میلگرد حرارتی چیست؟ معرفی کاربرد + نحوه محاسبه در سازه بتنی

5/5 - (2 امتیاز)

میلگرد حرارتی چیست؟ معرفی کاربرد + نحوه محاسبه در سازه بتنی

میلگرد حرارتی چیست

در بین انواع میلگردهای مورد استفاده در سازه‌ها، میلگرد حرارتی یکی از پرکاربردترین آنها محسوب می‌شود. زیرا این میلگرد باعث کاهش تنش‌های حرارتی به سقف می‌شود و از فرو ریختگی و ترک خوردگی بتن جلوگیری می‌کند. در این مقاله به شما می‌گوییم که کاربرد میلگرد حرارتی چیست و چطور در ساختمان اجرا می‌شود. همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

میلگرد حرارتی چیست؟

میلگرد حرارتی یکی از مصالح ساختمانی و نوعی میلگرد است که برای مقاومت در برابر اثرات تغییرات دما استفاده می‌شود. این نوع میلگردها به صورت عمود بر یکدیگر و به شکل T قرار می‌گیرند و در نتیجه تغییرات حرارتی مقاومت بتن را به خطر نمی‌اندازد. در این میان میلگردهای معمولی با تغییرات دما منقبض و منبسط می‌شوند.

در این صورت به بتن تنش وارد می‌کنند و منجر به از بین رفتن استحکام آن می‌شوند. قطر میلگرد حرارتی با توجه به کاربردهای مختلف آنها متفاوت است. اما انواع رایج آن شامل میلگردهایی با قطر ۴ و ۵ میلی‌متر می‌شود. قطر میلگرد حرارتی ۵ میلی‌متر و قطر میلگرد با مقاومت بالا نیز ۴ میلی‌متر است.

میلگردهای حرارتی در فاصله ۲۵ سانتی‌متری از یکدیگر قرار می‌گیرند. در برخی ساختمان‌ها هم از میلگرد معمولی و هم میلگرد حرارتی استفاده می‌شود. در این حالت میلگردهای حرارتی به صورت شبکه‌ای و بر تیرچه‌های مورد استفاده در سقف، به شکل عمود قرار می‌گیرند.

میلگرد حرارتی

کاربرد میلگرد حرارتی چیست؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، میلگرد حرارتی برای حذف و کاهش اثرات تغییرات حرارتی در ساخت و ساز ساختمان استفاده می‌شود. برای درک بهتر موضوع، باید بدانیم تغییرات حرارتی چیست و چه زمانی رخ می‌دهد. در پاسخ باید گفت که دلیل اصلی این امر پدیده‌ای به نام جمع‌شوندگی است.

این پدیده زمانی رخ می‌دهد که بتن خشک شود. همانطور که می‌دانیم بتن در ابتدا حاوی مقدار مشخصی رطوبت است و با گذشت زمان این رطوبت از بین می‌رود و خشک می‌شود. اما با از بین رفتن این رطوبت، بتن منقبض می‌شود و ذرات بتن به تدریج فضاهای خالی رطوبت را پر می‌کنند. در نتیجه این انقباض، تنش‌های کششی در بتن ایجاد می‌شود و ترک‌هایی را به وجود می‌آورد.

این ترک‌ها را می‌توان با استفاده از میلگرد حرارتی کنترل کرد. در واقع ترک بتن تا حدودی رایج و طبیعی است و تا زمانی که کوچک و جزئی باشد، خطری برای بتن ایجاد نمی‌کند. اما اگر ترک‌ها به یکدیگر متصل شوند و تمام سطح بتن را بپوشانند، ممکن است بتن فرو بریزد. میلگردهای حرارتی به جلوگیری از ایجاد ترک‌های بتن کمک می‌کنند تا به صورت کنترل شده کوچک باقی بمانند.

روش محاسبه میلگرد حرارتی سقف

جهت محاسبه مقدار میلگرد حرارتی سقف تیرچه بلوک، حرف اول و آخر را مهندس سازه پروژه و قوانین حاکم بر استفاده از میلگرد مشخص می‌کند. اما برای این کار باید چند نکته را مطرح کنیم تا کمی با محاسبات و معیارها آشنا شوید:

۱. نوع میلگرد

معمولا به دلیل کاهش هزینه و عدم نیاز درگیری آرماتور و بتن از نظر کششی، نیازی به استفاده از میلگرد آجدار نیست. در نتیجه بهتر است از نوع ساده به عنوان میلگرد حرارتی استفاده کرد.

۲. اندازه میلگرد

به طور کلی، سایز میلگرد حرارتی بسته به نوع آن بین ۵ تا ۶ میلی‌متر متغیر است. اما باید دقت کنید که قطر میلگرد ممکن است بر اساس محاسبات مهندسی متفاوت باشد و به میلگرد با قطر بزرگتر نیاز داشته باشید.

۳. مقدار میلگرد

با تعیین فاصله میلگردها از یکدیگر می‌توان میزان آن را در سقف محاسبه کرد. به طور کلی، فاصله میلگردهای حرارتی نباید از ۵۰ سانتی‌متر یا از ۵ برابر ضخامت دال بیشتر شود. بنابراین فاصله ۲۵ سانتی متری رقم ایده‌آلی برای قرار دادن این محصول در ساختمان‌های کوچک است.

