نکات مهم در خرید خانه چیست؟

4.4/5 - (5 امتیاز)

نکات مهم در خرید خانه چیست؟

متن قرارداد خانه

خرید خانه فرایند پیچیده‌ای نیست اما بسیاری از افراد هستند که در مسیر معامله ضرر می‌کنند. دلیل این چیست؟ ماجرا از این قرار است که علیرغم پیچیده‌نبودن فرایند خرید و فروش، نیاز به اطلاعاتی وجود دارد که ندانستن آن‌ها، احتمال متضرر شدن را بالا می‌برد.

۴.۴/۵ - (۵ امتیاز)

کافی است که پیش از ورود به فرایند خرید و فروش با راه‌وچاه‌های مسیر آشنا باشید. در این صورت، هیچ‌چیز دیگر دشوار و ضررآور نخواهد شد. در این مقاله، قصد داریم در خصوص نکات خرید خانه بحث کنیم. با آیرومارت همراه باشید.

نکات مهم در هنگام بازدید از ملک

بازدید از ملک معمولا نقطه شروع خرید خانه است. در ملاقاتی که با صاحب ملک دارید و از آنجا بازدید می‌کنید، حواستان را حسابی جمع کنید. بدون بازدید هرگز تن به هیچ معامله‌ای ندهید. در زمان دیدن خانه هم به نکاتی از جمله موارد زیر دقت داشته باشید:

  • موقعیت و مکان قرارگیری ملک؛
  • نِما و روکار ساختمان؛
  • مشاعات بنا؛
  • موقعیت شهری و دسترسی مکان به نقاط مختلف.

با گشتن در محل و پرس‌وجو از اهالی یا بنگاه‌های معاملاتی حوالی ملک هم اطلاعات خوبی درباره وضعیت آن و موقعیت مکانی نصیبتان می‌شود. همیشه به یاد داشته باشید که بی‌گدار به آب‌زدن در خرید ملک و خانه می‌تواند نتایج بسیار ناخوشایندی به همراه داشته باشد؛ پس حواستان را جمع کنید.

نکات مهم در هنگام بازدید از ملک

نکات مهم در هنگام بستن قرارداد خانه

زمانی که ملکی را پسندید و پایتان به مرحله معامله باز شد، باز هم نکاتی وجود دارد که نباید اهمیتشان را دست‌کم بگیرید. به این موارد دقت کنید:

دخالت‌ندادن واسطه‌ها

از بستن قرارداد با نماینده صاحب ملک خودداری کنید. بهتر است که همه‌چیز بی‌واسطه پیش برود و بدانید که دقیقاً طرف حسابتان کیست. دلیل محکمی برای این توصیه وجود دارد.

واقعیت این است که اگر اشکالی در فرایند معامله پیش بیاید یا مشکلی قانونی به وقوع بپیوندد، ممکن است که صاحب ملک به فرایند اعتراض کند و شما را حسابی در دردسر بیاندازد. پس مراقب مال و سرمایه‌تان باشید.

نکات مهم هنگام سند زدن خانه

سند خانه را حتما به‌طور دقیق بررسی کنید و بعد اقدام به معامله نهایی نمایید. در هنگام تنظیم قرارداد، اسناد فروشنده را بررسی و وضعیت ملک در دفتر اسناد را کاملا پیگیری کنید. سندهای ملکی دارای انواع مختلفی‌اند و شما باید قبل از معامله، نوع سند و وضعیتش را به‌دقت مورد مطالعه قرار دهید.

هیچ شبهه‌ای را در سند نپذیرید و تلاش کنید تا تمام نکات مرقوم را بررسی نمایید و از آن‌ها سر دربیاورید. اگر به نکات حقوقی وارد نیستید از فردی خبره و باتجربه کمک بگیرید.

مشخصات ملک که در سند درج می‌شوند هم باید با مشخصات واقعی‌اش کاملا تطبیق داشته باشند. پس هرگز بدون تطبیق‌دادن مشخصات ملک با واقعیت اقدام به معامله‌کردن نکنید. نکته دیگری که باید در نظر بگیرید، در رهن‌نبودن ملک است.

