تفاوت های لوله گاز توکار و لوله گاز روکار چیست؟

3.9/5 - (25 امتیاز)

تفاوت های لوله گاز توکار و لوله گاز روکار چیست؟

لوله کشی گاز روکار

لوله کشی گاز روکار یا به سبک توکار، وابسته به نوع نیاز سازه اهمیت می‌یابد. در مواردی سبک لوله گاز توکار الزامی است و در مواردی باید از لوله‌کشی روکار استفاده کرد. در هر شرایط خاص، هر دو نوع لوله کشی نیاز به تایید و کسب مجوزهای لازم دارند. به طور کلی نمی‌توان بیان کرد که کدام یک از این دو روش برای لوله کشی بهتر است، تنها می‌توان با توجه به نیاز و ویژگی‌های این دو نوع، یکی را برای استفاده انتخاب کرد. با آیرومارت همراه باشید تا با شناخت تفاوت لوله گاز توکار و روکار برای داشتن انتخابی درست آشنا شوید.

۳.۹/۵ - (۲۵ امتیاز)

انواع لوله گاز در بازار آهن

لوله گاز علاوه بر اینکه بر اساس روش تولید و جنس متریال مورد استفاده در دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود، از لحاظ اجرا نیز انواع مختلفی دارد.
انواع لوله فولادی در صنایع مختلف کاربرد دارند. یکی از حوزه‌های استفاده از آن‌ها در لوله کشی گاز است. به طور کلی لوله گاز فولادی به دو روش توکار و روکار در ساختمان اجرا می‌شود. در هر دو روش باید از اتصالات مناسب استفاده کرد و با رعایت نکات ایمنی لوله کشی گاز را انجام داد. در ادامه به بررسی این دو نوع اجرای لوله گازی در ساختمان می‌پردازیم.

لوله گاز توکار

یکی از روش‌های اجرای لوله گاز به صورت توکار است که با برداشتن موانع و دریچه‌ها انجام می‌شود. استفاده از اتصالات فولادی بدون درز جوش و با روش جوشکاری برق، الزامی است. لوله گاز توکار جهت جلوگیری از خوردگی و افزایش دوام و طول عمر آن‌ها باید مطابق با استانداردها ساخته شود.
در ویدئو نحوه تولید لوله درز مستقیم مراحل این فرآیند را مشاهده کنید.
فاصله لوله گاز توکار از تاسیسات دیگر و کابل برق در یک کانال افقی یا عمودی باید حداقل ۱۰ سانتی‌متر باشد. استفاده از ماسه خشک در کانالی که علاوه بر لوله گاز سایر تاسیسات نیز اجرا شده، ممنوع است چرا که باید این کانال به هوای آزاد دسترسی داشته و دارای تهویه باشد. در صورتی که لوله های تاسیساتی دیگری در اطراف لوله گاز وجود نداشته باشد، باید پس از عایق کاری از ماسه خشک برای پر کردن لوله افقی مستقل آن استفاده کرد. به هیچ وجه نباید لوله گاز از میان دهانه چاه آب و فاضلاب عبور کند.

لوله کشی گاز توکار
لوله‌های گاز تو کاری که از زیر پارکینگ یا مسیرهای عبور خودرو اجرا شده‌اند باید تحت حفاظت قرار گیرند. برای جلوگیری از اعمال فشار مستقیم بر لوله‌ها یا لرزش ناشی از عبور خودرو، کانال را با ماسه خشک پر می‌کنند. استفاده از غلاف فلزی روش دیگر محافظت است.

لوله گاز روکار

در مواردی که امکان برداشتن سطوح و اجرای توکار لوله گاز نباشد، از سبک روکار استفاده می‌شود. در این سبک لوله کشی بازکردن، برداشتن یا جا به جایی موانع اتفاق نمی‌افتد. لوله‌هایی که به صورت روکار اجرا می‌شوند در معرض آسیب بیشتری قرار دارند. این روش اجرا، برای لوله کشی گاز درون شهری و داخل ساختمانی کاربرد دارد.
قیمت این لوله‌ها نسبت به لوله گازی توکار کمتر است. از لحاظ ظاهری، لوله کشی گاز روکار برای استفاده در محیط توصیه نمی‌شود. با این حال در بسیاری موارد استفاده از آن انتخابی نیست و متناسب با شرایط الزامی است.

لوله کشی گاز روکار همانند لوله کشی توکار، باید مراحل دریافت مجوز را عبور کند. لوله گاز روکار باید مطابق با استانداردها ساخته شده و برای استفاده مورد اطمینان باشد. لوله گاز روکار، لوله جوشی درز مستقیم یا لوله درز سبک است و از نوع گالوانیزه آن استفاده می‌شود. لوله گاز روکار، از فولاد سیاه ساخته می‌شود. برای مطالعه تفاوت لوله درزدار و بدون درز کلیک کنید.
حفاظت از لوله با استفاده از رنگ‌آمیزی انجام می‌شود. رنگ آمیزی پس از چربی زدایی، زنگ زدایی و استفاده از ضد زنگ انجام می‌شود. باید از رنگ‌های روشن استفاده کرد. رعایت فاصله‌ها در لوله کشی گاز بسیار مهم است. در این نوع لوله کشی ارتفاع لوله باید حداقل ۱۸۰ سانتی‌متر باشد و توسط غلاف فلزی که دو سایز بالاتر از آن است مورد حفاظت قرار بگیرد. لوله‌ها باید با بست به دیوار متصل و ثابت شوند و حداقل فاصله لوله گاز از کف موتورخانه باید ۵ سانتی‌متر باشد.

