تفاوت سوله خرپا و تیر ورقی چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

تفاوت سوله خرپا و تیر ورقی چیست؟

تفاوت سوله خرپا و تیر ورقی

سوله انواع مختلفی داشته که هر کدام از آن‌ها کاربردهای مختلفی دارند. به طور کلی سوله، سازه‏‌ای فلزی صنعتی است که انواع مختلف آن‏ در بخش‌های صنعتی، تولیدی، انبارها، کارگاه‌‏ها و پارکینگ‏‌ها و ... مورد استفاده قرار می‏گیرند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

سوله‏‌ها اجزای مختلفی از جمله ستون، سگراد، پرلین، استرات، سایه‌بان، پیچ و مهره، نبشی سینه‌بند، ستون وال پست، فریم و … دارند.

سوله‌های خرپا و سوله‌های تیر ورقی دو نوع پرکاربرد و متداول این سازه‏‌های فلزی به شمار می‌روند. در ادامه به معرفی هر یک از سوله‏‌های خرپا و تیر ورقی و همچنین بررسی مواردی از جمله سوله تیر ورقی و سوله خرپا چیست؟ مشخصات مربوط به آن‎‏ها و تفاوت سوله خرپا و تیر ورقی می‌‏پردازیم.

تفاوت های عمده سوله خرپا و تیر ورقی

طراحی و تولید سوله‏‌ها، فرایندی تخصصی بوده و عدم رعایت اصول طراحی و ساختاری می‏‌تواند خسارت‏‌هایی جبران‌ناپذیر بر جای بگذارد. همچنین ممکن است منجر به کاهش استحکام، پایداری و عمر سازه شود. سوله‏‌ها با توجه به ساختار و مصالح مورد استفاده در آن‏‌ها به انواع مختلفی دسته‏‌بندی می‌‏شوند.

برای مقایسه فرق سوله خرپا و تیر ورقی باید با متریال مورد استفاده در ساختار آن‌‏ها آشنا شویم. در سوله تیر ورقی همانطورکه از نامش مشخص است، از تیر ورق استفاده می‏‌شود. سوالی که ممکن است برای اغلب افراد پیش آید این است که تیر ورق چیست؟

تیر ورق یا تیر ستون از جدیدترین تیرآهن‏‌های فولادی است که دارای مقاومت کششی و خمشی بالایی بوده و همچنین با ورق‏‌های فولادی و انواع جوشکاری تولید می‏‌شود.

در سوله خرپایی از خرپا استفاده می‌‏شود که سبب سبک‏‌تر شدن آن نسبت به دیگر انواع تیر ورقی شده و همچنین از لحاظ اقصادی به صرفه‌تر است.

فاصله بیش‌تر قاب‌‏های سوله تیر ورق نسبت به سوله خرپا، تفاوت سوله خرپا و تیر ورقی محسوب می‏‌شود. سوله‏‌های خرپا و تیر ورقی از نظر فونداسیون و ساختار، مشخصات فنی، شکل ظاهری و وزن، قیمت و کاربرد تفاوت‏‌های متعددی دارند.

با استفاده از خرپا می‌‏توان سازه‏‌هایی با اشکال هندسی مختلف ساخت. به عنوان مثال سوله خرپایی دو طبقه، سوله خرپایی قوسی و شیب‌دار و … انواع مختلف این نوع سازه محسوب می‌شوند.

در حالی که سوله تیر ورقی تنها با اشکال شیبدار یا قوسی قابل اجرا است. مراحل ساخت سوله صنعتی فرایندی تخصصی است که منجر به ایجاد استحکام کافی و پایداری مناسب سازه خواهد شد. برای آگاهی بیشتر مقاله آن را مطالعه بفرمایید.

تفاوت سوله خرپا و تیر ورقی

فرق سوله خرپا و تیر ورقی در وزن

سوله خرپا و تیر ورقی از نظر وزن تفاوت‌هایی دارند که این اختلاف وزن به دلیل تفاوت ساختاری این دو نوع سوله است. به طور کلی متریال به کار برده شده در تولید سوله‌‏ها از عوامل موثر بر وزن سوله به شمار می‌‏روند.

سوله تیر ورقی از اسکلتی با جنس فلز فولاد ساخته شده و دارای فاصله قاب زیاد است. به همین دلایل، وزن سوله خرپایی و تیرورقی متفاوت است. اگر قصد استفاده از جرثقیل سقفی را دارید، آشنایی با اجزای جرثقیل سقفی بسیار اهمیت دارد.

تفاوت فونداسیون سوله خرپا و تیر ورقی

به منظور مقایسه تفاوت فونداسیون در این دو نوع سوله، ابتدا باید بدانیم که فونداسیون چیست؟ در واقع فونداسیون یا شالوده به عنوان سازه‌‏ای با هدف تحمل بارها و توزیع بارها روی زمین ساخته می‏‌شود که مهم‌‏ترین نقش آن جلوگیری از احتمال ریزش ساختمان یا مقاوم‏‌سازی سازه‌‏ها از نظر استحکام است.

