نصب پمپ آب خانگی و صفر تا صد مراحل اجرای آن (آموزش)

4.2/5 - (5 امتیاز)

نصب پمپ آب خانگی و صفر تا صد مراحل اجرای آن (آموزش)

پمپ آب خانگی

در بسیاری از ساختمان‌ها، مصرف‌کنندگان با مشکل کمبود آب مواجه هستند که برای حل آن نصب پمپ ‌های آب پیشنهاد می‌شود. اما مرحله بعد از انتخاب نوع مناسب و خرید یک پمپ آب، تهیه اتصالات و تجهیزات مناسب و روش‌های نصب آن است.

۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)

در حقیقت انواع مختلفی از پمپ‌های آب وجود دارند و روش‌های مختلفی برای نصب پمپ آب با استفاده از مخزن یا بدون آن توصیه می‌شود که شما باید با توجه با درنظرگیری شرایط، بهترین روش را انتخاب کنید.

البته نصب تمامی پمپ ‌های آب خانگی با یک روش و در یک مکان امکان‌پذیر نیست. در برخی روش‌های نصب به تانکر بزرگ‌تر احتیاج دارید و یا لازم است پمپ روی پشت بام نصب شود.

ما، در این مطلب از آیرومارت به طور کامل به شما توضیح می‌دهیم که در هر یک از روش‌های نصب پمپ آب خانگی به چه تجهیزاتی نیاز دارید و چگونه این کار را انجام دهید. همچنین بهترین منبع خرید انواع لوله و استعلام قیمت لوله مانیسمان رده ۴۰ و سایر تجهیزات فلزی برای سیستم لوله کشی ساختمان را به شما معرفی خواهیم کرد. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

نحوه نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن

عدم نیاز به نصب مخزن، این نوع روش نصب را در مقایسه با روش دیگر ساده‌تر می‌کند. زیرا دیگر نیازی به تعبیه‌کردن مخزن و لوله‌کشی‌های آن نیست. برای نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن، ابتدا اتصالات زیر را تهیه نمایید:

  • لوله آب با قطری مناسب پمپ
  • مهره و ماسوره‌ها
  • ست کنترل
  • شیر از نوع یک‌طرفه

اکنون نوبت آن است که مکان مناسبی را برای نصب پمپ اب بدون مخزن در نظر داشته باشید. فضایی که در نظر دارید باید از ویژگی‌های زیر برخوردار باشد:

  • مکانی سرپوشیده و به‌دور از نور خورشید
  • صاف و یکدست بودن سطح زیرین محل نصب پمپ آب
  • برخورداری از عایق صوتی برای پمپ‌های آب با قدرت بیش‌تر از نیم اسب بخار

نحوه نصب پمپ آب بدون مخزن به این صورت است که بعد از کنتور، پمپ را در مسیر جریان لوله اصلی آب ساختمان قرار دهید. سپس پمپ آب خانگی را در محل موردنظر نصب کنید.

با قطع لوله اصلی آب ساختمان می‌توانید پمپ آب را مستقیما به لوله آب اصلی وصل نمایید. اکنون لوله آبی هم قطر یا قطورتر از دهانه ورودی پمپ آب تهیه کرده و به‌وسیله مهره و ماسوره، آن را از طرفی به لوله اصلی آب و از سمت دیگر به ورودی پمپ آب خانگی متصل کنید.

در این مرحله علاوه بر اطلاع از قیمت لوله آب امروز باید بدانید که ورودی پمپ آب کجاست؟ بعد از پیدا کردن محل مورد نظر، ورودی و خروجی پمپ آب خانگی را به سیستم لوله‌کشی آب در ساختمان وصل کنید.

توجه کنید که برای برنگشتن آب به داخل پمپ در صورت خاموش بودن آن، باید شیر یک‌طرفه نصب کنید. بهتر است که این شیر یک‌طرفه بعد از پمپ قرار بگیرد تا در صورت خاموشی، فشار روی پمپ نباشد.

