تیرآهن چیست و چه کاربردی دارد؟

5/5 - (3 امتیاز)

تیرآهن چیست و چه کاربردی دارد؟

تیرآهن از جمله مقاطع طویل فولادی است که در صنعت ساخت و ساز کاربرد گسترده‌ای دارد. این مقطع فولادی در سایزهای مختلف در بازار موجود است. کاربرد تیرآهن گرچه تنوع چندانی ندارد ولی به نوع استاندارد وابسته است. عمده کاربرد تیرآهن در بخش‌های مختلف اسکلت ساختمان، پل ‌سازی و انواع سازه‌های صنعتی است. آشنایی با انواع تیرآهن می‌تواند نقش زیادی در انتخاب مناسب شما داشته باشد.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

در این مقاله سعی داریم تا درباره این مقطع، استانداردها و روش تولید و نیز کاربرد تیرآهن مطالبی را عنوان کنیم. پس با ما همراه باشید.
بار تیرآهن

تیرآهن به چه مقطعی گفته می‌شود؟

تیرآهن با نام لاتین beam، ازجمله مقاطع طویل فولادی است که عمده کاربرد آن در صنعت ساخت و ساز می‌باشد. برای آشنایی با تیرآهن، بهتر است که ابتدا با بخش‌های مختلف این مقطع آشنا شویم. شکل سطح مقطع تیرآهن با توجه به نوع آن، متفاوت است اما شامل دو بخش اصلی می‌باشد که بال (flange) و جان (web) نام دارند. اندازه و شکل این دو بخش است که تعیین ‌کننده نوع تیرآهن می‌باشد.

بال تیرآهن

بال تیرآهن در واقع به دو بخشی از مقطع آن گفته می‌شود که به طور موازی با هم قرار گرفته و توسط یک بخش عمودی که جان نام دارد، به یکدیگر متصل شده است.

نحوه تولید تیرآهن

تیرآهن همانند میلگرد محصول نورد گرم شمش است. پس از اینکه شمش اولیه پیشگرم شد به داخل دستگاه نورد هدایت می‌شود. پس از چندین مرحله نورد در نهایت تیرآهن متناسب با استاندارد از خط تولید خارج می‌گردد. پس از کنترل کیفی و پرداخت سطح تیرآهن تولیدی به انبار منتقل شده تا به دست مشتریان برسد.

کاربرد تیرآهن

کاربرد تیرآهن با توجه به نوع، سایز و استاندارد تولید آن‌ها تعیین می‌گردد. همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، عمده کاربرد آن در بخش‌های مختلف اسکلت ساختمان و سایر سازه‌های صنعتی و پل‌سازی می‌باشد. به طور کلی هدف از کاربرد تیرآهن به ویژه در بخش ساختمان سازی، انتقال نیروهای برشی و خمشی است. به این ترتیب از فروپاشی سازه جلوگیری می‌شود. برخی از مهم‌ترین کاربردهای آن عبارتند از:

  • ستون، خرپا و نعل ساختمان
  • تیر در پوشش سقف
  • پل‌های لانه زنبوری

تیرآهن لانه زنبوری یا CPE یکی دیگر از انواع تیرآهن است که از طریق شبکه‌ کردن تیرآهن تولید می‌گردد. این مقطع فولادی در مواردی که به مقاومت خمشی بالا در حین وزن کم نیاز است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در بخش‌هایی که به مقاومت برشی بالا نیاز باشد، کاربرد ندارد.

کاربرد تیرآهن

کاربرد تیرآهن در ساخت پل

کاربرد تیرآهن در استاندارد های مختلف

کاربرد تیرآهن به نوع استاندارد آن وابسته است. چرا که در استانداردهای مختلف تیرآهن شکل ظاهری و وزن متفاوت می‌باشد. همین تفاوت‌ها باعث می‌شود تا در بسته به محل مصرف از یک نوع تیرآهن استفاده شود. به طور کلی تیرآهن براساس استاندارد به گروه‌های زیر تقسیم بندی می‌شود:

  • تیرآهن IPE
  • تیرآهن IPB
  • تیرآهن INP

کاربرد تیرآهن IPE یا تیرآهن معمولی از همه بیشتر است. چرا که اکثر محصول تولید کنندگان داخل از این نوع استاندارد تبعیت می‌کند. تیرآهن IPB یا هاش مقطع سنگینی است که تنها چند تولید کننده محدود به تولید آن مشغول هستند. مابقی هاش موجود در بازار  کاملا وارداتی است. کاربرد تیرآهن INP از همه کمتر می‌باشد. چرا که این محصول اصلا در ایران تولید نمی‌گردد. مقادیر کمی از این نوع استاندارد از طریق واردات در بازار آهن آلات به فروش می‌رسد. البته بهتر است برای آشنایی بیشتر با استانداردهای تیرآهن مقاله انواع استانداردهای تیرآهن را مطالعه کنید. همچنین، جهت استعلام قیمت هاش کلیک کنید.

