لوله مبلی (سبک) چیست؟

5/5 - (3 امتیاز)

لوله مبلی (سبک) چیست؟

لوله مبلی در بازار آهن آلات با نام لوله سبک یا لوله روغنی نیز شناخته می‌شود. این لوله از ورق سرد یا ورق روغنی تولید شده و علاوه بر اینکه استحکام فولاد را دارد، از وزن سبکی برخوردار است. همین موضوع سبب شده تا در مواردی که نیاز به استحکام در عین سبکی است مورد استفاده قرار گیرد و کاربرد گسترده‌ای در صنایع خودروسازی، ساخت لوازم خانگی، کانتینر و ... داشته باشد.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

در حالت کلی می‌توان گفت که لوله در یک دسته بندی کلی در دو نوع درزدار (درز جوش) و بدون درز (مانیسمان) قرار می‌گیرد. لوله مبلی یا لوله سبک از نوع درز دار است. تفاوت لوله درزدار و بدون درز در روش تولید آن‌ها است. لوله مانیسمان به طور مستقیم از شمش فولادی تولید می‌شود اما تولید لوله درز جوش با شکل دهی ورق فولادی و سپس جوشکاری درز آن، انجام می‌گیرد.

مهم‌ترین ویژگی این محصول، سبکی آن است. لوله مبلی در ضخامت‌هایی کمتر از ۱.۵ میلی‌متر تولید می‌شود و به همین دلیل به لوله سبک نیز معروف است. در ادامه این مطلب قصد داریم تا درباره لوله مبلی، ویژگی‌ها، کاربرد و کارخانه های تولید لوله مبلی، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

ویژگی های لوله مبلی(سبک)

از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که می‌توان برای لوله مبلی برشمرد، مقاومت کششی خوب و زیبایی ظاهری آن است. ظاهر براق این نوع لوله سبک فولادی، به خاطر استفاده از ورق روغنی در تولید آن است که موجب استفاده از آن در کاربردهای تزئینی و دکوراتیو می‌شود.

برخی دیگر از ویژگی‌های لوله مبلی شامل موارد زیر می‌شود:

● قابلیت آبکاری
● شکل‌پذیری بالا (به این خاطر که ضخامت ورق مورد استفاده در تولید آن کم است)
● قابلیت جوشکاری مطلوب
● قابلیت کشش سرد
● قابلیت خمکاری خوب
● کیفیت سطحی خوب
● دقت ابعادی بالا
● مقاومت به خوردگی خوب در محیط‌های مرطوب

لوله مبلی

لوله مبلی قابلیت خمکاری خوبی دارد.

استاندارد تولید لوله مبلی چیست؟

انواع لوله های فولادی با توجه به نوع استانداردی که در تولید آن‌ها استفاده می‌شود، خواص و در نتیجه کاربردهای متفاوتی دارند. برخی از این استانداردها ممکن است برای کاربردهای خاصی تدوین شده باشند. به عنوان مثال لوله تولید شده تحت استاندارد آمریکایی API که در کشور ایران نیز شناخته شده است و تولیداتی دارد، اغلب به عنوان لوله گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله سبک بر اساس استانداردهای DIN 2394(1) 94 و EN 10219-2 تولید می‌شود.

انواع لوله مبلی

لوله فلزی سبک وزن با توجه به ابعاد و جنس، از تنوع بسیار بالایی در بازار آهن آلات برخوردار است. به عنوان مثال همانطور که پیش از این نیز گفته شد، ضخامت ورق سرد مورد استفاده در ساخت لوله مبلی فولادی، در محدوده ۰.۳ تا ۱.۵ میلی‌متر قرار می‌گیرد.

لازم به توضیح است که ورق سرد، نوعی ورق فولادی است که از طریق نورد سرد ورق سیاه تولید می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این دو نوع ورق که کالایی استراتژیک محسوب شده و به عنوان ماده اولیه تولید بسیاری از محصولات فولادی نهایی کاربرد دارند، می‌توانید مقاله تفاوت ورق گرم و سرد را بخوانید. از نظر جنس نیز می‌توان گفت لوله‌های مبلی معمولا از ورق روغنی در گریدهای آلیاژی ST12، ST14 و ST37 تولید می‌شوند.

نحوه تولید لوله مبلی

لوله سبک در دسته لوله‌های درزدار قرار دارد و نحوه تولید آن تا حدودی مشابه نحوه تولید لوله درز مستقیم است. مراحل تولید لوله مبلی(سبک) شامل موارد زیر می‌شود:

● برش کویل ورق فولادی

در تولید لوله سبک، ابتدا کویل‌های ورق فولادی با توجه به سایز لوله، برش داده می‌شوند.

● شکل دهی ورق فولادی

ورق برشکاری شده در این مرحله تحت عملیات فرمینگ قرار گرفته و به شکل استوانه‌ای و با سطح مقطع کروی تبدیل می‌شود.

