انواع استانداردهای تیرآهن را بیشتر بشناسید

4.2/5 - (5 امتیاز)

انواع استانداردهای تیرآهن را بیشتر بشناسید

steel-beam-stnadards

تیرآهن به عنوان یکی از مهم ترین مقاطع فولادی مورد استفاده در ساختمان سازی اهمیت بسیار زیادی دارد. آشنایی با انواع استانداردهای تیرآهن و کاربرد هرکدام از این تیرآهن ها می‌تواند به شما کمک کند بهترین خرید را داشته باشید. در ادامه به معرفی انواع استاندارد تیرآهن می‌پردازیم.

۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)

در بازار ایران انواع مختلف تیرآهن وجود دارد. گاهی اوقات عدم اطلاع از استانداردهای تیرآهن می‌تواند باعث ضررهای سنگین در ساخت ساختمان‌ها شود. انواع تیرآهن باید با توجه به نقشه طراح انجام شود. در صورتی که تیرآهن اشتباه خریداری شود زیان زیادی را به سازنده تحمیل خواهد کرد.

تیرآهن در بازار آهن تهران و ایران، اغلب به دو صورت تیرآهن I شکل (به اختصار تیرآهن) و تیرآهن H شکل (هاش) وجود دارد. هرکدام از این دسته‌ها در ادامه توضیح داده می‌شوند. وزن و قیمت تیرآهن با توجه به استانداردهای مختلف، متفاوت است به همین علت آشنایی با استانداردهای تیرآهن ضرورت دارد.

تولید انواع استاندارد تیرآهن

فرایند تولید انواع استانداردهای تیرآهن

ماده اولیه تولید تیرآهن با توجه به شکل نهایی قطعه تعیین شده و عموما اسلب با سایزهای مختلف برای این فرایند، کاربرد دارد. در ابتدا اسلب جهت پیش گرم شدن وارد کوره شده و تحت یک مرحله تغییر شکل شدید با فرایند نورد قرار می‌گیرد. نورد در مراحل بعدی با دقت ابعادی بیشتری انجام شده و با عبور دادن اسلب از چندین غلتک، سطح مقطع نهایی ساخته خواهد شد. در آخر، قطعات در ابعاد مورد نظر برش داده می شوند. طول استاندارد تیرآهن عموما ۱۲ متری است.

انواع استاندارد تیرآهن در بازار ایران

در ایران سه نوع تیرآهن وجود دارد که عبارتند از:

  • IPE (استاندارد رایج در ایران و اروپا)
  • INP (استانداردهای تیرآهن رایج در چین و روسیه)
  • IPB (تیرآهن بال پهن یا هاش)

در ادامه هرکدام از این استانداردها و مشخصات آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

استاندارد تیرآهن ipe

تیرآهن IPE

در بازار آهن ایران، وقتی صحبت از تیرآهن به میان می‌آید، منظور استانداردIPE است. این نوع تیر، یکی از پرکاربردترین مقاطع مورد استفاده در ساختمان‌سازی محسوب می‌شود.
IPE از استانداردهای تیرآهن رایج در ایران و کشورهای اروپایی به‌شمار می‌رود و به همین دلیل نیز بیشتر نقشه‌های ساختمانی با این استاندارد طراحی می‌شوند. مقاومت خمشی این مقطع برای استفاده در ساختمان‌سازی بسیار مناسب است. وزن سبک در کنار مقاومت خمشی خوب، این مقطع را به پرکاربردترین محصول در سازه‌ها تبدیل کرده است.

استاندارد تیرآهن های تولید شده در داخل کشور IPE است. از طرفی تیرآهن های وارداتی کشور با استاندارد IPE از کشورهای لهستان، آلمان، اسپانیا و کره تامین می شوند.

نحوه تشخیص تیرآهن با استاندارد IPE

این نوع تیرآهن، شکلی مشابه با حرف I انگلیسی دارد، به‌طوریکه ضخامت بال‌ها در تمام طول سطح مقطع یکسان است و معمولا در ارتفاع ۸۰ تا ۶۰۰ میلی‌متر تولید می‌شود.
روش تشخیص این نوع تیرآهن به این صورت است که اگر از دو سر تیرآهن به آن نگاه کنید ضخامت بال‌های ابتدا و انتهای آن یکنواخت است.

