صادرات میلگرد به ترکیه، عراق، ارمنستان و سایر کشورها

4/5 - (4 امتیاز)

صادرات میلگرد به ترکیه، عراق، ارمنستان و سایر کشورها

صادرات میلگرد

صادرات میلگرد ایران در سال‌های اخیر در مسیر خوبی قرار گرفته است. ملاک تعیین توسعه یافته بودن یک کشور، میزان صادرات سالیانه آن می‌باشد. بسیاری از جوامع در این مسیر از حداکثر منابع و توانایی افراد خود بهره می‌جویند. محصولات فولادی، از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین کالاهای صادراتی به شمار می‌روند.

۴/۵ - (۴ امتیاز)

صادرات انواع مقاطع فولادی نظیر صادرات میلگرد به عراق، ارمنستان، افغانستان، ترکیه و سایر کشورها باید با رعایت اصول صادرات و در کمترین زمان ممکن انجام شود. صادرات از طریق آیرومارت با در نظر گرفتن این موارد صورت می‌گیرد. در ادامه در مورد صادرات مقاطع فولادی، مثل صادرات انواع میلگرد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

صادرات میلگرد

صادرات، کلید توسعه

به جرات می‌توان گفت رشد اقتصادی و رونق صادرات، دو عامل اساسی در توسعه جوامع می‌باشد. این نتیجه از بررسی کشورهای مختلف در سال‌های اخير به دست آمده است. در حقیقت رونق اقتصادی موجب جذب سرمایه‌ها و بهره‌مندی از بهترین ابزارها برای دستیابی می‌شود. در سایه این موقعیت کشورها می‌توانند استانداردهای زندگی را در عالی‌ترین مرتبه برای مردمان خود فراهم کنند.

کشور ایران در سال‌هایی که گذشت با قدم گذاشتن در زمینه محصولات خود به دنبال ارتقا و توسعه است. هرچند تولیدکنندگان در این زمینه با مشکلات متعددی مثل تحریم‌ها مواجه بوده‌اند، ولی با همت و تلاش سعی کرده‌اند تا مسائل و مشکلات موجود در این مسیر را برطرف کنند. به طور کلی عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی، کالاهای جانشین و سطح قیمت‌ها بر صادرات کالا اثر می‌گذارد. ازاین‌رو، قیمت میلگرد همچون سایر مقاطع فولادی با نوسانات بسیاری روبرو می‌شود.

صادرات میلگرد در ایران

کشور ایران از دیرباز نقطه‌ای مهم در تجارت کالا بوده‌است. قرار گرفتن ایران در مسیر جاده ابریشم، از جمله دلایل این مسئله به شمار می‌رود. امروزه کالاهای مختلفی از کشور به سراسر دنیا صادر می‌شود. هم‌چنین فعالیت‌های صادراتی در سال‌های اخير افزایش پیدا کرده‌است. در این میان صادرات مقاطع فولادی مثل صادرات میلگرد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند.

چشم انداز وزارت صنعت و معدن موجب شده، تا کشور ما درسال‌های گذشته با افزایش مقدار تولید فولاد خام، جایگاه خود را در دنیا ارتقا دهد. برای درک این مسئله باید بدانید که رتبه ایران در تولید فولاد خام از ۱۴ در سال ۲۰۱۴ به ۱۱ در سال ۲۰۱۸ جهش پیدا کرده‌است. همچنین شایان ذکر است، ایران در سال ۲۰۲۱ یکی از ده کشور تولیدکننده فولاد در جهان است. رتبه اول در تولید فواد خام چند سال است که به کشور چین اختصاص می‌یابد. کشور ایران قصد دارد تا در پایان سال ۱۴۰۴ به جایگاه پنجم دنیا دست یابد. این اتفاق در افزایش تولیدات مقاطع مختلف مثل میلگرد نیز تاثیر گذار بوده‌است. برای آگاهی از قیمت میلگرد آجدار کلیک کنید.

یکی از دلایل این ارتقا جایگاه، استراتژی کشورهای توسعه یافته است. آن‌ها درصدد هستند تا تولید فولاد خام را بر عهده کشورهای دارای منابع انرژی قرار دهند. در مقابل خود به تولید فولادهای آلیاژی که انرژی بری و آلایندگی کمتری دارند، مشغول شده‌اند.

