تفاوت میلگرد ادکا و ممان منفی

5/5 - (1 امتیاز)

تفاوت میلگرد ادکا و ممان منفی

تفاوت میلگرد ادکا و ممان منفی

اگر در حوزه ساخت و ساز فعالیت داشته باشید، اطلاع دارید که میلگرد پرکاربردترین مقطع فولادی است که به منظور تقویت و مقاوم سازی سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

میلگرد ادکا و ممان منفی از جمله میلگردهای مورد نیاز ساختمان و سقف تیرچه بلوک محسوب می‌شوند که برای ایمن سازی و استحکام بیشتر سقف در برابر پدیده‌های طبیعی مانند زلزله کاربرد دارند. اما دانستن فرق میلگرد ممان منفی و ادکا برای برخی افراد یک چالش است.

بنابراین در ادامه ابتدا به بررسی مزایای این دو میلگرد محبوب و پرکاربرد می‌پردازیم و سپس تفاوت میلگرد ادکا و ممان منفی را شرح می‌دهیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

تفاوت میلگرد ممان منفی و ادکا

میلگرد ممان منفی چیست؟

میلگرد ممان منفی یکی از محبوب ترین آرماتورها و میلگردها در صنعت ساختمان به حساب می‌آید. طراحی تیرچه بلوک‌ها طوری است که دهانه تیرچه‌ها ساده در نظر گرفته می‌شود، بنابراین لنگر آنها صفر است. البته این نکته در تئوری مطرح می‌شود و در عمل گاهی این اتفاق نمی‌افتد.

همانطور که می‌دانید دال بتنی سقف یکنواخت است، بنابراین در این مرحله لنگر ما مقداری از صفر عبور کرده و منفی می‌شود. با استفاده از میلگرد ممان منفی، نیروی کششی ناشی از لنگر منفی در قسمت فوقانی دال، خنثی می‌شود.

میلگردهای ممان منفی بالای دال بتنی سقف و میان دو دهانه مجاور قرار می‌گیرند. از آن‌جایی که این نوع آرماتور در بخش‌های ابتدایی و انتهایی تیرچه جای‌گذاری می‌شود، به عنوان میلگرد سرتیرچه نیز شناخته می‌شود.

مزایای میلگرد منفی

  • میلگردهای ممان منفی استحکام سقف را بالا می‌برند.
  • این میلگردها به گونه‌ای عمل می‌کنند که از ترک برداشتن سقف جلوگیری می‌کنند.
  • بارِ روی میلگردهای کششی اصلی را کاهش می‌دهد.
  • در برابر لرزش‌ها و جهش‌ها مقاومت می‌کند و سقف را محکم تر می‌کند.
  • سقف در هنگام گسیختگی کاملا فرو نمی‌ریزد.

میلگرد ممان منفی

میلگرد ادکا چیست؟

ما پیش‌تر درباره اینکه میلگرد ادکا چیست، به طور کامل توضیح داده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید. میلگرد ادکا یا میلگرد اتکا، اولین بار در روسیه مورد استفاده قرار گرفت و می‌توان گفت که اصالتی روسی دارد.

ادکا در زبان روسی به معنی اردک است و از آنجایی که این نوع میلگرد ظاهری شبیه به گردن اردک دارد، به آن ادکا می‌گویند. میلگرد ادکا در سقف‌های تیرچه بلوک کاربرد فراوانی دارد. امروزه در اکثر پروژه‌های ساختمانی کشور از میلگرد ادکا استفاده می‌شود و می‌توان گفت که این روش رایج استفاده از سقف تیرچه بلوک است.

همانطور که می‌دانید، تیرچه‌ها در سقف روی بال پایینی تیر فولادی قرار می‌گیرند. بنابراین ممکن است فضای نشیمن برای تیرچه در سقف، به میزان کافی آماده نباشد. برای رفع این مشکل، از میلگرد ادکا برای آرماتور بندی استفاده می‌شود که سری خمیده و ظاهری شبیه گردن اردک دارد.

مزایای میلگرد ادکا چیست؟

  • با استفاده از میلگرد ادکا، سقف در برابر بارها و فشارهای طبقه فوقانی مقاومت کرده و به سادگی فرو نمی‌ریزد.
  • با استفاده از میلگرد ادکا از ترک خوردن سقف جلوگیری می‌کنید.
  • با کمک میلگرد ادکا، خیز سقف کمی پایین می‌آید. این نکته یکی از دلایل استحکام بیشتر سقف است.
  • میلگرد ادکا از لرزش جلوگیری می‌کند، بنابراین باعث افزایش استحکام سقف می‌شود.

