رزوه زنی لوله چگونه است؟ تجهیزات مورد نیاز رزوه زنی لوله

5/5 - (1 امتیاز)

رزوه زنی لوله چگونه است؟ تجهیزات مورد نیاز رزوه زنی لوله

رزوه زنی لوله

چه در حال کار بر روی یک پروژه لوله کشی بزرگ باشید یا در خانه خود بخواهید لوله‌ها را تعمیر کنید، کار با لوله های رزوه ای بسیار آسان‌تر است. با این حال، گاهی اوقات شما به طول لوله سفارشی نیاز دارید و مجبورید لوله را به مکانی ببرید تا آن را برای شما برش دهند و سپس رزوه کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

اما اگر از تجهیزات رزوه زنی، نحوه کار با آن‌ها و کمی از اصول پایپینگ اطلاع داشته باشید، می‌توانید از این مشکل جلوگیری کرده و در زمان خود صرفه‌جویی کنید.

در ادامه این مقاله به شما خواهیم گفت که رزوه چیست و نحوه کار با دستگاه رزوه زنی لوله را برای شما شرح دهیم. در ابتدا فرآیند رزوه زنی لوله را در ویدئوی زیر مشاهده کنید تا این کمی با این عملیات آشنایی پیدا کنید:

لوله رزوه چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله عنوان کردیم، چه در حال تعمیر یک خط زهکشی و تاسیسات باشید و چه بخواهید برای رفع نشتی لوله منزل خود اقدام کنید، لوله رزوه ای توصیه شده‌ترین نوع اتصال برای استفاده در این پروژه‌ها است.

در واقع رزوه به شیارهای روی پیچ و درون مهره گفته می‌شود. رزوه زن لوله، یکی از ابزارهای ضروری است که توانایی و دقت بالایی دارد تا بتواند رزوه‌های انتهای لوله‌ها را برش دهد. از این دستگاه‌ها می‌توان در صنایع مختلف از جمله معدن، لوله کشی و حتی در کاربردهای صنعتی سنگین استفاده کرد.

اگر برای پروژه خود به لوله کشی نیاز دارید، باید رزوه زن مناسبی را انتخاب کنید که کار را به راحتی انجام دهد. این دستگاه انواع و اقسام مختلفی دارد، امروزه از ماشین‌های سنگین صنعتی که می‌توانند لوله‌های تا قطر ۱۵ سانتی‌متر یا بیشتر را رزوه کنند تا رزوه‌های کوچک دستی برای لوله‌های نازک‌تر، تولید می‌شوند.

معمولا قیمت دستگاه رزوه لوله، مقرون به‌صرفه است و آن را به گونه‌ای طراحی می‌کنند تا بتواند در شرایط سخت حداکثر بهره‌وری را داشته باشد. بنابراین، قبل از خرید، باید برخی از ویژگی‌های مهم آن مانند اندازه، نوع رزوه، کیفیت، ضمانت و … را در نظر بگیرید. جدا از آن، شما همچنین باید بدانید که قصد دارید با آن چه کاری انجام دهید.

رزوه کردن لوله

انواع دستگاه رزوه زن

۱. دستگاه رزوه زن لوله دستی

استفاده از این دستگاه نسبتا ارزان است، ولی معمولا برای کارهای نرمال‌تر به کار می‌رود. در واقع برای کارهایی مثل مخازن آب گرم یا جایگزینی کوره‌های گازی که فقط به چند رشته رزوه نیاز دارند، ایده‌آل است. اگر می‌خواهید بر روی لوله‌های سبک‌تر با حمل آسان و تا ظرفیت ۵ سانتی‌متری کار کنید، رزوه زن دستی لوله، گزینه بهتری است.

این دستگاه برای رزوه کشی لوله یا مجرا طراحی شده و این کار را با استفاده از قالب جداگانه برای هر اندازه لوله و با استفاده از یک آچار جغجغه دستی انجام می‌دهد.