صادرات میلگرد به ارمنستان

مراحل صادرات میلگرد

صادرات میلگرد به ترکیه، عراق، ارمنستان و … باید با طی کردن مراحل متعددی انجام شود. فراموش نکنید که همه‌ی مراحل باید به طور کامل انجام شود تا کالای شما در انتقال با مشکل روبرو نشود. مراحل صادرات میلگرد به شرح زیر است:

  • دریافت سفارش، اعلام قیمت و ثبت سفارش: در گام اول، سفارش مشتری توسط شرکت بازرگانی دریافت می‌گردد. واحد صادرات شرکت پس از بررسی‌های اولیه موجود بودن کالا، قیمت روز آن را به دلار اعلام می‌‌کند.
    پس از اعلام قیمت در پیش‌فاکتور و تایید مشتری، وجه باید از طریق حساب ارزی به حساب شرکت بازرگانی واریز شود. کارشناس فروش همچنین به اطلاعاتی نیاز دارد که از مشتری دریافت می‌کند. اطلاعات لازم باید جهت صدور فاکتور به کارخانه صادرکننده اعلام شود. برخی کارخانه‌ها دریافت وجه را به ریال و از حساب‌های داخلی قبول دارند که در این صورت تحویل میلگرد در مرز انجام می‌شود. اطلاعات مشتری در این شرایط نیاز نیست.
  • صدور پیش فاکتور: در پیش‌فاکتور صادر شده به زبان انگلیسی، اطلاعات مشتری، نوع میلگرد صادراتی، کارخانه تولیدکننده، مشخصات کالا و وزن نهایی آورده می‌شود.
  • بسته‌بندی و آماده‌سازی: میلگرد صادراتی مورد نظر آماده و بسته‌بندی می‌گردد. ارسال با توجه به مسیر به صورت دریایی یا زمینی انجام می‌گیرد.
  • دریافت مجوز صادرات کالا: فروشنده باید تمامی مجوزهای لازم برای صادرات میلگرد به افغانستان، ارمنستان، عراق، ترکیه و … را از ارگان‌های مربوطه دریافت کند.
  • مشخص کردن هزینه گمرکی کالا: بهای گمرکی با توجه به CIF یا سیف که دربرگیرنده هزینه، بیمه و کرایه است مشخص می‌شود. بیمه و هزینه کالا در فاکتور ابتدایی الزامی است. این موضوع اغلب در روش دریایی مورد توجه قرار می‌گیرد.
  • اظهار کالای صادراتی به گمرک: اظهارنامه صادراتی میلگرد در گمرک و توسط شرکت آیرومارت دریافت می‌شود.
  • بیمه کردن کالا و قرارداد با حامل: یکی از شرکت‌های حمل و نقل در این مرحله باید کالای صادراتی را بیمه کند.
  • دریافت گواهی بازرسی: شرکت آیرومارت با شرکتی که در زمینه گواهی بازرسی فعالیت دارد همکاری کرده و گواهی بازرسی را برای صادرات میلگرد دریافت می‌کند.
  • صدور کالا: پس از طی کردن تمامی مراحل، میلگرد از انبار یا کارخانه مبدا به سمت مقصد ارسال می‌شود.

مراحل صادرات میلگرد

 

صادرات میلگرد ایران به کدام کشورها صورت می‌گیرد؟

هر کارخانه‌ای پس از رسیدن به حد مطلوبی از تولید، به دنبال قرار گرفتن در مسیر صادرات می‌رود. اگر بخواهیم دقیق‌تر مطرح کنیم، این صادرات است که به کارخانه جان تازه می‌بخشد. هر یک از کارخانه‌ها مقاصد مختلفی را برای صادرات میلگرد انتخاب می‌کنند. به طور کلی کشورهای همسایه به دلیل نزدیک بودن و کمتر تمام شدن هزینه‌های حمل و نقل، مقصد اصلی صادرات ایران محسوب می‌شوند.

ترکیه، گرجستان و عراق از جمله این کشورها به شمار می‌روند. شاید تحریم شدن ایران در سال‌های اخیر این تصور را در ذهن‌ها ایجاد کرده باشد که کشور در صادرات میلگرد و سایر کالاها با مشکلات لاینحلی مواجه شده‌است. اما باید بدانید که گرچه تحریم مسئله ساز بوده، ولی تولیدکنندگان هم‌چنان به فعالیت صادراتی خود مشغول‌اند. آن‌ها با کشف شناسایی و کشف نیاز کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه، به فعالیت خود در زمینه صادرات میلگرد ادامه می‌دهند.

