آشنایی با انواع روش های لوله کشی روکار، توکار و زیرسقفی

5/5 - (1 امتیاز)

آشنایی با انواع روش های لوله کشی روکار، توکار و زیرسقفی

جدیدترین سیستم لوله کشی ساختمان

در هر ساختمان بسته به نوع کاربری آن، از انواع لوله کشی ها استفاده می‌شود. اجرای صحیح لوله کشی ساختمان یکی از مهمترین مباحث است، زیرا در صورت عدم رعایت استانداردها، منجر به نشت آب و آسیب‌های جبران ناپذیری به ساختمان می‌شود. بنابراین شما مجبور هستید که مدام به فکر رفع نشتی لوله منزل خود باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

ولی امروزه انواع روش لوله کشی ساختمان وجود دارند و دیگر مثل گذشته فقط لوله کشی به یک شکل صورت نمی‌گیرد. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارند که با توجه به کاربری سازه، پیمانکار باید بهترین روش را انتخاب کند.

از این رو ما در این مقاله قصد داریم سه نوع رایج از انواع لوله کشی آب ساختمان را به همراه بررسی مزایا و معایب آنها برای شما شرح دهیم. همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

انواع روش لوله کشی تاسیسات ساختمان

انواع لوله کشی چیست؟

این روزها با پیشرفت تجهیزات و ابزار، لوله کشی ساختمان نیز به روش های مختلفی صورت می‌گیرد. لوله کشی زیرسقفی، لوله کشی روکار و توکار، سه نوع رایج محسوب می‌شوند. در بین این روش‌ها، لوله کشی زیرسقفی محبوبیت و کارایی بیشتری دارد، از این رو ابتدا به بررسی این روش می‌پردازیم:

۱. لوله کشی زیر سقفی

لوله کشی زیرسقفی، جدیدترین سیستم لوله کشی ساختمان محسوب می‌شود که نسبت به روش‌های دیگر اجرا و تعمیر آن راحت‌تر است. همچنین به دلیل مزایای فراوان، معایب بسیار کم و کیفیت بالای این نوع لوله کشی، تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند که از این روش در ساختمان استفاده کنند.

امروزه طراحی و ساخت ساختمان‌ها طوری است که از مصالح سبک‌تر در بخش سقف استفاده شود و تاسیسات بتوانند به بهترین روش اجرا شوند. هر چه دسترسی به امکانات و این تاسیسات آسان‌تر باشد، بعدا نگهداری از آنها آسان‌تر خواهد بود.

به همین دلیل لوله کشی زیر سقفی محبوبیت بیشتری دارد. در سیستم‌های ساختمانی قدیمی، نصب تاسیسات به این صورت بود که پس از طراحی و ساخت تاسیسات، باید لوله‌ها را در کف ساختمان می‌گذاشتند، سپس شیب‌بندی کف را انجام می‌دادند و در مرحله بعد روی لوله‌ها را با خاک نرم می‌پوشاندند. با تمام این فعالیت‌ها، اما باز هم احتمال داشت که به لوله‌ها آسیب برسد. ولی در لوله کشی زیرسقفی این آسیب‌ها به حداقل رسیده‌اند.

انواع روش لوله کشی

مزایای لوله کشی زیرسقفی

کاهش هزینه‌های تعمیرات در آینده

اولین و مهمترین دلیل برای نصب لوله کشی زیر سقفی، کاهش هزینه‌های تعمیرات آتی است. معمولا رایج ترین انواع روش لوله کشی در خانه که قدیم‌تر استفاده می‌شدند، به مرور زمان فرسوده می‌شوند و مقرون به‌صرفه نیستند. اما این نوع لوله کشی به تعمیرات کمی نیاز دارد و خیالتان از بابت آن راحت خواهد بود. با اجرای لوله کشی زیر سقفی، لوله‌ها در دسترس قرار دارند. در نتیجه برای تعمیر آنها نیاز به تخریب ندارید و هزینه تعمیرات کاهش می‌یابد.

کاهش وزن ساختمان

اگر کمی درباره اصول پایپینگ اطلاع داشته باشید، می‌دانید که وزن ساختمان و لوله کشی با یکدیگر ارتباط دارند. یکی دیگر از مزایای لوله کشی زیرسقفی این است که وزن زیادی را از ساختمان خارج می‌کند، بنابراین نیازی به پوکه ریزی و کف سازی با قطر زیاد نیست.