محاسبه وزن تیرآهن

از عوامل تاثیرگذار بر قیمت و نوع کاربرد تیرآهن ، می‌توان به وزن آن اشاره کرد. بنابراین اطلاع از قیمت این مقطع از موارد مهم در طراحی سازه‌های صنعتی ساختمانی و محاسبه هزینه‌های تمام‌شده برای پروژه‌های ساختمانی محسوب می‌شود.
تحمل بار تیرآهن

از رایج‌ترین روش‌های محاسبه وزن تیرآهن، استفاده از جدول وزنی است. جدول وزن تیرآهن مطابق با استاندارد اشتال تدوین شده و دارای اطلاعات مربوط به مشخصات هندسی این مقطع فولادی می‌باشد. استفاده از این جدول برای تخمین وزن تیرآهن به اینصورت است که با در اختیار داشتن مشخصات هندسی تیرآهن مانند ضخامت، طول جان و بال، عرض و ارتفاع آن، می‌توان وزن آن را به طور تقریبی محاسبه کرد.

از سوی دیگر برخی از تولید کنندگان تیرآهن در داخل کشور هستند که وزن تیرآهن تولیدی آن‌ها با وزن تعریف شده در استاندارد اشتال، اندکی متفاوت است. به این منظور باید از جدول وزن تیرآهن و هاش مربوط به کارخانه‌های مختلف استفاده کرد.

نکات خرید تیرآهن

با توجه به حساسیت کاربرد تیرآهن در بخش ساختمان‌سازی، باید دقت زیادی در انتخاب آن صورت گیرد. چرا که انتخاب نامناسب ممکن است خسارات مالی و جانی جبران ‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

مطالعه راهنمای خرید تیرآهن ، می‌تواند کمک زیادی به شما نموده تا خریدی مقرون ‌بصرفه و متناسب با نیاز خود را داشته باشید.

فرایندهای ثانویه قابل اجرا بر روی تیرآهن

پس از خرید تیرآهن ممکن است نیاز باشد بنا به درخواست مشتری و نیز نوع کاربرد تیرآهن ، یک سری فرایندهای ثانویه بر روی آن انجام شود. فرایندهای ثانویه قابل اجرا بر روی مقطع تیرآهن ، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرد تیرآهن

شبکه کردن تیرآهن

قیمت تیرآهن چرا تغییر می‌کند؟

در طول سال قیمت تیرآهن دستخوش تغییر و تحول می‌شود. چرا که قیمت این محصول تحت تاثیر پارامترهای مختلف است. با تغییر هر یک از این پارامترها قیمت تیرآهن نیز تغییر خواهد کرد. به طور کل مواردی که می‌تواند در قیمت گذاری تاثیر داشته باشد به صورت زیر است:

  • نرخ دلار
  • وزن
  • برند
  • کیفیت
  • استاندارد
  • قیمت شمش

با وجود اینکه تیرآهن سایزهای مختلفی دارد. اما بیشترین کاربرد تیرآهن به سایزهای ۱۶،۱۴ و ۱۸ مربوط می‌شود.

استعلام قیمت تیرآهن

تیرآهن از مقاطع پرکاربرد در ساختمان‌سازی بوده و قیمت آن، قیمت مسکن را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین بسیاری از فعالین حوزه ساخت و ساز، قیمت تیرآهن را به صورت روزانه پیگیری می‌کنند تا هزینه‌های تمام شده پروژه‌های خود را تخمین بزنند.

عوامل بسیاری هستند که قیمت تیرآهن را در بازار آهن ‌آلات، تحت تاثیر قرار می‌دهند. برخی از مهم‌ترین این عوامل عبارتند از:

  • نوسانات ارزی
  • وزن تیرآهن
  • برند تولید کننده تیرآهن
  • میزان عرضه و تقاضا در بازار
  • سایز انواع تیرآهن

در این مقاله درباره تیرآهن و کاربرد آن صحبت کردیم. آیرومارت تامین‌کننده تیرآهن فولادی در انواع مختلف و همچنین ارائه خدمات مربوط به برشکاری و تولید تیرآهن لانه زنبوری است.

برای استعلام روزانه قیمت تیرآهن و همچنین برای دریافت مشاوره و راهنمایی خرید این مقطع فولادی، می‌توانید با کارشناسان و متخصصان فعال در حوزه آهن و فولاد مجموعه آیرومارت، مشورت نمایید.

 

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (3 امتیاز)

  1. میلاد بابایی
    شهریور ۱۷, ۱۴۰۰ ۱۰:۳۱
    چرا تیرآهن رو زنبوری می کنن؟
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.