۴. وزن میلگرد

مهندس سازه بعد از در نظر گرفتن نوع میلگرد و اندازه‌گیری قطر آن، اندازه‌گیری ضخامت دال و فاصله مورد استفاده، تعداد میلگرد مورد نیاز را محاسبه می‌کند. سپس بر اساس حداکثر وزن استاندارد سقف و محاسبه بتن، تیرچه‌ها و بلوک‌های موجود، وزن میلگرد حرارتی را محاسبه می‌کند. البته در محاسبات مهندسی ابتدا این مرحله محاسبه می‌شود تا در صورت نیاز بتوان نوع و قطر میلگرد مصرفی را کاهش داد تا به وزن استاندارد برسد. در ضمن، ما پیش‌تر درباره محاسبه میلگرد ساختمان صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

میلگرد حرارتی سقف

جایگزین میلگرد حرارتی

با اینکه میلگرد حرارتی کاربردهای مفیدی دارد، ولی برخی از افراد معتقدند استفاده از میلگرد حرارتی در ساخت و ساز هدر دادن پول است. به گفته این گروه از مهندسین، بسیاری از سقف‌ها حتی با میلگرد حرارتی نیز ترک خورده‌اند، بنابراین با توجه به گرانی قیمت میلگردهایی مثل قیمت میلگرد ۱۲، استفاده از آنها باعث افزایش قیمت میلگرد حرارتی می‌شود و تاثیر زیادی ندارد. آنها به جای استفاده از میلگرد حرارتی، روش‌های دیگری را برای جلوگیری از ترک خوردن بتن پیشنهاد می‌دهند که شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. استفاده از بتن الیافی

در بتن الیافی، الیاف فلزی وجود دارد که عملکرد آن به میلگرد حرارتی شبیه است. این الیاف باعث افزایش استحکام می‌شود و از ایجاد ترک در بتن جلوگیری می‌کند. در غیر این صورت، بتن ترک می‌خورد و شما باید به فکر ترمیم بتن ترک خورده باشید.

۲. کاهش نسبت آب به سیمان

به جای استفاده از میلگرد حرارتی، می‌توانید میزان آب به سیمان داخل بتن را کاهش دهید که به روان شدن بتن و در نتیجه کاهش احتمال ترک خوردن کمک می‌کند. البته در این بخش می‌توان از روان کننده‌ها نیز استفاده کرد.
با توجه به بررسی نظرات مختلف می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از میلگرد حرارتی ضروری است، اما خالی از اشکال نیست. به عنوان مثال در حین بتن ریزی یک سازه، این میلگردها با عبور کارگران دچار فرورفتگی شده و اثر خود را از دست می‌دهند. با توجه به این مشکل، استفاده از شبکه مش پیشنهاد می‌شود. البته باید بدانید که برخی از مهندسان معتقدند که بهتر است استفاده از سقف تیرچه بلوک ممنوع شود و به جای آن از دال بتنی و سقف مرکب به کار روند.

نحوه اجرای میلگرد حرارتی چگونه است؟

از آنجایی که میلگردهای کوچک اغلب به عنوان آرماتور حرارتی استفاده می‌شوند، مقاومت فشاری آنها کم خواهد بود. بنابراین توصیه می‌کنیم پس از نصب میلگردهای حرارتی از هرگونه حرکتی که باعث خمش می‌شود، خودداری کنید. زیرا این خمش باعث کاهش عملکرد میلگرد حرارتی خواهد شد.

نحوه اجرای میلگرد حرارتی طبق ضوابط موسسه نظام های مهندسی است. این میلگرد نباید جوش داده شود و برای آرماتور بندی، از سیم مفتول استفاده می‌شود. برای مفتول‌ها گره ضربدری به کار می‌رود که در آن میلگرد حرارتی را به صورت عمودی در کنار میلگردهای دیگر قرار می‌دهند و سپس مفتول را از زیر آن عبور داده و روی میلگرد قرار می‌دهند.

در آخر این عمل از طرف دیگر نیز تکرار شده و با استفاده از انبر دو طرف مفتول در مرکز بسته می‌شود. در ضمن، برای اجرای میلگرد حرارتی از استاندارد ACI 360 R 10 استفاده می‌کنند. اگر به استحکام بیشتری نیاز دارید، توصیه می‌کنیم از سیم مفتول دوبل استفاده کنید. توجه داشته باشید که حداکثر فاصله مجاز بین دو میله حرارتی ۵۰ سانتی‌متر است.

نحوه اجرای میلگرد حرارتی

خرید انواع میلگرد از آیرومارت

چنانچه قصد خرید میلگرد برای ساخت انواع سازه‌ها را دارید، می‌توانید وارد سایت آیرومارت شوید و قیمت میلگرد ساده، قیمت میلگرد ۸، قیمت میلگرد ۲۰ … را به همراه نمودار تغییرات مشاهده کنید و محصول مورد نظرتان را آنلاین خریداری کنید. در ضمن جهت کسب اطلاعات بیشتر، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان مجرب راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (2 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.