میراگر ساختمان چیست و چه انواعی دارد؟

5/5 - (3 امتیاز)

میراگر ساختمان چیست و چه انواعی دارد؟

میراگر ساختمان

سیستم میراگر در ساختمان مبحث تازه‌ای است که این روزها در حوزه ساختمان‌سازی به بررسی آن پرداخته می‌شود. در واقع با توجه به زلزله‌خیز بودن ایران، این بخش از مهندسی ساختمان، اهمیت بالایی دارد.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

میراگر ساختمان برای محافظت از یکپارچگی سازه، کنترل آسیب‌های سازه‌ای و جلوگیری از صدمات وارده به ساکنان، طراحی و ساخته می‌شوند. امروزه انواع میراگرها وجود دارند و هر کدام مخصوص نوع خاصی از سازه است.

در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید تا به شما بگوییم میراگر چیست و انواع آن کدامند؟

میراگر چیست؟

میراگر وسیله‌ای است که ارتعاشات را جذب می‌کند. میراگرها انرژیِ امواج لرزه‌ای که در یک سازه حرکت می‌کنند را از بین می‌برند. مثلا ما در خودرو، این‌ها را با نام کمک فنر می‌شناسیم و در ساختمان، با نام میراگر شناخته می‌شوند. اسم آنها متفاوت است، ولی هر دو هدف یکسانی را دنبال می‌کنند. هدف اصلی آنها کاهش و از بین بردن ارتعاشات است.

میراگر در ساختمان، با تبدیل انرژی جنبشی به انرژی گرمایی کار می‌کند. آن‌ها در جذب انرژی بسیار موثرند و به راحتی نصب یا تعویض می‌شوند. همچنین به خوبی با سایر فناوری‌های حفاظت لرزه‌ای، مانند عایق‌بندی پایه کار می‌کنند. مهندسان عموما مراحل ساخت ساختمان را طوری قرار می‌دهند و سازه را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند که در هر طبقه میراگر وجود داشته باشد.

انواع میراگر

انواع مختلفی از میراگر را می‌توانید برای سازه‌های خود مورد استفاده قرار دهید. انتخاب مناسب‌ترین گزینه برای شما باید باتوجه به استحکام، نوع کاربری، خواصی که از آن انتظار دارید و همچنین میزان بودجه شما برای پروژه‌تان بستگی دارد. در ادامه با جزئیات بیشتری درباره انواع این وسیله صحبت خواهیم کرد.

میراگر ویسکوز

میراگر ویسکوز

این نوع میراگر، بیشترین شباهت را به کمک فنر در خودروها دارد. اتلاف انرژی توسط میراگر ویسکوز، از طریق حرکت پیستونی که به سیال چسبناک داخل سیلندر فشار وارد می‌کند، انجام می‌شود.

این نوع میراگرها به راحتی نصب و با ساختار ساختمان سازگار می‌شوند. همچنین در ارتباط با سایر اقدامات حفاظتی در برابر زلزله به خوبی عمل می‌کنند.

میراگرهای ویسکوز در اندازه‌ها و قدرت‌های مختلفی وجود دارد که آن‌ها را نه تنها برای ساختمان‌های جدید، بلکه برای مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود نیز مناسب می‌کند.

این میراگر در ساختمان‌های بلند در مناطق لرزه‌خیز استفاده می‌شود و می‌تواند در دمای محیطی بین ۴۰ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد کار کند. همچنین ارتعاشات ناشی از باد شدید و زلزله را کاهش می‌دهد.

میراگر اصطکاکی

افراد زیادی می‌خواهند بدانند میراگر اصطکاکی چیست، زیرا این مدل، جزو انواع معروف میراگر است. میراگرهای اصطکاکی قبل از اینکه ساختمان، کاملا ساختار خود را از دست بدهد یا آسیب قابل توجهی را تجربه کند، می‌لغزند. در واقع می‌توان آن‌ها را خط اول دفاع برای مقاومت در برابر نیروهای زلزله دانست.

به طور کلی، یک میراگر اصطکاکی از چندین صفحه فولادی تشکیل شده است که در جهات مخالف روی هم می‌لغزند. ورق های فولادی به وسیله لایه‌هایی از مواد پد اصطکاکی از هم جدا می‌شوند.

میراگر، انرژی را از طریق اصطکاک بین سطوحی که به یکدیگر ساییده می‌شوند، تلف می‌کند. همچنین می‌توان سطوح را از موادی غیر از فولاد ساخت. خوب است بدانید میراگرهای اصطکاکی، بعد از زلزله نیازی به تعویض ندارند.