نحوه نصب پمپ آب خانگی

نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن چه معایبی دارد؟

  • خرابی کنتور آب به مرور زمان و کاهش عمر پمپ
  • ورود هوای اضافه درون آب و افزایش مصرف
  • ایجاد فشار منفی در لوله آب شهری، نشت آلودگی‌ها و در نتیجه خطر برای سلامت افراد
  • نداشتن دسترسی به آب ذخیره شده در مخزن
  • غیر قانونی بودن نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن و امکان جریمه توسط شرکت آب و فاضلاب شهری

صفر تا صد نصب پمپ آب خانگی با مخزن

برای نصب پمپ آب خانگی با مخزن، سیستم‌های ذخیره آب مختلفی از جمله سیستم‌های اسمز معکوس و دستگاه‌های جمع‌آوری باران در نظر گرفته شده است.

برخی از این مخزن‌ها آب لوله‌های شهری را به انواع لوله فاضلاب خانگی و سیستم لوله‌کشی ساختمان وصل می‌کنند و برخی دیگر فقط برای ذخیره آب و استفاده از آن در موقعیت‌های اضطراری کاربرد دارند.

پیش از نصب مخزن یا منبع باید بدانید که این سیستم برای چه چیزی استفاده می‌شود و کاربرد آن چیست. در واقع با اطلاع از کاربرد آن، نصب پمپ آب خانگی با منبع نیز راحت می‌شود. در ادامه این مطلب نصب پمپ آب خانگی با مخزن را در ۴ مرحله و به طور اساسی بررسی می‌کنیم.

اولین مرحله؛ آماده‌سازی پایه مخزن

علاوه بر مخزنی که استفاده می‌کنید، نصب پایه‌ای صاف و هموار برای ایستادن این مخازن الزامی است. بیش‌تر افراد، بتن را برای فونداسیون انتخاب می‌کنند. اما روش‌هایی مقرون‌به‌صرفه‌تر هم برای پخش لایه‌ای ضخیم از مصالح ساختمانی فشرده وجود دارد.

مهم‌ترین نکته این است که سطحی یکنواخت و پهن‌تر از خود مخزن ایجاد کنید. در نقشه نصب پمپ آب خانگی با مخزن می‌توانید این دو نوع پایه‌های بتنی و مصالح فشرده را در نظر بگیرید.

  • پایه‌های بتنی: دال بتنی باید که قطر و ابعادی بزرگ‌تر از پایه مخازن عمودی داشته باشد. بنابراین بهتر است از دال بتنی ۷ سانتی‌متری که در همه جهت‌ها مسطح بوده، استفاده کنید. ابتدا از تراکم مناسب پایه خاک مطمئن شوید و بعد بتن را بریزید.
  • مواد فشرده: لایه‌ای ۷ سانتی‌متری از لایه سنگ فشرده بسازید که قطری حداقل ۶۰ سانتی‌متر بزرگ‌تر از مخزن آب داشته باشد. وجود ماده‌ای تیز یا سنگ در پایه‌های مخزن می‌تواند به خود مخزن آسیب برساند.

متراکم و یکسان بودن سطح پایه مخزن در همه جهت‌ها مهم‌ترین نکته‌ای است که باید در نصب پمپ آب خانگی با مخزن در نظر داشته باشید.

برای جلوگیری از فرسایش و جابه‌جایی پایه در طول زمان نیز پیشنهاد می‌کنیم دیوار حائل بسازید که قسمت‌های بیرونی پایه را حمایت کند. با وجود این دیوار دیگر نیازی نیست نگران شستشو، حیوانات موذی یا ورودی هر عامل دیگری به درون پایه باشید.