تیرآهن INP

این مقاطع با استانداردهای تیرآهن کشورهای روسیه و چین تولید می‌شوند. تیرآهن INP به شکل I بوده و ضخامت بال‌ها با فاصله گرفتن از جان تیرآهن کم می‌شود، به همین دلیل ممکن است نام تیرآهن بال باریک شیب دار را نیز برای آن بشنوید.

برای تشخیص این نوع تیر، اگر از انتها به آن نگاه کنید، قطعه در ابتدای بال‌ها ضخیم است و به تدریج با دور شدن از جان، با یک شیب ملایم، ضخامتش کاهش می‌یابد.
در حال حاضر به دلیل وجود تحریم، استانداردهای تیرآهن وارداتی موجود در بازار عمدتا از نوع INP است که مقدار آن نیز محدودیت دارد. با این حال، تیرآهن INP استفاده چندانی در ایران ندارد و قیمت آن نیز با تیرآهن معمولی متفاوت است.

این تیرآهن‌ها در محدوده سایزی ۶۰ تا ۸۰۰ میلی‌متر تولید می‌شوند و برخلاف تیرآهن های معمولی، لبه‌های گردی دارند.

استاندارد ipb

تیرآهن IPB

یکی از استانداردهای تیرآهن در ایران IPB است که با نام تیرآهن بال پهن یا هاش(H) نیز شناخته می‌شود. ارتفاع این مقطع بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی متر است و نسبت به انواع دیگر، بال‌های عریض‌تری دارد. دسته بندی هاش از نظر ابعاد و وزن عبارتند از:

  • هاش سبک HEA
  • هاش سنگین HEB
  • هاش فوق سنگین HEM

وزن تیرآهن بال پهن تابع ضخامت آن است و با توجه به آن، سبک، سنگین و یا فوق سنگین بودن هاش مشخص می شود. در تیرآهن IPB طول بال‌ها نسبت به جان تیرآهن بزرگ تر است و همین موضوع سبب شده تا استحکام بالاتری نسبت به تیرآهن های معمولی داشته باشد.

برای اطلاع از قیمت هاش می‌توانید به صفحه مورد نظر مراجعه کنید و یا با کارشناسان آیرومارت به شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

انواع استاندارد تیرآهن

انواع استاندارد تیرآهن

تیرآهن لانه زنبوری (CPE)

تیرآهن لانه زنبوری یکی از مقاطعی است که به دلیل وزن کمتر، معمولا از آن در ساختمان سازی و پل‌سازی استفاده می‌شود. تولید تیرآهن لانه زنبوری ازطریق برش و جوش دادن دو تیرآهن IPE به هم صورت می‌گیرد و دلیل این نامگذاری نیز حفره‌هایی است که ساختار نهایی لانه نبوری را برای آن ایجاد می‌کند.

تیرآهن CPE نسبت به تیرآهن IPE ممان اینرسی و مقاومت خمشی بیشتری دارد. این ویژگی‌ها در کنار وزن کمتر باعث شده تا کاربرد زیادی در سازه‌های مختلف داشته باشد. با مطالعه مقاله تیرآهن لانه زنبوری چیست، درباره این کالا، مزایا و معایب آن بیشتر بخوانید.

تیرآهن لانه زنبوری

نحوه تشخیص نوع استاندارد تیرآهن هنگام خرید

مشخصات تیرآهن یا روی سطح آن‌ حک شده و یا به صورت برگه شناسایی همراه آن ارسال می‌شود. علائمی که نشان دهنده مشخصات تیرآهن است شامل استاندارد تیرآهن، نمره و حداقل مقاومت کششی آن می‌شود. به عنوان مثال INP-16-52 تیرآهن I با نمره ۱۶ و حداقل مقاومت کششی ۵۲ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است.

این علائم می تواند روی تیرآهن حک، اسپری و یا به صورت اتیکت همراه تیرآهن ارسال شود. برای اطلاع از قیمت تیرآهن ۱۶ اصفهان، فایکو …، کافیست به صفحه قیمت تیرآهن ۱۶ مراجعه کنید.