● جوشکاری

در این مرحله، دو سر ورق‌های شکل دهی شده، جوشکاری می‌شوند. در تولید لوله مبلی، معمولا از فرایند جوشکاری القایی استفاده می‌شود.

● برشکاری لوله

محصول تولید شده در واحد برش در طول مشخص، که اغلب ۶ متری است، بریده می شود.

● کونیک کاری

دستگاه کونیک کاری لوله در جهت صاف کردن دهانه داخلی و خارجی و تراش دادن پلیسه‌های جوش، عمل می‌کند.

● بسته بندی

در این مرحله لوله‌های مبلی تولید شده بسته بندی شده و انبار می‌شود.

کاربرد لوله مبلی چیست؟

ارائه استحکام قابل قبول در کنار وزن کم لوله مبلی سبب شده است تا کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف داشته باشد. دقت ابعادی بالای این لوله‌ها موجب استفاده از آن‌ها در مواردی با ظرافت کاری و دقت بالا مورد استفاده قرار گیرد.

برخی از مهم‌ترین کاربردهای لوله مبلی عبارتند از:

● صنعت خودروسازی
● تولید مبل و صندلی
● لوله‌های گلخانه
● تولید لوازم خانگی
● ساخت پایه مبل و صندلی
● ساخت انواع کانتینر و کانکس
● ساخت در و پنجره
● اگزوزسازی
● دوچرخه سازی
● داربست سازی

لوله مبلی

در ساخت گلخانه از لوله مبلی استفاده می‌شود.

کارخانه های تولید لوله مبلی کدام‌اند؟

لوله ازجمله مقاطع فولادی است که کاربرد بسیار متنوعی در صنایع مختلف دارد. گستردگی کاربرد این محصول سبب شده است تا بسیاری از کارخانه‌های تولید محصولات آهنی به تولید آن بپردازند.
برای آشنایی با تولیدکنندگان لوله‌های فولادی در سراسر ایران، می‌توانید تولیدکنندگان لوله فولادی را مطالعه نمایید تا با آگاهی بیشتری از برندهای ساخت لوله، خرید این کالا را در بازار آهن انجام دهید. از کارخانه‌های تولید لوله مبلی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

● لوله و پروفیل ساوه
● خاور صنعت هما
● پروفیل مبلی صبا
● کوشا صنعت سازه گستر خلیج فارس

شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا (آیرومارت) تامین کننده انواع لوله مبلی در بهترین کیفیت و در سبدی بسیار متنوع از برترین برندها است.

عوامل موثر بر قیمت لوله مبلی

قیمت لوله مبلی نیز مانند سایر انواع مقاطع فولادی تحت تاثیر عوامل بسیاری ممکن است دچار تغییراتی شود. اما مهم‌ترین فاکتور در تعیین قیمت این محصول فولادی، ماده اولیه تولید آن، یعنی قیمت ورق روغنی است.

قیمت انواع آهن آلات با توجه به مواردی از جمله شرایط سیاسی داخلی و خارجی، همیشه در حال نوسان است. بنابراین کسانی که در حوزه آهن و فولاد و صنایع وابسته فعالیت می‌کنند، باید همواره از منابع معتبر، قیمت انواع مقاطع فولادی ازجمله قیمت لوله مبلی و قیمت لوله مانیسمان را استعلام نمایند.

خدمات آیرومارت در رابطه با لوله مبلی

بازرگانی فولاد آیرومارت علاوه بر تامین انواع آهن آلات و مقاطع فولادی، خدمات بسیار گسترده‌ای را نیز در رابطه با هر محصول ارائه می‌دهد. خدمات قابل ارائه توسط این مجموعه برای انواع لوله‌های فولادی ازجمله لوله مبلی شامل موارد زیر می‌شود:

● پوشش دهی داخلی و خارجی
● برشکاری و سایز کردن
● گالوانیزه گرم و سرد
● خمکاری لوله مبلی
● رزوه‌کاری
● زنگ زدایی
● شیارزنی برای لوله جدار چاه

برای اطلاع از خدماتی که در بالا ذکر شد و نیز خدمات قابل ارائه در رابطه با سایر انواع مقاطع فولادی از قبیل تیرآهن، میلگرد، پروفیل، ورق، نبشی، ناودانی و …، می‌توانید با کارشناسان آیرومارت تماس گرفته و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت نمایید.

چنانچه قصد استعلام قیمت پروفیل سبک، قیمت لوله داربست ۱۷ کیلویی و سایر مقاطع فولادی و خرید آن‌ها را دارید، آیرومارت را از یاد نبرید. همچنین می‌توانید برای دریافت راهنمایی و مشاوره پیش از خرید انواع لوله و مقاطع فولادی، از متخصصان حوزه آهن و فولاد در بازرگانی آیرومارت بهره‌مند گردید. برای این کار فقط کافیست با شماره ۴۵۳۰۶-۰۲۱ تماس بگیرید.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (3 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.