تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد چیست؟

4.8/5 - (6 امتیاز)

تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد چیست؟

تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد چیست؟

با توجه به اینکه ورق گالوانیزه به دو روش تولید می‌شود، بررسی تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد اهمیت می‌یابد. ورق گالوانیزه، از جمله انواع پر کاربرد ورق است که با پوشش روی تحت حفاظت قرار می‎‌گیرد.

۴.۸/۵ - (۶ امتیاز)

به‌طور کلی فولاد و آهن در برابر خوردگی مقاومت چندانی ندارند. درنتیجه بدون استفاده از روش‌های حفاظتی، بسیاری از سازه‌ها و تجهیزات فولادی دوام نمی‌آورند. یکی از راهکار‌های حفاظت از فولاد در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی، آبکاری گالوانیزه است. همان طور که در مقاله ورق گالوانیزه چیست؟ بحث شد، با قرار گرفتن لایه‌ای از روی بر روی ورق فولادی می‌توان آن را در برابر شرایط خورنده و نیز رطوبت حفاظت کرد.

پوشش گالوانیزه اغلب به دو شیوه گرم یا سرد، بر ورق اعمال می‌شود. با توجه به روش تولید، هر ورق گالوانیزه پوششی با ضخامت متفاوت و کاربردهای خاص خود دارد. در واقع تفاوت در نحوه تولید ورق گالوانیزه می‌تواند بر خواص و کیفیت پوشش تاثیر بسزایی داشته باشد.

در ایران  کارخانه‌های مختلفی به تولید ورق گالوانیزه سرد و گرم مشغول هستند. بهترین ورق گالوانیزه ایران در صنایع مختلفی چون الکترونیک، ساخت لوازم خانگی و خودروسازی کاربرد دارد.

از آنجا که کیفیت و ضخامت پوشش بسته به نوع روش گالوانیزاسیون متفاوت است، آشنایی با تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم اهمیت پیدا می‌کند. در ادامه این مطلب ضمن آشنایی بیشتر با این دو نوع ورق، تفاوت‌های آن‌ها را بهتر درک خواهید کرد.

ورق گالوانیزه

تفاوت های ورق گالوانیزه گرم و سرد

در بازار آهن، ورق گالوانیزه در انواع مختلف مثل ورق شیروانی، ورق گالوانیزه رنگی و غیره توسط برندهای معتبر داخلی چون هفت الماس و تاراز به فروش می‌رسد. ورق گالوانیزه سرد و گرم این برندها، از روش ساخت تا نوع کاربرد تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند.

قیمت ورق شیروانی نیز متأثر از نوع برند، روش ساخت و کاربرد آن متفاوت خواهد بود.

ورق گالوانیزه سرد و گرم از نظر ظاهری نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. تفاوت ظاهری شامل ضخامت، سطح، خاصیت شیمیایی، عمر و دوام و کاربرد آن می‌شود. در ادامه هر یک از این تفاوت‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

روش ساخت

روش گالوانیزه کردن گرم، بر خلاف روش گالوانیزه سرد یا الکتروگالوانیزاسیون، فرایند پوشش‌دهی پیچیده‌ای است. در این روش باید از میکسرهای قدرتمند و دستگاه‌های پیشرفته و بزرگ استفاده کرد.

در فرایند گالوانیزاسیون گرم، یک حمام روی برای اعمال پوشش مورد استفاده قرار می‌گیرد و ورق در حمام غو‌طه‌ور می‌شود. پس از نشستن پوشش “روی” بر ورق، نوبت به سرد شدن آن و چسبیدن پوشش به سطح می‌رسد. کنترل شرایط سرد شدن در این روش اهمیت بسیاری دارد. در ویدئو گالوانیزه کردن مقاطع فولادی، روش غوطه‌وری را به طور کامل مشاهده کنید.

در مقابل، در روش الکتروگالوانیزاسیون، با اسپری الکترولیتی از آب و نمک روی یا محلول اسیدی و نمک روی پوشش اعمال می‌شود.

تفاوت فرآیند این دو روش باعث شده مواد مصرفی در روش سرد نسبت به روش گرم کاهش یافته و دیگر نیازی به دستگاه‌های پیچیده نباشد. بدین ترتیب هدر رفت مواد اولیه نیز کاهش خواهد یافت.

