ورق استیل 202 چیست؟ کاربرد استیل 202

5/5 - (1 امتیاز)

ورق استیل 202 چیست؟ کاربرد استیل 202

قیمت استیل 202

استیل 202، یکی از انواع فولاد زنگ نزن سری 200 است که شاید به ندرت نام آن را شنیده باشید. درصورتی‌که این نوع استیل یکی از پرکاربردترین انواع است که خواص خود را از عناصری که در ترکیب شیمیایی آن قرار گرفته، بدست آورده است. فولاد زنگ نزن، عبارتی است که به فولادهای با مقاومت بالا در برابر خوردگی اطلاق می‌شود.
در این مقاله، قصد داریم تا به یکی از انواع پرکاربرد آن، ورق استیل 202 بپردازیم. با ما همراه باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

استیل 202

ورق استیل ۲۰۲ چیست؟

استیل گرید ۲۰۲ از انواع آلیاژهای استیل و نوعی فولاد زنگ نزن حاوی کروم، نیکل و منگنز است که خواصی مشابه با فولاد زنگ نزن ۳۰۲ دارد. از جمله خواص این نوع فولاد پرکاربرد می‌توان به مقاومت در برابر خوردگی، چقرمگی خوب در دمای پایین و استحکام بالا اشاره کرد.
ورق استیل ۲۰۲ اگرچه شباهت زیادی به استیل ۳۰۲ دارد اما در مقایسه با آن، در محیط‌های خورنده مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهد. ورق استیل ۲۰۲ ورقی مقرون به صرفه، آستنیتی و غیر مغناطیسی است. در ادامه، تفاوت‌های استیل ۲۰۲ و استیل ۳۰۴ را نیز بررسی خواهیم کرد. انواع ورق استیل نظیر ورق استیل ۲۰۲ را می‌توان رنگ کرد. این ورق‌ها تحت عنوان ورق استیل رنگی شناخته می‌شوند.

ترکیب شیمیایی

همان‌طور که گفته شد، در ترکیب شیمیایی ورق استیل ۲۰۲ از عناصر کروم، نیکل و منگنز استفاده شده است. مقدار نیکل در این ترکیب از نیکل در سری ۳۰۰ فولادهای زنگ نزن کمتر است و منگنز جایگزین آن شده است. جدول زیر، ترکیب شیمیایی استیل ۲۰۲ را نشان می‌دهد:

ترکیب شیمیایی استیل 202

خواص مکانیکی

خواص مکانیکی استیل گرید ۲۰۲ در جدول زیر آورده شده است:

ورق استیل 202

کاربرد ورق استیل ۲۰۲

فولاد زنگ نزن ۲۰۲ را می‌توان به شکل ورق و کلاف تولید کرد و مورد استفاده قرار داد. از جمله کاربردهای این نوع فولاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجهیزات رستوران
  • ظروف پخت و پز
  • ساخت سینک
  • ساخت بویلر
  • تریلرها
  • کاربردهای معماری چون ساخت نرده، درب و پنجره
  • واگن‌های راه‌آهن

شایان ذکر است که کاربرد استیل ۲۰۲ در صنایع هوا و فضا، نیروگاه‌های هسته‌ای، صنایع شیمیایی و صنعت نفت و گاز نیز مورد توجه است.

تفاوت ورق استیل ۳۰۴ و ۲۰۲

ورق استیل ۳۰۴ و ۲۰۲، هر دو از جمله انواع ورق استیل آستنیتی به شمار می‌روند که در ترکیب شیمیایی آن‌ها از کروم، نیکل و منگنز استفاده شده است. آستنیتی بودن ترکیب این دو به وجود نیکل در ترکیب آن‌ها مربوط می‌شود. هرچند که مقدار این عنصر در ترکیب استیل ۲۰۲ کمتر است و منگنز جایگزین آن شده است.

تفاوت جوشکاری ورق استیل ۳۰۴ و ۲۰۲

چندین نکته در خصوص جوشکاری استیل ۲۰۲ وجود دارد:

  • ورق استیل ۲۰۲ را می‌توان با روش‌های معمول جوشکاری کرد.
  • از روش جوشکاری مقاومتی نیز می‌توان برای جوشکاری استیل ۲۰۲ استفاده کرد.
  • این گرید امکان قابلیت جوشکاری اکسی استیلن را ندارد.

از آن‌جایی که محتوای کربن در این گرید بالاست، پس از جوشکاری مستعد خوردگی بین دانه‌ای خواهد بود. این مشکل در استیل ۳۰۴ نیز وجود دارد. به همین دلیل، مقدار کربن را در این گرید کاهش می‌دهند و استیل ۳۰۴L ساخته می‌شود. برای جوش دادن آلیاژ کم کربن می‌توان از روش‌های معمولی چون جوشکاری آرگون استفاده کرد.

تفاوت استیل 304 و 202

تفاوت قیمت استیل ۳۰۴ و ۲۰۲

یکی از مهم‌ترین علل تفاوت قیمت استیل ۳۰۴ و ۲۰۲ محتوای نیکل آن‌هاست. نیکل عنصری گران‌قیمت است که در استیل ۲۰۲ کمتر به کار می‌رود. به همین دلیل، قیمت استیل ۲۰۲ از قیمت استیل ۳۰۴ کمتر است. به طور کلی از آن‌جایی که این دو کالا از طریق واردات در کشور موجودند و به فروش می‌رسند، نوسان قیمتی بالایی دارند. باید تاثیر عواملی چون قیمت دلار، محدودیت‌های واردات، قیمت سنگ آهن و عناصر مورد استفاده در تولید آن‌ها را بر قیمت ورق استیل ۲۰۲ و سایر مقاطع استیل از جمله قیمت میلگرد استیل در نظر داشت.
در صورتی که شما یکی از خریداران استیل ۲۰۲ یا سایر مقاطع استیل باشید، می‌توانید نیاز خود را با کارشناسان ما در آیرومارت در میان بگذارید. جهت برقراری ارتباط از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ با ایشان تماس حاصل نمایید.

احسان ناجی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.