روش های رفع نشتی لوله

4.4/5 - (7 امتیاز)

روش های رفع نشتی لوله

روش های رفع نشتی لوله

یکی از مشکلاتی که در منازل و کارخانه‌ها با آن روبه‌رو هستیم، مشکلات مربوط به نشتی لوله ها است. گزینه‌های مختلفی برای تعمیر نشتی در سیستم‌های لوله‌کشی آب مانند خطوط آب در گردش، خطوط اطفاء حریق و خطوط آب خدماتی وجود دارند. شما می‌توانید با اطلاع از قیمت لوله های مختلف و کیفیت آنها، مدل مناسبی را برای سازه مورد نظر انتخاب کنید. ولی باز هم ممکن است با توجه به شرایط، لوله دچار نشتی شود.

۴.۴/۵ - (۷ امتیاز)

ما در این مطلب راه هایی را برای رفع نشتی لوله و اینکه چگونه نشتی لوله آب را بگیریم، با شما به اشتراک می‌گذاریم و درباره مزایا و معایب آنها صحبت می‌کنیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

بهترین راه ها برای رفع نشتی لوله

از جمله اتفاقات ناخوشایندی که در محل زندگی و یا کار اتفاق می‌افتد و می‌تواند موجب اختلال فعالیت ساکنین و کارکنان شود، نشتی لوله است. پس از وقوع چنین اتفاقی باید فورا نسبت به عیب‌یابی و رفع نشتی لوله اقدام کرد تا مانع از گسترش خرابی و خسارات شد. اما برای رفع نشتی لوله چکار باید کرد؟

۱. نوار آب بندی فایبر گلاس، مقاوم در برابر رطوبت

روکش فایبر گلاس به همراه چوب اپوکسی، یک فناوری رایج برای رفع نشتی لوله آب است. از مزایای این تکنیک می‌توان به نصب سریع، آسان و مقرون به‌صرفه اشاره کرد. این پوشش معمولا می‌تواند نشت آبی که در فشار داخلی زیر ۵۰ psi (پوند بر اینچ مربع) است را متوقف کند.

با این حال، این فناوری چسبندگی ضعیفی دارد و تنها می‌تواند به عنوان یک گزینه تعمیر موقت عمل کند که برای ارائه عمر مفید کمتر از شش ماه طراحی شده است.

علاوه بر این اگر از نوار رفع نشتی لوله استفاده کنید، جلوگیری از نشتی در قسمتی از لوله که صاف و مستقیم نیست، بسیار دشوار است. نشتی در نزدیکی درزهای جوش و فلنج‌ها می‌تواند با این فناوری بسیار دشوار یا غیرممکن باشد.

رفع نشتی با نوار آب‌بندی

۲. کلمپ نشت بند

بست کلمپ نوعی گیره محسوب می‌شود و یک گزینه عالی برای رفع نشتی لوله فاضلاب و آب به شمار می‌رود. البته این نوع گیره برای بخش خارجی لوله‌های با قطر کم کاربرد دارد.

این قطعه نه تنها به راحتی در همه فروشگاه‌ها پیدا می‌شوند، بلکه وزنی سبک دارند و به سادگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. تعمیرات بست برای لوله‌های با قطر بزرگتر، بسیار دشوارتر است. با افزایش قطر لوله، وزن بست‌ها بسیار سنگی‌تر می‌شود و همچنین برای لوله‌های سایز بالا معمولا بست مناسب در بازار پیدا نخواهد شد.

گرچه کلمپ را می‌توان به راحتی برای نشت آب اعمال کرد، اما حتما از تناسب طراحی گیره با فشار طراحی کامل سیستم، اطمینان حاصل فرمایید. استفاده از کلمپ‌ را می‌توان تعمیرات طولانی مدت برای سیستم لوله کشی در نظر گرفت.

با این حال، باید بدانید که در آینده احتمال نشتی از بخش تعمیر شده وجود دارد. گیره‌ها از فناوری پیچ و مهره استفاده می‌کنند که می‌تواند کشش را در طول زمان از دست بدهد.

از طرفی، واشرها می‌توانند با تغییرات دما بشکنند و دچار خوردگی خارجی شوند. در نهایت، این گیره‌ها روی هندسه‌های لوله‌ای که مستقیم، یکنواخت و به دور از هرگونه درز جوش، تکیه‌گاه لوله، اتصال یا فلنج نیستند، کار نمی‌کنند. کلمپ‌های با قطر زیاد می‌توانند بسیار سنگین باشند و گاهی ممکن است حمل آنها سخت باشد. اما با خرید لوله استیل، شما می‌توانید تا حد زیادی از خوردگی و نشتی آب جلوگیری کنید.