صادرات میلگرد به عراق

در سال‌های اخیر، کشور عراق یکی از بازارهای مهم میلگرد صادراتی ایران به شمار می‌رود. تعرفه گمرکی این کشور که به عنوان یکی از مقاصد صادراتی مهم ایران شناخته می‌شود، ۰ تا ۵ درصد است. البته، لازم به ذکر است که در سال‌های اخیر ایران در صادرات میلگرد ضعیف عمل کرده و ارسال میلگرد کم کیفیت، بازار صادرات میلگرد به عراق را از رونق انداخته است. با این تفاسیر، در ارسال میلگرد به این کشور باید کیفیت را مورد توجه قرار داد و محصولاتی مرغوب با قیمت مناسب را صادر کرد. از مرزهای شلمچه، چذابه، سومار، پرویزخان، خسروی، باشماق و تمرچین صادرات میلگرد به عراق انجام می‌شود.

صادرات میلگرد به ترکیه

محصولات فولادی نظیر میلگرد، از مهم‌ترین کالاهای ارسالی ایران به کشور ترکیه به شمار می‌روند. صادرات میلگرد به ترکیه باید با در نظر گرفتن بازار ترکیه و مسائلی که برای این بازار ارزشمند است، انجام شود. در خصوص واردات به ترکیه باید به قیمت‌های نه چندان واقعی در این بازار توجه داشت. بنابراین این قیمت‌ها نباید ملاک قرار داده شوند. مالیات‌های سنگین در کشور ترکیه نیز از جمله معضلاتی است که باید مورد توجه صادرکنندگان قرار گیرد.

صادرات میلگرد به ترکیه در حجم بالایی انجام می‌شود و علت آن تقاضای بالای مصالح ساختمانی نظیر میلگرد است. ترکیه کشوری است که در مسیر توسعه قرار دارد و ازاین‌رو بازار آن نیاز بالایی دارد. صادرات به ترکیه از طی مرزهای بازرگان، رازی و سرو انجام می‌گیرد.

صادرات میلگرد به ترکیه

صادرات میلگرد به افغانستان

صادرات میلگرد به افغانستان با توجه به مرز گسترده‌ای که با ایران دارد و همچنین هزینه‌های پایین گمرکی، سودآور است؛ آن هم در شرایطی که افغانستان از نظر تولید مقاطع فولادی ضعیف است. صادرات انواع میلگرد به افغانستان از مرزهای زمینی مختلفی چون گذرگاه مرزی میلک در هیرمند، مرز دوغارون و مرز ماهیرود اشاره کرد. ایران برای صادرات به افغانستان باید در بازار رقابتی، از پاکستان پیشی بگیرد و محصولاتی باکیفیت و قیمت مناسب عرضه کند.

صادرات میلگرد به ارمنستان

در صادرات میلگرد به این کشور، ایران باید با دو کشور همسایه آن یعنی پاکستان و گرجستان در رقابت باشد. در این شرایط، میلگرد قیمت مناسب در عین داشتن بالاترین کیفیت مهم است. صادرات میلگرد به ارمنستان با در نظر گرفتن مرزی که بین کشور ما و ارمنستان وجود دارد به صورت زمینی قابل انجام است. بار میلگرد صادراتی از مرز نوردوز در حاشیه رودخانه ارس ارسال می‌شود.

صادرات میلگرد به گرجستان

علیرغم توجه بازرگانان ایرانی برای تجارت و مبادله کالا با گرجستان، حجم مبادلات ما با این کشور در اندازه‌ای نیست که ایران جزو شرکای تجاری آن به حساب آید. اصلی‌ترین علت این امر، ناآگاهی و تجربه پایین تجار ایرانی نسبت به بازار میلگرد گرجستان است. گرجستان کشوری در حال توسعه است که بازار آن نیاز بالایی به انواع میلگرد دارد و می‌تواند یکی از مقاصد مهم صادرات میلگرد باشد. بنابراین، می‌تواند یکی از مشتریان اصلی میلگرد صادراتی ایران باشد؛ چرا که کارخانه های تولیدکننده میلگرد ایران باکیفیت و قیمت مناسب می‌توانند پتانسیل بالایی در زمینه صادرات داشته باشند. مرزهای صادرات میلگرد به گرجستان مرز آستارا، جلفا، پلدشت و بیله سوار است.

