راهنمای خرید هاش (تیرآهن IPB) و خرید تیرآهن معمولی

5/5 - (9 امتیاز)

راهنمای خرید هاش (تیرآهن IPB) و خرید تیرآهن معمولی

تیرآهن

نکات خرید تیرآهن و هاش، به دلیل مصرف بالای این مقاطع در صنعت پررونق ساخت و ساز، بسیار حائز اهمیت است. باتوجه به گستردگی تولیدات این مقطع فولادی در داخل کشور، تنوع بالایی از آن رد بازار موجود است. بنابراین، باید شناخت کافی را از بازار این محصول داشته باشید تا خریدی حرفه‌ای، آگاهانه و مقرون‌به‌صرفه را متناسب با نیازتان را رقم بزنید.

۵/۵ - (۹ امتیاز)

با مشاهده ویدئوی زیر می‌توانید به شناخت کاملی از مقاطع تیرآهن و هاش موجود در بازار و تمامی نکاتی که باید در خرید آن‌ها مدنظر قرار دهید، برسید.

 

با توجه به اهمیت و میزان مصرف تیرآهن و هاش فولادی ، نکات زیر را حین خرید هاش و تیرآهن معمولی در نظر بگیرید.

مشخصات تیرآهن و هاش طبق جدول اشتال تیرآهن

قبل از خرید تیرآهن به دسته بندی و محصولات موجود در بازار ایران توجه کنید. محصولات IPE و INP تیرآهن در استانداردهای مختلفی هستند. تیرآهن IPE در بازار ایرن موجود میباشد و خرید و فروش تحت عنوان تیرآهن اشاره به تیرآهن با این استاندارد دارد. تیرآهن IPB تیرآهن بال پهن میباشد که در ایران با نام هاش شناخته می‌شود. خرید هاش در دو نوع HEA به معنای هاش سبک و HEB به معنای هاش سنگین انجام می‌شود.

با کلیک روی لینک قیمت تیرآهن IPE قیمت به روز این مقطع را مشاهده کنید.

جدول اشتال این مقاطع نشان دهنده‌ی ابعاد هندسی دقیق آن‌ها می‌باشد. پیش از خرید هاش و تیرآهن وزن یک شاخه استاندارد آنرا در جدول اشتال مشاهده کنید. در جدول اشتال ابعاد قسمتهای مختلف مقطع مشابه شکل زیر دیده می‌شود:

 

تیرآهن در جدول اشتال

جزئیات مقطع هاش و تیرآهن در جدول اشتال

در این شکل:

  • tf= ضخامت بال
  • tw= ضخامت جان
  • b= طول بال
  • d= طول قسمت صاف جان
  • hi= فاصله لبه‌های داخی دو بال
  • h= طول جان (سایز تیرآهن)
  • r= شعاع انحنای محل اتصال بال و جان

وزن هر شاخه تیرآهن

تیرآهن در داخل کشور در کارخانه‌های متعددی تولید می‌شود. از سوالات متداولی که برای خریداران تیرآهن پیش می‌آید، وزن تیرآهن شاخه‌ای در برندهای مختلف می‌باشد. در جدول زیر وزن هر شاخه ۱۲ متری تیرآهن تولیدی تعدادی از برندهای معتبر ارائه شده است:

هر شاخه تیرآهن تولیدی برندهای مختلف
                                  برند
سایز
ذوب‌آهن فایکو بناب تبریز آریان جهان ماهان
۱۲ ۱۲۵
۱۴ ۱۵۵ ۱۳-۱۴۰ ۱۳۰ ۱۳۰-۱۵۰ ۱۲۸/۵
۱۶ ۱۹۰ ۱۷۰ ۱۶۷ ۱۷۰
۱۸ ۲۲۶ ۲۰۰-۲۱۰ ۲۰۵ ۱۹۵
۲۰ ۲۶۹ ۲۴۰-۲۶۰ ۲۶۰
۲۲ ۳۱۵
۲۴ ۳۶۷
۲۷ ۴۳۴
۳۰ ۵۰۷

لازم به ذکر محصولات مجتمع ذوب آهن اصفهان دقیقا مطابق جدول استاندارد اشتال می‌باشد.

وزن هر شاخه هاش

در زمینه خرید هاش به سبک یا سنگین بودن آن باید توجه کنید. تصور عمومی برای تشخیص سبک یا سنگین بودن هاش این است که بالاتر از سایزی هاش سنگین و پایین‌تر از آن هاش سبک می‌باشد، که اشتباه است. برای مثال برای سایز ۱۰، هاش هم در نوع سبک تولید می‌شود هم در نوع سنگین. تفاوت این دو نوع هاش همانطور که در مقالات گذشته مرور شد، ضخامت مقطع مورد نظر می‌باشد. لازم به ذکر است هاش فوق سنگین در بازار ایران تقریبا مصرفی ندارد. جهت مشاهده قیمت هاش سبک روی لینک مشخص شده کلیک کنید. هنگام خرید هاش سبک یا سنگین به استاندارد بودن وزن آن توجه ویژه کنید.

