تحلیل بازار فولاد تیر ماه 1402

3/5 - (2 امتیاز)

تحلیل بازار فولاد تیر ماه 1402

تحلیل بازار فولاد تیر ماه

در بازار چین، بهبود قیمت میلگرد در بورس شانگهای و ثبات بازار محصولات فولادی، از بازار بیلت داخلی حمایت کرد و سبب افزایش نرخ این محصول شد.
میلگرد در بورس آتی شانگهای به‌صورت روزانه 9 دلار رشد، داشت و به نرخ 522 دلار هر تن ثبت شد. آخرین قیمت میلگرد صادراتی چین با یک دلار رشد 541 دلار هر تن فوب رسید.

۳/۵ - (۲ امتیاز)

تحلیل هفته چهارم تیر ماه ۱۴۰۲

بازار جهانی

آخرین قیمت ورق سرد در بازار داخلی چین ۶۴۴ دلار بود که این هفته با کاهش نرخ، به‌قیمت ۶۳۷ دلار به‌ازای هر تن ثبت شد. همچنین ورق گرم نیز با ۵۳۱ دلار به‌ازای هر تن در ثبات باقی ماند.

بورس کالا

در رینگ صنعتی بورس کالا، طی هفته جاری، محصول آهن اسفنجی به‌میزان ۹۹ درصد با حجم عرضه‌ای که داشت معامله شد. نسبت‌به هفته گذشته ۱۰ درصد رشد در معاملات این محصول صورت گرفت.

مقاطع فولادی در هفته جاری حجم عرضه کمتری نسبت‌به هفته گذشته داشتند. بازار این مقاطع همچنان بدون استقبال است.
تیرآهن با ۳۳ درصد کاهش حجم نسبت‌به هفته گذشته عرضه شد. در هفته جاری تنها ۳۵ درصد از حجم عرضه‌ای که داشت معامله شد.

میلگرد با کاهش ۴۵ درصدی نسبت‌به هفته گذشته عرضه شد. تنها ۲۷ درصد از حجم عرضه‌ این محصول با وجود کاهش ۱۱۰۰ تومانی نرخ پایه که داشت معامله شد.
ورق گرم مبارکه به‌صورت تسویه اعتباری و با تحویل ۲ ماه عرضه شد و این محصول ۱۱ درصد بیشتر از حجم عرضه شده تقاضا داشت و با ۷ درصد رقابت معامله شد.

این هفته بورس اوراق بهادار، هفته نزولی را تجربه کرد و شاخص حمایت سال ۹۹ خود را از دست داد. همچنین برای هفته آتی قیمت‌ها احتمالا باثبات و همچنان با رکود قیمت همراه خواهند شد.

تحلیل هفته سوم تیر ماه ۱۴۰۲

بازار جهانی

وضعیت بازار چین در پایان هفته جاری، باثبات و رو به بهبود به‌نظرمی‌رسد. اما در انتهای هفته با کاهش شاخص دلار جهانی، صعودی شد.
در بازار داخلی چین‌، قیمت بیلت اخیرا به ۴۸۷ دلار به‌ازای هر تن، با ۱۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسیده‌است. میلگرد در بورس شانگهای رشد قیمت داشته و سایر محصولات فولادی روند باثباتی داشتند. از‌این‌رو بازار بیلت نیز بدون تغییر باقی ماند. در حالی که بیلت وارداتی در چین اخیرا ۳ دلار افت داشته و ۴۷۶ تا ۴۸۴ دلار هر تن سی اف آر ثبت شده است.

آخرین میانگین قیمت سنگ آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد در چین، باتوجه به بهبود حاشیه سود واردات برای خلوص‌های متوسط، بالا رفت و با ۲.۲ دلار رشد روزانه، به ۱۱۱ دلار به‌ازای هر تن رسید. البته تمایل به خرید هنوز ضعیف است و معاملات زیادی نهایی نشدند.
در بازار ترکیه آخرین قیمت قراضه وارداتی سنگین ۲۰-۸۰، ۵۰ سنت افت داشت و قیمت ۳۷۴.۵ دلار گزارش شده‌است. بازار در سکوت مطلق است و فعالیت چندانی ندارد.

