تفاوت لوله مانیسمان و API چیست؟

4/5 - (29 امتیاز)

تفاوت لوله مانیسمان و API چیست؟

لوله مانیسمان و API دو خانواده بزرگ از انواع لوله‌های فولادی هستند که در صنایع مختلف، بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. این دو نوع لوله، با توجه به خواصی که ارائه می‌دهند، کاربردهای متفاوتی را به خود اختصاص دادهاند.

۴/۵ - (۲۹ امتیاز)

آشنایی با تفاوت لوله مانیسمان و API در واقع به عنوان راهنمای خرید این دو گروه از محصولات فولادی تلقی می‌شود. اما پیش از مرور این تفاوت‌ها باید بدانید که لوله API چیست؟ و یا لوله مانیسمان به کدام گروه از انواع لوله می‌گویند. بنابراین پیش از بررسی تفاوت لوله مانیسمان و API باید به یک شناخت نسبی از این دو کالا برسید. در نتیجه اگر به دنبال دریافت پاسخ سوالات خود پیش از خرید این دو گروه لوله هستید، مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

تعاریف کلی از لوله مانیسمان و API

در حالت کلی با تعریفی که از لوله می‌دانیم، باید گفت که مقطعی توخالی و استوانه‌ای شکل است که کاربرد اصلی آن در انتقال انواع سیالات از قبیل نفت، گاز، آب و مواد شیمیایی می‌باشد.

برای تولید این مقطع استوانه‌ای، در کشورهای مختلف، استانداردهای متفاوتی درنظر گرفته شده است. استاندارد لوله در واقع بیانگر خواص مکانیکی، جنس، قیمت و حتی مشخصات ظاهری آن می‌باشد. بنابراین در حین خرید این مقطع، اطلاع از استاندارد آن، امری مهم تلقی می‌شود.

یکی از استانداردهای رایج تولید لوله در دنیا و همچنین ایران، API می‌باشد که توسط کشور آمریکا تدوین شده است. لوله‌های تولید شده براساس این استاندارد، لوله API نام دارند. این مقطع اغلب در انتقال گاز کاربرد داشته و به آن لوله گازی API  نیز گفته می‌شود.

جدول استاندارد لوله‌های فولادی API نشان می‌دهد که این مقطع، در دو سطح استاندارد PSL1 و PSL2 تولید می‌شود و این دو سطح، تفاوت‌های زیادی در ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی دارند.

همانطور که در مقاله لوله مانیسمان چیست؟ به طور مفصل به تعریف و مشخصات این لوله پرداخته شده  باید گفت، مانیسمان نوعی لوله بدون درز است که به طور مستقیم از سوراخکاری شمش فولادی تولید می‌شود. این مقطع استوانه‌ای، دارای ساختاری کاملا یکپارچه بوده و در مواردی با حساسیت کاری بالا، مورد استفاده قرار می‌گیرد. با ما همراه باشید تا درباره تفاوت لوله مانیسمان و API بیشتر بدانید.

تفاوت لوله مانیسمان و API

لوله مانیسمان بصورت بدون درز تولید می شود.

تفاوت لوله مانیسمان و API در روش تولید

روش تولید یک لوله، تعیین‌کننده خواص مکانیکی، نوع کاربرد و قیمت آن است. در حالت کلی از دو روش برای تولید این مقطع فولادی استفاده می‌شود. بر این اساس نیز مهم‌ترین دسته‌بندی انواع لوله فولادی در بازار رقم می‌خورد که عبارتند از:

  • لوله درز دار یا درز جوش (welded)
  • لوله بدون درز یا مانیسمان (seamless)

در تولید لوله درزدار، ابتدا ورق فولادی را به فرم استوانه  درمی‌آورند و درز ایجاد شده را با استفاده از فرایند جوشکاری، پر می‌کنند. با توجه به نحوه ایجاد این اتصال نیز در دو گروه لوله درز مستقیم و اسپیرال قرار می‌گیرند. اما لوله بدون درز مستقیما از ایجاد حفره درون شمش فولادی تولید می‌شود و هیچ گونه درز جوشی در سطح آن وجود ندارد.

تفاوت لوله مانیسمان و لوله API از نظر روش تولید به اینصورت است که لوله مانیسمان، از نوع بدون درز بوده و تنها به همین روش تولید می‌شود. اما لوله API به هر دو روش بدون درز و درز جوش، قابلیت تولید دارد. حتی می‌توان گفت که لوله‌های API موجود در بازار، اغلب از نوع درزدار هستند.

تفاوت لوله مانیسمان و API در کاربرد

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، روش تولید از عوامل بسیار موثر بر خواص و درنتیجه نوع کاربرد یک لوله است.  این موضوع در ایجاد تفاوت لوله مانیسمان و API از نظر کاربرد نیز تاثیر خود را داشته است.

شاید تابحال در بازار با اصطلاح لوله گازی API برخورد کرده باشید. دلیل این نامگذاری این است که مهم‌ترین کاربرد مقطع، به عنوان لوله گاز می‌باشد.

اما لوله مانیسمان، طیف گسترده‌ای از انواع کاربرد را به خود اختصاص داده است. برخی از موارد استفاده لوله بدون درز عبارتند از:

  • صنایع نفت و گاز
  • صنایع غذایی
  • ساخت تجهیزات هیدرولیک
  • ذخیره و انتقال هیدروژن
  • دیگ‌های بخار

تفاوت لوله مانیسمان و API در هزینه تعمیر و نگهداری

هزینه تعمیر و نگهداری، از جمله فاکتورهایی است که حتما باید پیش از اجرای پروژه مورد بررسی قرار گیرد. چرا که در بسیاری موارد، می‌توان با هزینه بیشتری، پروژه را عملیاتی کرد، با این هدف که هزینه تعمیر کاهش یابد.