میلگرد ادکا

تفاوت میلگرد ادکا و ممان منفی

اگرچه هر دو میلگرد ادکا و ممان منفی برای ایجاد استحکام به‌کار می‌روند اما تفاوت‌هایی با هم دارند. تفاوت میلگرد ممان منفی با ادکا در تصویر زیر خلاصه می‌شود:

تفاوت میلگرد ادکا و ممان منفی
۱. شکل ظاهری

میلگرد ادکا شکل و انحنای مشابه گردن اردک دارد، اما انحنای میلگرد ممان منفی شبیه به عصا است.

۲. ضرورت استفاده

مهمترین و اصلی‌ترین تفاوت میلگرد ممان منفی و ادکا، لزوم استفاده آنها در انواع سازه‌ها است. به دلیل وجود کشش در دو سر تیرچه، باید از میلگرد ممان منفی استفاده شود. بنابراین آیین نامه‌های عمرانی بر لزوم استفاده از میلگرد ممان منفی در سقف‌های تیر بتنی تاکید دارند.

اما زمانی که مقاومت برشی انتهای تیرچه کافی نباشد، باید میلگرد ادکا به کار رود. به این معنی که استفاده از میلگرد ادکا ضروری نیست و در مواقعی استفاده می‌شود که لازم است در انتهای تیرچه‌ها ظرفیت برش را تامین کنند.

۳. کاربرد

بیشترین کاربرد میلگرد ادکا برای جلوگیری از ایجاد ترک‌های برشی است، اما میلگرد ممان منفی باید از نیروی کششی ناشی از لنگر منفی در قسمت فوقانی دال جلوگیری کند.

۴. نحوه اجرا

نحوه اجرا نیز تفاوت ادکا و ممان منفی محسوب می‌شود، به طوری که برای اجرای میلگرد ادکا باید میلگرد کششی یا کرنشی ۱۲ سانتی‌متری در داخل ادامه پیدا کند و وارد تکیه‌گاه شود. در غیر این صورت، باید در انتهای تیرچه، با سطح مقطعی معادل میلگرد کششی و با طول پوشش مناسب نصب شود.

اما در میلگرد ممان منفی با در نظر گرفتن ۱۵ درصد لنگر خمشی، میلگرد در مرکز دهانه و در محل تکیه‌گاه نصب می‌شود. اگر تکیه‌گاه میانی باشد، حداکثر ممان خمشی دهانه‌های طرفین را به عنوان معیار محاسبه می‌کنند.

نکته دیگر در اجرای میلگرد ممان منفی، این است که این میلگرد باید در سر تیرچه قرار گیرد؛ زیرا در دو سر تیرچه‌ها کشش وجود دارد و برای مهار آن باید از میلگرد ممان منفی استفاده شود.

۵. هزینه

یکی دیگر از تفاوت های میلگرد ادکا با ممان منفی به هزینه استفاده از آنها مربوط می‌شود. برای انتخاب آنها باید به قیمت امروز میلگرد توجه کرد. یعنی قیمت‌ها به طور روزانه تغییر می‌کند و لازم است روزانه قیمت هر دوی این محصولات را بررسی کرده و پس از آن انتخاب نهایی را انجام دهید.

شباهت میلگرد ادکا و ممان منفی

با اینکه این دو میلگرد با هم تفاوت‌هایی دارند، ولی شباهت‌هایی میان این دو نیز دیده می‌شوند که عبارتند از:

  • افزایش مقاومت سقف
  • کاهش میزان بار روی میلگردهای کششی
  • جلوگیری از ترک خوردن سقف
  • جلوگیری از لرزش و خیز سقف
  • مقاوم‌سازی سازه سقف در برابر زلزله

فرق میلگرد ادکا و ممان منفی

خرید آنلاین انواع میلگرد از آیرومارت

اگر قصد خرید میلگرد آجدار، ساده، استیل و … را دارید، کافیست وارد سایت آیرومارت شوید. ما انواع میلگرد را با قیمت مناسب و بهترین کیفیت عرضه می‌کنیم.

در ضمن شما می‌توانید قیمت میلگرد اروند اهواز، قیمت میلگرد جهان فولاد سیرجان و سایزهای دیگر را بر روی نمودار روزانه قیمت‌ها مشاهده کنید و با مقایسه هزینه‌ها، محصول مورد نظرتان را آنلاین خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمایی‌های رایگان از مشاوران مجرب، با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

  1. yegane sedddiqi
    بهمن ۱۲, ۱۴۰۲ ۰۹:۰۷
    kheili kotah bood
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.