اسناد مورد نیاز صادرات میلگرد

صادرات میلگرد به پاکستان، ترکیه، عراق و سایر کشورها همانند انواع دیگر، نیازمند گواهی و مدارکی است که جداگانه هر یک را در ادامه بررسی می‌کنیم:

کارت بازرگانی

واردات و صادرات تنها توسط افراد حقیقی یا حقوقی قابل انجام است که دارای کارت بازرگانی باشند. ایشان قادر خواهند بود که تجارت برون مرزی، ثبت سفارش، ترخیص کالا، واردات از مناطق آزاد، حق العمل کاری در گمرک و صادرات کالاهای مجاز را انجام دهند. کارت بازرگانی به بازرگانانی داده می‌شود که موسسه آن‌ها در دفتر ثبت تجاری ثبت شده باشد و همچنین عضو اتاق بازرگانی محل خود باشند. کارت بازرگانی در شرکت‌های تجاری به نام مدیر مسئول شرکت صادر می‌شود.

گواهی خرید (Invoice)

در گواهی خرید اطلاعاتی چون تاریخ، شماره سفارش، نام و آدرس خریدار و فروشنده، حجم کالای خریداری شده و مشخصات آن، قیمت واحد و قیمت کل کالا، تعرفه گمرکی و نوع قرارداد آورده می‌شود.

گواهی استاندارد

برای تمامی انواع میلگرد باید گواهی استاندارد کارخانه تولیدکننده محصول و آنالیز کیفیت دریافت شود.

گواهی عدل بندی

در گواهی عدل بندی که به انگلیسی Packing List گفته می‌شود، مشخصات کالا چون وزن، تعداد، استاندارد و امثال آن برای حمل و نقل ذکر می‌شود.

گواهی مبدأ

در گواهی مبدا، کیفیت محصول، اطلاعات مربوط به نوع محصول و حمل و نقل آن و جزئیاتی از این قبیل آورده می‌شود که نشان‌دهنده کشور مبدأ و کیفیت کالای ارسالی آن است.

بارنامه حمل

بارنامه حمل دارای انواع هوایی، ریلی، دریایی، سراسری و زمینی (از طریق کامیون) است. این بارنامه سند اصلی انتقال مالکیت کالا است.

کارنه تیر

کارنه تیر مجوزی است که با در دست داشتن آن می‌توان کالا را از طریق زمینی و بدون نیاز به بازرسی صادر کرد. با وجود این دفترچه که برای اعضای این کنواسیون صادر می‌شود، نیازی به پرداخت و تامین عوارض گمرکی نیست.

مراحل صادرات میلگرد

تعرفه گمرکی صادرات میلگرد

تعرفه گمرکی برخی کشورها برای واردات از کشورهای دیگر مناسب‌تر است به همین دلیل، حجم صادرات به این کشورها بالاتر است. در مقابل، ممکن است علیرغم این‌که یک کشور تقاضای بالایی برای واردات میلگرد داشته باشد اما تعرفه گمرکی آن جایی برای سودآوری نگذاشته باشد. تعرفه گمرکی واردات میلگرد به کشور بسیار بالا است در صورتی که همین تعرفه برای صادرات، سنگین نیست.
برای صادرات میلگرد به هر کشور لازم است که ابتدا نیاز بازار آن شناخته شود. سپس با دریافت مجوزهای لازم برای صادرات می‌توان کالا به کشور مقصد ارسال کرد.

قیمت میلگرد صادراتی

داشتن کیفیت بالا و در عین حال قیمت مناسب موجب می‌شود که میلگرد صادراتی ایران گزینه مناسبی برای ارسال به کشورها باشد. هر چه مسافت لازم برای طی شدن کمتر باشد، هزینه‌های حمل و نقل کاهش می‌یابد و در نتیجه ارسال بار با هزینه مناسب‌تری انجام می‌شود.

قیمت میلگرد صادراتی همانند دیگر مقاطع فولادی با نوسان قیمت روبرو است چرا که به عوامل متعددی از جمله قیمت‌ها در بازار جهانی وابسته است. استعلام قیمت میلگرد صادراتی به روز را می‌توان از شرکت‌های بازرگانی معتبری که در این حوزه فعالیت دارند انجام داد. از جمله شرکت‌هایی که در زمینه ارسال بار و صادرات میلگرد فعالیت دارد، شرکت بازرگانی آیرومارت است که بهترین شرایط و بهترین قیمت میلگرد صادراتی را به شما عرضه می‌دارد. شما برای استعلام قیمت آهن و خرید انواع مقاطع صادراتی می‌توانید به وبسایت این مجموعه مراجعه نمایید و یا از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ با کارشناسان ما در تماس باشید.