این کار به زحمت فیزیکی قابل توجهی نیاز دارد، زیرا اندازه‌ی رزوه، متناسب با آن افزایش می‌یابد. این روش باید به لوازم جانبی مانند لوله برش، گیره، سر قطره، سطل و روغن رزوه زنی مجهز باشد. با این وجود، در نهایت شما رزوه هایی باکیفیت برای اتصال ایمن و پایدار خواهید داشت.

۲. دستگاه رزوه زن لوله برقی

همانند رزوه کردن میلگرد، برای تعمیر و نگهداری لوله‌هایی که در پروژه‌های پیچیده‌تری استفاده می‌شوند، یک دستگاه برقی که آن را با دست هدایت می‌کنید، گزینه مناسبی است. اگرچه از قالب مشابه رزوه‌های ضامن‌دارِ دستی استفاده می‌کند، اما سریع‌تر است و به تلاش فیزیکی کمتری نیاز دارد.

البته با این تفاوت که در مدل برقی، سر قالب به دور لوله می‌چرخد. این مورد همچنین برای رزوه کشی لوله ها و مجراها طراحی شده است. با این حال رزوه زن دستی ساده، قابلیت حمل راحت‌تری دارد و سبک‌تر است. برخی از لوازم جانبی برای ابزار برقی عبارتند از: برش لوله، گیره، روغن‌گیر و سطل، سر قالب و روغن رزوه‌ای.

رزوه زن لوله

تجهیزات مورد نیاز رزوه زنی لوله

کیت رزوه لوله شباهت زیادی به کیت سوکت دارد. این کیت شامل یک آچار است که در حین کار، قالب رزوه زنی لوله را می‌چرخاند و در اندازه‌های مختلف قالب می‌گیرد.

عددِ حک شده در کنار هر قالب، مربوط به قطر بیرونی لوله است. مثلا اگر می‌خواهید لوله‌ای با قطر بیرونی ۵ سانتی‌متر را برش دهید، قالبی که با علامت ۵ مشخص شده است را انتخاب کنید.

برای پروژه‌های خانگی مثل لوله کشی آب ساختمان، یکی از این کیت‌های قالب دستی مناسب است و نیازی نیست پول بیشتری را برای ابزار برقی خرج کنید.

به طور کلی مجموعه‌ای از قالب‌ها با اندازه‌های ۵ سانتی‌متر تا ۹ سانتی‌متر انتخاب خوبی برای مصارف خانگی است و کار شما را راه می‌اندازد. به غیر از این کیت، به ابزار دیگری نیاز دارید که عبارتند از:

  •  رزوه لوله ضامن دار
  •  قالب
  •  عینک ایمنی
  •  دستکش کار
  •  روغن
  •  لوله برش
  • دستگاه برق کاری (جهت ایجاد سوراخ)
  • پارچه یا حوله

نحوه رزوه زنی لوله

اگر قصد دارید که در خانه و برای پروژه‌های کوچک رزوه زنی را انجام دهید، این مراحل به شما کمک می‌کنند:

نحوه رزوه زنی لوله

مرحله ۱: فضای کاری خود را آماده کنید

  •  رزوه زنی لوله آسان است، اما باید از اندازه قالب مناسب استفاده کنید. اگر مطمئن نیستید اندازه لوله شما چقدر است، از بیرون اندازه‌گیری کنید تا مشخص شود به چه اندازه قالب نیاز دارید. فراموش نکنید که اندازه قطر خارجی باید مورد توجه قرار گیرد.
  • در صورتی که لوله برش داده شده باشد، باید لبه‌های آن را سنباده زد و پولیش کرد.
  • لوله خود را در یک گیره قرار دهید تا در حین کار ثابت نگه داشته شود.
  •  یک سطل یا حوله قدیمی را زیر انتهای لوله قرار دهید، زیرا براده‌های روغن و فلز در حین کار از لوله خارج می‌شوند.
  •  قالب صحیح را انتخاب کنید و آن را در انتهای دسته قالب زنی در انبار قرار دهید. بیشتر قالب‌ها به سادگی در انتهای دسته قرار می‌گیرند.