میراگر ویسکوالاستیک

میراگر ویسکوالاستیک

یکی دیگر از انواع میراگر در ساختمان، ویسکوالاستیک است که انرژی مکانیکی ساختمان را با تبدیل آن به گرما از بین می‌برد. عوامل متعددی مانند دمای محیط بر عملکرد و در نتیجه اثربخشی سیستم میراگر تاثیر می‌گذارد.

میراگرهای ویسکوالاستیک با موفقیت در تعدادی از ساختمان‌های بلند دنیا به عنوان یک سیستم اتلاف انرژی برای سرکوب حرکت سازه‌های ساختمانیِ ناشی از باد و زلزله، استفاده شده‌اند.

میراگر جرمی

میراگر جرمی که به عنوان جاذب ارتعاش یا لرزش‌گیر نیز شناخته می‌شود، یک دستگاه کنترل غیرفعال است که در مکان خاصی از یک سازه نصب می‌شود تا در صورت وجود نیروی جانبی قوی مانند زلزله، دامنه ارتعاش را تا حد قابل قبولی کاهش دهد.

هنگامی که ساختمان در هنگام زلزله در یک جهت تاب می‌خورد، حرکت میراگر عقب می‌ماند. پس از چند چرخه، میراگر جرمی در جهت مخالف ساختمان حرکت می‌کند و این باعث کاهش نوسان کلی می‌شود.

استفاده از میراگر جرمی تنظیم شونده می‌تواند از آسیب یا خرابی کامل سازه جلوگیری کند و اغلب در انتقال نیرو، خودروها و ساختمان‌های بلند استفاده می‌شود.

میراگرهای تسلیمی

میراگر تسلیم شونده فلزی یا همان دستگاه اتلاف انرژی غیرفعال، از فلز یا مواد آلیاژی که به راحتی تسلیم می‌گردند، ساخته می‌شود. این میراگر انرژی را از طریق تغییر شکل پلاستیکی خود، تلف کرده و انرژی ارتعاشی را تبدیل می‌کند. در نتیجه آسیب رسیدن به عناصر ساختاری اولیه را کاهش می‌دهد.

قیمت میراگر ساختمان تسلیم شونده، بسیار مناسب است و برای اتلاف انرژی، گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شود.

میراگر فلزی

میراگر فلزی

جنس میراگر فلزی معمولا از فولاد یا سرب است و برای تغییر شکل در هنگام زلزله طراحی می‌شود. آنها با حفظ آسیب، انرژی را جذب می‌کنند. این نوع طراحی شبیه به ناحیه فدا‌شونده یک خودرو است که با متمرکز کردن آسیب در جای دیگر، از سرنشینان محافظت می‌کند.

میراگرهای فلزی با تغییر شکل و کاهش میزان نیرویی که بر بقیه ساختار ساختمان تاثیر می‌گذارد، از ساختمان محافظت می‌کند. این میراگر ساختمان در اثر زلزله برای همیشه تغییر شکل می‌دهد، بنابراین باید تعویض شود.

دلیل استفاده از میراگر

با ادامه گسترش شهرها و افزایش جمعیت در مناطق لرزه‌خیز، ساختمان‌ها باید انعطاف‌پذیرتر شوند. هزینه کم و سهولت استفاده از میراگر در ساختمان‌های بتنی، به دولت‌ها و جوامع اجازه می‌دهد تا به‌طور همزمان، انعطاف‌پذیری و مسئولیت زیست محیطی جوامع را بهبود بخشند.

خرید تجهیزات ساخت ساختمان

ما در این مقاله در مورد انواع میراگرها و کاربرد میراگر صحبت کردیم. با توجه به اهمیت آن، بهتر است در ساختمان‌ها از آن‌ها بهره ببریم و مشکلات پس از زمین لرزه را کاهش دهیم.

شما می‌توانید جهت خرید ورق فولادی برای میراگر و تهیه سایر تجهیزات فولادی ازجمله انواع میلگرد آجدار و ساده، تیرآهن و … با آیرومارت در ارتباط باشید.

مشاوران ما به شما کمک می‌کنند تا تجهیزات مورد نظرتان را با قیمت مناسب و کیفیت بالا، به صورت آنلاین حضوری و تلفنی، خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید یا به وبسایت ما سر بزنید.

منبع: quaketek

سحر اشکواری

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (3 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.