انواع ورق روغنی + گریدها و ویژگی‌های آن‌ها

5/5 - (3 امتیاز)

انواع ورق روغنی + گریدها و ویژگی‌های آن‌ها

مشخصات ورق st13

مشخصات ورق st12، st13 و st14 در جدول زیر آورده شده‌است:

۵/۵ - (۳ امتیاز)

انواع ورق روغنی، با تنوع و خواص خود، کاربردهای گسترده‌ای برای این نوع ورق ایجاد می‌کنند. انواع ورق روغنی، نوعی ورق فولادی به شمار می‌روند که طی فرایند نورد سرد تولید می‌شوند. در فرایند نورد گرم، به دلیل حرارت دهی به ورق، سطح آن اکسید شده و رنگ تیره به خود می‌گیرد. به همین دلیل از این ورق به نام ورق سیاه یاد می‌شود. در مقابل، ورق روغنی بدون قرارگیری تحت حرارت تولید می‌شود و از این رو سطحی روشن و براق دارد.

داشتن کیفیت سطحی بالا و در عین حال مقاومت و استحکام فشاری عالی کاربرد ورق روغنی را گسترش می‌دهد. استعلام قیمت ورق روغنی به عنوان یک کالای فولادی بسیار مهم در صنایع مختلف، اهمیت می‌یابد. پیش از خرید ورق روغنی شناخت انواع گریدهای آن و خواص هر یک به انتخاب درست شما کمک خواهد کرد. در این مقاله، قصد داریم گریدهای ورق روغنی، مشخصات ورق روغنی و ترکیب شیمیایی هر یک را بررسی کنیم. با آیرومارت همراه باشید.
گریدهای ورق روغنی

انواع گریدهای ورق روغنی

انواع ورق روغنی، با ترکیبات متفاوت و تحت شرایط مختلفی تولید می‌شوند. بر اساس استاندارد DIN آلمان، این ورق‌ها در سه نوع ST12 ،ST13 و ST14 تولید می‌شوند. حروف ST در این عبارت، از کلمه Stahl گرفته می‌شود. این کلمه آلمانی به معنای فولاد است. هر یک از انواع ورق روغنی از لحاظ ترکیب و ویژگی‌های مکانیکی در ادامه بررسی می‌شوند. مشخصات ورق روغنی در هر گرید با توجه به عناصر به‌کاررفته در آن تغییر می‌کند.

البته، علاوه بر این گریدهای معروف، در استانداردهای دیگر نیز ورق روغنی انواعی دارد. یکی از این انواع، ورق EK2 است که لعاب‌پذیری بالایی دارد. ورق QSTE نیز ورقی با خواص ضد سایشی مطلوب است.

مشخصات فنی ورق st12

ورق ST12 چیست

در ورق ST12، معروف به ورق کششی، همانند دیگر گریدها، از عناصر آلیاژی آلومینیوم، گوگرد، فسفر، منگنز و کربن استفاده می‌شود و این عناصرند که مشخصات فنی ورق های st12 را مشخص می‌کنند. از ورق روغنی کششی یا معمولی به دلیل خواصی که دارد در کاربردهای با استحکام بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. علت این امر، نقطه تسلیم، استحکام کششی و درصد کشیدگی آن است که نسبت به گریدهای دیگر، در سطح بالاتری قرار دارد. نقطه تسلیم، برای مشخص کردن حد الاستیک ماده و شروع رفتار پلاستیک آن اهمیت دارد. استحکام کششی این ورق در بازه ۲۷۰ تا ۴۱۰ مگاپاسکال است.

آنالیز ورق st12 و عناصر قرار گرفته در جدول زیر مشخص شده است. کربن بالای این آلیاژ، منجر به بالا بردن استحکام آن می‌شود.

قیمت ورق st12

ورق ST12 سطحی صاف و روغنی دارد. این ورق، نسبت به انواع ورق نورد گرم سطح پرداخت‌شده‌ای داشته و استحکام آن بالاتر است. کاربردهای ورق ST12 متناسب با آنالیز فولاد st12 است. این کاربردها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • صنعت ساخت سازه‌های مختلف (ساختمان سازی و پل سازی)
  • ساخت پوسته کوره
  • تولید کشتی
  • ساخت کانتینر
  • صنعت خودروسازی
  • ساخت بشقاب مخازن تحت فشار
  • قطعات الکتریکی

ورق روغنی ST13

ورق روغنی ST13 نوعی دیگر گریدهای ورق روغنی است که نسبت به گرید ST12، خواص متوسطی دارد. به این معنا که استحکام کششی (۲۷۰ تا ۳۷۰ مگاپاسکال) و نقطه تسلیم آن پایین‌تر از ورق فولادی ST12 است و به همین علت ورق نیمه کششی یا نیمه کشسانی نیز نامیده می‌شود. این تفاوت‌ها، با ایجاد تفاوت در ترکیب شیمیایی اتفاق می‌افتد. چرا که کربن و منگنز پایین‌تری دارد. با این حال، کاهش درصد کربن به انعطاف‌پذیری بیشتر این ورق کمک می‌کند.

