ورق روغنی چیست + کاربرد ورق روغنی

4.2/5 - (6 امتیاز)

ورق روغنی چیست + کاربرد ورق روغنی

کاربرد-ورق-روغنی

ورق روغنی، نوعی ورق فولادی است که توسط نورد سرد تولید شده و کاربردهای بسیاری دارد. این ورق‌ها به دلیل شکل ظاهری و آغشته بودن به روانساز مرحله نورد سرد به ورق روغنی مشهورند. این کالا اصلی‌ترین محصول در دسته ورق‌های سرد است. ورق روغنی نسبت به ورق گرم دارای مقاومت بیشتری است و کاربرد بالایی در صنایع مختلف دارد. با توجه به این مسائل، در این مقاله درباره این نوع ورق پراهمیت بحث خواهیم کرد و به سوال ورق روغنی چیست و چه کاربردها و انواعی دارد پاسخ خواهیم داد. با آیرومارت همراه باشید.

۴.۲/۵ - (۶ امتیاز)

ورق روغنی چیست

ورق روغنی چیست؟

در ابتدای مقاله، به پرسش ورق روغنی چیست می‌پردازیم. به طور کلی انواع ورق‌های فولادی به دو گروه بزرگ ورق سرد و ورق گرم، تقسیم می‌شوند. گرچه از روش تولید ورق در هر دو گروه، نورد است، اما تفاوت دمای کاری باعث می‌شود تا ورق سرد و ورق گرم خواص مکانیکی و شکل ظاهری متفاوتی داشته باشند. از آنجا که شکل‌پذیری فولاد در دماهای پایین کمتر است، بنابراین تولید ورق سرد نسبت به ورق گرم پیچیده‌تر خواهد بود. البته که همین پرداخت بیشتر منجر به افزایش کیفیت سطح ورق سرد در مقایسه با ورق گرم می‌شود. شما می‌توانید با کلیک روی لینک مشخص شده در خصوص تفاوت ورق گرم و سرد بیشتر بخوانید.
همانطور که در مقدمه نیز گفتیم، ورق روغنی به دلیل شکل ظاهری و آغشته به روغن بودن سطح آن، به این نام معروف است.

ویژگی‌های ورق روغنی

انواع ورق روغنی در برابر فشار و وزن‌های بالا استحکام بالایی دارند. ورق روغنی قیمت مناسب توانسته به بسیاری از صنایع راه پیدا کند و مقرون به صرفه است. ورق روغنی شکل ظاهری زیبایی و نسبت به ورق گرم سطح آن صیقلی و یکنواخت است.
ورق روغنی را می‌توان رنگ کرد یا تحت فرایند گالوانیزاسیون قرار داد. از این‌رو از این نوع ورق فولادی به عنوان ماده اولیه و پایه ساخت ورق گالوانیزه و ورق رنگی استفاده می‌شود. ورق روغنی به صورت وسیع با کیفیت بالا و قیمت مناسب تولید می‌شود و در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد ورق روغنی

انواع ورق روغنی

این ورق‌ها با توجه به آلیاژی که در آنها به کار رفته و همچنین عملیات حرارتی که داشته‌اند، به ۳ دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند. ورق روغنی st۱۲، ورق روغنی st۱۳ و ورق روغنی st۱۴ که به ترتیب ورق‌های معمولی، نیمه کشش و فوق کشش نامیده می‌شوند. هر کدام از این ورق‌ها در بخشی از صنعت به کار می‌روند. این ورق‌ها بر اساس استاندارد DIN آلمان ساخته می‌شود. این ورق‌ها این قابلیت را دارند که بدون از هم گسیختگی، تحت کشش قرار گیرند. در مقاله‌‌ای مجزا درباره انواع ورق روغنی صحبت کرده‌ایم. برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.
در صورتی که برای اطلاع از قیمت ورق روغنی st14 و خرید نیاز به مشاوره تخصصی دارید، کارشناسان آیرومارت در کنارتان خواهند بود.