بازار داخلی

در بازار داخلی این هفته، هم در بورس کالا و هم در بازار آزاد شاهد روند نزولی بوده‌ایم.

بورس کالا

محصولات فولادی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران، این هفته کاهش تقاضا را تجربه کردند.
بی‌ثباتی و یکدست نبودن نرخ پایه محصولات خاص مانند میلگرد و شمش، رقابتی برای معاملات ایجاد نکردند.

از سبد سایز‌های میلگرد، تنها سایز ۱۲ کارخانه ذوب آهن با تقاضای بالایی همراه شد و رقابت ۸ درصدی رقم زد. میلگرد کارخانه خراسان با وجود تقاضای بالایی که داشت، تمامی معاملات آن به نرخ پایه انجام شد.
این هفته تنها ۲۵ درصد از حجم عرضه تیرآهن، به‌نرخ پایه ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد.

بازار آزاد

محصولات فولادی در بازار آزاد روند نزولی و فرسایشی را تجربه کردند.
میلگرد اکثر برندها باثبات قیمت همراه بودند، اما برای برخی برندها مانند ابهر، گروه ملی و میانه شاهد افت قیمت روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان بودیم.
ورق گرم مبارکه در برخی سایزها با افت نرخ روزانه ۱۰۰ تومانی قیمت خورد. همچنین تیرآهن ذوب آهن با کاهش جزئی ۲۰ تا ۷۰ تومان روزانه معامله شد.

پیش بینی

دلار بازار آزاد کانال صعودی خود را شکسته است و به‌نظرمی‌رسد در هفته آتی باید منتظر کاهش بیش از ۱۰۰۰ تومانی، دلار آزاد باشیم.
در بازار جهانی، افت جدی دلار موجب رشد کالاهای اساسی و فلزات در جهان خواهدشد.
باتوجه به فرض ثابت بودن پارامترهای فعلی، ابتدای هفته صعود و در انتهای هفته ادامه بازار فرسایشی می‌شود.

بازار سرمایه

شاخص بورس هم به حمایت مهم سال ۹۹ رسیده است و ابتدای هفته زمان مهمی برای تعیین جهت شاخص حداقل برای یک ماه آتی خواهد بود.
در صورت شکست حمایت، احتمالا روند فرسایشی بازار بورس ادامه‌دار خواهد بود.

تحلیل هفته دوم تیر ماه ۱۴۰۲

بازار داخلی

در گزارش این هفته، در ابتدا بازار داخلی را بررسی می‌کنیم:

بورس کالا

در معاملات این هفته بورس کالای ایران، شاهد کاهش تقاضا برای محصولات فولادی بودیم و فقط برخی کالاهای خاص مثل آهن اسفنجی، گندله سنگ آهن و ورق سرد رقابت داشتند.

میلگرد بعضی از برندها مانند ذوب آهن، ابرکوه و جهان فولاد سیرجان با تقاضای بالاتری نسبت‌به برندهای دیگر این محصول مواجه شدند.
در گروه ورق، تنها قیمت ورق سرد ۵ درصد رقابت داشت و مابقی ورق‌ها به نرخ پایه معامله شدند.

بازار آزاد

برای محصولات فولادی در مبادی فروش، نوسان‌های جزئی روزانه را مشاهده کردیم و تمامی محصولات در تمامی سایزها با کاهش نرخ قیمت خوردند.
میلگرد در پایان هفته حدود ۲۴۰۰۰ تا ۲۴۸۰۰ تومان قیمت داشت. هرچند که در اواسط هفته با افزایش جزئی مواجه شد، اما در انتهای هفته ضعف تقاضا مشهود بود.

ورق گرم مبارکه در بنگاه‌های تهران حدود ۳۲۹۰۰ تومان معامله شد.
تیرآهن ذوب آهن اصفهان در طی هفته کاهش نرخ ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی را تجربه کرد.

