تیرچه نیازیت چیست؟

5/5 - (2 امتیاز)

تیرچه نیازیت چیست؟

تیرچه نیازیت چیست؟

در یک تعریف ساده، تیرچه نیازیت، به خودی خود، یک سازه موقت است؛ تیرچه‌ای فولادی شبیه به خرپا که توانایی تحمل بار سقف را تا زمان گیرش بتن سقف دارد. به عبارت دیگر، این المان سازه‌ای جایگزین تیرچه به عنوان یک انتخاب یا گزینه‌ی همیشگی نیست، بلکه پشتیبان آن محسوب می‌شود.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

قیمت تیرچه نیازیت بسیار به‌صرفه تمام می‌شود و ارتفاع آن برای کاربری‌های تجاری و تولید کارخانه‌ای مناسب‌تر است. در این مطلب نحوه‌ اجرای سقف نیازیت و سایر موارد مرتبط با آن از جمله تفاوت نیازیت با کرومیت را بررسی خواهیم کرد.

منظور از تیرچه نیازیت

منظور از تیرچه نیازیت چیست؟

در پاسخ به اینکه تیرچه نیازیت چیست باید گفت نیازیت را جایگزین تیرچه با جان باز تعریف کرده‌اند. به کمک نیازیت و با گنجاندن آن در مراحل ساخت ساختمان، اجرای سقف هم راحت تر می‌شود و هم هزینه اجرای آن تا حدودی کم می‌شود.

به طور مثال، با استفاده از تیرچه فلزی نیازیت می‌توان از سقف کاذب استفاده نکرد. چون این امر به ما این اجازه را می‌دهد تا میلگرد ممان منفی را اجرا نکنیم. به بیان دیگر، ایستایی این سازه قائم به ذات است و نیازی به شمع زیر سقف ندارد.

به طور خلاصه، تیرچه باری را که کف برای نگه‌داشتن آن ساخته شده است تحمل می‌کند ولی نیازیت برای نگه داشتن سقف درست شده‌است. تفاوت تیرآهن و تیرچه در بسیاری مواقع دقیقا همین است.

همین امر، از ترافیک اتفاقات سازه‌ای و اجزاء و اتصالات درون سقف جلوگیری می‌کند و فضا برای بسیاری از لوله‌ها و داکت‌های تاسیساتی باز می‌شود. همچنین وزن تیرچه نیازیت بسیار سبک است. از طرفی ارتفاع تیرچه نیازیت قابلیت افزایش یافتن دارد.

خلاصه کلام؛ با توجه به لزوم سبک‌سازی سازه‌ی سقف و مشخصات تیرچه نیازیت، و همینطور اهمیت سرعت و سادگی اجرای سقف‌ها به صورت مستقیم، تیرچه نیازیت امکانات مناسبی را برای ما فراهم می‌آورد و خوب است که بیشتر مورد توجه واقع شود؛ وگرنه، سیستم‌های سنتی سقف امروزه آنقدرها امکان پاسخگویی به نیازهای عمرانی و معماری سازندگان و سرمایه‌گزاران ملک را ندارند.

مصالح ساخت تیرچه نیازیت

نیازیت را معمولا با الوار چوبی، اجزا بتنی یا کامپوزیتی، و همچنین فولادی می‌سازند. بعد از قرارگیری بلوک‌ها در بین تیرچه‌ های نیازیتی خرپا شکل، بتن پوششی درجا عملیات بتن‌ریزی را تجربه می‌کند تا سطح مقطع T شکل به خوبی درجای خود سفت شود. تیرچه نیازیت تهران معمولا در کارگاه‌های تولیدی با مصالح فولادی و آهنی تولید می‌شود.

ساخت تیرچه نیازیت

نحوه اجرای تیرچه نیازیت

تیرچه نیازیت یک جزء سازه‌ای است که به عنوان بخشی از ساخت‌و‌ساز سقف استفاده می‌شود. به طور معمول، در سرتاسر سقف و همچنین تا صفحه دیواری خارجی امتداد می‌یابد.

نیازیت به طور کلی به صورت سری، کنار هم قرار می‌گیر‌د و پایه‌ای برای پشتیبانی از عرشه سقف، پوشش کف و غیره فراهم می‌کند تا مصالح مورد نیاز ساختمان در جای درست خود کنار هم قرار گیرند.