انواع کاربرد ورق روغنی

از آنجا که ورق‌های روغنی ظاهری مناسب دارند، در صنایعی که نیاز به ورق‌هایی زیبا دارند استفاده می‌شوند. به همین دلیل خریداران اصلی ورق‌های روغنی در صنعت ساختمان و ساخت و ساز، وسایل و لوازم خانگی، خودروسازها، سازندگان قفسه و ابزارهای طبقه‌بندی، ساخت بشکه‌ها و مخزن‌های فلزی و… هستند.
علاوه بر زیبایی، استحکام مناسب ورق‌های نورد سرد روغنی، آن‌ها را تبدیل به کالایی پر کاربرد برای ساخت بدنه زیرین خودرو کرده است.
از سوی دیگر، همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، ورق‌های گالوانیزه از ورق‌های روغنی ساخته می‌شود. ورق‌هایی که با فلز روی پوشیده می‌شوند و در بخش‌های مختلف صنعت می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. از جمله حوزه‌های کاربردی ورق روغنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خودرو سازی: کاربرد ورق روغنی برای ساخت فیلترهای خودرو، تولید گل‌گیر و …
  • لوازم خانگی: برای تولید انواع لوازم برقی و خانگی نظیر اجاق گاز، یخچال، فر، کابینت آشپزخانه و …
  • مقاطع فولادی: کاربرد ورق روغنی برای ساخت بسیاری مقاطع فولادی نظیر پروفیل‌های ساختمانی، صنعتی و پروفیل‌های درب و پنجره و …
  • تولید مبلمان: استفاده از پروفیل‌های مبلی ساخته شده از ورق روغنی برای تولید مبلمان اداری

روش تولید ورق روغنی

ورق‌هایی که قرار است با روش نورد سرد برای بخش‌های مختلف صنعت آماده شوند، با روغن‌کاری، محصولی با کیفیت‌تر را ارائه می‌کنند. این روش باعث کاهش سایش غلتک‌ها، کاهش نیروی لازم برای انجام عملیات نورد، کاهش اصطکاک بین ورق و غلتک‌ها، کمتر شدن دمای ورق و غلتک و صاف شدن راحت‌تر و بهتر ورق‌ها است.
برای ساخت ورق روغنی، پس از انجام فرایند نورد گرم روی فولاد، ورق‌ها باید اسیدشویی شوند. یعنی در اولین گام، لایه اکسیدی که روی ورق سیاه قرار دارد برداشته می‌شود. بدین ترتیب ورق برای ورود به مرحله بعد آماده می‌شود.
در گام بعد، نوردکاری ورق انجام می‌شود. برای نورد، ورق سیاه از بین غلطک‌ها عبور کرده و با کمک نیروهای فشاری و کششی، ضخامت آن کم می‌شود. بدین ترتیب ظاهری صاف و یکدست به خود می‌گیرد.
ورق حاصل از این مرحله باید به روش بچینگ یا پیوسته آنیل شود. در حقیقت برای جلوگیری از ایجاد اکسید ابتدا روغن‌کاری شده و پس از آنیل به صورت کویل در می‌آید.
در نهایت نیز نورد سرد سطحی در دمای بسیار پایین انجام می‌شود که به یکنواخت و صیقلی شدن سطح کمک می‌کند.

تولید ورق روغنی
برای انجام نورد سرد و تولید ورق‌های روغنی معمولا دو روش عمده به کار می‌رود که در ادامه به بررسی و معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم:

تولید ورق روغنی با سیستم پاشش مستقیم

برای تولید ورق نازک و ورق گالوانیزه به روغن بیشتری نیاز است تا کیفیت کار بالا برود. به همین دلیل از روش پاشش مستقیم استفاده می‌شود تا میزان مناسبی روغن بر روی ورق‌‌ها قرار بگیرد و نورد سرد به سرعت و دقت بالا انجام شود.

تولید ورق روغنی با سیستم پاشش مدار بسته

در این روش، برای خنک‌ کردن و روغن کاری غلتک‌هایی که وظیفه صاف کردن ورق‌های روغنی را دارند، حجم کمتری از روغن اضافه می‌شود.

روغن‌های روانساز نورد سرد چه ویژگی‌هایی دارند؟

در نورد سرد باید از روغن‌هایی با ویژگی‌هایی خاص استفاده شود که در ادامه درباره آن گفته‌ایم.

  • میزان لغزندگی روغن باید به گونه‌ای مناسب و کافی باشد.
  • استفاده از آن باید راحت باشد.
  • نباید مثل یک عایق عمل کند و باید بتواند نیرو و انرژی را به شکل مناسبی توزیع گردد.
  • نباید تمیزکاری محفظه غلتک را با دشواری همراه کند.
  • روغن باید بتواند به ضد زنگ شدن ورق به شکل مناسبی کمک کند.
  • روغن باید پس از انجام فرآیند به ‌راحتی از روی ورق پاک شود.
  • روغن‌ها نباید سمی باشند و کار کردن با آنها باید ایمن باشد.
  • قیمت روغن باید مناسب و متناسب با فرآیندهای تولید باشد.

وزن ورق روغنی

مشخصات ورق روغنی از جمله ابعاد آن و همچنین وزن مخصوص فولاد، وزن ورق روغنی را تایید می‌کنند. وزن نیز بر تعیین قیمت اثرگذار است. درباره وزن ورق آهن به صورت مفصل در مقاله جدول وزن ورق روغنی بحث کرده‌ایم. برای مطالعه کلیک کنید.