زمانی که لوله کشی در کف ساختمان انجام می‌شود، ساختمان باید حداقل ۱۰ سانتی متر کف سازی داشته باشد. اما اگر تعداد طبقات زیاد باشد، فشار زیادی به ساختمان وارد می‌کند. همچنین برای کف‌سازی و پرکردن کف ساختمان هزینه زیادی می‌شود. در حالی که با لوله کشی زیر سقفی به کف سازی با این قطر نیازی ندارید و می‌توانید به سادگی کف را با کمترین حجم بسازید و وزن ساختمان را سبک کنید.

لوله کشی آسان و سریع، با قابلیت بهتر

لوله کشی زیرسقفی یک مزیت بزرگ برای اپراتورهای تاسیسات دارد که به آنها اجازه می‌دهد تغییرات بیشتری ایجاد کنند. با لوله کشی زیرسقفی آب سرد و گرم می‌توانند به راحتی از مسیرهای مختلف لوله‌ها عبور کرده و امکان درگیر شدن لوله‌ها با نخاله‌های ساختمانی کاهش می‌یابد.

ایمنی بالاتر در حین ساخت

لوله کشی زیرسقفی برای آب سرد، آب گرم و فاضلاب‌ها، زمانی که ساخت و ساز هنوز کامل نشده است، ایمنی بیشتری دارد و احتمال آسیب، شکستگی و نشتی کم می‌شود.

پیش‌تر لوله‌ها را در کف زمین قرار می‌دادند و وقفه‌هایی در کف‌سازی ایجاد می‌شد. از طرفی چون سایر عملیات‌های ساختمانی در حال انجام بودند، این وقفه احتمال آسیب دیدن لوله‌ها را افزایش می‌داد.

انواع لوله کشی خانه

استفاده بیشتر از فضای خانه

بسته به نوع دکوراسیون امروزی، به نظر می‌رسد که استفاده از سقف‌های کاذب یا کناف، عضوی جدایی‌ناپذیر از خانه محسوب می‌شوند. در زیرِ این دکوراسیون می‌توانید لوله کشی زیر سقفی انجام دهید تا فقط جنبه زیبایی نداشته باشند و از فضا هم استفاده کنید.

افزایش ماندگاری لوله‌ها

در گذشته این طور به نظر می‌رسید که در صورت پنهان شدن لوله‌ها در زیرساخت‌ها، لوله‌ها ایمن‌تر می‌شوند. اما فشار مصالح ساختمانی در طول زمان باعث آسیب رسیدن به تاسیسات ساختمانی و کاهش عمر مفیدشان می‌شد.

اما امروزه به خاطر لوله کشی زیر سقفی، لوله‌ها به دور از هرگونه فشار یا مجاورت با مصالح دیگر قرار می‌گیرند و عمر آنها افزایش یافته است. در ضمن به دلیل اینکه رطوبت خارجی ساختمان کمتر بر روی آنها تاثیر می‌گذارد، عمر مفیدتری خواهند داشت. در این صورت دیگر نیازی نیست که مدام در حال سرچ کردن قیمت لوله آب و به فکر تعویض تاسیسات باشید.

انتقال حرارتی بهتر و صرفه‌جویی در انرژی

در لوله کشی آب سرد و گرم زیر سقفی، انتقال حرارتی بهتر انجام می‌شود. زمانی که لوله‌ها زیر مصالح ساختمانی قرار می‌گیرند، در حین انتقال به محل مصرف آب گرم، مقداری از گرمای آب از بدنه لوله به مصالح ساختمانی منتقل می‌شود. در نتیجه آب گرم انرژی زیادی را برای گرم کردن محیط اطراف از دست داده و سپس به منطقه مورد استفاده می‌رسد.

اما با لوله‌کشی زیرسقفی و عدم تلاقی این لوله‌ها با محیط اطراف، گرمای لوله کمتر از بین می‌رود و خیلی سریع آب با حرارت مورد نظر به منطقه مورد استفاده می‌رسد. این کار مخصوصا در هنگام دوش گرفتن، باعث رضایت بیشتر از گرمای آب می‌شود و تاثیر مستقیمی در کاهش مصرف انرژی دارد.

کاهش استفاده از لوله

اجرا کنندگان لوله کشی آب و فاضلاب در صورت برنامه‌ریزی مناسب، می‌توانند لوله کشی زیر سقفی را به گونه‌ای انجام دهند که تاثیر مستقیمی بر استفاده از لوله داشته باشد و منجر به انتقال سریع آب شود. این باعث کاهش هزینه‌های مصرف انرژی و استفاده بهتر از آب گرم می‌شود.