در ساخت سوله‌‏های خرپا، قاب‏‌ها با فواصل سه متر چیده می‏‌شوند که به همین دلیل به میلگرد ضخیم نیازی نخواهد بود. در حالیکه در تولید قاب‏‌های سوله تیر ورقی فاصله ۶ متر است و فونداسیون با شناژ و منفرد متصل می‌‏شود. با توجه به این تفاوت اساسی در فونداسیون سوله‏‌ها، قیمت سوله تیر ورقی بیش‌تر خواهد بود.

تفاوت پوشش سقف سازه ها در سوله خرپا و تیر ورقی

پوشش سقف در سوله خرپا شامل پوشانه‏‌های نورگیر و پوشانه‏‌های مسدودکننده نور است. پوشش سقف نورگیر می‌‏تواند از جنس ورق پلی‌کربنات، شیشه، پلاستیک و پرده هوا باشد.

پوشش سقف مسدود‌کننده نور نیز از ساندویچ پنل، ورق گالوانیزه، ورق پی وی سی یا چادر ساخته می‌‏شود. در سوله تیر ورقی نیز پوشش سقف از ساندویچ پنل یا ورق‌های گالوانیزه است. قیمت ورق گالوانیزه از جمله عوامل مهم در هزینه ساخت سوله تیر ورقی است.

تفاوت تیر ورقی و سوله خرپا

تفاوت فنی سوله خرپا و تیر ورقی

از لحاظ فنی، مهار جانبی سوله تیر ورق به طور معمولی یا ویژه در راستا طولی مهاربند و در راستا عرضی قاب خمشی است. برای سوله خرپایی نیز مانند تیر ورقی مهار جانبی به صورت معمولی یا ویژه در راستا طولی مهار بند‌است اما راستا عرضی تفاوت سوله خرپا و تیر ورقی از نظر فنی به شمار می‏‌آید.

تفاوت قیمت سوله خرپا و تیر ورقی

تفاوت سوله خرپا و تیر ورقی از نظر قیمت به دلیل متریال مورد استفاده در ساخت آن‏ها است. ساخت و راه‌‏اندازی سوله خرپا تقریبا حدود ۱۵ درصد از سوله تیر ورقی ارزان‌‏تر خواهد بود. بنابراین اگر به دنبال سوله‌ای مقرون‌به‌صرفه هستید، خرپا گزینه‌ای مناسب‌تر برای شما است. در کف‌سازی، توجه به آرماتوربندی بسیار اهمیت دارد.

تفاوت ظاهری سوله خرپا و تیر ورقی

به طور کلی ظاهر سوله‌های ساخته شده با استفاده از خرپا نسبت به سوله‏‌های تیر ورقی زیباتر است. این تفاوت سوله خرپا و تیر ورقی به دلیل انعطاف‌پذیری بیش‌تر خرپا در طراحی است که سبب امکان ساخت سقف سوله خرپا با اشکال هندسی مختلف شده است. در حالیکه سوله‏‌های تیر ورقی فقط به شکل شیب‌دار یا قوسی شکل ساخته می‌‏شوند.

تفاوت نصب جرثقیل در سوله خرپا و تیر ورقی

هر دو نوع سوله خرپا و تیر ورقی تحمل وزن جرثقیل دارند و می‏‌توان آن‏ها را با جرثقیل نصب کرد. توجه داشته باشید قبل از نصب سازه، کف ‌سازی سوله از نکات مهم راه‌اندازی این سازه‏‌ها است.

البته سوله‏‌های خرپا نصب و راه اندازی سریع و آسان‌تری داشته و برای نصب نیازی به متخصص ندارند. برای نصب سوله با پیش بینی قیمت آهن در سال ۱۴۰۲ به نصب و راه‏‌اندازی این سازه اقدام کنید.

سوله خرپا و تیر ورقی

تفاوت د‌هانه های بزرگ در سوله خرپا و تیر ورقی

اندازه استاندارد دهانه سوله از عوامل تاثیرگذار در ایمنی و استحکام این سازه است. نوع کاربری سوله در انتخاب ابعاد دهانه آن موثر است. به عنوان مثال برای کارگاهی معمولی نیاز به دهانه‌های بسیار بزرگ نیست. در حالیکه در سوله‏‌هایی با مساحت بسیار و مورد استفاده برای نگهداری اقلام بالا، لازم است دهانه‌ای با ابعاد بزرگ طراحی شود.

به طور کلی عدم وجود محدودیت در سایز دهانه از مزیت‏‌های مهم سوله خرپا محسوب می‌شود. دهانه‌‏های بزرگ در سوله‌‏های خرپایی مقرون‌به‌صرفه‏‌تر است.