تفاوت لوله گاز روکار و توکار

لوله گاز روکار تا قطر ۲ اینچ به صورت جوشی و دنده‌ای تولید می‌شود، بالاتر از این میزان باید از جوشکاری برق استفاده گردد.
به هیچ عنوان نمی‌توان لوله سبز و سفید پلیمری را برای گاز کشی استفاده کرد. در گاز کشی روکار نیز این نکته صادق است.
لوله گازی باید حداقل ۵ سانتی‌متر از لوله آب فاصله داشته باشد، در غیر این صورت نیاز به عایق‌بندی دارد. این میزان فاصله همچنین باید برای سیم برق روکار و کلید و پریز رعایت شود.
لوله گاز نباید از مناطق مرطوب عبور کند. در شرایطی که بالاجبار باید از لوله گاز روکار در چنین محل‌هایی استفاده شود، حتما باید عایق بندی انجام گردد.

تفاوت لوله کشی روکار و لوله کشی توکار

نکات مربوط به هر یک از انواع روش‌های اجرای لوله کشی روکار و توکار شرح داده شد. این‌که کدام یک از این انواع انتخاب شوند بستگی به ویژگی‌های پروژه ساخت و ساز یا صنعتی دارد. در صورتی که پروژه ساخت و ساز در حال انجام باشد، اجرای توکار لوله گاز قابل انجام است، در حالی که در تعمیر و بازسازی، باز کردن موانع کار مشکلی است. در این صورت لوله کشی روکار ساده‌تر است و عملکرد بهتری دارد.
نکته مهم دیگر این است که در لوله کشی روکار، لوله‌ها در معرض دید هستند و در طراحی داخلی تاثیر دارند. در لوله کشی توکار مسئله زیباشناسی نیز در نظر گرفته شده است.
از سوی دیگر اگر تجهیزات در لوله کشی روکار نیاز به تعمیر داشته باشند یا آسیب ببینند، تعمیر آن‌ها به سادگی قابل انجام است. در لوله کشی توکار برای تعمیر و جایگزینی لوله‌ها باید موانع باز شوند.
همچنین لازم به ذکر است که لوله های روکار بیشتر از لوله‌های توکار در معرض آسیب، تغییرات دمایی، رطوبت و ضربه هستند.
عامل مهم دیگر، بودجه مالی است که بر روی تصمیم‌گیری موثر است. اجرای لوله گاز روکار هزینه کمتری دارد و تعرفه پروژه را کاهش می‌دهد.

لوله کشی گاز روکار

 

آشنایی با برترین برند لوله گاز

گروه صنعتی سپاهان از جمله تولید کنندگان انواع لوله گازی روکار و توکار است. لوله‌های تولیدی آن در ساختمان‌سازی و پروژه‌های صنعتی کاربرد دارند. برای ایمنی بیشتر در انتقال گاز، جنس و کیفیت لوله بسیار مهم است. کیفیت بالای این تولیدات موجب محبوبیت خریداران محصولات این کارخانه در بازار شده‌اند.
لوله گاز سپاهان از لحاظ کاربرد به دو دسته توکار و روکار و از جهت نوع تولید به دو گروه لوله درزدار و لوله بدون درز (لوله مانیسمان) تقسیم می‌شود.
لوله گاز توکار سپاهان در انتقال گاز به مسیرهای طولانی و مصارف خانگی کاربرد دارد. این نوع لوله گازی که با برند مانیس گاز شناخته می‌شود، برمبنای استاندارد API 5L و استاندارد ملی ISIRI 3574 تولید می‌گردد.
در ساختمان سازی، سوله‌های صنعتی، صنعت پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه و لوله کشی سیستم هوای فشرده و هیدرولیک لوله گاز روکار سپاهان کاربرد دارد. لوله گاز روکار سپاهان ساخته شده بر مبنای استاندارد ISIRI 3360 در ساختمان‌های مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وزن لوله گاز روکار سپاهان در نحوه اجرای پروژه و استفاده از لوله با ضخامت مناسب اثر دارد. قیمت لوله گاز ۱/۲ اینچ تا ۶ اینچ برای کارخانه سپاهان قابل استعلام است.

استعلام قیمت لوله گاز توکار و روکار از آیرومارت

قیمت لوله گاز، به نوع و کاربرد آن وابسته است. علاوه بر این مساله وزن و سایز لوله، کارخانه سازنده، میزان عرضه و تقاضا، نوسانات نرخ دلار، قیمت شمش فولادی و بسیاری موارد دیگر بر قیمت لوله گازی ۳/۴ اینچ، ۱/۲ و … تاثیر می‌گذارند. با توجه به نوسانات بالای قیمت در بازار لوله گازی، جهت اطلاع از قیمت لحظه‌ای لوله گازی توکار و روکار و اطلاع از خدمات آیرومات از جمله برش، جوشکاری، خمکاری و … از طریق شماره تلفن ۴۵۳۰۶-۰۲۱ با مشاورین این مجموعه در تماس باشید.

منبع: carsondunlop

احسان ناجی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3.9/5 - (25 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.