تای بیم یا کلاف میانی چیست؟

3/5 - (2 امتیاز)

تای بیم یا کلاف میانی چیست؟

تای بیم سقف ها

کلاف میانی برای تحمل بار روی دیوارها اعم از آجر یا بلوک طراحی شده است. اصطلاح تای بیم، کلاف میانی، ژوئن و ...، همگی معنی یکسانی دارند. تای بیم یک تیر سازه‌ای است که دو ستون را در هر ارتفاعی بالاتر از کف به هم متصل می‌کند و برای اتصال دو ستون یا سازه‌های دیگر استفاده می‌شود.

۳/۵ - (۲ امتیاز)

ما در این مقاله قصد داریم به شما بگویم که چطور تای بیم ساختمان را اجرا کنید و استفاده از آن چه مزایای دیگری دارد. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

طراحی کلاف میانی

کلاف میانی چیست؟

تای بیم یا کلاف میانی، تیری است که خرپاهای سقف را به دو یا چند ستون، تیر یا هر ارتفاعی از سطح زمین متصل می‌کند تا کل سازه را در فونداسیون پایدارتر کند. معمولا تای بیم ساختمان در خرپا سقف، سطح کف و یک پایه قرار دارد.

آنها قادر به تحمل بارهای عمودی مانند دیوارها و … نیستند. برخی میلگرد کلاف را با کلاف میانی یکی می‌دانند، در حالیکه اگر بدانید میلگرد کلاف چیست و چه کاربردی دارد دچار این اشتباه نمی‌شوید.

گاهی اوقات، از تیرهای تسمه به عنوان تای بیم استفاده می‌شود تا تمام تنش‌های ناشی از خروج از مرکز ستون در پایه را تحمل کند. برای بخش‌هایی از طول ستون که تکیه‌گاهی ندارند، می‌توان از تای بیم ها به عنوان اعضای ثابت یا اعضایی جهت اتصال استفاده کرد.

تای بیم ها نیز برای حمایت از دیوارها و سایر پارتیشن‌ها مفید محسوب می‌شوند. آنها مانند اعضایی برای محافظت از نشست دیفرانسیل بین پایه‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نحوه اجرای کلاف میانی سقف

  •  تای بیم سقف، در تمام دهانه‌های سقف کرومیت قابل اجرا است. اجرای کلاف میانی بر روی سقف کرومیت، تسمه‌ای بتنی در مرکز دهانه ایجاد می‌کند که امکان تقسیم دهانه‌های بزرگتر به کوچک‌تر را فراهم می‌کند. این کلاف بدون استفاده از جک، باعث توزیع یکنواخت بار روی سقف تیرچه‌های بلوک می‌شود. در نتیجه از کمانش تیرها و ریزش سقف در هنگام بتن‌ریزی جلوگیری می‌کند.
  • تای بیم به گونه‌ای اجرا می‌شود که پس از جوشکاری تیرچه‌های کرومیت و قرار دادن بلوک‌ها در تیرچه، فاصله‌ای به عرض حداقل ۱۰ و حداکثر ۱۴ سانتی‌متر عمود بر تیرچه‌های بین بلوک‌ها ایجاد می‌شود. داخل کلاف میانی یک میلگرد آجدار با حداقل نمره ۱۲ و در بالای کلاف میانی و یک میلگرد آجدار با نمره، ۱۲، ۱۴ یا ۱۶ بر روی بال تیرچه‌ها یا تیرهای فرعی کناری جوش داده می‌شوند.
  • در دهانه های بزرگ بهتر است از میلگرد ۱۶ برای بخش بالایی تای بیم سقف ها استفاده کنید. در ضمن جوشکاری باید به گونه‌ای باشد که منجر به ضعیف شدن نبشی تیرچه نشود. با توجه به استفاده زیاد میلگرد در این طراحی، باید به قیمت میلگرد ۱۴، ۱۶ و …، دقت کنید و مقرون به‌صرفه‌ترین را بخرید.
  •  دو سر پایین کلاف میانی نیز باید به تیر فرعی جوش داده شود. در تیرچه‌هایی که طول آن برای استحکام بخشی کششی تیر به ورق احتیاج دارد، میلگرد داخلی کلاف میانی به میلگرد زیگزاگی تیر متصل می‌شود.
  •  تای بیم باید در یک خط مستقیم اجرا شود و پایین کلاف میانی به شکل موازی قرار گیرند.
  • به دلیل جوشکاری میلگردها به کلاف میانی، نیازی نیست که در تیرچه‌های بلوک معمولی از سنجاقک استفاده کرد.
  •  تعداد کلاف های میانی روی سقف کرمیت به طول دهانه بستگی دارد. برای دهانه‎های ۳ تا ۵.۵ متر، یک کلاف میانی و از ۵.۵ متر تا ۷.۵ متر طول، دو کلاف مورد نیاز است.
  •  در هر صورت، فاصله بین دو کلاف میانی نباید بیشتر از ۲.۵ متر باشد.
  • برای دهانه‌های کوچکتر از ۳ متر، نیازی به ایجاد شکاف نیست، بلکه به جوش میلگرد احتیاج است.
  • هنگام بتن ریزی، داخل کلاف میانی نیز با بتن پر می‌شود.کلاف میانی چیست