انواع روش لوله کشی حرفه ای

انعطاف بیشتر لوله‌ها

یک مشکل بسیار رایج در انواع لوله کشی از کف، ریزش ساختمان و تاثیر آن بر لوله‌ها است. اما در لوله کشی زیر سقفی فاضلاب، حوادثی مانند ریزش ساختمان یا زلزله کمتر به لوله‌ها آسیب می‌رساند، زیرا لوله‌ها در وضعیت رهاتری قرار دارند و این موضوع خاصیت ارتجاعی آنها را افزایش داده و دچار آسیب نمی‌شوند.

کاهش صدای ضربات کوبه‌ای

صدای ضربات کوبه‌ای، به خصوص در زمان روشن و خاموش شدن پمپ، در لوله کشی زیر سقفی بسیار کمتر است و با اجرای صحیح سقف کاذب می‌توان این صدا را به طور کامل از بین برد.

عدم ترک‌خوردگی دیوار

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که در ساختمان‌های نوساز دیده می‌شوند، وجود ترک‌های ریزی است که در محل نصب لوله کشی به وجود می‌آید. ولی لوله کشی زیر سقفی این مشکل را به طور کامل برطرف می‌کند.

معایب لوله کشی زیرسقفی

انواع لوله کشی چیست؟

هزینه بالاتر

درست است که قیمت لوله گالوانیزه و قیمت لوله استیل برای همه انواع لوله کشی ها یکسان است، ولی نوع اجرا و نصب نیز در هزینه تاثیر مستقیمی دارد. لوله کشی زیرسقفی یکی از انواع روش لوله کشی حرفه ای به حساب می‌آید، بنابراین نسبت به لوله کشی از سطح زمین قیمت بالاتری دارد.

زیرا در این حالت فرد لوله‌کش تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد و باید تمام کارها را روی داربست و با شرایط خاص انجام دهد. همچنین به داکت‌کشی و بست زدن هم نیاز است که همه این موارد دستمزد اجرای آن را افزایش می‌دهند.

انجام محاسبات اجرایی پیچیده‌تر

در این روش لازم است ابتدا محل‌های مورد نیاز در سطح ساختمان مشخص شوند و سپس فرد لوله‌ها را بر اساس سوراخ‌های تعبیه شده اجرا کند. به همین دلیل باید محاسبات دقیقی از محل صورت بگیرد.

مهار لوله‌ها به شکل مناسب

اگر آب سرد، گرم و لوله کشی فاضلاب به صورت زیر سقفی انجام شوند، باید لوله‌ها را مهار کرد. زیرا اگر وزن بیش از حد لوله‌ها به درستی مهار نشود، آسیب زیادی به لوله‌ها وارد می‌کند و باعث شکستگی آنها می‌شود.

لزوم استفاده از لوله‌های با کیفیت

در این روش مواد استفاده شده برای لوله‌ها بسیار مهم است. پیمانکار باید بهترین نوع لوله را خریداری کند، زیرا شکل لوله‌های بی‌کیفیت خیلی سریع تغییر می‌کند و مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.

تخصصی بودن

نصب لوله کشی زیر سقفی کار هر کسی نیست و به تخصص بیشتری نیاز دارد. بنابراین باید لوله‌کش‌های مجرب و متخصص را پیدا کنید و در این صورت باز هم هزینه شما افزایش می‌یابد.

استفاده از سقف کناف

همانطور که در بخش مزایا عنوان شد، در لوله کشی زیر سقفی باید از سقف های کاذب و کناف جهت مخفی کردن لوله‌ها استفاده کرد. در نتیجه نمی‌توانید آن را در هر ساختمانی اجرا کنید و در صوت اجرا هم باید بودجه بیشتری را کنار بگذارید.

مزاحمت برای سایر ساکنین

برای تعمیر لوله های زیر سقفی، افراد ساکن در طبقه پایین اذیت می‌شوند. بنابراین باید حتما آن را به صورت حرفه‌ای و اصولی انجام دهید تا بعدا مجبور نباشید مدام برای همسایگان مزاحمت ایجاد کنید.

۲. لوله کشی روکار

انواع لوله کشی آب ساختمان

لوله کشی روکار، یکی از انواع روشی لوله کشی تاسیسات ساختمان است که در آن لوله‌ها دیده می‌شوند. به این شکل که با سوراخ کردن دیوار یا کف ساختمان، مسیر لوله‌کشی به صورت نمایان انجام می‌شود.

جهت اجرای لوله کشی روکار، ابتدا با توجه به نقشه‌ تاسیسات ساختمان، محل عبور لوله‌ها حفر شده و سپس با استفاده از لوله‌های مناسب، لوله کشی انجام می‌شود. معمولا لوله‌هایی مثل لوله دسشویی، دوش و حمام که خروجی اصلی محسوب می‌شوند را به صورت روکار نصب می‌کنند.