در جدول زیر، ترکیب شیمیایی ورق ST13 آورده شده‌است:

ورق روغنی st13

به طور خلاصه می‌توان گفت این ورق با سطح صاف و روغنی، استحکام بالاتری نسبت به ورق نورد گرم دارد و به دلیل کمتر بودن درصد کربن آن، قابل جوشکاری است. برخی کاربردهای ST13 که متناسب با آنالیز فولاد st13 است، عبارتند از:

  • صنعت ساختمان سازی، در محل‌هایی که نیاز به پرسکاری با عمق کم است.
  • ساخت قطعاتی چون گلگیر در ساختمان سازی
  • ساخت لوازم خانگی و اداری

ورق ST14 چیست

ورق فوق کشش یا ورق روغنی ST14 یکی دیگر از انواع ورق روغنی است که نسبت به دو گرید دیگر این ورق، مقاومت کششی پایین‌تری دارد. به عبارتی، خواص کشسانی مطلوب‌تری از خود نشان می‌دهد. این ورق، نرم‌تر و منعطف‌تر از سایرین است.

به طور خلاصه می‌توان گفت که ورق ST14، سطحی صاف و روغنی دارد و در عین نرم بودن، نسبت به محصولات نورد گرم استحکام بالاتری دارد. انعطاف‌پذیری و داشتن قابلیت جوشکاری، مهم‌ترین ویژگی این نوع ورق است. با توجه به جدول زیر که آنالیز ورق ST14 را نشان می‌دهد، این ورق، نرم‌تر و منعطف‌تر از سایرین است.

مشخصات ورق st14

موارد زیر، از جمله کاربردهای ورق های ST14 است:

  • صنعت ساخت و ساز، در جاهایی که نیاز به پرسکاری با عمق زیاد باشد.
  • خودرو سازی و ساخت قطعاتی چون فیلتر خودرو. این ورق در صنعت خودروسازی کاربرد بالاتری دارد.
  • ساخت لوازم خانگی چون لباسشویی

شایان ذکر است، قیمت ورق st14 به دلیل کمتر بودن عناصر گران قیمت، پایین‌تر از قیمت ورق روغنی st12 است.

ورق روغنی st14

ورق روغنی EK2

ورق EK2 نوعی ورق روغنی است که ضمن لعاب‌پذیری، مقاومت به سایش بالایی دارد. از این گرید ورق روغنی در ساخت لوازم خانگی چون اجاق گاز و همچنین ساخت قطعات خودرو که نیاز به مقاومت بالا در برابر سایش دارند، استفاده می‌شود. این گرید را می‌توان جوشکاری کرد.

استاندارد آلمانی ورق روغنی

در گذشته، برای نامگذاری گریدهای ورق روغنی، از استاندارد ورق روغنی DIN 1623-1 استفاده می‌شد. امروزه استاندارد مورد استفاده، DIN EN 10130 است که بنابر آن، نامگذاری گریدها نیز تغییر می‌کند. در این استاندارد، ورق ST12 با کد DC02، ورق ST13 با کد DC03 و ورق ST14 با کد DC04 معرفی و شناخته می‌شود. در صورتی که با این نوع نامگذاری مواجه شدید دقت داشته باشید که هر دوی این‌ها، یک گرید محسوب می‌شوند.

استاندارد DIN، استانداردی آلمانی است که در سطح جهان شناخته شده و پرکاربرد است. استفاده از استاندارد، منجر به تولید یک ورق باکیفیت بالا می‌شود و از این رو، قیمت ورق روغنی در نهایت بالاتر از ورقی خواهد بود که با دقت کمتری ساخته می‌شود.

کارخانه‌های تولیدکننده ورق روغنی

انواع ورق روغنی، نوعی کالای فولادی است که در صنایع مختلف کاربرد بسیار زیادی دارد. از این رو، اهمیت بالایی داشته و در کارخانه‌های مختلفی تولید می‌شود. اگر قصد خرید ورق روغنی دارید، باید بدانید که ورق روغنی اصفهان، فولاد غرب و هفت الماس از جمله باکیفیت‌ترین برندهای موجود در بازار به شمار می‌روند. برای خرید ورق روغنی در تهران، انتخاب یک شرکت بازرگانی معتبر چون آیرومارت می‌تواند به شما در انتخاب کالایی باکیفیت یاری دهد. قیمت ورق روغنی فولاد مبارکه، هفت الماس و … در سایت آیرومارت به روز است.

البته، فرقی ندارد در کجای ایران اقدام به خرید ورق روغنی می‌کنید، برای خرید ورق روغنی در اصفهان، اهواز، تبریز یا سایر شهرهای کشور نیز امکان خرید ورق فولاد به صورت اینترنتی و تحویل در اسرع وقت برای شما فراهم است. کافیست سفارش خود را ثبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ با کارشناسان ما در آیرومارت، تماس حاصل نمایید.

احسان ناجی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (3 امتیاز)

  1. احمدعلی
    اردیبهشت ۴, ۱۴۰۱ ۱۶:۲۰
    استاندارد گریدهای ورق روغنی با ورق سیاه یکیه؟
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۵, ۱۴۰۱ ۱۵:۱۵
      سلام روز بخیر.اگرچه ورق سیاه و ورق روغنی هر دو با آلیاژهای فولادی تولید می‌شوند، ولی تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. معروف‌ترین گرید ورق سیاه با استاندارد st37 شناخته می‌شود. با مقایسه آنالیز شیمیایی st37 و خواص مکانیکی آن با گریدهای ورق روغنی می‌توانید به راحتی تفاوت میان این دو نوع ورق را متوجه شوید.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.