قبل از ساخت فونداسیون برای نصب مخزن‌های زیر زمینی باید منطقه موردنظر را حفاری کنید. نکته‌ای که باید برای نحوه نصب پمپ آب خانگی با مخزن زیر زمینی در نظر داشته باشید، بزرگ‌تر بودن ابعاد سوراخ از پایه آن است. یعنی طبق نظر کارشناسان، حفره حداقل ۳۰ سانتی‌متر پهن‌تر از مخزن باشد. برای فونداسیون‌های زیر زمینی نیز استفاده از بسترهای بتنی، ماسه، خاک یا سنگ‌ریزه را پیشنهاد می‌کنیم.

دومین مرحله؛ نصب لوله تخلیه سرریز

برای نصب پمپ آب خانگی با مخزن باید لوله تخلیه را در مکانی دورتر از خود مخزن قرار دهید تا به پایه آن آسیبی نرسد. برای تخلیه فاضلاب ساختمان‌ها از انواع لوله‌ها استفاده می‌شود. یکی از انواع آن، لوله‌های گالوانیزه هستند که پیش از تهیه آن بهتر است از قیمت روز لوله گالوانیزه مطلع شوید.

پمپ آب خانگی با مخزن

سومین مرحله؛ نصب لوله‌های پرکننده

اکنون باید لوله‌های خروجی از سقف را به ورودی مخزن متصل کنید. در صورتی آب مخزن برای مصارف خانگی استفاده شود، نصب فیلتر الزامی است. اگر آب مخزن از چاه تامین ‌شود، به مخزنی تحت‌فشار نیاز دارید که آب درون چاه را به درون مخزن بفرستد. دقت داشته باشید که برای ترازکردن اتصالات و لوله‌های آن به کمک یک فرد متخصص نیاز دارید.

چهارمین مرحله؛ نصب سیستم فشار

در هر نوع سیستم لوله‌کشی، نصب تجهیزات اضافی الزامی است. بنابراین حداقل ابزارهایی که نیاز دارید شامل مخزن فشار، شیر برای تخلیه، شیر چک، سوئیچ فشار و تخلیه مخازن می‌شود. با کمک این ابزارها می‌توانید میزان فشار آبی که از چاه به ورودی مخزن هدایت شده را تنظیم کنید.

نقشه نصب پمپ‌های آب با مخزن و بدون مخزن

نقشه نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن و با مخزن در مواردی با هم تفاوت دارند. به‌گونه‌ای که برای نصب پمپ آب بدون استفاده از مخزن، نیازی به لوله‌کشی‌های منبع یا مخزن نخواهید داشت و تمام این لوله‌ها حذف می‌شود. اما برای منتقل‌کردن آب از ورودی شهری به مخزن و بعد به ورودی پمپ خانگی به مسیر لوله‌کشی نیاز دارید. یادتان باشد پیش از خرید از قیمت روز لوله در انواع مختلف آن مطلع شوید.

پس باتوجه‌به نقشه نصب پمپ آب بدون مخزن تمامی مسیرهای ورودی که از آب شهری به مخزن وصل می‌شوند، حذف شده و کافی است جایگاه ورودی و خروجی پمپ آب و مسیر لوله‌کشی آن‌ها را بشناسید. به‌گونه‌ای که کدام لوله آب شهری را به ورودی پمپ آب خانگی آورده و از خروجی آن به سمت ورودی آب ساختمان در محل‌های مصرفی هدایت می‌کند.

تنظیم انواع سیستم‌های کنترلی پمپ آب خانگی

عملکرد پمپ ‌های آب خانگی براساس فشار درون سیستم‌های لوله‌کشی تنظیم می‌شود. پس پرشر سوئیچ‌ها بیش‌ترین کاربرد را برای مدیریت این پمپ‌ها دارند.

پرشر سوئیچ‌هایی که به‌صورت یکپارچه طراحی شده‌اند، ست کنترل نامیده می‌شوند و درجه فشار، شیر یک‌طرفه به‌صورت داخلی و ورودی و خروجی آب دارند. اما در نوع مکانیکی پرشر سوئیچ‌های ساده، پنج راهی از جنس برنج، درجه فشار و منبع انبساط یا تحت‌فشار به‌صورت مجزا بسته می‌شوند. پرشر ترنسمیتر و اینورتر در سیستم‌های دور متغیر کاربرد دارند.

