دارند، ولی با این حال نمی‌توان مزایای آن‌ها را نادیده گرفت. اکثر مردم مواد پلاستیکی را برای سازه‌های کوچک و سازه‌های موقت به کار می‌برند.

دوام این مدل به نوع پلاستیکی که برای ورق لمبه استفاده می‌کنید، بستگی دارد. هرچه این ماده قوی‌تر باشد، هزینه آن بیشتر است. یکی دیگر از ویژگی‌های خوب در مورد ورق‌های پلاستیکی این است که آن‌ها قیمت ارزانی دارند. این ورق‌ها به سادگی تمیز می‌شوند، وزن سبکی دارند و به آسانی نصب می‌شوند.

یکی از معایب ورق دامپا پلاستیکی این است که در مقایسه با دامپا طرح دار از زیبایی ظاهری کمتری برخوردارند. برخی از مردم از صدای باران روی این ورق‌ها ناراضی هستند. بنابراین ورق پلاستیکی فقط برای سقف‌های غیرمسکونی مناسب است.

ورق دامپا موجدار یا راه راه

همانطور که از نام این ورق پیداست، این نوع ورق‌ها چین‌های تکراری دارند. موج ایجاد شده توسط این ورق باعث تشدید یکپارچگی سقف می‌شود. این گزینه برای افرادی است که به دنبال مواد سازگار با محیط زیست می‌گردند.

این نوع ورق لمبه به دلیل دوام و پایداری آن در مقایسه با ورق‌های مشابه، برای مصارف مختلف از جمله گاراژ، سوله، کانکس و ایوان ایده‌آل محسوب می‌شود. انواع ورق دامپا موج دار عبارتند از:

ورق فولادی گالوانیزه

نوعی ورق فولاد کربنی است که با روی پوشش داده می‌شود. ورق گالوانیزه قیمت مناسب را با فرآیند غوطه‌وری و گرمایش مداوم تولید می‌کنند. این ورق‌ها را می‌توان به صورت ساده یا رنگ شده استفاده کرد.

ورق پلی استر رنگی

این نوع ورق به دلیل طول عمر متوسط خود ​​برای اکثر سازه‌های کشاورزی کاربرد دارد. اگرچه این ورق‌ها گزینه ارزان‌تری به شمار می‌روند، اما هر پنج یا ده سال یکبار نیاز به تعمیر یا تعویض دارند. این ورق دامپا باید با دقت نصب و نگهداری شود، زیرا مستعد خراش است.

پی وی سی پلاستیزول

این نوعی ورق فولادی است که با رنگ پرایمر مشخص شده و سپس روی آن PVC قرار می‌گیرد. این ورق‌ها را به خاطر دوام بالایشان می‌شناسند، به راحتی محو نمی‌شوند و خط و خش ندارند. انتظار می‌رود این ورق تا سی سال دوام بیاورد. از طرفی وزن این‌ها سبک است و خاصیت ضد آب دارند.

قیر

ورق دامپا از قیر ضد آب ساخته شده است. همچنین دوام و ماندگاری بالایی دارد.

ورق دامپا رنگی

ورق دامپا پلی کربنات

نوعی از دامپا سقف شیروانی، با رزین پلی پروپیلن ساخته شده و ورق پلی کربنات نام دارد. این ورق در برابر ضربه مقاوم است، وزنی سبک دارد و به سادگی برش می‌خورد. ورق پلی کربنات با PH خنثی، توانایی مقاومت در برابر دما و حفظ پایداری را دارد. حتی مواد شیمیایی خشن هم هیچ تاثیری روی آن ندارند.

یکی دیگر از مزایای پلی کربنات این است که می‌تواند به عنوان یک عایق عمل کند و گرمای عبوری از سقف را کاهش دهد. هنگام ساخت سازه می‌توانید از بین انواع این ورق مدل‌هایی را انتخاب کنید که در برابر اشعه ماورا بنفش و خوردگی مقاومت دارند.