قیمت میلگرد صادراتی با در نظر داشتن استاندارد میلگرد، حجم بار صادراتی، کارخانه تولیدکننده، محل صدور و کیفیت محصول تعیین می‌شود. منظور از استاندارد، میلگردهای A1، A2، A3 و A4 است.

صادرات میلگرد به عراق

معادن سنگ آهن

استرالیا، برزیل و آفریقای جنوبی بیشترین ذخایر سنگ آهن دنیا را در اختیار دارند. همان‌طور که می‌دانید برای افزایش میزان صادرات میلگرد، باید از نظر تامین ماده اولیه کمبودی نداشته باشیم. کشور ایران درمیان کشورهای خاورمیانه از ذخیره سنگ آهن مطلوبی برخوردار می‌باشد. حضور معادن چغارت، چادرملو و گل گهر سیرجان در استان یزد، این استان را به منطقه آهنی ایران تبدیل کرده است. معدن چغارت به عنوان اولین معدن سنگ آهن، رو به تمام شدن است. در حال حاضر بیشتر سنگ آهن مورد نیاز از معدن چادرملو استخراج می‌شود. سنگ آهن استخراج شده از معدن، پس از فراوری به عنوان ماده اولیه در کارخانه‌های متعددی مصرف می‌شود.

برترین تولید کنندگان میلگرد در ایران کدامند؟

کیفیت تولید محصولات کارخانه‌های داخل کشور به اندازه‌ای است که علاوه‌بر تامین نیاز صنایع داخل، به صادرات میلگرد و سایر مقاطع فولادی مشغول هستند. شرکت ذوب آهن اصفهان، فولاد کویر کاشان، فولاد خراسان، فولاد میانه، آناهیتا گیلان، فولاد روهینا، فولاد کوثر اهواز، بافق یزد، ابر کوه یزد و فولاد شاهین بناب، ده تولید کننده برتر میلگرد در ایران محسوب می‌شوند. تولیدات میلگرد در ایران براساس استاندارد قدیمی شامل میلگرد ساده، میلگرد آجدار A2،A3 و A4 می‌شود. لازم به ذکر است که در حال حاضر به دلیل عدم توانایی ساخت آلیاژهای استیل در ایران، میلگرد استیل در داخل تولید نمی‌شود.

کارخانه ذوب آهن اصفهان به عنوان یکی از قطب‌های تولید کننده فولاد، میلگردهای تولیدی خود را به کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی صادر می‌کند. این مجموعه هم‌چنین در نظر دارد تا با افزایش مقدار تولید و کیفیت محصولات، میزان صادرات میلگرد خود را افزایش دهد. برای آگاهی از وضعیت تولید کارخانه‌های مختلف در زمینه میلگرد، می‌توانید به بخش وبلاگ سایت مرجه کنید و مقاله کارخانه‌های تولید کننده میلگرد در ایران را مطاله کنید.

مهمترین و اصلی‌ترین گمرکات صادرکننده میلگرد، عبارتند از:

  • ذوب آهن اصفهان
  • شلمچه
  • غرب تهران
  • مشهد
  • شهید رجایی
  • کرمانشاه
  • تبریز
  • یزد

قیمت میلگرد ۱۶ اصفهان، قیمت میلگرد ۱۶ میانه و انواع دیگر میلگردهای صادراتی را از کارشناسان آیرومارت جویا شوید.

سخن نهایی

همان‌طور که در این مطلب مطالعه کردید، کارخانه‌های داخل کشور به تولید میلگرد مرغوب مشغولند. بازرگانی آیرومارت با همکاری برندهای معتبر داخلی، تامین کننده انواع مقاطع فولادی مثل انواع میلگرد است. برای آگاهی از قیمت میلگرد استیل، قیمت میلگرد اروند و دیگر مقاطع فولادی با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید. با انتخاب آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) علاوه‌بر خرید محصول با کیفیت می‌توانید از خدمات جانبی این مجموعه نیز بهره‌مند شوید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4/5 - (4 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.