از سوی دیگر، تفاوت این دو روش بر چسبندگی پوشش نیز تاثیر می‌گذارد. پوشش ورق گالوانیزه سرد چندان وابسته به فلز مادر نیست و راحت‌تر از نوع گالوانیزه گرم، جدا می‌شود.

همچنین گاهی برای جلوگیری از خوردگی، با استفاده کد رنگ ورق گالوانیزه آن‌ها را رنگ آمیزی می‌کنند.

روش ساخت ورق گالوانیزه رنگی

ضخامت

ضخامت پوشش گالوانیزه ورق گالوانیزه سرد و گرم باتوجه‌به روش تولید آنها، با یکدیگر متفاوت است. به طور معمول پوشش ورق های گالوانیزه گرم ضخامت بیشتری دارند و علت آن این است که میزان فلز روی در سطح آن بیشتر است و ضخامت روی در هر دو طرف ورق یکسان است.

درحالی‌که در ورق گالوانیزه سرد میزان روی کمتری در سطح ورق فولادی قرار می‌گیرد و به‌مراتب ضخامت این ورق کمتر می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که کنترل ضخامت پوشش در هر دو طرف ورق امکان‌پذیر است.

در برخی از موارد نیز بر حسب نیاز از یک لایه رنگ بر روی ورق گالوانیزه استفاده می کنند که کاربرد آن را متفاوت می کند. برای استعلام قیمت ورق رنگی روی لینک کلیک کنید.

ضخامت ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه سرد ضخامت کمتری نسبت ورق گالوانیزه گرم دارد.

تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم در اتصال و چسبندگی پوشش

در هنگام ساخت ورق گرم، به دلیل واکنش شیمیایی بین روی مذاب و ورق فولادی، فلز روی به داخل لایه‌های فولاد نفوذ می‌کند و در نتیجه این واکنش شیمیایی، امکان جداشدن روی از ورق بسیار کم است. حتی زمانی که در سطح ورق خراش ایجاد شود، روی از ورق محافظت می‌کند.

باتوجه‌به استاندارد گالوانیزه سرد، در ورق گالوانیزه سرد این واکنش شیمیایی وجود ندارد، به همین دلیل امکان جداشدن روی از ورق فولادی بسیار است.

عمر و دوام

در توضیح تفاوت ورق گالوانیزه سرد و گرم، طول عمر و دوام ورق های گالوانیزه نکته مهمی است که در تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد در نظر می‌گیرند. ورق گرم به دلیل چسبندگی بالای روی به سطح ورق و ضخامت بالای پوشش، در برابر خوردگی و زنگ‌زدن مقاومت‌تر است. درحالی‌که ورق‌های تولید شده با روش سرد مقاومت کمتری دارند.

ورق‌های فولادی گالوانیزه گرم همچنین مقاومت سایشی بهتری نسبت به روش آبکاری سرد دارند. براین‌اساس، ورق‌های گالوانیزه گرم برای استفاده در محیط‌های باز مناسب‌ترند.

در گلخانه‌ها به دلیل رطوبت بالا، از لوله گالوانیزه مخصوص استفاده می‌شود به همین خاطر قیمت لوله گالوانیزه گلخانه نسبت به انواع دیگر بالاتر است.

ظاهر و سطح

در توضیح مبحث فرق ورق گالوانیزه سرد و گرم می توان گفت ظاهر ورق گالوانيزه سرد، براق و درخشان است؛ درحالی‌که گالوانیزه گرم، ظاهری مات و کدر دارد؛ بنابراین در مواردی که زیبایی ظاهری اهمیت دارد، ورق گالوانیزه سرد مورداستفاده قرار می‌گیرد.

فرق ورق گالوانیزه گرم و سرد در کاربرد

همان‌طور که گفته شد به دلیل تولید ورق های گالوانیزه گرم در دمای بالا و واکنش شیمیایی روی و فولاد، این ورق از ضخامت بالاتری برخوردار است.

این ویژگی باعث می‌شود ورق گالوانیزه گرم در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی، مقاوم‌تر باشد. به همین دلیل از این ورق عموماً در محیط‌های باز و مکان‌هایی که رطوبت دارند، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

از جمله محیط‌هایی که می‌توان از ورق گالوانیزه گرم استفاده کرد، دکل‌های مخابراتی، لوله‌های آب، گاردریل‌ها، دکل‌های فشارقوی و برخی تیرهای برق است.

