هزینه خانه دار شدن در تهران چقدر است؟

5/5 - (1 امتیاز)

هزینه خانه دار شدن در تهران چقدر است؟

قیمت خانه در تهران

افزایش قیمت مسکن در تهران به یکی از معضلات شهروندان تبدیل شده است. بنابراین در چند سال اخیر سوال اصلی خانواده‌ها این بوده که هزینه خانه دار شدن در تهران چه قدر است و تا چند سال باید برای خرید مسکن پس‌انداز کنند؟

۵/۵ - (۱ امتیاز)

از این رو ما در این مطلب قصد داریم به مقدار هزینه خانه دار شدن در تهران بپردازیم و عواملی که هزینه خرید خانه در پایتخت را تحت تاثیر قرار می‌دهند را بررسی کنیم. بنابراین مطالعه این مطلب از آیرومارت را از دست ندهید.

خانه دار شدن در تهران به چه قیمت؟

خانه دار شدن در تهران به چه قیمت؟

برآوردهای جدید از میانگین نسبت هزینه خانه دار شدن در تهران، نشان می‌دهد که با توجه به نرخ پس‌انداز فعلی و در صورتی که قیمت و درآمد به یک اندازه رشد کنند، تقریبا ۱۰۹ سال طول می‌کشد تا فردی خانه بخرد.

این میزان در اواخر دهه ۷۰ به میزان کمتر و حدود ۱۲ سال تخمین زده شده بود. مدت زمان خرید مسکن در کشور نسبت به روال جهانی نیز مقایسه شده است. در این تحقیق سهم جدیدی از اجاره در هزینه ماهانه تعیین شد.

همچنین بخوانید: نکات مهم در خرید خانه چیست؟

بررسی‌ها و برآوردها بر اساس آمارهای رسمی از میانگین قیمت‌ها و درآمد سالانه خانوارها، تورم عمومی و نوسانات قیمت مسکن، نشان می‌دهند که مدت ذکر شده زمان بسیار زیادی است. همچنین این موضوع نشان می‌دهد که سهم اجاره‌بها، امسال در تهران و کشور افزایش زیادی داشته است و بازار مسکن در بخش خرید و اجاره در شرایط نامناسبی قرار دارد.

مطالعات نشان می‌دهد که دوره انتظار برای مالکیت خانه در حال حاضر به نزدیک یک قرن رسیده و حداقل هزینه خانه دار شدن در تهران بسیار افزایش پیدا کرده است.

هزینه خرید مسکن در تهران و شهرهای دیگر در سال جاری

در شرایط عادی، هزینه مسکن حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد، یعنی یک چهارم تا یک سوم سبد هزینه خانوارها را تشکیل می‌دهد. ولی هزینه خانه دار شدن در تهران بسیار بالاتر از شهرهای دیگر است. در ۱۰ ماهه امسال متوسط هزینه خانه دار شدن در تهران برای هر مترمربع ۲۲ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان بوده است.

در نیمه نخست امسال متوسط قیمت مسکن در کشور به متری ۷ میلیون تومان رسید. برآوردها حاکی از آن است که سهم هزینه مسکن در سبد مخارج خانوارها در سال جاری به رشد خود ادامه خواهد داد. در حدود دو سال اخیر، عمده متقاضیان مجبور به ترک بازار مسکن و ناتوانی در تامین نیازهای خود شدند.

این مشکل به ویژه در میان متقاضیان خانه اولی بیشتر بود. از سوی دیگر، با افزایش ریسک‌های غیراقتصادی، تورم عمومی، رشد قیمت مسکن و عدم تطابق رشد درآمد و اجاره‌بها، شرایط بازار مسکن هم برای خریداران و هم برای مستاجران دشوارتر شد. در حال حاضر، بازار معاملات مسکن در شرایط رکود تورمی بیش از حد قرار دارد و نسبت معاملات خرید مسکن در این بازار زیر کف رکود است.

هزینه خرید خانه در تهران

سهم اجاره‌‌بها در سبد هزینه‌های خانوار تهرانی

در حال حاضر خانوارهای تهرانی برای اجاره ۸۰ مترمربع واحد مسکونی (متوسط متراژ واحدهای مسکونی که خانواده‌های تهرانی برای اجاره آن اقدام می‌کنند)، باید دو سوم بودجه خود را صرف این هزینه کنند.

