ناودانی چیست؟ آشنایی با انواع ناودانی

4.5/5 - (4 امتیاز)

ناودانی چیست؟ آشنایی با انواع ناودانی

ناودانی پروفیلی از نوع مقطع باز و شاخه‌ای با سطح مقطع U شکل است. هر ناوداني تشکیل شده از یک جان افقی و دو بال عمودی می‌باشد. ارتفاع بال‌ها مشخص‌کننده نوع ناودانی است. این مقطع، به وفور در حوزه‌های صنعتی مختلف و در ساختمان‌سازی کاربرد دارد و از متریال مختلفی چون ورق گالوانیزه، آلومینیوم و فولاد زنگ نزن تولید می‌شود. در ادامه به تشریح انواع، کاربردها و روند تولید این پروفیل فولادی می‌پردازیم.

۴.۵/۵ - (۴ امتیاز)

انواع ناودانی

بر اساس شکل ظاهری، شکل سطح مقطع و کاربرد، ناودانی‌ها در چند دسته تقسیم می‌شوند. اغلب ناودانی‌ها ۶ یا ۱۲ متر طول دارند. طول برخی از این پروفیل‌ها نیز کمتر از ۶ متر است که به عنوان ناودانی نرمال شناخته می‌‌شود. البته با توجه به نیاز مشتری می‌توان در طول‌های دیگر نیز این نوع مقطع را برش داد. به طور کلی، انواع ناوداني به صورت زیر دسته‌بندی می‌شوند.

ناودانی سنگین

عبارت ناودانی سنگین به مقاطعی اطلاق می‌شود که مطابق با جدول وزن ناودانی تولید شوند. این نوع ناودانی وزن و ابعادی دقیقا برابر با اطلاعات این جدول دارد. ناوداني اروپایی و ناودانی هم وزن (نادانی تولید داخل) در این دسته قرار دارند.

از انواع سنگین به صورت تکی و جفتی در تیرها و بادبندها استفاده می‌شود. همچنین این مقطع به شکل جفتی در ساخت خرپا و هم به صورت جفتی و قوطی در ستون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اسکلت‌های فلزی، ماشین آلات سنگین و صنعت تولید لوله (سیستم پایپینگ و پایپ لاین) نیز از این نوع ناودانی استفاده می‌شود.

انواع ناودانی سنگین

  • ناودانی سنگین ۴ و۵ که ناودانی ۴ فقط اروپایی و ۵ تنها توسط اسپیرال در ایران تولید می‌شود.
  • ناودانی ۶، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۲ و ۲۴ از مقاطع تولید داخل عرضه شده به بازار هستند.
  • ناودانی‌های ۵/۶، ۲۶، ۳۰، ۳۵ و ۴۰ فقط به صورت وارداتی یافت شده و به ناودانی ترک معروف هستند.
  • ناودانی‌های نمره ۱۲ تا ۲۴ هم به صورت تولید داخل و هم وارداتی در بازار یافت می‌شوند.

ناودانی‌های سنگین، تنها در طول ۱۲ متر تولید می‌شوند. کارخانه‌های ناب تبریز، فایکو و ابهر در حوزه ساخت ناوداني سنگین فعالیت دارند.

ناودانی

ناودانی به دو صورت سبک و سنگین تولید می‌شود

ناودانی سبک

نوع دیگر، ناودانی سبک است که وزنی کمتر از جدول اشتال دارد. این مقاطع مطابق با استانداردها و جدول مهندسی اشتال ساخته نمی‌شوند. موارد زیر انواع و ابعاد ناودانی سبک یا ناودانی ساختمانی هستند:

  • ناودانی ۶ و ۸ سبک فقط با طول ۶ متر ساخته می‌شوند.
  • ناودانی ۱۰، ۱۲ و ۱۴ هم در طول ۶ و هم در طول ۱۲ متر ساخته می‌شوند.
  • ناودانی‌های ۱۶، ۱۸ و ۲۰ تنها در طول ۱۲ متر تولید می‌شوند.

با توجه به وزن و ابعاد کمتر، قیمت ناودانی سبک نیز کمتر از انواع سنگین خواهد بود. از ناودانی‌های سبک در حوزه‌های مختلفی چون ساخت اسکلت ماشین، نمای ساختمان، تولید چارچوب‌ها، پایه ماشین آلات و تشکیلات دریایی استفاده می‌شود.

کارخانجات ناب تبریز، مگا استیل و دهشیر یزد از جمله تولیدکنندگان این نوع ناودانی هستند.