مزایای لوله کشی روکار

  • مهمترین مزیت این نوع لوله کشی این است که در هر زمانی می‌توانید به راحتی از آن انشعاب بگیرید.
  • به سادگی می‌توان تشخیص داد چه زمانی لوله نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.
  •  این لوله‌ها از فشار بتن و مصالح ساختمانی محافظت می‌شوند، زیرا این نوع لوله کشی در زیر سقف قرار می‌گیرد. این بدان معناست که لوله‌ها زیر سقف کاذب یا جای دیگری پنهان شده‌اند.

معایب لوله کشی روکار

  •  در این نوع لوله کشی، ظاهر ساختمان جلوه خوبی نخواهد داشت.
  •  قرار گرفتن در معرض نور و سایر عوامل محیطی می‌تواند برای آنها بسیار مضر باشد.
  •  اگر این لوله‌ها را برای آب گرم استفاده کنید، به دلیل ساختارشان پس از مدتی تغییر شکل می‌دهند.

۳. لوله کشی توکار
انواع لوله کشی از کف

همانطور که از نام این روش پیداست، لوله کشی توکار سبکی از انواع روش لوله کشی در خانه است که در آن لوله‌ها پنهان می‌شوند. معمولا در این روش، نازک‌کاری ساختمان انجام نمی‌شود یا برای بازسازی و تعمیر، باید نازک کاری برداشته شده و سیستم لوله کشی در نازک‌کاری دیوار و کف اجرا شود.

مراحل اجرای این سیستم به گونه‌ای است که با استفاده از نقشه، محل قرارگیری لوله‌ها بر روی دیوار و سقف مشخص می‌شوند. برای بازسازی ساختمان باید محل لوله را با دریل سوراخ کرد، ولی برای پروژه‌های در حال اجرا باید قبل از نازک‌کاری، لوله‌کشی در بخش مورد نظر اجرا شده باشد.

مزایای لوله کشی توکار

  •  در این نوع لوله کشی، لوله‌ها در برابر ترک خوردگی، پوسیدگی و تغییر شکل مقاومت دارند. البته باید از لوله‌های ۵ لایه یا پلیمری استفاده شود.
  •  این روش لوله‌کشی نیز از رسوب در امان است.
  •  با استفاده از لوله کشی توکار حتی می‌توانید تا ۱۰ سال از تعویض لوله‌ها بی نیاز باشید.
  •  نمای ساختمان ظاهر زیبای خود را حفظ می‌کند.
  •  سازه‌هایی مانند دیوارها، بتن و … می‌توانند از لوله‌های توکار حفاظت کنند.

معایب لوله کشی توکار

  •  در صورت وجود هر گونه مشکل یا نقص در لوله‌ها، تعمیرات بسیار سخت و پرهزینه است.
  • هنگامی که ساختمان کامل شد، نمی‌توانید از آنها انشعاب بگیرید.

خرید انواع لوله از آیرومارت

با توجه به نکات گفته شده، شما از هر روشی که استفاده کنید باید لوله‌ها کیفیت مناسبی داشته باشند تا از مشکلات آینده جلوگیری شود. آیرومارت به عنوان یکی از منابع معتبر و پیشرو در صنعت فولاد و آهن آلات، انواع لوله های مقرون به‌صرفه را ارائه می‌کند.

جهت اطلاع از انواع قیمت لوله، همچون قیمت لوله آب ۱/۲، کافیست وارد سایت شوید و قیمت‌های به روز بازار را مشاهده کرده و سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت کنید. همچنین جهت دریافت مشاوره و راهنمایی‌های رایگان از کارشناسان متخصص، می‌توانید با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

زینب نصیریان

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

  1. کاظمی
    خرداد ۹, ۱۴۰۱ ۱۰:۲۲
    لوله کشی زیر سقفی اگه نشت کنه خسارت خیلی زیادی به ساختمون وارد میکنه
    1. آیرومارت
      خرداد ۱۰, ۱۴۰۱ ۰۹:۴۹
      سلام روز بخیر. به خاطر سختی‌هایی که برای تعمیرات لوله کشی زیر سقفی وجود دارد، بهتر است از لوله کشی روکار استفاده کنید. در صورتی که به دلیل زیبایی ظاهری زیر سقفی اجرا کردید، باید اصول نصب را کاملا رعایت کرده و هرچند وقت یکبار وضعیت سلامت لوله کشی را بررسی نمایید.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.