پمپ‌های آب با مخزن

منبع تحت‌فشار و پرشر سوئیچ‌های مکانیکی در پمپ آب خانگی

برای نصب پمپ آب خانگی همراه پرشر سوئیچ از نوع مکانیکی به اتصال درجه فشارسنج، پنج راهی و منبع تحت‌فشار نیاز دارید. این نوع پرشر سوئیچ‌ها با نام کلیدهای مکانیکی نیز شناخته شده‌اند و در دو مدل ۵ و ۱۰ بار تولید می‌شوند که انتخاب آن‌ها بر اساس فشار خروجی پمپ صورت می‌گیرد.

اندازه و ظرفیت منابع تحت‌فشار در پمپ نیز بر اساس تعداد شیرهای برداشت و میزان مصرف‌کنندگان تعیین می‌شود. منابع تحت‌فشار می‌توانند تا ظرفیت ۳۰ لیتری روی پنج راهی برنجی به‌صورت مستقیم نصب شوند. در ظرفیت‌های بزرگ‌تر برای اتصال منابع تحت‌فشار و پنج راهی برنجی از لوله یا شیلنگ‌های فشارقوی استفاده می‌شود.

ست کنترل در پمپ آب‌های خانگی

استفاده از ست کنترل نسبت به سیستم‌های مکانیکی، روشی ساده‌تر برای نصب پمپ آب ‌های خانگی محسوب می‌شود. با نصب ست کنترل در پمپ خروجی آب دیگر نیازی به تجهیزات جانبی ندارید.

استفاده از ست کنترل بیش‌تر برای ۱ تا ۲ واحد مسکونی توصیه می‌شود. اما در صورت استفاده از منبع انبساط در مسیر خروجی ست کنترل، استفاده از آن‌ها برای پمپ‌های ۳ اسب بخار نیز بدون مانع است.

البته بعضی از ست‌های کنترل یا سیستم‌های اتوماتیک دیجیتال پمپ‌ها محدودیت در آمپر دارند که کاملا متناسب با پمپ انتخاب می‌شود درجه فشارسنج تعبیه شده روی این ست کنترل‌ها باعث شده دیگر به طور جداگانه نیازی به تهیه فشارسنج مجزا نداشته باشید.

فلش روی بدنه ست کنترل نیز مسیر حرکت مایع را به طور صحیح نشان می‌دهد. همچنین در برخی از این بخش‌ها، زیر پوشش بالایی یک پیچ تنظیم را می‌بینید که برای تنظیم فشار استارت پمپ کاربرد دارد.

نصب پمپ آب خانگی داخل آپارتمان

برای نصب پمپ آب خانگی در واحد آپارتمان باید بهترین نوع آن که مناسب آپارتمان بوده را انتخاب کنید. معمولا برای پمپ آب خانگی در آپارتمان‌ها، نصب پمپ آب نیم اسب پیشنهاد می‌شود. شما می‌توانید این پمپ آب‌ها را بدون مخزن تحت‌فشار در ساختمان خود قرار دهید. زیرا مدل نیم اسب حداکثر نیم اسب بخار قدرت دارد و برای تامین فشار نیازی به مخزن یا منبع نیست.

نصب پمپ آب ساختمان دقیقا مشابه نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن است. به همین دلیل کافی است ورودی و خروجی پمپ آب نیم اسب را با ورودی و خروجی لوله آب در ساختمان وصل کنید. در حقیقت ورودی پمپ آب خانگی به لوله خروجی آب و خروجی پمپ آب خانگی با لوله‌های ورودی داخل سیستم لوله‌کشی ساختمان وصل می‌شوند.

