میلگرد تقویتی چیست و کاربرد میلگرد تقویتی را بشناسید

4.5/5 - (4 امتیاز)

میلگرد تقویتی چیست و کاربرد میلگرد تقویتی را بشناسید

میلگرد-تقویتی

از میلگرد تقویتی برای مقاوم‌سازی سختمان استفاده می‌شود. بارها هنگام رویداد بلاهای طبیعی مثل زلزله و یا گودبرداری‌های غیر صحیح، شاهد تخریب ساختمان‌ها بودید. گاهی اوقات علی‌رغم استفاده انواع میلگرد در بخش‌های مختلف سازه ساختمانی، نیروهای وارده به سازه از حد تحمل ساختمان بیشتراست. در این مواقع برای جبران ضعف ساختمان، میلگرد تقویتی به کار می‌رود. شما پس از مطالعه این مقاله و آشنایی با محل‌های نصب میلگرد تقویتی می‌توانید در جهت ساخت ساختمان‌های ایمن گام بردارید.

۴.۵/۵ - (۴ امتیاز)

میلگرد، مقطعی استحکام بخش

بتن از پرکاربردترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شود. این ماده از مقاومت خوبی در برابر آتش سوزی و نیروهای فشاری برخورداراست. برخلاف این مقاومت، بتن در برابر نیروهای کششی و خمشی از خود ضعف نشان می‌دهد. این ضعف بتن هنگام رویداد بلاهای طبیعی، به ویژه زلزله کاملا مشهود است. برای جبران این کمبود، از انواع میلگرد در بتن استفاده می‌شود. میلگرد، به عنوان پرکاربردترین مقطع فولادی، محصول نورد گرم شمش فولادی است.

برای آگاهی از قیمت میلگرد کلیک کنید. این مقطع فولادی به دلیل خواص ساختاری، مقاومت خوبی در برابر نیروهای کششی از خود نشان می‌دهد. اولین بار در قرن ۱۹ میلادی فردی اروپایی متوجه شد که افزودن میله های فولادی به بتن، استحکام سازه را افزایش می‌دهد. این افزایش استحکام در برابر انواع نیرو های وارده باعث شد از اواسط قرن ۲۰ میلادی در آمریکا در ساخت تمام ساختمان‌ها از میلگرد استفاده شود.

نیرو‌های مختلفی به ساخمان وارد می‌شود. این نیروها شامل  نیروهای برشی (در پایه ساختمان)، لنگر خمشی (به دلیل زمین لرزه یا طوفان) ، نیروی فشاری (نیروی ناشی از طبقات قرار گرفته برروی دیواربرشی) می‌شود. میلگرد ها استحکام سازه را در برابر این نیروها افزایش می‌دهد. در صورت کم بودن تحمل میلگردهای به کار رفته از میلگرد تقویتی استفاده می‌شود. این نوع میلگرد در سطوح مختلف ساختمان به کار می رود. تیرچه ها، فوندانسیون و دیوارهای برشی از جمله محل‌های استفاده میلگرد تقویتی است. فاصله میلگردهای تقویتی از هم در مقدار استحکام ساختمان اثر دارد. باید به این نکته توجه کرد که فاصله میلگردها به قطر و ارتفاع موثر مقطع میلگرد وابسته است. در ادامه به محل‌های مصرف میلگرد تقویتی می‌پردازیم:

 

محل‌های کاربرد میلگرد تقویتی

تیرچه بلوک

می‌توان تیرچه بلوک را مهم‌ترین عضو سقف دانست. تیرچه بیشترین مقاومت را در برابر نیروهای کششی دارد. برای افزایش استحکام تیرچه بلوک از میلگرد تقویتی استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با سقف تیرچه بلوک  کلیک کنید. نحوه قرار گرفتن و فاصله میلگردهای تقویتی در تیرچه بلوک، در مقدار استحکام آن‌ها موثر است.

از میلگردهای تقویت رایج مورداستفاده در تیرچه بلوک، میلگرد تقویت اتکا است. اتکا در زبان روسی به معنی اردک است. از آن جا که این میلگرد تقویتی به شکل گردن اردک آرماتوربندی می‌شود، به این نام شهرت یافته است. درساختمان‌هایی که درآن پهنای بال تحتانی تیر کم باشد، زمان بتن ریزی تیرچه در می رود. برای افزایش تحمل تیرچه علاوه بر جوش دادن تیرچه به بال تحتانی، از میلگردتقوتی اتکا استفاده می شود. این نوع میلگرد قابلیت خم شدن تا ۱۸۰ درجه را دارد.

کاربرد میلگرد تقویتی

کاربرد میلگرد تقویتی

فوندانسیون

به مجموعه خاک و بخشی از سازه که با آن در تماس است، فوندانسیون یا پی می‌گویند. این بخش مهم‌ترین نقطه برای تحمل نیروی ایستایی و دینامیکی ساختمان در برابر زلزله و باد است. برای بهبود استحکام و مقومت فوندانسیون در برابر نیروهای واردی از میلگرد تقویتی استفاده می‌شود. میلگردهای تقویتی طبق محاسبات خم و برش داده شده و در پایین فوندانسون قرارمی‌گیرند.

