نحوه تشخیص استیل 304 و 201

5/5 - (1 امتیاز)

نحوه تشخیص استیل 304 و 201

استنلس استیل یکی از بزرگترین گروه‌های فولادی است که انواع گریدهای مختلف از جمله 304 و 201 را شامل می‌شود. تشخیص استیل 304 و 201 نیاز به آگاهی از خواص آن‌ها مانند ترکیب شیمیایی و مقاومت به خوردگی دارد. ترکیب شیمیایی متفاوت در هر گرید، منجر به ایجاد استیل‌هایی با خواص مختلف خواهد شد که کاربرد آن‌ها را نیز دستخوش تغییر قرار می‌دهد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

در حقیقت اگر شما به عنوان یک خریدار، قیمت هر کیلو استیل ۳۰۴ را استعلام می‌گیرید، ممکن است با مغایر فروشی در بازار مواجه شده و اشتباها استیل ۲۰۱ را خریداری کنید. اما با دانستن نحوه تشخیص استیل ۳۰۴ و ۲۰۱ متضرر نخواهید شد.

در این مقاله، ضمن ارائه توضیح مختصر درباره این دو استیل، تفاوت‌های آن‌ها و نحوه تشخیص استیل ۳۰۴ و ۲۰۱ از یکدیگر را شرح خواهیم داد؛ همراه آیرومارت باشید.

استیل ۳۰۴؛ استیلی نگیر با مقاومت به خوردگی عالی

استیل ۳۰۴ رایج‌ترین گرید استیل در سراسر جهان است که کاربردهای بسیاری در انواع صنایع دارد. این استیل که به استیل ۸-۱۸ نیز معروف است، به دلیل دارا بودن مقادیر نیکل بیشتر نسبت به بسیاری از انواع، قیمت بالاتری هم دارد؛ هر چند که قیمت آن در مقایسه با قیمت هر کیلو استیل ۳۱۶ کمتر است.

نیکل به عنوان عنصری بسیار مهم در این گرید آلیاژی استیل، مقاومت به خوردگی استیل ۳۰۴ را افزایش می‌دهد، تا جایی که کاربرد آن را در ساخت بسیاری از مخازن اسید می‌توان مشاهده کرد. این در حالی است که ضعف در برابر محیط‌های کلریدی از معایب این نوع استیل محسوب می‌شود؛ چنین امر ناشی از مقاومت پایین استیل ۳۰۴ نسبت به خوردگی موضعی است.

استیل 304

استیل ۲۰۱؛ پرکاربردترین در میان گریدهای سری ۲۰۰

یکی دیگر از گریدها ، استیل ۲۰۱ است. این نوع گرید در میان خانواده سری ۲۰۰ بالاترین کاربرد را به خود اختصاص داده است. در دهه ۱۹۵۰، این گرید استیل در واکنش به گرانی و کمبود عنصر نیکل، با جایگزین کردن عناصر منگنز و نیتروژن ساخته شد.

این استیل، آستنیتی بوده و آن را به عنوان یک فولاد زنگ نزن نگیر یا غیرمغناطیسی نیز می‌شناسند. در ترکیب شیمیایی آن ضمن استفاده کمتر از عنصر نیکل در کنار مقادیری کروم، مقداری منگنز و نیتروژن نیز استفاده می‌شود. تمامی این موارد، منجر به کمتر بودن قیمت استیل ۲۰۱ نسبت به آلیاز ۳۰۴ شده است.

با این حال، نگیر بودن این آلیاژ چندان ثبات ندارد و در صورتی که در شرایط کار سرد قرار بگیرد، ساختار درونی آن تغییر کرده و خواص مغناطیسی خود را پس خواهد گرفت. تفاوت ورق استیل بگیر و نگیر را می‌توانید در آیرومارت مطالعه نمایید.

استیل ۲۰۱ به دلیل دارا بودن طیف وسیعی از خواص مکانیکی در شرایط آنیل و کار سرد می‌تواند در بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار گیرد. استیل ۲۰۱ به دلیل خواص خوردگی و مکانیکی مطلوب، در برخی کاربردها می‌تواند جایگزین استیل ۳۰۴ باشد.

