کاربرد فولاد در کابینت سازی

5/5 - (5 امتیاز)

کاربرد فولاد در کابینت سازی

ساخت کابینت با مواد مختلف بسته به نظر مشتری انجام می‌گیرد. کابینت نقش کلیدی در طراحی فضای آشپزخانه دارد. مواد مختلفی در کابینت سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساخت کابینت در ابتدا با استفاده از چوب آغاز شد. در ادامه پس از دستیابی به فرآیند تولید ورق و حضور گسترده این کالای فلزی در بازار، کابینت‌های فلزی به آشپزخانه‌ها راه پیدا کرد. علاوه بر بدنه، اتصالات و پایه ها نیز از آلیاژهای آهنی ساخته می‌شود. امروزه حتی در کابینت‌های چوبی نیز رد پایی از فولاد و سایر مواد فلزی پیدا خواهید کرد.

۵/۵ - (۵ امتیاز)

طراحی کابینت متناسب با ابعاد فضای مورد نظر بیشتر از ساخت آن اهمیت دارد. چرا که پس از ساخت، تغییر دادن شکل و ابعاد کابینت دشوار خواهد بود. اما چه نوع آلیاژ فولادی در کابینت سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ برای پیدا کردن پاسخ این پرسش ادامه این مقاله آیرومارت را مطالعه کنید.

کابینت سازی

کاربرد استل در ساخت کابینت

فولاد در کابینت سازی

چوب در مقایسه با ورق‌های آهنی از انعطاف‌پذیری کمتری در شکل‌دهی برخوردار است. علاوه بر آن تغییر شکل کابینت‌های چوبی در مجاورت با رطوبت مطلوب مشتریان نبود. این دلایل در کنار مقرون به صرفه بودن فلز منجر شد تا کابینت سازی با ورق‌های آلیاژی مثل ورق گالوانیزه رواج پیدا کند. گالوانیزه کردن این نوع ورق، با استفاده از ورق سیاه، به روش‌های مختلف می‌شود. گالوانیزاسیون مقاومت و استحکام ورق فولادی را افزایش می‌دهد. جهت استعلام قیمت ورق گالوانیزه کلیک کنید.

امروزه پس از تغییر نظر و سلیقه عامه مردم، بازار کابینت‌های فلزی رونق گرفته است. همان‌طور که می‌دانید، آشپزخانه محیطی است که علاوه بر آماده سازی غذا، مواد مختلف شیمیایی و یا اسیدی در آن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین جنس ابزار و وسایل مورد استفاده بسیار حائز اهمیت است.

کابینت‌های امروزی برخلاف نوع قدیمی در تماس با مواد خورنده کمتر خورده می‌شود. چرا که با روش‌های مختلف مثل گالوانیزاسیون و یا استفاده از آلیاژهای استیل، مقاومت به خوردگی انواع کابینت‌های فلزی افزایش پیدا کرده است. کابینت سازی فلزی معمولا به صورت زیر انجام می‌شود:

  • ساخت کابینت با ورق آلومینیوم
  • ساخت کابینت با ورق گالوانیزه
  • ساخت کابینت با ورق استیل

ساخت کابینت فقط با هدف استفاده در منازل انجام نمی‌گیرد. بلکه در آشپزخانه های صنعتی و بزرگ نیز انواع کابینت‌های فلزی کاربرد دارد. در میان سه نوع آلیاژ فلزی نام برده، ورق استیل به دلیل وارداتی بودن معمولا در مقایسه با موارد دیگر قیمت بالاتری دارد. به همین دلیل برخلاف کیفیت بالا، ورق استیل انتخاب اول کابینت سازان نخواهد بود. برای آگاهی از قیمت ورق استیل کلیک کنید.

علاوه بر بدنه اصلی کابینت، پیچ و مهره و یا سایر اتصالات مورد استفاده در مونتاژ و نصب نیز با استفاده از آلیاژهای فولادی ساخته می‌شود. بنابراین فولاد نقش بسیار مهمی در حوزه کابینت سازی دارد.

ساخت کابینت

ساخت در کابینت با ورق گالوانیزه رنگی، زیبایی خاصی به آشپزخانه می‌بخشد.

مراحل ساخت کابینت

برای ساخت کابینت ابتدا بایستی ابعاد فضای در نظر گرفته شده با دقت ثبت شود. در این مرحله بایستی فضایی برای قرارگیری گاز، یخچال و ماشین لباس‌شویی در نظر گرفته شود. علاوه بر آن به محل عبور لوله ها آب، گاز و دودکش نیز توجه گردد. پس از مشخص شدن ابعاد، بایستی متناسب با فضا به طراحی مناسب پرداخت. در این مرحله سلیقه و نظر مشتری حائز اهمیت است.