البته قیمت عرشه‌ فولادی سقف قطعا بیشتر تمام خواهد شد. این تیر در یک فرمول‌بندی خیلی ساده شامل بال فوقانی، بال زیرین و قطعات میانی و برش‌گیرهاست.

اجرای تیرچه نیازیت در سه پله انجام می‌گیرد که در طی این سه مرحله، نحوه تولید خرپای تیرچه هم در دل آن قرار دارد. در پله‌ی اول بار ناشی از رفت‌ و آمد روی سقف را تحمل می‌کند؛ در پله‌ی دوم بار حاصل از اجزای بتن‌ریزی را بر عهده می‌گیرد.

این بار شامل وزن مرده سقف (وزن تیرچه، بلوک و بتن درجا) و همچنین بارهایی است که در حین اجرای سقف میان تکیه‌گاه‌های اصلی به تیرچه وارد خواهد شد.

در مرحله نهایی، دستک‌های موقت برداشته می‌شوند و تیرچه به عنوان عضو کششی با سطح مقطع T شکل، تمام وزن ناشی از بارهای مرده و زنده در هنگام استفاده از کف طبقه‌ی بالا را تحمل می‌کند. این روش با نحوه اجرای سقف تیرچه بلوک کاملا متفاوت است.

نحوه اجرای تیرچه نیازیت

تفاوت تیرچه نیازیت با تیرچه کرومیت

تیرچه کرومیت سرعت بالایی در اجرا دارد و قیمتش هم پایین‌تر تمام می‌شود، آن هم در قیاس با تیرچه نیازیت که در نوع خود یک سقف با تکنولوژی ساخت جدید و بدون نیاز به شمع‌بندی است.

در عین حال، هردو نوع تیرچه‌های فلزی با جان باز‌ند، اما کرومیت خرپایی نیست و بیشتر با چیدن سقف با بلوک‌های یونولیتی کامل می‌شود.

درواقع، سقف کرومیت شباهت بسیاری با سقف تیرچه بلوک معمولی دارد. شبیه به آن است که سازه‌هایی شبیه به اجزا سقف کلالیت را به شیوه تیرچه بلوک اجرا کنیم، سپس بلوک‌چینی کنیم و بعد رویش بتن بریزیم.

حال آنکه تیرچه کرومیت به تنهایی توان تحمل بتن را دارد و نیازی به ساپورت از زیر ندارد. اما مانند سقف تیرچه بلوک باید از میلگرد حرارتی برای جلوگیری از ترک‌خوردگی بتن استفاده کرد.

سقف نیازیت و معماری داخلی

یکی از ویژگی‌هایی که سبب شده تا سقف نیازیت جذابیت و محبوبیت زیادی پیدا کند، زیباسازی سقف است. معمولا در این راستا از مصالح چوبی استفاده می‌شود.

این الوارهای خرپایی که ردیفی کنار هم قرار می‌گیرند را پوشش نمی‌دهند و با سقف کاذب نمی‌پوشانند. بلکه، اجازه می‌دهند که سازه سقف خودش را نشان دهد که بسیار جذابیت بالایی دارد و مورد علاقه مشتریان و معماران قرار گرفته است.

چه راهی بهتر از طراحی سقف چوبی زرق‌و‌برق دار برای اضافه کردن کمی ریتم به سقف سالن خود؟ آیا می‌خواهید ظاهری سبک و مطبوع برای اتاق نشیمن خود داشته باشید؟ تیرهای مدولار نیازیت خود را با رنگ‌های خنثی و روشن رنگ آمیزی کنید. همچنین می‌توانید ظاهر اتاق نشیمن خود را با یک دیوار برجسته خیره کننده و مبلمان چوبی تکمیل کنید تا کمی گرما به آن اضافه شود.

مشخصات تیرچه نیازیت

کلام آخر

در این مطلب با شما درباره‌ی تیرچه نیازیت صحبت کردیم. اگر در این راستا تجربه‌ی جالب توجهی دارید حتما با ما درمیان بگذارید. اگر می‌خواهید برای پروژه‌های ساختمانی و عمرانی خود یک تامین کننده آهن‌آلات قابل اطمینان پیدا کنید، همین حالا هم در یک وبسایت فروش اینترنتی آهن‌آلات تراز اول قرار دارید. با ما تماس بگیرید یا سفارشات خود را آنلاین یا برخط ثبت کنید. ما در آیرومارت ترتیب همه چیز را از پیش برای شما داده‌ایم؛ پس تماس بگیرید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (2 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.