اخبار مهم

هفته گذشته، شاخص در بازار سرمایه معاملات بورس تهران مثبت بود. اما در روز ۱۴ تیرماه شاخص فلزات کاهش ۴۰۰ واحدی را تجربه کرد.

سنگ آهن چین با کاهش قیمت و روند نزولی، این هفته را به‌پایان رساند و در حال حاضر ۱۱۰ دلار و ۵۵ سنت به ازای هر تن قیمت دارد. به بیان منابع این منطقه، عرضه سنگ آهن استرالیا و کاهش انتظارات فولادسازان در افت روند نزولی قیمت این محصول موثر بوده است.

در بازار نفت، با خبر کاهش تولید داوطلبانه عربستان، رشد مقطعی صورت گرفت. درحالی‌که افزایش نرخ بهره آمریکا همچنان بر اقتصاد جهان سایه انداخته و تقاضای نفت را با کاهش همراه کرده است.

تحلیل هفته اول تیر ماه ۱۴۰۲

بازار داخلی

در بازار داخلی این هفته، نسبت‌به هفته گذشته، تقریبا در تمام مقاطع فولادی شاهد کاهش قیمت بوده‌ایم.

بورس کالا

محصولات فولادی در معاملات بورس کالای این هفته، نسبت‌به هفته گذشته، با کاهش نرخ پایه مواجه شدند.

آهن اسفنجی باکاهش نرخ پایه ۵۰۰ تومانی ثبت شد و با تقاضای بالاتری نسبت‌به حجم عرضه‌ای که داشت همراه بود، اما شمش باثبات نرخ پایه ۱۴ درصد، بیشتر از حجم عرضه خود تقاضا داشت.

کمترین میانگین موزون شمش با قیمت ۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان معامله شد. از همین رو این هفته نرخ پایه میلگرد و تیرآهن با کاهش ۱۰۰ تومانی نسبت‌به هفته گذشته به ثبت رسید.

بازار آزاد

در ابتدای هفته، بازار آزاد محصولات فولادی همچون ورق و میلگرد با افزایش نرخ ۸۰۰ تومانی و تیرآهن با کاهش ۱۰۰ تومانی در مبادی فروش قیمت خوردند. اواسط هفته، شاهد نوسان در برخی برندهای محصولات بودیم.

در پایان هفته، ورق مبارکه با کاهش ۲۰۰ تومانی و برندهای مختلف میلگرد همچون حسن رود، گروه ملی و جهان فولاد با کاهش نرخ ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان همراه بودند.

بازار خارجی

در بازار جهانی، سنگ آهن وارداتی چین با بهبود جزئی همراه شد و با رشد ۴.۵ دلار به ۱۱۳ دلار و ۹۵ سنت رسید. حاشیه سود کارخانه‌ها کمی بهبود یافته و از بازار حمایت کرده است. هچنین بیلت و میلگرد این منطقه با رشد نرخ روبه رو شدند. بهبود بازار میلگرد و خبر کاهش تولید فولاد از قیمت بیلت حمایت کرد.

محصولات فولادی صادراتی ایران ثبات قیمت را حفظ کردند. اسلب صادراتی ایران همچنان ۴۶۲ دلار و بیلت صادراتی ایران ۴۹۱ دلار است.

اخبار مهم ایران

دلار آمریکا با نوسانات جزئی در طی هفته، روز چهارشنبه پیش از تعطیلی عید قربان با قیمت ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان مبادله شد.

طبق مصوبه هئیت وزیران، درخصوص نرخ جدید خوراک گاز صنایع درسال ۱۴۰۲، نرخ خوراک واحدهای احیای مستقیم ( برای تولیدکنندگان آهن اسفنجی) از ۲۰۰۰ تومان به ۴۰۰۰ تومان رسید. این افزایش دو برابری قیمت گاز در حالی برای کارخانجات پیش آمد که با حجم تولید کم به‌دلیل محدودیت برق همراه بودند.

به‌نظرمی‌رسد در ماه‌های پیش رو، کارخانجات به‌دلیل محدودیت در عرضه گاز و برق، مجبور به تعطیلی شوند.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3/5 - (2 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.