مرحله ۲: قالب گرفتن را شروع کنید

  •  برای اینکه در رزوه زنی لوله موفق شوید، باید در اول کار به قالب فشار وارد کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که قالب را روی لوله قرار دهید و هنگامی که شروع به استفاده از ابزار رزوه زنی می‌کنید، انتهای آن را به سمت خود فشار دهید. انجام این کار سخت نیست، کمی فشار به انتهای قالب باعث می‌شود که بدون برش در لوله بچرخد.
  •  مقداری روغن برش را به انتهای لوله بریزید.
  •  قالب را روی انتهای لوله بلغزانید.
  • قالب را فشار دهید و کمی به آن متمایل شوید تا مقداری به انتهای لوله فشار وارد کنید.
  • در حالی که قالب را فشار می‌دهید، دسته را بالا بکشید. وقتی حالتی شبیه به گزش قالب را در لوله احساس کردید، شروع به برش کنید.
  •  فشاری که به قالب وارد کردید را رها کنید.

رزوه لوله

مرحله ۳: لوله را رزوه زنی کنید

  •  بعد از اینکه قالب شروع به بریدن رزوه کرد، به رزوه زنی لوله ادامه دهید. با این حال، همانطور که در حال انجام کار هستید، براده‌های کمی از فلز در شیارها باقی می‌مانند. این تراشه‌ها را باید هر چند وقت یکبار حذف کنید.
  •  به چرخاندن دسته قالب مانند چرخ ادامه و دسته را به عقب فشار دهید.
  •  هر بار که دسته قالب را چرخاندید، آن را متوقف کنید و روغن برش بیشتری روی لوله بمالید. روغن را مستقیما به داخل قالب فشار دهید تا هم روغن و هم لوله به خوبی روغن کاری شوند.
  •  سوئیچ یا دستگیره را بچرخانید تا جهتِ آچار روی قالب را برعکس کنید. دسته را ۱/۲ یا ۱/۴ دور در این جهت جدید حرکت بدهید تا تراشه‌ها بشکنند.
  •  آچار دستی را به جهت اصلی خود برگردانید و به چرخاندن دسته ادامه دهید. فرآیند چرخاندن دسته، روغن کاری قالب و چرخاندن چرخ ضامن‌دار را برای چند دور تکرار کنید تا انتهای لوله شما از دندانه‌های روی قالب خارج شود.
  • یک بار دیگر آچار را در جهت عقب برگردانید و دسته را تا زمانی که قالب از لوله جدا شود، بچرخانید.
  •  روغن را از لوله و قالب خود پاک کنید.

رزوه زنی لوله

خرید انواع لوله از آیرومارت

شرکت آیرومارت به عنوان یکی از منابع معتبر، شرایطی را فراهم کرده است تا شما بهترین محصولات را از تولیدکنندگان لوله فولادی در ایران تهیه کنید. یکی از خدمات آیرومارت، انجام فرایندهای رزوه زنی بر روی لوله های فولادی است. شما می‌توانید ضمن استعلام قیمت لوله و خرید کالا، رزوه زنی، جوشکاری و برشکاری لوله‌ها را نیز به این مجموعه بسپارید.

برای اطلاع از قیمت آهن و انواع مقاطع فولادی و جهت سفارش، کافیست وارد سایت شوید تا قیمت‌های به روز را به همراه نموادر تغییرات آن مشاهده کنید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌های رایگان، می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید تا کارشناسان مجرب شما را راهنمایی کنند.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

  1. عباس رحیمی
    اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۱ ۰۹:۳۹
    هزینه رزوه زنی لوله چگونه محاسبه میشه این مبلغ به قیمت خرید لوله اضفه میشه؟
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۲۸, ۱۴۰۱ ۱۱:۴۲
      سلام وقت بخیر. هزینه خدمات جانبی برای محصول همچون رزوه زنی لوله به قیمت خرید اضافه می‌شود.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.