برای اطلاعات بیشتر، مقاله راهنمای خرید ناودانی را مطالعه کنید.

ناودانی ساده

ناوداني ساده از انواعی است که کاربرد بسیار زیادی در صنعت و ساختمان‌سازی دارد. در ساخت این ناودانی صنعتی و ساختمانی از ورق‌های نوردشده استفاده می‌شود. در صورت نیاز مقطع تحت فرآیند گالوانیزه سرد یا گرم قرار می‌گیرد. ناودانی ساده که در ابعاد استاندارد ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴ و ۱۶ تولید می‌شود، در ساخت پل‌های باربر، چارچوب‌ها، پایه و قابل دستگاه‌های صنعتی، اتاق کامیون و … کاربرد دارد. ارتفاع این ناودانی‌ها در بازه ۳۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر است.

ناوداني مشبک

ناودانی مشبک نیز ورق نورد ساخته شده و با توجه به کاربرد، گالوانیزه گرم یا سرد می‌شود. سوراخ‌های ایجاد شده بر روی سطح ورق این مقاطع، استفاده از آن را برای عبور دادن کابل‌ها و بستن پیچ و مهره‌ها ممکن می‌کند. ناوداني مشبک در تولید قفسه فلزی، سازه‌های سبک فولادی، طراحی دکوراسیون و … کاربرد دارد.

ناوداني آلومینیومی

متریال دیگری که در ساخت ناوداني استفاده می‌شود، آلیاژهای آلومینیوم است. ناودانی‌های تولید شده از این متریال ضمن داشتن استحکام و شکل‌پذیری خوب، در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارند. ویژگی دیگر آن‌ها، قابلیت جوش بالا است. با توجه به این ویژگی‌ها، ناودانی آلومینیومی در ساخت چارچوب درب و پنجره، ساخت اسکلت سازه‌ها و کفی تریلی و کامیون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ناودانی اروپایی UNP یعنی چه؟

ناودانی‌های اروپایی یا ترک، مقاطعی وارداتی هستند که بر اساس استاندارد UPN تولید می‌شوند. این انواع نسبت به ناوداني‌های ساخت داخل سنگین‌تر بوده و در اندازه‌های ۴۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر تولید می‌شوند. علت سنگینی، ضخامت بالاتر آن‌ها است. در پروژه‌های بزرگ از ناودانی اروپایی یا ناودانی صنعتی استفاده می‌شود.

ناودانی‌های اروپایی که در بازار ایران عرضه می‌شوند، عموما واردات کشورهای چین، ترکیه و روسیه هستند. عبارت ناودانی‌های سنگین به ناودانی‌های تولید داخل و اروپایی اطلاق می‌شود.

ناودانی گالوانیزه

انواع ناودانی عموما با استفاده از ورق نوردگرم‌شده ساخته می‌شوند. وابسته به کاربرد ناودانی، می‌توان آن‌ها را گالوانیزه کرد. ناودانی گالوانیزه طی فرآیندی نسبتا ساده تولید می‌شود و خواص فوق‌العاده‌ای کسب می‌کند. با گالوانیزاسیون ناودانی، مقاومت آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی افزایش می‌یابد. میزان مقاومت ناودانی گالوانیزه وابسته به ضخامت پوشش روی است.

ناودانی گالوانیزه قابل استفاده در بسیاری حوزه‌ها به ویژه مکان‌هایی است که در معرض خوردگی قرار دارند. بدین ترتیب انواع گالوانیزه شده را می‌توان در داخل و بیرون ساختمان، سازه‌های دریایی، تجهیزات کشتی، صنعت خودروسازی، گلخانه‌ها و به عنوان ناودانی شیروانی استفاده کرد.

در ویدئو گالوانیزه کردن مقاطع فولادی، مراحل این فرآیند را مشاهده نمایید.

ناودانی

ناوداني گالوانیزه در برابر شرایط خورنده مقاومت بالایی دارد.

استانداردهای ناودانی

وابسته به کاربردی که ناوداني دارد و شکلی که برای بال آن‌ها در نظر گرفته شده، از دو نوع استاندارد UPN و UPE برای ساخت آن استفاده می‌شود. بر اساس استاندارد UPE، بال‌های ناوداني به صورت صاف و موازی ساخته می‌شوند. به این نوع مقطع اصطلاحا ناوداني U گفته می‌شود.