فرق سوله خرپا با تیر ورقی از نظر سایز دهانه سبب تفاوت کاربری آن نیز خواهد شد. اگر قصد خرید میلگرد را دارید، باید از قیمت میلگرد امروز اطلاع داشته باشید.

تفاوت کاربردهای سوله خرپا و تیر ورقی

برای بررسی کاربرد انواع سوله‌‏ها ابتدا لازم است بدانیم سوله چیست؟ براساس مطالب اشاره شده، سوله سازه‏‏ای فلزی است که انواع مختلفی دارد. دو نوع از مهم‌‏ترین آن‏ها سوله خرپا و تیر ورقی است.

کاربرد سوله‏‌های تیر ورقی در مرغداری‌ها، آشیانه‌های کشاورزی و … دیده می‌شود. همچنین کاربرد سوله‏‌های خرپا در ورزشگاه‏‌ها، سازه‌‏های صنعتی، سردخانه‏‌ها، ساختمان تجاری و مسکونی، انبارها و … بیش از سایر مکان‌ها بوده و به عنوان تفاوت سوله خرپا و تیر ورقی محسوب می‌‏شود.

با توجه به کاربرد این سازه‌‏ها، ظاهر آن‏‌ها، مزایای مختص هر کدام و بودجه در دسترس می‏‌توانید نوع سوله مناسب خود را انتخاب کنید.
همچنین می‌‏توانید برای تخمین هزینه ساخت سوله تیر ورقی و خرپا از وب سایت‏‌های مختلف قیمت تیرآهن روز را بررسی کنید.

مزایای ‌‎سوله خرپا و تیر ورق

سوله خرپا و تیر ورقی به دلیل تفاوت‏‌های ساختاری، فونداسیون، فنی و… مزایای مختلفی دارند. به عنوان مثال مصرف مقدار کم فولاد، عدم محدودیت در سایز دهانه و ارتفاع سازه، وزن سبک‏‌تر، امکان جابجایی سازه بدون نیاز به دمونتاژ، نصب سریع و آسان‌‏تر نسبت به تیر ورقی، انعطاف پذیری بالا، مقاومت در برابر زلزله و معماری خاص که منجر به زیبایی بیشتر می‏‌شود، از مزایا سوله خرپا محسوب می‏‌شود. اطلاع از قیمت مقاطع فولادی چون قیمت نبشی امروز در تعیین هزینه‌های ساخت بسیار مهم است.

همچنین از جمله مزایای سوله تیر ورقی می‌توان به قابلیت ساخت سازه‏‌های طبقاتی، استفاده از انواع اجزا جرثقیل‏ سقفی، امکان بازیافت قطعات و … اشاره کرد.

در آخر توصیه می‏‌شود برای انتخاب مناسب‏‌ترین نوع سوله صنعتی با توجه به نیاز خود از قیمت ناودانی امروز و قیمت پروفیل اطلاع داشته باشید.

تیر ورقی

معایب سوله خرپا و تیر ورقی

هر دو نوع سوله خرپایی و تیر ورقی از لحاظ کیفیت قابل قبولند. تنها عیب سوله‏‌های خرپا استفاده از دهانه زیر ۱۸ متر است. همچنین از معایب سوله‏‌های تیر ورقی می‏‌توان به قدیمی‌‏تر بودن آن‌‏ها، محدودیت در ساخت اشکال مختلف، وزن بالا و قیمت بالاتر نسبت به سوله خرپایی اشاره کرد.

سخن پایانی

آشنایی با تفاوت سوله خرپا و تیر ورقی و همچنین بررسی تفاوت سوله خرپا و تیر ورقی از لحاظ مزایا و معایب به شما کمک خواهد کرد تا یک سوله صنعتی استاندارد و مناسب با ایمنی بالا و هزینه کم‌تر نصب و راه‏‌اندازی کنید. همچنین در نظر داشته باشید که ساخت سوله خرپایی، قیمت متفاوتی با ساخت سوله تیر ورقی دارد. قیمت تیرآهن ۱۸، میلگرد، نبشی، پروفیل و … نیز در هزینه نهایی نصب و راه‌‏اندازی سوله موثر خواهد بود.

ما در آیرومارت به عنوان یک مجموعه بزرگ بازرگانی فولاد فعالیت داریم و انواع ورق‌های مختلف را برای ساخت این سوله‌ها به فروش می‌رسانیم. شما می‌توانید تمامی محصولات آیرومارت را با گواهی مخصوص دریافت کنید. همچنین برای اطمینان از کیفیت آن‌ها بنا به درخواست مشتریان، تست‌های کنترل کیفیت را انجام می‌دهیم.

ما در شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا برای رفاه حال مشتریانمان، امکان خرید با اعتبار چکی را نیز فراهم کردیم. یکی دیگر از امکانات سایت ما، اطلاع از قیمت روز محصولات است که کمک می کند با آگاهی بیش‌تری خرید کنید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.