قیمت ورق روغنی

مهم‌ترین تولید کنندگان ورق روغنی

ورق‌های روغنی در داخل و خارج کشور توسط کمپانی‌های گوناگونی تولید و به بازار ارائه می‌شوند. در ادامه به معرفی برخی از این تولید کنندگان پرداخته‌ایم.

ورق روغنی فولاد مبارکه اصفهان

حدود ۵۰ درصد از نیازهای آهن‌آلات در صنایع گوناگون، ساخت لوازم خانگی، خودرو سازی، تولید قطعات گوناگون، لوله‌ها و … توسط فولاد مبارکه اصفهان تامین می‌شود. این شرکت دارای ۷ مجتمع صنعتی است و حدود ۲۰۰۰۰ نفر در اقصی نقاط کشور به‌صورت مستقیم برای آن کار می‌کنند. ورق‌های روغنی تولید شده در این واحد صنعتی، ضخامت و ابعاد گوناگونی دارند. آیرومارت با توجه به نیاز و محل مورد نظر، بار سفارشی شما را ارسال می‌کند. قیمت ورق روغنی فولاد مبارکه معمولا بیشتر از ورق سیاه است.

قیمت ورق سیاه مبارکه نسبت به قیمت ورق روغنی پایین‌تر است.

ورق روغنی شرکت فولاد غرب

سال ۱۳۸۳، در حوالی شهر دلیجان شرکت فولاد غرب آسیا برای تولید محصولات با نورد سرد آغاز به کار کرد. بیشتر محصولات فلزی این واحد صنعتی برای تولیدات خودروسازی، پوشش ساختمان‌ها، لوازم خانگی و ساختن قوطی برای ارائه مواد غذایی صرف می‌شود.

ورق روغنی شرکت هفت الماس

حدود ۱۵ درصد از نیازهای داخلی در ورق گالوانیزه توسط این مجتمع صنعتی تولید می‌شود. بخشی دیگر از تولیدات این کارخانه صادر می‌شود. این کمپانی در تلاش است تا کیفیت و توان تولیدی خود را در سال‌های آینده افزایش دهد. برای استعلام قیمت ورق روغنی هفت الماس کلیک کنید.

ورق روغنی فولاد درخشان

شرکت آهن و فولاد درخشان اراک از دیگر تولید کنندگان ورق‌های روغنی است. این واحد صنعتی در سال ۱۳۷۵ آغاز به کار کرده و یکی از مراکز خدماتی فولاد مبارکه اصفهان است. تولیدات این کارخانه در طیف وسیعی مصرف می‌شوند و امکانات جاده‌ای، انبار داری و جابه‌جایی بسیار مناسبی را ارائه می‌کنند.

ورق‌های روغنی وارداتی

اگر مایل به تهیه ورق‌های روغنی خارجی باشید، لازم است بدانید که این ورق‌ها معمولا از روسیه یا قزاقستان وارد کشور می‌شوند. علاوه بر این دو کشور، ورق‌های چین، هند و کره نیز در بازار موجود است و متقاضیان می‌توانند با توجه به نیاز خود آنها را تهیه کنند. قیمت ورق روغنی چینی و سایر برندها، به علت وارداتی بودن وابستگی زیادی به قیمت دلار دارد.

قیمت ورق روغنی

مانند بسیاری از محصولات بازار آهن‌آلات، قیمت ورق روغنی نیز تحت تاثیر عوامل گوناگونی تغییر می‌کند. برای مثال قیمت جهانی سنگ آهن، هزینه سوخت، نوسانات قیمت ارز، تورم‌های داخلی و جهانی، و میزان عرضه و تقاضای بازار می‌تواند قیمت نهایی این ورق‌ها را دستخوش تغییر کند.

با این حال در مجموع نوسانات قیمت در ورق‌های روغنی کمتر از پروفیل‌های دیگری است و در کانال امن‌تری می‌توان آن‌ها را تهیه کرد. برای دریافت نرخ امروز انواع ورق‌های روغنی که در کارخانه‌های داخل و خارج تولید شده‌اند، روی لینک قیمت ورق روغنی کلیک کرده و یا با مشاوران آیرومارت، گفتگو کنید. همچنین می‌توانید از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ با کارشناسان ما تماس بگیرید و برای استعلام قیمت انواع مقاطع فولادی چون قیمت ورق روغنی st12، قیمت میلگرد آجدار، تیرآهن و … اقدام نمایید. البته استعلام به صورت اینترنتی و از صفحه خرید هر یک از این مقاطع نیز امکان‌پذیر است.

در این مطلب از ورق‌های روغنی که پروفیلی پرکاربرد و مهم به شمار می‌روند، برایتان گفتیم. آیا شما تجربه استفاده از این ورق‌ها را دارید؟ سپاسگزار خواهیم بود تجربیات و اطلاعات خود را با ما در میان بگذارید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.2/5 - (6 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.