تحلیل بازار فولاد خرداد ماه 1401

3.6/5 - (7 امتیاز)

تحلیل بازار فولاد خرداد ماه 1401

تحلیل بازار آهن

بررسی روند قیمتی آهن و فولاد در آخرین هفته از بهار 1401 را می‌توانید در ویدئوی زیر مشاهده نمایید:

۳.۶/۵ - (۷ امتیاز)

تحلیل هفته آخر خرداد ماه ۱۴۰۱

از نیمه دوم خرداد، به دنبال کاهش قیمت شمش صادراتی ایران، قیمت این ماده در بورس کالا نیز شروع به کاهش کرد. شروع این روند نزولی در کنار آغاز تابستان و مشکلاتی همچون قطعی برق کارخانه‌ها، موجب شد تا تجار در معاملات رفتار هیجانی از خوود نشان دهند. در واقع ترس از کم شدن حجم عرضه شمش، تجار را نسبت به خرید شمش بورسی بیش از پیش ترغیب کرد. در نتیجه این اتفاقات، رقابت بر تقاضای شمش‌های عرضه شده بالا گرفت و در نهایت قیمت این ماده در روزهای پایانی خردادماه به مبلغ ۱۵۴۰۰ رسید. اما دو اتفاق موجب شد تا در روز ۳۱ خرداد ورق برگردد. کاهش قیمت دلار از یک سو و افزایش مقدار عرضه‌ها در بورس، قیمت شمش را در هفته گذشته تا مبلغ ۱۳۵۴۴ تومان کاهش داد. رشد چشمگیر ۳۰ درصدی حجم عرضه در بورس ترس و نگرانی تجار را از بین برد و موجب کنترل قیمت‌ها شد. همچنین انتظار می‌رود که با ادامه پیدا کردن کاهش نرخ فولاد در بازارهای جهانی و کاهش قیمت شمش صادراتی ایران، قیمت شمش بیش از این‌ها کاهش پیدا کند.

عقب گرد دلار!

گرچه دلار در هفته گذشته برای اولین بار ۳۳۰۰۰ تومان را تجربه کرد، اما تجربه کوتاهی بود. بانک مرکزی با تصویب طرح خرید اسکناس صادرکنندگان توسط صرافان باعث کاهش نرخ دلار و بازگشت به نرخ ۳۱۰۰۰ تومان شد. در حال حاضر نرخ توافقی میان صادرکنندگان و صرافان در این طرح مشخص نیست، اما بنا به نظر کارشناسان احتمال می‌رود عددی مابین دلار آزاد و نیمایی در نظر گرفته شود. مسئله قابل توجه در این طرح این است که حجم اسکناس صادرکنندگان به اندازه‌ای نیست که انتظار کاهش شدید نرخ دلار را داشته باشید. تنها حدود ده درصد از ارزش محموله صادراتی با اسکناس پوشش داده می‌شود و مابقی به صورت حواله معامله می‌گردد. به طور کلی با توجه به تورمی که در حاضر وجود دارد و افزایش نقدینگی، بدون دخالت بانک مرکزی، نزخ دلار در دراز مدت افزایشی خواهد بود.

تحلیل هفته چهارم خرداد ماه ۱۴۰۱

سیاست روسیه در معاملات فولادی، بازار آهن را به چه سمتی برده است؟ روند صعودی و گرانی دلار به کجا رسید؟ در ویدئوی زیر به تمام سوالات شما در این خصوص پاسخ خواهیم داد:

پس از شروع جنگ روسیه با اکراین، این کشور توسط دولت‌های غربی تحریم شد. پس از آن روسیه با پیش گرفتن سیاست ارزان فروشی، اختیار بازار آهن را در دست گرفت. این اتفاق برای کشورهایی همچون ایران که به واسطه تحریم‌های غرب بازارهای آسیایی را بهترین محل برای عرضه محصولات خود می‌دانستند، مسئله ناخوشایندی است. در نتیجه این جریان، قیمت بیلت صادراتی ایران در طول دو هفته قبلی بدون تغییر، در قیمت ۵۴۵ دلار فوب عرضه می‌شد.