مجتمع ذوب آهن اصفهان و شرکت فولاد ایرانیان (فایکو) تنها تولید کنندگان هاش در ایران می‌باشد. تولیدات این دو کارخانه در سایزهای ۱۶، ۱۸، ۲۰ و ۳۰ می‌باشد. همچنین تولیدات هاش ذوب آهن و فایکو مطابق با جدول وزنی استاندارد می‌باشد. در جدول زیر وزن هر شاخه ۱۲ متری هاش سبک و سنگین در سایزهای پر مصرف دیده می‌شود:

وزن هر شاخه هاش
سایز(cm) HEA(kg) HEB(kg)
۱۰ ۲۰۰ ۲۴۰
۱۲ ۲۴۰ ۳۲۰
۱۴ ۲۹۶ ۴۰۰
۱۶ ۳۶۴ ۵۰۰
۱۸ ۴۲۶ ۵۹۰
۲۰ ۵۱۰ ۷۳۰
۲۲ ۶۱۰ ۸۵۰
۲۴ ۷۲۰ ۹۹۸
۲۶ ۸۲۰ ۱۱۲۰
۲۸ ۹۲۰ ۱۲۴۰
۳۰ ۱۰۵۰ ۱۴۰۰
۳۲ ۱۱۷۰ ۱۵۳۰
۳۴ ۱۲۶۰ ۱۶۰۰
۳۶ ۱۳۵۰ ۱۷۰۰
۴۰ ۱۵۰۰ ۱۸۶۰
۴۵ ۱۶۸۰ ۲۰۵۰
۵۰ ۱۸۶۰ ۲۲۵۰
۵۵ ۱۹۹۲ ۲۴۰۰
۶۰ ۲۱۴۰ ۲۵۵۰

حمل و نقل تیرآهن و هاش

حمل و نقل از جمله نکان کلیدی حین خرید هاش و تیرآهن است. این مقاطع در محل کارخانه بر حسب کیلوگرم و به صورت بسته (بندل) به فروش می‌رسد. وزن هر بندل به صورت تقریبی ۵ تن می‌باشد. اما تیرآهن و هاش در بنگاه ها به صورت شاخه‌ای خرید و فروش می‌شود.

بنابراین با توجه به اینکه باربری مقاطع فولادی مسئله حائز اهمیت برای افراد می‌باشد، تعداد تیرآهن در هر بندل و ظرفیت تعداد شاخه برای هر تریلر می‌تواند به برآورد قیمتی حمل و نقل مشتری کمک کند. برای تیرآهن‌های پرکاربرد در سایز ۱۲ تا ۲۷ این ظرفیت‌ها به کمک تیم آیرومارت و بنا به تجربه حضور در بازار فراهم آمده و در جدول زیر نمایش داده شده است:

ظرفیت شاخه‌ای بار
سایز تیرآهن تعداد شاخه در هر بندل تعداد شاخه در هر تریلر
۱۲ ۴۴ ۱۷۶
۱۴ ۳۶ ۱۴۴
۱۶ ۳۰ ۱۲۰
۱۸ ۲۴ ۹۶
۲۰ ۱۸ ۷۲
۲۲ ۱۶ ۶۴
۲۴ ۱۴ ۵۶
۲۷ ۱۲ ۴۸

عوامل موثر بر قیمت تیرآهن و هاش در بازار ایران

عوامل تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن و هاش بسیارند که درنهایت افت و خیزهای زیادی را در این بازار رقم می‌زنند. در ویدئوی زیر درباره تمامی این عوامل صحبت شده است که مشاهده آن می‌تواند به شما در تحلیل حرفه‌ای این بازار و درنتیجه انتخاب بهترین زمان برای خریدتان کمک کند.

تولیدکنندگان معتبر تیرآهن و هاش در ایران

در خرید هاش و تیرآهن مانند هر مقطع دیگری برند تولید کننده آن از جمله عوامل پر اهمیت است. از میان تولید کنندگان تیرآهن، مقاطع کارخانه ذوب آهن اصفهان دارای بالاترین کیفیت و وزن هستند. این تیرآهن ها از لحاظ هندسه و وزن مطابق جدول استاندارد اشتال تولید می‌شوند. در بازار آهن آلات تولید کارخانه ذوب آهن اصفهان، تحت عنوان “تیرآهن ذوب” خرید و فروش می‌شود. از مشخصه‌های ظاهری تیرآهن ذوب مارک ESCO می‌باشد که روی بال آن به فاصله دو متر حک شده است. قیمت تیرآهن ذوب گرانتر از محصول سایر رقبای این شرکت می‌باشد.

همچنین تولیدکنندگان دیگری تیرآهن وارد بازار می‌کنند. وزن تیرآهن این شرکت‌ها کمتر از استاندارد بوده و به تبع قیمت آن کمتر از قیمت تیرآهن ذوب می‌باشد. این تولیدکنندگان شامل تیرآهن اهواز، البرز ایرانیان (فایکو)، یزد، آرین، ظفر بناب، ناب تبریز، ماهان، جهان و… می‌باشند. تولید این برندها به کمک استاندارد خود شرکت‌ها انجام می‌شود و کاربردهای خاص خود را دارند.

علاوه بر تامین تمامی محصولات داخلی، آیرومارت وارد کننده هاش و تیرآهن وارداتی نیز می‌باشد. از جمله با کیفیت‌ترین هاش‌های وارداتی، محصول تولید شده هیوندای استیل کره می‌باشد که آیرومارت قابلیت تامین این محصول را دارد. قیمت روز میلگرد آجدار و ساده، قیمت انواع سایزهای تیرآهن مثل قیمت تیرآهن ۱۶، قیمت برندهای مختلف تیرآهن همچون قیمت تیرآهن اصفهان و … را در سایت آیرومارت دنبال کنید.

امیدورایم مطالبی که در این بخش مرور شد حین خرید هاش و تیرآهن برای شما مفید واقع شوند.

 

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (9 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.