مقایسه ترکیب شیمیایی استیل ۳۰۴ و ۲۰۱

استیل ۳۰۴، استیلی آستنیتی با محتوای ۱۸ تا ۲۰ درصد کروم، ۰.۰۸ درصد کربن و ۸ تا ۱۰ درصد نیکل است. این آلیاژ را متعلق به گروه آلیاژهای کروم – نیکل می‌دانند.
در مقابل، استیل ۲۰۱ متعلق به گروم آلیاژ کروم – منگنز – نیکل است که محتوای منگنز بالا و نیکل پایین را نشان می‌دهد. این استیل نیز آستنیتی بوده و حاوی کربن نسبتا بالا در حدود ۰.۱۵ درصد و نیکل نسبتا کم از ۳.۵ تا ۵.۵ درصد است.

در ترکیب شیمیایی این نوع استیل نیز تقریبا ۱۶ تا ۱۸ درصد کروم و ۵.۵ تا ۷.۵ درصد منگنز وجود دارد. کشورهای تولید کننده ورق استیل این دو نوع گرید را با در نظر داشتن ترکیب شیمیایی مطابق جدول زیر تولید می‌کنند:

ترکیب شیمیایی استیل ۳۰۴ و ۲۰۱
گرید استیل کربن سیلیسیم منگنز فسفر گوگرد کروم نیکل نیتروژن
۳۰۴ ۰.۰۸≥ ۰.۷۵≥ ۲.۰۰≥ ۰.۰۴۵≥ ۰.۰۳≥ ۱۸.۰۰-۲۰.۰۰ ۸.۰۰-۱۰.۵ ۰.۱۰≥
۲۰۱ ۰.۱۵≥ ۱.۰۰≥ ۵.۵-۷.۵ ۰.۰۶≥ ۰.۰۳≥ ۱۶.۰۰-۱۸.۰۰ ۴.۰-۶.۰ ۰.۲۵≥

مقاومت به خوردگی استیل ۲۰۱ و ۳۰۴

هر دو آلیاژ استیل ۲۰۱ و ۳۰۴، خاصیت مقاومت به خوردگی را به واسطه مقادیر کروم و نیکل استفاده شده در ترکیب شیمیایی خود دارند. با این حال، درصد هر دوی این عناصر در استیل ۳۰۴ بالاتر بوده و از مقاومت به خوردگی بالاتری نیز در مقایسه با استیل ۲۰۱ برخوردار است.

مقایسه استیل ۲۰۱ و ۳۰۴ در رنگ

به طور معمول، به دلیل استفاده درصد منگنز بالاتر در استیل ۲۰۱ نسبت به استیل ۳۰۴، رنگ سطح آن باید تیره‌تر باشد و در مقابل، استیل ۳۰۴ سطحی روشن‌تر و سفیدتر داشته باشد. با این‌حال، تشخیص این ویژگی معمولا با چشم آسان نیست. این مورد نیز یکی دیگر از راه‌های تشخیص استیل ۳۰۴ و ۲۰۱ و تفاوت میان آن‌هاست.

تفاوت در خواص مکانیکی

کربن بالاتر در استیل ۲۰۱ باعث می‌شود که این نوع استیل سخت‌تر و شکننده‌تر از استیل ۳۰۴ باشد؛ در مقابل، استیل ۳۰۴ چقرمگی بهتری دارد. البته شایان ذکر است که جوشکاری استیل ۲۰۱ به دلیل محتوای کربن بالاتر، سخت‌تر خواهد بود.

مقایسه استیل 201 و 304

تفاوت قیمت استیل ۲۰۱ و ۳۰۴

کاهش عنصر نیکل در ترکیب شیمیایی استیل ۲۰۱ به عنوان عنصری گران‌قیمت و استفاده از آن در استیل ۳۰۴ با درصد ۸ تا ۱۰ درصد، موجب می‌شود که قیمت استیل ۲۰۱ از استیل ۳۰۴ کمتر باشد.

بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند که از استیلی با قیمت کمتر و خواص مشابه با استیل ۳۰۴ استفاده کنند. اما این مساله را درنظر نمی‌گیرند که کاهش نیکل، ضمن اینکه قیمت آن را کاهش می‌دهد، کیفیت آن را نیز پایین می‌آورد، به طوری که مقاومت به خوردگی استیل ۲۰۱ کمتر است و استفاده از آن می‌تواند منجر به مشکلات بسیار بزرگتری شود.

روش تشخیص استیل ۳۰۴ و ۲۰۱

اما تشخیص استیل ۳۰۴ و ۲۰۱ چگونه ممکن است؟ بهترین و مطمئن‌ترین راه برای تشخیص استیل ۳۰۴ و ۲۰۱ از یکدیگر، انجام تست‌هایی است که ترکیب شیمیایی آن‌ها را تشخیص داده و تایید می‌کند که کدامیک استیل ۲۰۱ است و کدام یک ۳۰۴.

با این حال، راه‌های دیگری نیز وجود دارد. یکی از این راه‌ها، کشیدن چاقو روی سطح این استیل‌ها است. چاقو به سختی روی آلیاژ ۳۰۴ خط می‌اندازد، در صورتی که چاقو کشیدن روی سطح استیل ۲۰۱ خراشی بسیار واضح ایجاد می‌کند.

برخی شاید بتوانند از طریق ظاهر نیز تشخیص استیل ۲۰۱ و ۳۰۴ را انجام دهند چرا که نسبت به استیل ۳۰۴، سطح استیل ۲۰۱ کدرتر و تیره‌تر است. با انجام آزمایش‌ها و تست‌های خوردگی در محیط‌های اسیدی نیز می‌توان مشخص کرد که کدام استیل ۳۰۴ است. هر کدام که مقاومت به خوردگی بالاتری از خود نشان دهد، استیل ۳۰۴ و هر کدام که در برابر خوردگی ضعیف‌تر بود، استیل ۲۰۱ است.

نکته دیگر این است که اگرچه هر دو آلیاژ نگیر هستند، اما آلیاژ ۳۰۴ نگیرتر بوده و استیل ۲۰۱ به آهنرباهای قوی جذب خواهد شد. کارسرد (شکل‌دهی سرد) نیز خاصیت مغناطیسی استیل ۲۰۱ را فعال می‌کند.

روش تشخیص استیل 304 و 201

خرید استیل ۲۰۱ و ۳۰۴ از آیرومارت با سرتیفیکیت معتبر

در هنگام خرید انواع استیل بسیار مهم است که این کالا را از بازرگانی‌های معتبر تهیه کنید. برخی از بازرگانی‌ها با مغایر فروشی، سرمایه شما را هدر می‌دهند. بازرگانی فولاد آیرومارت، انواع ورق استیل را با سرتیفیکیت معتبر به شما ارائه می‌دهد تا با خیالی آسوده خرید کنید. شما می‌توانید ضمن استعلام قیمت ورق استیل به روز از وبسایت آیرومارت و صفحه این کالا، سفارش خرید خود را به سادگی ثبت کرده و خرید خود را انجام دهید.

شرکت پیشرو صنعت آسیا با برند تجاری آیرومارت در تلاش است تا با تامین انواع ورق استیل صنعتی و دکوراتیو چون ورق استیل طلایی و با تکیه بر شعار «یک کلیک تا خرید آهن»، نیاز شما را به ساده‌ترین روش رفع کند. آیرومارت همواره در تلاش است تا محصولات را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت، در سریع‌ترین زمان به دست مشتریان برساند.

امکان ثبت سفارش انواع مقاطع فولادی از این شرکت به صورت آنلاین یا تلفنی فراهم است. جهت کسب اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و یا ثبت سفارش خرید از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ نیز می‌توانید با کارشناسان مجموعه در تماس باشید و مشاوره لازم را از آن‌ها دریافت کنید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.