مطمئن شوید که خانه موردنظرتان در رهن جایی نیست. اگر هم در رهن بانک بوده، از فک رهن‌شدن مطمئن شوید و بعد اقدام به خرید کنید. اگر پرداخت بدهی به بانک درباره ملک وجود دارد، می‌توانید با صاحب ملک برای انتقال کار وام هم توافقاتی داشته باشید. در هر حال، موضوع رهن را بررسی و از نقطه‌نظر ابعاد قانونی حواستان را جمع کنید.

سند زدن خانه

نکات مهم حقوقی در هنگام خرید خانه

نکات مهم حقوقی دیگری هم در خرید خانه وجود دارد که نباید اهمیتشان را دست‌کم بگیرید. بهتر است که آشنایی اجمالی با برخی موارد داشته باشید اما از آنجا که ابعاد حقوقی معاملات ملکی تخصصی‌اند، حتما از حضور کسی در روند خرید بهره ببرید که به امور حقوقی وارد است و می‌تواند کمکتان کند.

برای مثال، اگر ملکی که به شما فروخته می‌شود، ساکنانی به عنوان مستاجر دارد به اجاره‌نامه دقت کنید. اطمینان حاصل کنید که ساکنان ملک با توافقی رسمی در منزل اقامت دارند. مدت قراردادشان را هم بررسی نمایید.

به ذکر انشعابات در سند هم نگاهی داشته باشید. انشعابات برق، آب، گاز و… را در سند قید کنید. برای اینکه مشکلی پیش نیاید، با وجود اینکه این موارد به ملک اختصاص دارند، باز هم بهتر است که در سند درباره‌شان نکاتی قید شود. به انتقال تلفن ثابت هم توجه داشته باشید.

به نکات زیر هم در خرید خانه دقت کنید:

  • در معامله املاک ورثه‌ای باید به مطابقت‌داشتن مشخصات دقیق تمام ورثه با اطلاعات ملک و گواهی انحصار وراثت توجه داشته باشید.
  • شرایط فسخ قرارداد را به‌طور مکتوب در قولنامه ذکر کنید تا بعداً دچار مشکل نشوید.
  • تنظیم و ثبت اسناد مربوط به معامله ملک را حتما در دفاتر رسمی انجام دهید.
  • فیش تسویه هزینه‌هایی مانند شارژ و تعمیرات را از فروشنده املاک آپارتمانی دریافت کنید تا بعداً چیزی به شما تحمیل نشود.
  • اگر با وکیل فروشنده معامله می‌کنید، حتما وجاهت وکالت‌نامه او را به‌دقت مورد بررسی قرار دهید.

نکات مهم حقوقی در هنگام خرید خانه

نحوه پرداخت پول خرید خانه

پیش از این درباره هزینه خانه دار شدن در تهران بحث کردیم. اما برای پرداخت پول خرید خانه باید چه کرد؟ روش‌های مختلفی وجود دارد که آشنایی با آن‌ها برایتان خالی از لطف نخواهد بود. پرداخت به شکل‌های زیر قابل انجام است:

  • پرداخت با چک عادی؛
  • پرداخت از طریق چک بانکی تضمین‌شده؛
  • به روش نقدی؛
  • به شکل کارت‌به‌کارت؛
  •  خرید خانه‌های وام‌دار.

پرداخت هزینه با چک عادی که مشخص است و شما با کشیدن چک از حساب جاری‌تان اقدام به خرید می‌کنید. چک‌های تضمین‌شده از سوی بانک ضمانت می‌شوند. با ارائه این چک، فروشنده می‌تواند از هر یک از شعبه‌های بانک در سراسر کشور، اقدام به وصول مبلغ پرداخت‌شده از سوی شما کند.

در روش نقدی هم شما به عنوان خریدار باید در زمانی که با فروشنده توافق کرده‌اید، اقدام به پرداخت نقدی پول کنید. در غیر این صورت، قرارداد فسخ می‌شود و ادعایی برای خرید نمی‌توانید داشته باشید.