تفاوت لوله مانیسمان و  API، از نظر شرایط تعمیر و نگهداری نیز متفاوت است. و این امر، تاثیر بسیاری در انتخاب این دو نوع لوله دارد. لوله مانیسمان به دلیل نداشتن درز جوش، نسبت به API، دارای طول عمر بالاتری بوده و در مواردی که شرایط نگهداری سخت و پرهزینه باشد، کاربرد دارد. طول عمر بالا، قیمت لوله مانیسمان را از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر می‌کند. برای استعلام قیمت لوله مانیسمان رده ۲۰ کلیک کنید.

تفاوت لوله مانیسمان و API در خواص مکانیکی

دیگر تفاوت لوله مانیسمان و API ، مربوط به خواصی است که ارائه می‌دهند. این خواص، با توجه به عوامل مختلفی از قبیل روش تولید، آلیاژ مورد استفاده، کیفیت تولید و … متفاوت بوده و اختلاف قیمت لوله API و مانیسمان را رقم می‌زند.

به طور کلی باید گفت درز جوش در لوله، یک نقص محسوب می‌شود. به این خاطر که در مقابل تنش‌ها و فشارهای وارده به این مقطع، آسیب‌پذیرترین قسمت لوله، درز جوشکاری شده آن می‌باشد. که ممکن است تحت تمرکز تنش قرار گرفته و دچار گسیختگی و شکست شود.

تفاوت لوله مانیسمان و API در خواص مکانیکی و مقاومت در مقابل تنش‌ها، سبب شده است تا لوله‌های بدون درز، کاربرد بیشتری در موارد با حساسیت بالا داشته باشند. نبود درز جوش در سطح این مقاطع موجب می‌شود تا تنش‌ها و فشارهای وارد شده از طرف سیال و همچنین تنش‌های خارجی، در کل سطح پخش شده و تمرکز نداشته باشد. این موضوع سبب می‌شود که دیرتر دچار ترک خوردگی و شکست شود و در سیستم‌های تحت فشار بالا، مورد استفاده قرار گیرد. برای استعلام قیمت لوله مانیسمان رده ۴۰ کلیک کنید.

تفاوت لوله مانیسمان و API

خواص مکانیکی لوله مانیسمان و API باهم یکسان نیست

تفاوت لوله مانیسمان و API در قیمت

معمولا لوله مانیسمان دارای قیمت بالاتری نسبت به لوله API است. این تفاوت قیمت می‌تواند بخاطر مواردی چون ماده اولیه، روش تولید، تجهیزات مورد نیاز و … باشد. گران بودن لوله بدون درز تا حدی با طول عمر بالا و هزینه تعمیر و نگهداری پایین آن، توجیه پذیر است اما همیشه باید در حین خرید، ابتدا به خواص لوله با توجه به نیاز خود توجه کنیم و سپس بودجه خود را برای اجرای پروژه مورد نظرمان، برآورد نماییم.

باید توجه کرد که اگر می‌توان لوله مانیسمان را جایگزین لوله‌ای درزدار با خواص مد نظر کرد، پس باید برای کاهش هزینه‌ها، این عمل را انجام داد. چرا که در بسیاری موارد، هزینه اضافی محسوب می‌شود. البته این جایگزینی نباید بدون پشتوانه علمی و دانش تخصصی صورت گیرد. چرا که ممکن است خسارات جانی و مالی فراوانی را در پی داشته باشد.

در این مورد، توصیه می‌کنیم که هنگام خرید لوله، حتما از مشاوره و راهنمایی متخصصان این حوزه استفاده نمایید تا بهترین خرید را متناسب با نیازتان انجام دهید. تیم مجرب و حرفه‌ای آیرومارت با تکیه بر دانش تخصصی و تجربه چندین ساله در بازار آهن، می‌توانند راهنمای خوبی در تمامی مراحل خرید شما باشند.

سخن آخر

بازرگانی فولاد آیرومارت تامین کننده تمامی مقاطع فولادی در بهترین برندهای داخلی و خارجی است. این مجموعه با تامین سبدی بسیار متنوع از محصولات آهنی و همچنین ارائه بهترین خدمات در رابطه با هر محصول، جایگاه بسیار خوبی را در بین تامین کنندگان آهن‌آلات، کسب نموده است.

برای استعلام قیمت روز لوله گاز، آب، گالوانیزه و … و همچنین دریافت مشاوره پیش از خرید از آیرومارت، کافیست با شماره ۴۵۳۰۶-۰۲۱ تماس بگیرید و تمامی اطلاعات مورد نیاز خود درباره هر مقطع را دریافت نموده و ثبت سفارش خود را انجام دهید.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4/5 - (29 امتیاز)

  1. سامان شاهوردی
    شهریور ۲۸, ۱۴۰۰ ۲۱:۳۹
    وای من همیشه تو تشخیص این دو تا مشکل داشتم. خیلی ممنون از مطلب جامعتون
    1. آیرومارت
      آبان ۱۱, ۱۴۰۰ ۱۱:۰۰
      سلام وقت بخیر. بسیار خوشحالیم که با مطالعه تفاوت لوله مانیسمان و API اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار گرفت.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.