بر اساس آمارهای رسمی مرکز آمار در نیمه اول امسال، دو سوم هزینه خانوارها اجاره بها بوده است. در این مدت ۶۱ درصد از بودجه خانوارها برای مساحت ۸۰ متر مربع مسکن خرج شده است.

این در حالی است که این نرخ در سال ۱۳۹۸ در پایتخت برای ۸۰ متر مربع واحد مسکونی، ۵۶ درصد از بودجه خانوار بود. در نتیجه، آمار نشان می‌دهد که اجاره‌خانه در سال جاری مقدار بیشتری از بودجه خانواده‌ها را اشغال کرده و پرداخت اجاره‌بها برای مستاجران دشوارتر شده است. در شرایط کنونی، بخش زیادی از سبد هزینه خانوار (برای خانواده‌های مستاجر) مربوط به هزینه اجاره‌بها است.

همه این ارقام نشان می‌دهند که افزایش تورم، افزایش قیمت مسکن، تشدید ریسک‌های غیراقتصادی و نوسانات شدید بازار در سال جاری، منجر به افزایش چشمگیر سهم اجاره بهای مسکن در مخارج خانوار شده است.

افزایش نرخ مصالح مورد نیاز در ساختمان سازی یکی از علل افزایش قیمت مسکن است. برای مثال افزایش قیمت تیرآهن، هزینه ساخت خانه و هزینه خانه دار شدن را افزایش می‌دهد. در نتیجه قیمت اجاره و خرید خانه هم بیشتر می‌شود.

این در حالی است که میانگین رشد سالانه درآمد خانوارها، کمتر از متوسط رشد اجاره‌بها در کشور است. همچنین محاسبات نشان می‌دهد که با توجه به عوامل فوق، دوره انتظار برای خرید اولین خانه در سال جاری نسبت به سال قبل افزایش یافته و همچنین سهم اجاره‌بها در سبد هزینه مردم بیشتر شده است.

برآورد پس انداز متوسط برای خانه دار شدن در تهران

اما در شرایط بینابینی، یعنی زمانی که فردی با نرخ ۲۰ درصد پس انداز می‌کند، بیش از یک قرن طول می‌کشد تا خانه‌ دار شود. یعنی ۱۰۹ سال طول می‌کشد تا صاحبخانه، ۲۰ درصد از درآمد سالانه خود را برای خرید خانه پس انداز کند.

اما بررسی‌های جهانی نشان می‌دهد که اگر مدت زمان انتظار بیش از ۱۰ سال باشد، بازار مسکن در وضعیت غیرعادی قرار دارد.

انتظار خرید مسکن به مدت ۱۰ سال و بیشتر، یک وضعیت غیرعادی و جدی محسوب می‌شود. بنابراین، وضعیت کنونی بازار مسکن ایران بدترین وضعیت شاخص را در بین کشورهای اطراف دارد.

حال شاید این سوال پیش آید که آیا قیمت مسکن در تهران، بر شهرستان‌ها و حتی سایر شهرها تاثیر می‌گذارد؟ بازار مسکن بازاری محلی با تقاضای داخلی است، بنابراین تغییرات قیمت در یک حوزه نمی‌تواند به حوزه دیگر مرتبط باشد. ولی افزایش قیمت مسکن در مناطق مختلف ناشی از افزایش تورم بوده است.

مثلا افزایش قیمت میلگرد در تمام کشور اتفاق می‌افتد و در نتیجه بازار مسکن همه مناطق تحت تاثیر قرار می‌گیرد. البته با این حال نمی‌توان از ضریب همبستگی بالای قیمت مسکن در تهران و شهرهای همجوار چشم‌پوشی کرد. به عنوان مثال ضریب همبستگی در بازار مسکن تهران و کرج، بیش از ۹۵ درصد است.

برآورد پس انداز متوسط برای خانه دار شدن در تهران

قیمت آهن، عاملی موثر بر افزایش هزینه خانه دار شدن در تهران

همانطور که مطالعه کردید، هزینه خانه دار شدن در تهران روز به روز در حال افزایش است. این موضوع برای فروشندگان نیز اهمیت زیادی دارد، زیرا با افزایش قیمت‌ها تقاضا نیز کاهش می‌یابد. قیمت خرید خانه در تهران و شهرهای دیگر، از قیمت روز آهن تاثیر می‌پذیرد.

