فولاد mo40 و هرآنچه لازم است از خواص و کاربردهای آن بدانید

5/5 - (2 امتیاز)

فولاد mo40 و هرآنچه لازم است از خواص و کاربردهای آن بدانید

فولاد mo40

فولاد mo40 که با نام فولاد 4140 در استاندارد AISI نیز شناخته می‌شود، یکی از انواع فولادهای آلیاژی بسیار مقاوم با خواص عالی است که کاربردهای صنعتی، در قطعاتی که تحت فشار، ضربه یا حرارت بالا قرار می‌گیرند، دارد. این نوع فولاد، به عنوان یکی از فولادهای آلیاژی با کیفیت بسیار بالا دسته‌بندی می‌شود که در ترکیب شیمیایی آن از عناصری چون مولیبدن، کربن و کروم استفاده می‌شود.
در بازار آهن تهران، انواع آلیاژهای آهنی و فولادی عرضه می‌شوند که هر یک از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. در این مقاله از آیرومارت، با توجه به اهمیت فولادهای آلیاژی در صنایع مختلف و خواص قابل توجهی که دارند، بحث خواهیم کرد.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

فولاد mo40 چیست

فولاد mo40 چیست؟

اگرچه پیشتر بررسی کرده‌ایم که آلیاژ چیست، در ابتدای این مقاله باید گفت که در صنعت فلزات، انواع آلیاژهای مختلف وجود دارند که هر یک با توجه به خواصی که باید داشته باشند، از ترکیب چندین عنصر ساخته می‌شوند. فولاد mo40، نوعی فولاد مقاوم کم آلیاژی است که در ساخت آن از مولیبدن به عنوان یکی از عناصر آلیاژی مهم استفاده می‌شود. حضور مولیبدن، افزایش سختی، خاصیت سختی‌پذیری و چقرمگی فولاد را به همراه دارد. حضور مولیبدن در کنار کروم و نیکل، موجب می‌شود که فولاد ضمن دارا بودن این خواص، استحکام کششی و مقاومت به خوردگی قابل ملاحظه‌ای نیز داشته باشد و در کاربردهای صنعتی سنگین مورد استفاده قرار گیرد.
گفتنیست که آلیاژ مذکور در استانداردهای مختلف، نامگذاری متفاوتی دارد. در استاندارد AISI، فولاد Mo40 را با عنوان فولاد ۴۱۴۰ می‌شناسند. البته نامگذاری فولاد براساس din با این نوع نامگذاری متفاوت است و در حقیقت در استاندارد آلمانی مذکور، این آلیاژ با نام فولاد ۱.۷۲۲۵ معرفی می‌شود.

ترکیب شیمیایی فولاد Mo40

ترکیب فولاد mo40 شامل عناصر زیر می‌شود:

ترکیب شیمیایی فولاد Mo40
C Si Mn Cr Mo
۰.۴۱ ۰.۲ ۰.۷۵ ۱.۰۵ ۰.۲۳

همانطور که پیشتر نیز گفته شد، این فولاد، یکی از انواع فولادهای کم آلیاژ حاوی کروم، مولیبدن و منگنز است که به خواص مطلوب چقرمگی، استحکام پیچشی بالا و استحکام خستگی خوب معروف است. خستگی فلزات، ازجمله اتفاقات ناگواری است که منجر به شکست و خرابی قطعات خواهد شد. حضور این عناصر، وجود خواص مقاومت به خستگی را ممکن می‌سازد. استفاده از منگنز، سختی‌پذیری و اکسیدزدایی فولاد مذکور را افزایش می‌دهد.
گفتنیست که به دلیل استفاده از کروم و مولیبدن در ترکیب شیمیایی این فولاد، آن را با نام فولاد کرومولی نیز می‌شناسند. افزودن نیکل به این فولاد، به منظور کاهش تردی آن به دلیل حضور کروم است.

خواص فولاد Mo40

حضور مقادیر کم عناصر آلیاژی، خواص مکانیکی بسیار خوبی را در فولاد Mo40 ایجاد می‌کند. سختی، استحکام پیچشی و خستگی خوب از جمله این خواص مکانیکی مطلوب است. در جدول زیر، خواص فولاد Mo40 را می‌توانید مشاهده نمایید:

خواص مکانیکی فولاد Mo40
استحکام تسلیم ۵۰۰-۹۰۰ MPa
استحکام کششی ۷۵۰-۱۳۰۰ MPa
درصد ازدیاد طول ۱۰-۱۴%
مدول الاستیسیته ۱۶۴-۲۱۷ GPa

عنصر کروم، به تنهایی خواصی چون استحکام و سختی‌پذیری را ایجاد می‌کند. از طرفی، حضور کروم منجر به مقاومت در برابر سایش و برش نیز می‌شود.
به دلیل استفاده از عنصر سیلیسیم، مقاومت فولاد در برابر اکسید شدن نسبتا بالا است. از سویی، مولیبدن نیز عنصری است که در ترکیب با کربن، تشکیل کاربید می‌دهد. حضور مولیبدن، موجب افزایش مقاومت کششی و حرارتی نیز می‌شود. شکل‌پذیری خوب و هدایت حرارتی مطلوب، از دیگر خواص فولاد Mo40 به شمار می‌روند.
در شرایط خاص، فولاد ck45 را به جای فولاد Mo40 استفاده می‌کنند. مقاله تفاوت فولاد mo40 و ck45 را برای درک بهتر تفاوت این دو فولاد و کاربردهای آن‌ها مطالعه فرمایید. قیمت ورق ck45 به عنوان یکی از کالاهای پراستفاده در صنعت را از آیرومارت استعلام بگیرید.