چطور بخش زیرین کلاف میانی را قالب بندی می کنند؟

برای این کار می‌توان از سه روش زیر استفاده کرد:

۱. تخته‌هایی به ضخامت ۲ سانتی‌متر را توسط سیم آرماتور به تیر می‌بندند و این تخته‌ها پس از بتن‌ریزی باز می‌شوند. اجرای صحیح کلاف میانی حرفه ای، هم سقف را تقویت می‌کند و هم باعث زیبایی آن می‌شود.

۲. ورق فلزی با ضخامت حداقل ۳ میلی‌متر برای جوش دادن بال تحتانی تیرچه کرومیت به کار می‌رود. این قالب‌ها در زیر تای بیم باقی می‌مانند، بنابراین استفاده از این روش صرفه اقتصادی ندارد.

۳. استفاده از قالب های بتنی به نام قالب‌های ریپ. طول، عرض و ضخامت قالب ریپ به ترتیب ۶۰، ۱۰ و ۵ سانتی‌متر است. در داخل این قالب‌ها یک میلگرد ۱۲ قرار می‌گیرد که حدود ۵ سانتی‌متر از دو سر قالب فاصله دارند. میلگردهای خارج شده از قالب را باید به ورق تیرچه جوش داد. با توجه به استفاده از قالب ریپ، به میلگرد داخلی کلاف میانی احتیاجی نیست.

نکاتی جهت اجرای کلاف میانی

کلاف میانی سقف

  •  کلاف میانی عمود بر تیرچه‌ها قرار می‌گیرد.
  •  حداقل عرض بیم تای در ساختمان، با عرض بتن پاشنه تیرچه و ارتفاع سقف برابر خواهد بود.
  •  به طور کلی، عرض پاشنه تیرچه را ۱۰ سانتی‌متر در نظر می‌گیرند. بنابراین می‌توانیم عرض کلاف میانی را ۱۰ سانتی‌متر فرض کنیم.
  •  حداقل قطر میلگردهای آجدار، ۶ میلی متر است.
  •  میلگردهای طولی را به آرماتورهای پایین و بالای تیرچه‌ها جوش می‌دهند.
  •  هنگام جوشکاری کلاف های میانی، باید مراقب بود که در اثر جوشکاری به تیرچه آسیبی وارد نشود.
  •  اگر بار مستقیم سقف بیش از ۳۵۰ کیلوگرم بر متر مربع و طول دهانه کمتر از ۴ متر باشد، به یک بیم تای نیاز است. در این حالت، دو کلاف میانی برای دهانه‌های ۴ متر تا ۷ متر اجرا می‌شود.
  •  اگر بار منفرد به سقف وارد شود، باید با یک کلاف میانی مناسب بار وارده را روی تیرهای T شکل پخش کنید.

خرید میلگرد برای اجرای کلاف میانی

در این مقاله با نحوه اجرای تای بیم آشنا شدید و نکات اجرایی آن را با هم مرور کردیم. به نظر شما در فرایند تهیه مصالح و اجرای کلاف میانی به چه نکته دیگری باید توجه داشت. نظرات خود را با ما در بخش کامنت به اشتراک بگذارید.

میلگرد، مقطع فولادی اصلی در ساخت و اجرای تای بیم یا کلاف میانی است. پیشرو صنعت آسیا با برند تجاری آیرومارت، برای سهولت بیشتر ساختمان‌سازان، قیمت روز میلگرد ۱۶، ۱۸ و … را می‌توانید در سایت مجموعه مشاهده نمایید. همچنین بدون تماس تلفنی و یا حضور در بازار آهن تهران، سفارش خود را آنلاین ثبت کنید.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3/5 - (2 امتیاز)

  1. پژمان
    خرداد ۹, ۱۴۰۱ ۱۰:۱۷
    برای بستن تای بیم از مفتول استفاده میشه یا میلگرد؟
    1. آیرومارت
      خرداد ۱۰, ۱۴۰۱ ۰۹:۵۳
      سلام. برای بستن گره های تایم بیم از میلگرد کلاف و یا مفتول استفاده می‌شود. برای استعلام قیمت میلگرد کلاف می‌توانید با کارشناسان مجموعه از طریق ۰۲۱۴۵۳۰۶ در ارتباط باشید.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.