۳. جوشکاری خارج لوله

یکی از بهترین راه های رفع نشتی لوله آب فلزی که تعمیر لوله آب را نسبتا آسان و مقرون به صرفه می‌کند، جوشکاری است. پس از خم شدن یک صفحه فلزی به شعاع لوله، یک وصله را می‌توان به راحتی به بیرون جوش داد تا نشتی را تعمیر کند. بزرگترین مشکل جوش خارجی روی لوله آب، تخریب پوشش داخلی لوله آب است.

گرمای مرتبط با فرآیند جوشکاری، پوشش داخلی را تخریب می‌کند و باعث خوردگی بعدی در مجاورت تعمیر جوش می‌شود. برای خرابی‌های دیواره، لوله باید قبل از نصب تعمیر جوش داده شده از سرویس خارج شود. اگر در لوله‌های آب از تعمیرات جوشی استفاده می‌کنید، پوشش داخلی باید پس از نصب تعمیر شود.

جوشکاری لوله

۴. تقویت با کامپوزیت فیبر کربن

سیستم‌های تعمیر کامپوزیت فیبر کربن مزایای متعددی را برای رفع نشتی لوله آب توکار و روکار ارائه می‌دهند. ابتدا می‌توان آنها را روی لوله‌هایی با هر اندازه، شکل و قطری نصب کرد.

آنها وزنی سبک دارند و حتی برای تعمیرات با قطر زیاد و با طیف وسیعی از فشارها، تا فشار داخلی ۳۰۰۰ psi سازگار محسوب می‌شوند. کامپوزیت‌های فیبر کربنی برای مکان‌های دشوار مانند اتصال جوش یا مجاور فلنج به کار می‌روند و راه حلی طولانی مدت برای نشت لوله ارائه می‌دهند.

نصب آنها نسبتا آسان و مقرون‌به صرفه است. با این حال، باید کارکنانی که نصب را انجام می‌دهند، از قبل آموزش دیده باشند. از جنبه منفی، برای تعمیرات کامپوزیت فیبر کربن باید از ۲۴ ساعت قبل فشار مستقیم آب را قطع کنید و لوله باید برای تعمیر بسته شود. در غیر این صورت، باید از فناوری دیگری برای جلوگیری از نشت به طور موقت استفاده کنید.

۵. مایع نشت گیر لوله

امروزه محلول‌هایی به فروش می‌رسند که می‌توانند از نشتی جلوگیری کنند. مایع نشت گیر، نوعی محلول نانو پولیمری محسوب می‌شود که می‌تواند برای از بین بردن نشت‌های ریز سیستم استفاده شود.

از طریق این محصول نیازی به مکان‌یابی نشتی و رفع و ترمیم آن نیست. تنها با تزریق این محلول به سیکل بسته و حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت می‌توان تمامی نشتی‌های سیستم را برطرف کرد. مایع نشتی گیر با تزریق در آب و حل شدن در آن فعال می‌شود.

در هر نقطه‌ای که آب در حال نشتی باشد، در زمان برخورد سایشی با هوا محلول سفت و سخت شده و در نتیجه نشتی از بین می‌رود. توجه داشته باشید که این محلول به گونه‌ای طراحی شده است که به قسمت‌های مکانیکی سیستم آسیب نرساند و مسیر گردش آب را مسدود نکند. بنابراین، این محصول برای نشت‌های ریز سیستم طراحی شده است.

خرید انواع لوله از آیرومارت

در این مطلب چندین روش سنتی برای رفع نشتی لوله را بررسی کردیم تا سیستم‌های خود را به سرعت و با اطمینان راه‌اندازی کنید. هنگام تصمیم‌گیری در مورد گرفتن نشتی لوله، توجه به مزایا و معایب هر یک از این سیستم‌ها بسیار مهم است. در ضمن شما می‌توانید با کسب اطلاعات درباره انواع روش های عایق کاری لوله، از این روش‌ها نیز برای رفع نشتی استفاده کنید.

چنانچه قصد خرید لوله گاز، آب و لوله های صنعتی دیگر را داشتید، می‌توانید از طریق آیرومارت اقدام کنید. بازرگانی فولاد آیرومارت از تامین‌کنندگان معتبر انواع لوله فولادی و استیل در بازار آهن ایران است.

در سایت آیرومارت هزینه انواع قطعات فولادی به صورت روزانه به نمایش گذاشته می‌شوند و شما می‌توانید نمودار تغییرات قیمت را مشاهده کنید. همچنین در صورت داشتن هرگونه سوال، می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید تا از مشاوره کارشناسان بهره‌مند شوید. شما برای رفع نشتی لوله از چه راهکارهایی استفاده می‌کنید؟

منبع: advancedfrpsystems

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.4/5 - (7 امتیاز)

  1. ساجده
    اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۱ ۰۹:۱۱
    چقد مایع نشتی گیر ماده جالبیه برای رفع نشتی لوله
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۱۷, ۱۴۰۱ ۱۰:۲۲
      سلام. بله در صورتی که از مایع نشتی استفاده کنید، دیگر نیازی نیست تا به دنبال محل نشتی لوله باشید و از این جهت بسیار سودمند است.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.