در ضمن، این ورق دامپا رنگی است و در رنگ‌های متنوعی به فروش می‌رسند. در میان رنگ های مختلف، ورق دامپا سفید یکی از پرکاربردترین ورق ها است. زیرا به خاطر سفید بودن آن را می‌توان در مکان های بیشتر و برای تولید کانکس به کار برد. این رنگ نیز مانند سایر رنگ ها در ضخامت بین ۰.۴ تا ۰.۶ و در طول های مختلف ساخته می شود.

ویژگی های ورق دامپا

همانطور که گفتیم، در قسمت‌های مختلف سازه می‌توان از ورق های لمبه استفاده کرد و با توجه به ویژگی‌های فراوانی که در این ورق ها وجود دارند، پوشش بسیار خوبی به حساب می‌آیند. بنابراین به طور خلاصه می‌توان به مزایای ورق دامپا اشاره کرد، این‌ها عبارتند از:

  • این ورق ها وزنی سبک دارند.
  • آن‌ها عایق‌های خوبی برای رطوبت محسوب می‌شوند.
  • در برابر زلزله مقاومت بالایی دارند.
  • این صفحات پوششی عایق خوبی برای صدا به حساب می‌آیند.
  • آن‌ها بار مرده ساختمان را کاهش می‌دهند و بنابراین هزینه طراحی سازه را پایین می‌آورند.
  • این ورق‌ها قابل اشتعال نیستند.
  • نصب ورق دامپا سریع و آسان است.
  • کیفیت بسیار بالایی دارند و در نتیجه عمرشان طولانی است.
  • این نوع ورق را می‌توان شست یا رنگ‌آمیزی کرد.
  • آن‌ها در برابر عوامل جوی مانند گرما، سرما، باد و طوفان مقاومت دارند.
  • این ابزارهای پوششی انعطاف‌پذیرند و به زیبایی سازه کمک می‌کنند.
  • حمل و نقل این ورق بسیار آسان است.

انواع ورق دامپا را در چه نوع سقفی به کار ببریم؟

ورق های پلاستیکی برای سقف مسطح با ظاهری سنتی، عالی به شمار می‌روند. در بیشتر موارد این ورق را در گلخانه، باغ، ساختمان بیرونی و گاراژ به کار می‌برند. برای سازه‌هایی که جهت اطمینان از پایداری سازه به سقف انعطاف‌پذیرتر و مستحکمی نیاز دارند، ورق های پلی کربنات راه راه می‌توانند گزینه‌ای عالی برای اجرای سریع و آسان باشند.

از طرف دیگر، ورق های دامپا فلزی برای سازه‌هایی که به دوام بالا نیاز دارند، خیلی عالی محسوب می‌شوند. ورق های فلزی به همراه ناودان‌های فلزی، برای ظاهر مدرن و زیبا در خانه‌های قدیمی و جدید به کار می‌روند.

خرید انواع ورق قیمت مناسب

شرکت آیرومارت با سابقه‌ای درخشان، انواع قطعات فولادی را با مناسب‌ترین قیمت در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. شما می‌توانید جهت خرید و استغلام قیمت ورق دامپا و انواع ورق های دیگر مانند قیمت ورق شیروانی، ورق گالوانیزه، ورق رنگی و … وارد سایت شوید و قیمت‌ها را به طور آنلاین مشاهده کنید.

در سایت آیرومارت قیمت‌های به روز به همراه نمودار تغییرات ارائه می‌شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌های رایگان، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

منبع: limometal

احسان ناجی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3.7/5 - (11 امتیاز)

  1. سیدی
    اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۱ ۱۶:۲۳
    فرق ورق دامپا با ورق شیروانی چیه؟
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۲۶, ۱۴۰۱ ۱۶:۲۷
      ورق دامپا و ورق شیروانی هر در پوشش سقف مورد استفاده می‌شوند. ورق شیروانی و ورق دامپا هر دو از جنس آلیاژهای فولادی‌اند ولی ورق دامپا می‌تواند با مواد پلاستیکی نیز ساخته شود.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.