روش کارت‌به‌کارت هم روش ساده‌ای است که استفاده از آن برای طرفین معامله توصیه نمی‌شود. چنین روشی چندان معتبر نیست و هرچند که استعلام‌گیری پرداخت همچنان مقدور است اما بهتر است که برای معاملات بزرگ به روش‌های دیگر فکر کنید. برای خانه‌های وام‌دار هم که باید به‌طور قانونی انتقال وام از فروشنده به خریدار صورت بگیرد.

نکات مهم خرید خانه ویلایی

خانه ویلایی در تهران

اگر قصد خرید ویلا دارید، باید نکاتی از جمله موارد زیر را به خاطر بسپارید:

  • میزان استهلاک و ماندگاری؛
  • آینده‌نگری برای فروش در سال‌های بعد؛
  • شمالی یا جنوبی‌بودن؛
  •  تراکم بنا.

میزان استهلاک و ماندگاری ویلا را قبل از خرید برآورد کنید. باید بدانید که نیاز به تعمیرات ملک چقدر است. آیا هزینه زیادی بعد از خرید به شما تحمیل می‌شود یا خیر. این را هم در نظر بگیرید که میزان ماندگاری مصالح و کیفیت ساخت ویلا هم مهم است.

ویلاها معمولا در مناطقی با شرایط آب‌وهوایی خاصی قرار دارند و اقلیم جغرافیایی روی بنا اثر می‌گذارد. بنابراین، باید قبل از خرید خانه از کیفیت مصالح و ساختش مطمئن شوید؛ مصالح مورد نیاز ساخت خانه از چه کیفیتی برخوردارند و ماندگاری و دوامشان چقدر است.

آینده‌نگری هم به معنای در نظرگرفتن آتیه ملک برای فروش است. آیا زمین یا ویلایی که می‌خرید، موقعیت مطلوبی دارد و هواخواهانی برای خریدش در آینده وجود دارند یا خیر.

خرید ویلا معمولا معامله‌ای است که ضمن آوردن رفاه برای سکونت در منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا، جنبه سرمایه‌گذاری هم دارد. پس حواستان را جمع کنید و در جایی ویلا بخرید که امکان رشدش وجود دارد و اگر در آینده قصد فروش داشتید، به‌راحتی بتوانید آن را در معامله‌ای پرسود بفروشید.

شمالی یا جنوبی‌بودن ملک و ویلا هم مهم است. ویلاهای شمالی حیاطی در بخش ورودی ملک دارند. در حالی‍که در ساختمان‌های جنوبی از همان ورودی به ساختمان وارد می‌شوید. ساخت‌وساز مجدد و بازسازی املاک جنوبی معمولا ساده‌تر است. بنابراین، اگر قصد تغییر و ساخت‌وساز در ویلا دارید، شاید بهتر باشد که به سراغ موارد جنوبی بروید.

تراکم‌پذیری بنا و ویلا هم برای ساخت واحدهای بیشتر و توسعه‌دادن ملک نکته‌ای است که در هنگام خرید باید در نظر بگیرید. سرمایه‌گذاری روی ملکی که تراکم ندارد، چندان پیشنهاد نمی‌شود.

حتی اگر خودتان هم قصد ساخت‌وساز نداشته باشید، بعداً و در زمانی که می‌خواهید ویلایتان را بفروشید، این موضوع مهم می‌شود. خریداران بعدی ملکتان بیشتر به دنبال گزینه‌هایی هستند که امکان توسعه‌شان وجود دارد.

با نگاهی جامع‌نگر اقدام به معامله کنید. مثلا حواستان به مواردی مانند لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان هم باشد تا بعداً دچار دردسر نشوید و ضرری به شما تحمیل نشود. ‌سیم کشی برق ساختمان و مواردی از این دست را هم رصد کنید و نگذارید که نکته‌ای در خصوص امور فنی و تاسیساتی خانه از چشمتان پنهان بماند.