دیواربرشی

در صورت وجود دیوار برشی در سازه، تعداد آرماتورهای تقویتی بسیار زیاد می شود. این امر در فرآیند اجرایی و بتن ریزی ما را دچار مشکل خواهد کرد. بنابراین توصیه می­ شود در چنین وضعیتی با افزایش شماره میلگرد سراسری و نزدیک کردن فاصله آن ها از تعداد آرماتورهای تقویتی کاسته شود.

دیوار برشی

دیوارهای برشی در جذب وانتقال نیروهای جانبی مثل باد و زلزله کاربرد دارند. این دیوارها عمدتا از جنس بتن و فولاد ساخته می‌شوند. برای جلوگیری از کمانش و افزایش استحکام دیوارهای برشی از میلگردهای تقویتی قائم و افقی استفاده می‌شود. با افزایش تعداد دیوارهای برشی تعداد میلگرد تقویتی افزایش می‌یابد. افزایش تداد میلگرد تقویت هنگام بتن ریزی مشکل ایجاد می کند. برای رفع این مشکل بهتر است از میلگرد با شماره بالاتر استفاده شود. همچنین با نزدیک کردن میلگردهای سراسری به هم از تعداد میلگرد تقویتی کم می‌کنند.

انتخاب سایز میلگرد، باید تحت نظر مهندس پروژه انجام شود. چراکه قیمت میلگرد در سایزهای مختلف، متفاوت است و یک انتخاب نادرست، می‌تواند علاوه‌بر کاهش ایمنی سازه، خسارات مالی زیادی ر به شما تحمیل کند.

قیمت روز تمامی سایزهای میلگرد مانند قیمت میلگرد ۱۴، ۱۲، ۸ و …، هر روز در وبسایت آیرومارت به‌روزرسانی می‌شود. با مراجعه به صفحه مربوط به هر سایز، می‌توانید قیمت آن را در برندهای مختلف موجود در بازار، مشاهده کنید.

نحوه محاسبه میلگرد تقویتی

امروزه مهندسان ساختمان برای محاسبه مقدار میلگرد تقویتی مورد نیاز در سازه از نرم افزاری به نام Etabs کمک می‌گیرند. در روشی سنتی مهندسان بدون نیاز به نرم افزار برای یک سری سازه‌های مشخص از مقادیر از پیش تعیین شده استفاده می‌کنند. در این حالت به طور مثال برای دفاتر اداری، مراکز خرید و هتل از۱تن میلگرد درهر۱۳.۵متر مکعب استفاده می‌شود. البته این مقدار مجموع کل میلگردهای مصرفی است. مقدار و محل قرارگیری میلگرد تقویتی را به طور تجربی لحاظ می‌کنند. در روشی دیگر با استفاده از محاسبه سطح میلگرد بر اساس وزن و نقشه‌های المان مقدار میلگرد تقویتی مورد نیاز را استخراج می‌کنند. این روش‌ها به دلیل استفاده از محاسبات ریاضی و بررسی‌های دقیق از دقت بالاتری برخوردار هستند.

امروزه انواع میلگرد در ساخت سازه ساختمانی کاربرد دارد. علاوه بر میلگرد ساده برای درگیری بیشتر میلگرد در بتن از میلگرد آجدار استفاده می‌شود. درواقع می‌توان گفت میلگردهای آجدار، در فرایند آرماتوربندی، نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. برای اطلاع از قیمت امروز میلگرد آجدار تمامی برندهای موجود در بازار، کافیست به صفحه قیمت میلگرد آجدار مراچعه کنید.

به هنگام کارگزاری میلگردها درساختمان، بایستی میلگرد تقویتی و سایر میلگردها به طور هم‌زمان آرماتوربندی شوند. به مجموعه فرآیندهای خمکاری و اتصال میلگردها ، آرماتوربندی می‌گویند. شما می توانید با کلیک بر روی آرماتور بندی با نکات مهم این فرآیند آشنا شوید.

همان طور که مطالعه کردید، بیشترین دلیل استفاده از میلگرد تقویتی برای انتقال و جذب نیرو‌های زلزله است. ایران به دلیل وقوع زلزله در سال‌های اخیر و با داشتن تعدادی گسل فعال در زمره کشورهای زلزله خیز قرار می‌گیرد. استفاده از میلگرد تقویتی از جمله روش‌های رایج برای مقابله با تخریب ساختمان محسوب می‌شود. هرچند افزودن میلگرد به ساختمان باعث افزایش هزینه تمام شده می‌شود، اما این هزینه زیاد در برابر هزینه‌های جبران‌ناپذیر ناشی از زلزله ارزش دارد.

زلزله-سرپل-ذهاب

زلزله-سرپل-ذهاب

به نظر شما در کدام بخش های دیگر ساختمان می توان از میلگرد تقویت استفاده کرد؟ برای آگاهی از قیمت میلگرد آجدار و سایر مقاطع فولادی با مشاوران ما در آیرومارت تماس حاصل فرمایید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.5/5 - (4 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.