برای طراحی کابینت معمولا از نرم افزارهای طراحی مهندسی مثل catia استفاده می‌شود. پس از طراحی، نوبت انتخاب جنس مورد استفاده در ساخت کابینت است. بسته به نظر مشتری و یا طراح از ورق‌های گالوانیزه، آلومینیومی و یا MDF در کابینت سازی استفاده می‌شود. از آنجا که هر کدام از مواد اولیه ذکر شده قیمت‌های متفاوتی دارند، بنابراین قیمت نهایی کابینت بسته به نوع متریال تغییر خواهد کرد. افرادی که به طرحها و رنگ‌های جدید تمایل دارند، از ورق‌های گالوانیزه رنگی استفاده می‌کنند. بی شک قیمت ورق گالوانیزه رنگی از ورق گالوانیزه بیشتر خواهد بود.

پس از انتخاب ماده اولیه، بر اساس ابعاد برشکاری انجام می‌شود. به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی لبه‌های قطعات برش خورده، به ویژه در کابینتهای چوبی و MDF، نوارهای با سایز مختلف بر رو لبه قرار میگیرد. لبه چسبانی گاهی با هدف زیباسازی نیز انجام می‌شود.

محل قرارگیری اتصالات با استفاده از دریل سوراخ می‌گردد. در ادامه با اتصال و مونتاژ بخش‌های اجزای مختلف کابینت سازی به پایان می‌رسد. پس از ساخت، کابینت‌های آماده شده به محل نصب منتقل شده و به کمک پیچ و مهره مستحکم می‌شود.

ساخت کابینت

از اتصالات فولادی در ساخت کابینت استفاده می‌شود.

تاریخچه کابینت سازی در ایران

چوب اولین ماده‌ای بود که در ساخت کابینت مورد استفاده قرار گرفت. کابینت‌های چوبی قدیمی در ایران با نام گنجه شناخته می‌شود. رفته رفته کابینت فلزی جایگزین نوع چوبی آن شد. گرچه کابینت‌های فلزی سال‌ها زینت بخش آشپزخانه‌های ایرانی بود، اما با ورود چوب‌های MDF نسل کاربرد این نوع کابینت‌ها کم رنگ شد.

کابینت‌های ساخته شده با MDF برخلاف گنجه‌های قدیمی در برابر رطوبت مقاومت بالاتری دارد. روکش‌های متنوعی که بر روی MDF قرار می‌گیرد، زیبایی چشم‌گیری به محیط آشپزخانه می‌بخشد. MDF علاوه بر کابینت، در ساخت سایر وسایل چوبی نظیر مبلمان نیز کاربرد دارد.

از آنجا که استفاده از MDF هزینه تمام شده کابینت سازی را افزایش می‌دهد، بنابراین بیشتر در و روی کابینت را با این نوع ماده ساخته می‌شود. در واقع اسکلت اصلی کابینت‌ها با استفاده از مواد فلزی تولید می‌گردد. تغییر سبک طراحی داخلی فضای آشپزخانه به سمتی رفته است که مجددا شاهد تولید کابینت با فولاد و آهن هستیم.

قیمت کابینت

برای پیدا کردن هزینه تمام شده کابینت سازی باید به چند عامل توجه داشت. میتوان گفت اصلی‌ترین و موثرترین عامل، قیمت ماده اولیه است. به همین منظور پیش از سفارش کابینت بهتر است درباره قیمت جنس متریال مورد نظر پرس و جو کنید. چرا که تفاوت قیمت میان مواد اولیه بسیار قابل توجه است.

در مرحله بعدی دستمزد ساخت اهمیت دارد. در صورتی که از کابینت‌های پیش ساخته استفاده نکنید و طراحی کابینت از ابتدا انجام گیرد، باید به دستمزد طراح نیز توجه کنید. معمولا در هنگام اجرا و نصب نیز هزینه‌ای در نظر گرفته می‌شود.

همانطور که با مطالعه این مقاله متوجه شدید، انواع آلیاژهای فولادی نقش کلیدی در حوزه کابینت سازی دارد. در صورتی که برای تهیه ورق های آلیاژی نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، با مشاوران ما در بازرگانی آیرومارت تماس حاصل فرمایید.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (5 امتیاز)

  1. شقایق
    شهریور ۲۱, ۱۴۰۰ ۱۴:۰۲
    خیلی ممنون از اطلاعات جامعی که درباره ساخت کابینت در اختیار ما گذاشتید.
    1. آیرومارت
      شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ ۰۹:۵۸
      سلام روز بخیر. سپاس از لطف و همراهی شما
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.