نکات مهم خرید خانه ویلایی

نکات مهم خرید خانه نوساز

مراحل ساخت ساختمان از صفر تا صد را بدانید. لازم نیست که به‌طور تخصصی از همه‌چیز سر دربیاورید اما زمانی که آشنایی مختصری از این روند داشته باشید، خرید خانه نوساز برایتان شفاف‌تر پیش خواهد رفت. چرا؟ چون متوجه می‌شوید که کیفیت ساخت آپارتمان یا ملک نوساز چطور بوده است.

در خرید خانه نوساز دقت کافی به خرج بدهید. حواستان را به نکات زیر جمع کنید:

  • داشتن پایان کار ساختمان؛
  • سند تفکیکی؛
  • کمک‌گرفتن از کارشناسان.

داشتن گواهی پایان کار ساختمان‌های نوساز از مهم‌ترین مواردی است که باید در خرید خانه در نظر داشته باشید. خانه‌هایی با تخلفات ساخت، پایان کار ندارند. بنایی که فاقد گواهی پایان کار است، در سند زدن شما را به دردسر می‌اندازد.

سند تفکیکی هم مهم است اما منظور از آن چیست؟ زمانی که خانه‌ای بنا می‌شود، اسناد قبلی مرتبط با زمین و ملک قبلی باطل می‌شود و اسناد تازه‌ای برای آن صادر می‌گردد. صدور سند تفکیکی جدید برای ملکی که ساخته می‌شود مهم است و باید در خرید حواستان به این موضوع باشد.

بررسی ابعاد تخصصی ساخت هم نیازمند حضور کارشناسانی خبره است. پس اگر قصد خرید خانه نوساز دارید، از متخصصان این حوزه کمک بگیرید تا به شما درباره کیفیت ساخت و مصالح به کاررفته مشاوره بدهند.

نکات مهم خرید آپارتمان

ویژگی خانه های آپارتمانی

اگر قصد خرید آپارتمان دارید هم حواستان را به چند نکته‌ای جمع کنید که در ادامه مطرح می‌شود:

  • به موقعیت مکانی و میزان سروصدای اطراف ملک دقت کنید؛
  • به ورودی هر واحد از آپارتمان دقت داشته باشید و ببینید که حریم خصوصی‌تان حفظ می‌شود یا خیر؛
  • عریض‌بودن راه‌پله‌ها از امتیازاتی است که در خرید آپارتمان باید نگاهی به آن داشته باشید؛
  • موقعیت و تعداد پارکینگ‌ها را هم بسنجید؛
  • انتخاب واحدهای بالاتر باعث می‌شود که آرامش و حریم خصوصی بیشتری داشته باشید؛
  • به شیب‌دارنبودن پارکینگ هم دقت کنید چون خروج از پارکینگ‌های این مدلی کمی دشوار است؛
  • برخورداری از پارکینگ مهمان هم مزیت مهمی در انتخاب یک آپارتمان است؛
  • وجود انباری مخصوص برای هر واحد هم در نظر بگیرید؛
  • نگاهی به تاسیسات آب، گاز و برق ساختمان و میزان ایمنی‌شان داشته باشید. برای مثال به لوله کشی برق ساختمان توجه کنید؛
  • سیستم سرمایشی و گرمایشی واحدها را هم بررسی کنید.
  •  به انواع پنجره در ساختمان دقت داشته باشید و ببینید که مورد بهکاررفته در آپارتمان موردنظرتان به‌اندازه کافی نور و تهویه برایتان به همراه می‌آورد یا خیر.

حواستان در خرید حسابی جمع باشد و فقط به تناسب میان ارزش ملک و بودجه‌تان فکر نکنید. اگر حواستان به تمامی نکات اصلی و جانبی نباشد، بعداً می‌توانید دچار مشکلات زیادی شوید و هزینه‌های بسیاری به شما تحمیل خواهد شد.