نبود پمپ آب ساختمانی باعث شده در آپارتمان‌های زیادی شاهد افت شدید فشار آب باشیم. به‌گونه‌ای که رد طبقات اول، هیچ یک از واحدها مشکلی با فشار آب ندارند ولی نصب پمپ آب برای طبقات بالا الزامی است. به همین دلیل ممکن است ساکنین این دوطبقه برای نصب پمپ و تامین فشار آب اختلافاتی داشته باشند که بهترین راه‌حل، نصب پمپ‌های آب کوچک یا مینی است. این نوع پمپ‌ها حجم کم‌تری دارند و احتمالا برای نصب آن‌ها به انواع روش‌ های لوله کشی روکار و توکار نیاز پیدا می‌کنید.

پمپ آب خانگی را در پشت‌بام نصب کنید

شاید خیلی از شما ندانید که علت نصب پمپ آب خانگی روی پشت‌بام چیست. اما برای ساختمان‌هایی با طبقات زیاد، استفاده از یک پمپ و برخورداری از فشار مطلوب تقریبا امکان‌پذیر نیست. پس نصب پمپ آب خانگی در پشت بام برای این ساختمان‌های بلند، بهترین راه‌حل محسوب می‌شود. همچنین به دلیل نبود فضای کافی در بعضی ساختمان‌ها بهتر است پمپ آب خانگی روی پشت‌بام نصب شود.

برای نصب پمپ آب به شیوه‌ای استاندارد باید ابتدا کنتور، بعد منبع آب و در آخر پمپ آب را قرار دهید. نصب پمپ آب خانگی در پشت بام خیلی ساده نیست و تنها در شرایطی خاص انجام می‌شود. در این حالت نیاز به نصب تانکری بزرگ در ساختمان دارید که ابتدا تمام آب وارد شده به ساختمان به درون تانکر بریزند و سپس با پمپ از تانکر به سمت بخش‌های مختلف ساختمان پمپاژ شود. بنابراین انتخاب پشت‌بام برای نصب پمپ آب خانگی قیمت را کمی بالاتر برده و این فرایند را هزینه‌بر تر می‌کند.

پمپ آب خانگی

سخن پایانی

برای مصرف‌کنندگانی که قصد دارند میزان مصرف آب را کاهش دهند و نیازی به پرداخت هزینه جریمه نداشته باشند، نصب پمپ آب خانگی با مخزن بهترین گزینه است. علاوه بر کاربرد مخازن، استفاده از آن برای نصب پمپ‌ها کمک می‌کند این دستگاه‌ها عملکرد بهتری داشته باشند. در این مطلب تمامی روش‌های نصب نوع خانگی پمپ‌های آب را بررسی کردیم و تمام نکات مهم نصب پمپ اب را توضیح دادیم.

آیرومارت به‌عنوان بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین مجموعه بازرگانی فولاد فعالیت دارد و انواع لوله‌های مختلف برای سیستم لوله‌کشی را به فروش می‌رساند. حتی اگر برای موارد دیگر و مصارف صنعتی به لوله‌کشی نیاز داشته باشید می‌توانید انواع لوله، ورق‌ها، میلگردها و هر چیزی که برای تکمیل ساختمان خود نیاز دارید از فروشگاه آیرومارت بخرید.

محصولاتی از آیرومارت تهیه می‌کنید به همراه سرتیفیکیت ارائه شده و در صورت درخواست مشتریان، تست‌های کنترل کیفیت بر روی مقاطع انجام می‌شود. ما در پیشرو صنعت نفت آسیا به فکر رفاه حال مشتریان خود هستیم و علاوه‌بر امکان فروش اینترنتی و تلفنی، امکان خرید با اعتبار چکی را نیز در آیرومارت فراهم کردیم.

شما می‌توانید پیش از خرید از تحلیل‌ها و مشخصات مقاطع درج شده در سایت آیرومارت نیز کمک بگیرید. برای مثال با وجود نوسانات نرخ ارز و قیمت آهن‌آلات با اطلاع از پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۲ می‌توانید برآوردی از قیمت‌ها در سال جدید داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشورت با کارشناسان با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.2/5 - (5 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.