ورق استیل 409 چیست؟ کاربردها و ویژگی‌های آن

5/5 - (1 امتیاز)

ورق استیل 409 چیست؟ کاربردها و ویژگی‌های آن

لوله استیل 409

استیل 409، یکی دیگر از آلیاژهای دسته فولادها است که مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد. این فولاد، به سبب مقاومت به خوردگی سطحی و حفره‌ای از جمله فلزات پرکاربرد در صنعت خودرو به شمار می‌رود که در لوازم آشپزخانه و خودرو نیز کاربرد دارد. در این مقاله از آیرومارت، قصد داریم درباره ویژگی های ورق استیل 409 و کاربردهای آن بحث کنیم.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

استیل ۴۰۹ چیست؟

آلیاژهای فولادی، به سبب تغییر اندک در درصد هر یک از عناصر، خواص بسیار متفاوتی خواهند داشت. خانواده آلیاژهای فولادی گسترده بوده و هر یک کاربرد خاص خود را خواهد داشت. ورق استیل ۴۰۹ یکی از آلیاژهای زنگ نزن فولادی است که حداکثر ۲ درصد کربن و حداقل ۱۰.۵ درصد کروم دارد. این آلیاژ پایه آهنی همچنین حاوی عناصری چون نیکل، مولیبدن، مس و تیتانیوم است. به طور کلی، فولادهای زنگ نزن به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • استیل های آستنیتی (سری ۳۰۰)
  • فولاد زنگ نزن فریتی (سری ۴۰۰)
  • استیل های مارتنزیتی
  • استنلس استیل های دوپلکس

استیل 409 چیست

فولاد استیل زنگ نزن ۴۰۹ در دسته استیل سری ۴۰۰ قرار دارد و از فولادهای زنگ نزن فریتی است. فولادهای سری ۴۰۰ شکل پذیری خوبی دارند و در کنار این ویژگی، مقاومت خود را نیز حفظ کرده‌اند. کروم، عنصر بسیار مهمی است که در فولادهای زنگ نزن چون استیل ۴۰۹، وظیفه اصلی ایجاد مقاومت به خوردگی را بر عهده دارد. فولاد زنگ نزن ۴۰۹L نیز در این دسته قرار دارد و تفاوت آن با نوع ۴۰۹، در مقدار کربن است. کربن در استیل ۴۰۹L مقدار کمتری داشته و منجر می‌شود که این آلیاژ شکل‌پذیری و جوش‌پذیری بالاتری داشته باشد.

فرق ورق استیل ۴۰۹ با ورق استیل ۳۰۴

استیل ۳۰۴ و ۴۰۹، اگرچه هر دو از انواع استیل به شمار می‌روند اما تفاوت هایی دارند. ورق استیل ۴۰۹ در دسته فولادهای سری ۴۰۰ و از نوع بگیر است. ورق استیل ۳۰۴، از جمله فولادهای سری ۳۰۰، از فولادهای آستنیتی و نگیر است که مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. این نوع استیل، پرطرفدارترین استیل در بازار است.

در ورق استیل ۴۰۹، مقدار کروم و نیکل کمتر و در نتیجه مقاومت به خوردگی آن نیز در مقایسه با فولادهای سری ۳۰۰ چون ورق استیل ۳۱۶ و ۳۰۴ کمتر است. در نتیجه، قیمت ورق استیل ۴۰۹ نیز پایین‌تر است. البته، ویژگی اصلی این ورق‌ها مقاومت به خوردگی در دمای بالا به شمار می‌رود.

ویژگی های استیل ۴۰۹

خاصیت مغناطیسی

ورق استیل ۴۰۹ از فولادهای سری ۴۰۰ یعنی فولاد های زنگ نزن بگیر است که خاصیت مغناطیسی دارد و توسط آهنربا جذب می‌شود.