با توجه به افزایش هزینه تولید، نرخ ارز، ماده اولیه و ….، نرخ پایه تمام آهن‌آلات مصرفی ساختمانی ثبات ندارد و روند صعودی دارد. این مسئله را زمانی که خودتان اقدام به ساخت منزل کنید، بهتر درک خواهید کرد.

در  چنین شرایطی که قیمت آهن صنعت ساختمانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، چطور می‌توان هزینه خانه دار شدن را کنترل کرد؟ یکی از موثر ترین راهکارها تهیه آهن‌آلات از مراجع و منابع اصلی است.

پیشرو صنعت نفت آسیا (آیرومارت) با ارائه سبدی کامل از مقاطع همچون تیرآهن، میلگرد، نبسی و ناودانی، لوله و …. به قیمت روز، شما را در برآورد دقیق هزینه‌های ساخت کمک خواهد کرد. همچنین به کمک راهنمایی‌های مشاوران و تحلیل‌های ارائه شده توسط مجموعه می‌توانید بهترین زمان خرید را شناسایی نمایید. جهت استعلام قیمت لوله مانیسمان و مصالح فولادی دیگر، و نیز کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس حاصل فرمایید.

احسان ناجی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

  1. رحیمی
    آذر ۲۲, ۱۴۰۰ ۲۲:۴۷
    متاسفانه با بالا رفتن قیمت مصالح هزینه ساختمون سازی هم بالا میره اونوقت همه کاسه کوزه ها سر پیمانکار شکسته میشه
    1. آیرومارت
      آذر ۲۳, ۱۴۰۰ ۱۶:۳۶
      سلام روز بخیر. در طول سال عوامل مختلفی موجب نوسان بازار آهن آلات می‌شود. به دلیل اینکه ساختمان سازی از بازارهای مصرف اصلی مقاطع فولادی به حساب می‌آید، بنابراین روند قیمت میلگرد ساده و دیگر مقاطع مستقیما بر هزینه خانه دار شدن تاثیر می‌گذارد.
  2. نیمار
    دی ۱۳, ۱۴۰۰ ۱۷:۰۰
    هزینه خانه دار شدن مساوی است با هرگز خانه دار نشدن
    1. آیرومارت
      دی ۲۷, ۱۴۰۰ ۱۶:۵۴
      با سلام. بازار به صورت نوسانی پیش می‌رود. امیدواریم که قیمت میلگرد و مصالح ساختمانی روند کاهش داشته باشند.
  3. سینا
    بهمن ۱۰, ۱۴۰۱ ۱۷:۵۰
    همه اینا که قیمت مصالح و نمی دونم دلار و اینا همش ی مشت چرت و پرته که بهونه کنن که گرون فروشی کنن ی خونه رو دو هفته پیش زده بود ۶ میلیارد الان زده ۷ میلیارد یک میلیارد تومان افزایش قیمت در دو هفته حتی یک ماه هم نه ! نسل قبل و قبل تر ما خیلی راحت زندگی شونو کردن هر چی خواستن خریدن ما تا دیپلم گرفتیم اومدیم تو بازار کار قیمتا (سال ۹۸) نجومی و فضایی شد
    1. آیرومارت
      بهمن ۱۱, ۱۴۰۱ ۱۲:۰۷
      سلام. امیدوارم روز خوبی داشته باشید. اما متاسفانه این حقیقت وجود داره با بالا رفتن قیمت دلار، قیمت مصالح، مواد اولیه، هزینه‌های ساخت و تولید افزایش پیدا می‌کنه. این مساله باعث افزایش قیمت مصالح مثل قیمت میلگرد و قیمت ورق هم میشه. خرید این مصالح و ساخت مجدد ساختمانها بالا میره و فروشنده‌ها ناگزیر هستند که قیمت‌ها رو بالا ببرند. البته برخی فروشنده‌ها متاسفانه هاین فرایند رو منصفانه جلو نمیبرند.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.