لوله، یکی از موارد مصرف ورق گالوانیزه سرد است؛ بنابراین قیمت لوله گالوانیزه از این نوع ورق تأثیر می‌پذیرد.

در مقابل ضخامت کمتر پوشش ورق گالوانیزه سرد، باعث شده در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت کمتری داشته باشد. از طرفی به دلیل اینکه فرایند تولید این نوع ورق در دمای محیط انجام می‌شود، چسبندگی روی و ورق فولادی خیلی بالا نیست و امکان جداشدن آن وجود دارد.

در نتیجه از این نوع ورق در محیط‌هایی که احتمال خوردگی و زنگ‌زدگی کمتر است، استفاده می‌شود.

موارد استفاده از این ورق، عمدتاً در ساخت محصولات بهداشتی، قطعات گوناگون خودرو، لوله‌های با ضخامت کم، پیچ‌ومهره و… است. برای استعلام قیمت ورق گالوانیزه کاشان و خریداری آن، می‌توانید به سایت آیرومارت مراجعه کنید.

سرد یا گرم؛ کدام یک را انتخاب کنیم؟

عوامل متعددی بر انتخاب ورق گالوانیزه تاثیر می‌گذارد. اما در نهایت انتخاب ورق گالوانیزه سرد یا گرم به نیاز شما بستگی دارد.

ورق گالوانیزه گرم ظاهری مات و کدر دارد؛ بنابراین در محل‌هایی که زیبایی ظاهری مهم است، نمی‌توان از این نوع استفاده کرد. زمانی که به دوام و مقاومت بالا در برابر خوردگی و سایش نیاز است، این نوع ورق مناسب‌تر است.

درحالی‌که نوع الکتروگالوانیزه شده با ظاهری درخشان و زیبا، برای مصارف تزیینی، معمولی و خانگی توصیه می‌شود. ورق‌های آبکاری شده به روش گرم و سرد، پس از تولید، تحت انواع روش های شکل‌دهی فلزات قرار گرفته و برای کاربردهای مختلف آماده می‌شوند. پیش از خرید ورق فولادی گالوانیزه، به فرق گالوانیزه گرم و سرد توجه نمایید.

تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد در قیمت

علی‌رغم مواردی که در مورد فرق ورق گالوانیزه سرد و گرم بیان شد، یکی دیگر از مواردی که می‌توان در مورد تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد مورد بررسی قرارداد، بحث قیمت آن‌ها است.

همان‌طور که می‌دانید ورق گالوانیزه گرم باتوجه‌به ضخامت و مقاومت بالا، عمر و دوام طولانی، قیمت بالاتری نسبت به ورق های گالوانیزه سرد دارد؛ بنابراین قیمت ورق گالوانیزه گرم و سرد یکی از تفاوت‌های اساسی و مهم آنها محسوب می‌شود.

تفاوت ورق گالوانیزه گرم و سرد در قیمت

استعلام قیمت ورق گالوانیزه در آیرومارت

در این مقاله، فرق ورق گالوانیزه گرم و سرد بررسی شد که ورق گالوانیزه گرم بیشترین کاربرد را دارد.

قیمت ورق گالوانیزه معمولا در مقایسه با سایر ورق‌های فولادی بیشتر است. عوامل مختلفی چون وزن، اندازه و ضخامت ورق‌ها، استاندارد و کیفیت ورق، برند تولیدکننده، روش تولید ورق و خواص مکانیکی و شیمیایی آن بر قیمت‌گذاری این محصول تاثیر دارد.

با توجه به عوامل مختلف موثر بر قیمت، بهتر است پیش از خرید محصول با کارشناسان مجرب در این زمینه مشورت نمود. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و داشتن انتخابی درست با متخصصین آیرومارت تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما از طریق شماره تلفن ۴۵۳۰۶-۰۲۱ شما را در خصوص خرید خود و خدمات مجموعه راهنمایی خواهند کرد.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.8/5 - (6 امتیاز)

  1. اکبری
    شهریور ۱۷, ۱۴۰۰ ۱۱:۳۳
    ورق گالوانیزه سرد و گرم رو در تمام شرایط آب و هوایی میشه استفاده کرد؟
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.