مقاومت به خوردگی

ویژگی دیگر استیل بگیر ۴۰۹، مقاومت آن در برابر خوردگی و اکسیداسیون است. این آلیاژ، این ویژگی را مدیون حضور عنصر کروم در ساختار خود است. از طرفی، به دلیل استفاده از تیتانیوم در ترکیب آلیاژهای سری ۴۰۹، رسوب زایی کاربیدها به شدت کاهش می‌یابد که در اثر آن، خوردگی بین دانه‌ای نیز کاهش می‌یابد. با کاهش این نوع خوردگی مشکلات خوردگی حین استفاده دما بالا از فولاد ۴۰۹ و جوشکاری نیز رفع می‌شوند.

مقاومت به حرارت و اکسیداسیون در دمای بالا

با توجه به خواصی که پیش از این ذکر شد، این آلیاژ به دلیل مقاومتی که در برابر حرارت و عدم اکسیداسیون در دمای بالا دارد، برای به‌کارگیری در محیط‌های تحت حرارت نیز مناسب است. ورق استیل ۴۰۹ را می‌توان در کاربردهای متناوب تا دمای ۸۱۵ درجه سانتی‌گراد و در محیط‌های پیوسته تا ۶۷۵ درجه سانتی‌گراد مورد استفاده قرار داد بدون اینکه دچار اکسیداسیون شود.

شکل‌پذیری

کربن در ورق استیل ۴۰۹ کمتر از ۲ درصد است. حضور کمتر کربن، منجر به شکل‌پذیری و انعطاف بالای این نوع ورق می‌شود. ورق استیل ۴۰۹L نیز نسبت به نوع ۴۰۹ کربن کمتری دارد در نتیجه خواص شکل‌پذیری آن بهبود خواهد یافت. این دو نوع ورق را می‌توان با حداقل مشکل برش داد و یا تحت خمش، پرس و کشش قرار داد.

ورق استیل 409

کاربرد استیل ۴۰۹

کاربرد لوله استیل ۴۰۹ در ساخت اگزوز بسیار بالاست. این نوع ورق نسبتا ارزان است و مقاومت بالایی در برابر حرارت و گازهای خروجی از اگزوز دارد. از این رو، در مبدل کاتالیزور، منیفولد اگزوز و لوله تحتانی اگزوز، صدا خفه کن و لوله رابط اگزوز از این نوع ورق استیل استفاده می‌شود.

همچنین در خروجی‌های حرارتی سیستم‌های تولید انرژی، در لوله های بک فایر، ترانسفورماتورها، قطعات کوره، شفت موتور و اجزای توربین‌های گازی از ورق استنلس استیل ۴۰۹ استفاده می‌شود.

قیمت ورق استیل 409

خرید ورق استیل ۴۰۹

ورق استنلس استیل ۴۰۹ همانند دیگر انواع ورق های استیل در بازار ایران، وارداتی‌اند. علت این امر، عدم وجود تجهیزات تولید استنلس استیل در کارخانه‌های ایران است. بنابراین، جهت خرید ورق استنلس استیل ۴۰۹، باید پس از استعلام قیمت روز آن از مراکز معتبر بازرگانی چون آیرومارت، سفارش خود را ثبت و در کمترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

شما با خرید از آیرومارت می‌توانید از خدمات برشکاری، خمکاری و جوشکاری ارائه شده توسط این شرکت نیز بهره‌مند شوید. این مجموعه، سفارش شما را با خدمات باربری و انبارداری مدرن در بهترین شرایط نگهداری می‌کند و در کمترین زمان ممکن نیز به دست شما می‌رساند.

جهت استعلام قیمت ورق استیل ۴۰۹ و اطلاع از نحوه سفارش نیز می‌توانید از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ با کارشناسان آیرومارت در تماس باشید.

 

منبع: reliance-foundry

مرضیه آلکلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

  1. زهرا
    اردیبهشت ۴, ۱۴۰۱ ۱۵:۲۵
    من فکر میکردم ویژگی اصلی استیل ۴۰۹ مقاومت به خوردگی با گازهای داغ و سمیه و از استیل ۳۰۴ بیشتر باشه. چقد عجیب بود برام ک میگین از ۳۰۴ کمتره
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۶, ۱۴۰۱ ۱۱:۴۶
      خوشحالیم که این مطلب تونسته به شما کمک کنه.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.