به صورت خاص، تیرآهن اصفهان که محصول کارخانه ذوب آهن است، در یک طرف بال خود آرم ESCO در فواصل ۲ متری دارد.

ابعاد و وزن استاندارد تیرآهن

برای تولید هر مقطع فولادی و استیل، استانداردهای مشخصی تعریف می‌شود که ممکن است این استانداردها برای هر کشور با کشورهای دیگر نیز متفاوت باشد. این استانداردها به صورت جداولی حاوی ابعاد، وزن، خواص مکانیکی و … ارائه می‌شود و در اختیار صنایع مختلف قرار می‌گیرد.

یکی از استانداردهای رایج مقاطع فولادی در کشور ما، استاندارد اشتال است که برای تیرآهن نیز تدوین شده و اطلاعات کاملی را درباره ابعاد و وزن استاندارد آن به دست می‌دهد. با مراجعه به صفحه جدول وزن تیرآهن، این جدول و جزئیات استفاده از آن را خواهید دید.

علاوه‌براین، در بسیاری موارد، تولیدکنندگان تیرآهن در داخل کشور، این مقطع را دقیقا مطابق با اشتال تولید نمی‌کنند. به همین دلیل، محصولات تولیدی آن‌ها، وزن و درنتیجه قیمت متفاوتی از هم دارند. همین موضوع می‌تواند توجیه‌کننده تفاوت قیمت تیرآهن اهواز و قیمت تیرآهن کرمانشاه باشد.

وزن استاندارد تیرآهن

نکات مورد توجه در خرید انواع تیرآهن

در خرید مقاطع فولادی علاوه بر استانداردهای تیرآهن باید با برخی از ویژگی های آن آشنا باشید. مشخصات فیزیکی تیرآهن شامل ابعاد، اندازه ها و مقادیر رواداری است که در ادامه درباره هرکدام توضیح خواهیم داد:

  • رواداری وزن نشان دهنده اختلاف بین وزن حقیقی و وزن محاسبه شده تیرآهن است.
  • طول تیرآهن به فاصله بین دو برش عمود بر محور تیرآهن اشاره دارد.
  • نمره تیرآهن بر اساس طول جان آن (بخش عمودی سطح مقطع تیر که دو بال را به هم متصل می‌کند) مشخص می شود.

مزایای خرید تیرآهن و هاش آیرومارت

یکی از نکات مهم در خرید تیرآهن، انتخاب یک تامین‌کننده معتبر است. ازجمله مزایای خرید از یک تامین‌کننده معتبر شامل موارد زیر می‌شود:

  • تهیه بار باکیفیت به همراه سرتیفیکیت معتبر
  • تحویل بار در کمترین زمان ممکن
  • دریافت گواهی تضمین کیفیت
  • کاهش هزینه‌های باربری
  • ارائه خدمات پس از خرید مانند انبارداری
  • پشتیبانی پس از خرید تا هنگام تحویل بار
  • ارائه مشاوره فنی و تخصصی پیش از خرید

تمامی این مزایا و بسیاری مزایای دیگر، توسط بازرگانی فولاد آیرومارت، برای مشتریانش فراهم شده است. این مجموعه تامین‌کننده انواع تیرآهن در سایزها و برندهای مختلف داخلی و خارجی است و این مقطع و سایر مقاطع فولادی و استیل را در سبدی بسیار متنوع از سایز، برند، نوع و … ارائه می‌دهد.

برای خرید تیرآهن بال پهن و انواع دیگر مقاطع فولادی و همچنین اطلاع از قیمت آهن در بازار امروز و به صورت لحظه‌ای، با کارشناسان آیرومارت تماس حاصل فرمائید.

 

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.2/5 - (5 امتیاز)

  1. یوسف زاده
    اردیبهشت ۲۴, ۱۴۰۱ ۱۶:۲۶
    کدامیک از برندهای داخلی هاش تولید می‌کنند؟
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۲۵, ۱۴۰۱ ۱۵:۵۰
      سلام وقت بخیر از بین تولیدکنندگان تیرآهن در ایران، ذوب آهن اصفهان و فولاد البرز ایرانیان(فایکو) از جمله تولیدکنندگان داخلی هاش به شمار می‌روند.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.