جوشکاری فولاد Mo40

انواع جوشکاری را می‌توان برای فولاد Mo40 استفاده کرد اما در شرایطی که پیش گرم آن انجام شود. اگر فولاد مذکور در شرایط عملیات حرارتی، جوشکاری شود، پس از جوشکاری نیز نیاز به عملیات حرارتی دارد تا خواص خود را حفظ کند؛ چرا که در ناحیه حرارت‌دیده، خواص مکانیکی آن تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

شرایط فورجینگ فولاد ۴۱۴۰

فورج این فولاد، در محدوده دمایی ۹۲۵ تا ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد قابل انجام است.

خواص فولاد Mo40

محدوده دمای آنیل فولاد Mo40

این فولاد را در محدوده دمایی ۸۰۰ تا ۸۵۰ درجه سانتی گراد آنیل می‌کنند. برای آنیل کردن، فولاد در کوره نگه داشته می‌شود تا دما در تمام بخش‌های آن به صورت یکسان پخش شود، سپس درون کوره و با سرعت بسیار کم خنک می‌شود.

کارگرم فولاد Mo40

این فولاد قابلیت کارگرم در محدوده دمایی ۸۱۵ تا ۱۰۴۰ درجه سانتی‌گراد را دارد.

نرمالیزه کردن

به منظور نرمالیزه کردن این فولاد، آن را در دمای ۸۷۰ تا ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهند تا زمانی که دما در تمام بخش‌های آن یکسان شود. سپس آن را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن خیس کرده و در نهایت در هوای ساکن خنک می‌کنند.

سخت کاری فولاد Mo40

سخت کاری فولاد Mo40 با هدف افزایش سختی سطح آن بدون تغییر دادن ترکشی شیمیایی قطعه انجام می‌شود. برای سخت کاری فولاد مذکور، آن را در دمای ۸۶۰-۸۲۰ درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهند که منجر به افزایش مقاومت آن در برابر سایش می‌شود.

ترکیب شیمیایی فولاد Mo40

کاربرد فولاد Mo40

همانطور که گفته شد، به واسطه خواص مطلوب فولاد Mo40، کاربردهای صنعتی بسیاری دارد به ویژه در قطعاتی که در برابر فشار، ضربه و حرارت قرار می‌‌گیرند. از جمله کاربردهای این فولاد می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • شاتون‌ها
  • غلتک‌های صنایع سیمان و فولاد
  • میله‌های اتصال
  • غلتک‌های صنایع سیمان
  • محورهای خودرو
  • شفت
  • قطعات ماشین‌ابزار
  • چرخ‌دهنده‌ها
  • سازه هواپیما
  • ظروف تحت فشار
  • گیره فشنگی
  • اتصال میل گاردن
  • میل لنگ

قیمت فولاد Mo40 نیز همچون دیگر محصولات فولادی، تحت تاثیر قیمت آهن امروز تغییر می‌کند.

کاربرد فولاد Mo40

سخن نهایی

فولاد Mo40، یکی از انواع فولادهای کم آلیاژی با کاربردهای صنعتی مختلف است که به دلیل خواص مطلوب و قیمت مناسب، ازجمله انواع فولاد پرکاربرد در صنعت به شمار می‌رود. قیمت میلگرد روز از نوع آلیاژ Mo40، تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله قیمت آهن و قیمت دلار قرار دارد.
مجموعه آیرومارت، انواع مقاطع فولادی و فلزات رنگین چون آلومینیوم، مس و برنج را به خریداران این محصولات عرضه می‌کند. در صورتی که نیاز به مشاوره برای خرید خود دارید، می‌توانید از طریق شماره تماس ۰۲۱۴۵۳۰۶ با کارشناسان آیرومارت ارتباط برقرار کنید. همچنین، توصیه می‌شود قیمت انواع مقاطع چون قیمت ورق سرد و گرم، قیمت لوله، تیرآهن، پروفیل و قیمت میلگرد در سایزها و برندهای مختلف مانند قیمت میلگرد ۱۴، ۱۶، ۱۸ و … را به عنوان یکی از کالاهای پراستفاده در صنعت که در وبسایت آیرومارت همه روزه آپدیت می‌شود را استعلام بگیرید و سپس اقدام به خرید نمایید چرا که قیمت‌ها روزانه دچار نوسانات بسیاری می‌شوند.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (2 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.