در استاندارد UPN، ناوداني بال شیب‌دار، با بال‌های مخروطی شکل ساخته می‌شود. مقاطع تولید شده بر اساس این استاندارد، ناوداني C نام دارند.

به طور کلی، در صنعت جهانی، سه استاندارد در ساخت ناوداني مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • استاندارد اروپایی UPN و UNP(یا DIN-1026) که در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • استاندارد فرانسه NFA 45-255
  • استاندارد DIN EN ISO 12944-3 که برای ناوداني‌های مقاوم به خوردگی است.

روش تولید ناودانی

نحوه تولید ناودانی عموما به دو روش فابریک و پرسی است.

تولید ناوداني به روش پرسی

در تولید ناودانی پرسی، از تسمه‌های فولادی نورد گرم استفاده می‌شود. برای تولید، ابتدا ورق فولادی با ضخامت معین، در اندازه‌های مشخص شده برش داده می‌شود. در مرحله بعد خمکاری ورق از نقاطی که تعیین شده است، انجام می‌شود.

تولید ناوداني به روش فابریک

در روش فابریک در حقیقت ناودانی از طریق نورد سرد یا گرم تولید می‌شود. اغلب ناودانی‌هایی که به بازار عرضه می‌شوند از نوع نورد گرم هستند. در این روش، با حرارت دادن بیلت فولادی دمای آن تا دمایی بالاتر از دمای تبلور مجدد افزایش می‌یابد. سپس بیلت از میان غلطک‌هایی افقی و عمودی عبور می‌کند تا به عنوان ناوداني شکل بگیرد. محصول نهایی در اندازه‌های معین برش داده می‌شود.

در ویدئو نورد گرم مراحل این فرآیند را مشاهده کنید.

آشنایی با تولیدکنندگان ناوداني

در سراسر ایران واحدهای فولادی مختلفی به تولید ناوداني در سازهای مختلف مشغول هستند. کیفیت محصولات ارائه شده توسط برخی برندها باعث شده تا نام برخی از این کارخانه‌ها بر سر زبان‌ها بیفتد. در اطلس تولیدکننده ناودانی در ایران با تمام کارخانه‌های ایرانی تولیدکننده این مقطع آشنا خواهید شد.

قیمت ناودانی

ناوداني از جمله مقاطع فولادی است که به صورت کیلویی قیمت‌گذاری و فروخته می‌شود. بنابراین قیمت ناوداني وابسته به قیمت فولاد است. با توجه به نوسان قیمت‌ها، برای اطلاع از قیمت ناودانی، قیمت نبشی و دیگر مقاطع، تغییرات لحظه‌ای را از کارشناسان ما در آیرومارت جویا شوید.

کارشناسان آیرومارت با توجه به قیمت آهن و شرایط روز بازار،  شما را در داشتن خریدی مطمئن و انتخابی درست راهنمایی خواهند کرد. برای برقراری ارتباط با شماره تلفن ۰۲۱-۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.5/5 - (4 امتیاز)

  1. پرهام ولیزاده
    شهریور ۲۸, ۱۴۰۰ ۲۲:۵۱
    اینکه وزنش از وزن اشتال بیشتره مشکلی پیش نمیاد؟
    1. آیرومارت
      شهریور ۲۹, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۴
      سلام جناب ولیزاده وقت بخیر. ناودانی سنگین به ناودانی هم وزن با جدول اشتال ناودانی گفته می‌‌شود.
  2. farzad
    مهر ۲۰, ۱۴۰۰ ۰۹:۱۸
    ناودانی سبک از وزن استاندارد کمتره؟ ابعادش هم کمتره ؟
    1. آیرومارت
      آبان ۱۵, ۱۴۰۰ ۱۶:۴۳
      سلام روز بخیر. مطابق با جدول اشتال ناودانی، مطابق با ابعاد مشابه، ناودانی سبک وزن کمتری دارد.
  3. پویان مختاری
    دی ۱۲, ۱۴۰۱ ۱۶:۰۹
    آیا ناودانی های تولید داخل کشور مطابق با جدول اشتال ناودانی هست؟
    1. آیرومارت
      دی ۱۳, ۱۴۰۱ ۱۲:۴۵
      سلام. وقت شما بخیر. ناودانی ابهر، ناب تبریز، فایکو مطابق با جدول اشتال تولید می‌شن. ناودانی شکفته و فولاد تهران اغلب سبک هستند اما گاهی مطابق حدول اشتال هم تولیدات انجام می‌شه.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.