فروش خانه

در هنگام فروش خانه باید به چه نکاتی توجه کرد؟

تا اینجای مقاله از سمت خریدار به مقوله معامله دقت کردیم اما حالا می‌خواهیم به نکاتی درباره فروش هم اشاره داشته باشیم. اگر قصد فروش ملکتان را دارید، بهتر است که به توصیه‌های زیر نگاهی کنید و آن‌ها را به خاطر بسپارید:

  •  ملکتان را تمیز کنید و آن را در بهترین شکل ممکن به خریداران احتمالی معرفی کنید. بگذارید که نور و امکاناتش به چشم مشتریان بیاید و برای خریدش راغب‌تر شوند.
  •  تا حد ممکن، بخش‌های خراب و نیازمند تعمیر خانه‌تان را سرویس کنید و بعد آن را برای فروش بگذارید. در این صورت، امکان اینکه بتوانید ملک را با قیمت بیشتری به فروش برسانید هم وجود خواهد داشت.
  •  به تمیزی و جذابیت نِمای بیرونی خانه هم اهمیت بدهید و یادتان باشد که برخورد اول مشتری با ملک در تصمیم‌گیری نهایی او بسیار اثرگذار است.
  •  برای فروش خانه‌تان حتما به واسطه‌ای معتبر و امین مراجعه کنید. کارشناسان معاملات ملکی منصف و معتبر در این زمینه به کمک شما خواهند آمد.

گاهی‌اوقات، ملک ویژگی‌های خوبی دارد که به‌خاطر تلاش نه‌چندان مطلوب و جدی فروشنده برای ارائه ویژگی‌های خوبش، به فروش نمی‌رود. پس دقیق باشید و در مسیر درستی اقدام به فروش ملکتان کنید.

در آخر

اگر در کار ساخت‌وساز هستید یا قصد بازسازی و ساخت ملک برای خودتان دارید، حتما باید حواستان به هزینه‌های پس از معامله هم باشد. یعنی بعد از اینکه خانه را خریدید و شروع به ساخت‌وساز یا بازسازی کردید، هزینه‌های رنگارنگی خواهید داشت.

آگاهی از قیمت مصالح مختلف از جمله انواع قاب های ساختمانی و آهن‌‌آلات و … در این زمینه کمکتان می‌کند تا تصمیمات بهتری برای پیش‌‌برد و مدیریت پروژه‌هایتان بگیرید. شناخت مرجعی که قیمت آهن یا مصالح دیگر را به‌درستی به شما اعلام می‌کند در این زمینه بسیار مهم است.

شرکت ایرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) از مراجع معتبری است که در این زمینه به شما کمک می‌کند و قیمت میلگرد و انواع مقاطع فولادی دیگر را برایتان به‌روز و دقیق اعلام می‌نماید.

این شرکت در حوزه تامین و بازرگانی مقاطع فولادی هم فعال است. در نتیجه شناخت آن می‌تواند راه‌گشای پیش‌برد پروژه‌های مربوط به ساخت‌وساز بعد از معامله زمین و ملک باشد. نامش را به خاطر بسپارید.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.4/5 - (5 امتیاز)

  1. مهدیه
    اردیبهشت ۶, ۱۴۰۱ ۱۲:۴۶
    اخرین خبری ک من شنیدم این بود که میلگرد گرون شده و از این ب بعد قراره بیشتر از این حرفا از خونه خریدن دور شیم.
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۷, ۱۴۰۱ ۱۰:۱۴
      سلام روز خوش. در پیش بینی قیمت میلگرد ۱۴۰۱، عوامل داخلی و خارجی دخالت دارند. مسائلی همچون نرخ دلار، تحریم و مذاکرات برجام. در نتیجه تمام این مسائل موجب می‌شود تا قیمت مسکن و قیمت میلگرد وابستگی زیادی با یکدیگر داشته باشند.
  2. اسحاق عبدلی
    فروردین ۱۸, ۱۴۰۲ ۱۶:۰۷
    واقعا مطلب مفیدی بود ممنون از سایت جامه تون + نکات خوبتون. بخصوص نکاتی که در معامله املاک ورثه‌ای گفتید.
    1. آیرومارت
      فروردین ۱۹, ۱۴۰۲ ۱۲:۴۷
      سلام و وقت شما بخیر. خوشحالیم که مورد توجه شما قرار گرفته. نکات مهمی در خرید خانه هستند که حتما باید بهشون توجه کنید.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.