همانطور که در هفته گذشته بررسی شد، قیمت پایه شمش در بورس کالا به قیمت ۱۳۹۲۰۷ ریال متناسب با نرخ صادراتی ۵۷۰ دلاری قیمت خورد. پس از آن با کاهش نرخ ارز نیمایی و نیز کاهش قیمت شمش صادراتی، قیمت شمش بورس کالا به ۱۲۸۳۷۱ ریال کاهش پیدا کرد. در هفته اخیر ثبات قیمتی شمش به همراه افزایش نرخ دلار نیمایی به حدود ۲۴۶۰۰ تومان، این ماده در بورس کالا به قیمت ۱۲۹۹۱۰ ریال رسید. البته کمتر بودن مقدار عرضه به نسبت مقدار تقاضا در بورس کالا، در این افزایش قیمت نیز دخالت داشته است. برای جلوگری از التهاب در بازار بورس، وزرات صمت در جلسه‌ای با تولیدکنندگان فولاد حداقل مقدار عرضه شمش در بورس را ۱۵۵ هزار تن تصویب کرد. همچنین عنوان کرد که عرضه کمتر از مقدار مذکور، عواقب ناخوشایندی برای تولیدکنندگان به همراه خواهد داشت.

دلار در بازار آزاد نیز همچنان در مدار صعودی قرار دارد. به طور کلی در حال حاضر موارد زیر را در گران بودن نرخ دلار می‌توان موثر دانست:

  • تخفیف‌های بی حد و اندازه روسیه به واسطه اعمال تحریم‌ها، فرص‌های ارزی ایران را محدود کرده است.
  • طولانی شدن زمان مذاکرات، موجب از دست رفتن امید همگان نسبت به توافق شده است.
  • سیاست‌های اقتصادی دولت در حال حاضر انتظارات تورمی را به شدت افزایش داده است.
  • اختلاف قیمت دلار نیمایی و دلار آزاد به حدود ۳۰ درصد رسید که در مقایسه با ابتدای سال این تفاوت قیمتی حدودا دو برابر شده است.

نتیجه‌گیری

پیش از  اعلام بانک مرکزی مبنی بر فروش اسکناس صادرکنندگان به صراف‌ها، بازار آزاد در خلاف جهت بورس کالا حرکت می‌کرد. در این زمان، با توجه به کاهش قیمت جهانی فولاد و ثبات نرخ دلار نیمایی، بورس کالا به دنبال تعدیل قیمت‌ها بود. اما تغییر روند دلار آزاد و پیش گرفتن روند صعودی از ۱۲ خردادماه، موجب شد تا روند بورس کالا تغییر کند. رفته رفته قیمت آهن و فولاد رفته رفته افزایش پیدا کرد تا جایی‌که میلگرد حدود ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد. در ادامه با افزایش نرخ دلار نیمایی، دلار آزاد و بورس کالا بار دیگر در جهت افزایش قیمت‌ها خیز برداشتند. اما رفتار هیجانی بازار در حال حاضر به چه علت است؟ به نظر می‌رسد قیمت دلار و خبرهایی مبنی بر قطع برق کارخانه‌ها جریان‌ساز این التهابات هستند. رقابت تاجران به دلیل ترس از کمبود تولید و کارخانجات برای کم شدن ماده اولیه، خرید شمش را تحت تاثیر قرار داده است. تنها با لغو خبر قطعی برق کارخانه‌ها، افزایش تولید و کاهش نرخ دلار می‌توان رفتار بازار را کنترل کرد. بنابراین در حال حاضر باید منتظر ماند تا شرایطی برای بازار رقم می‌خورد.

تحلیل هفته سوم خرداد ماه ۱۴۰۱

اخبار بازار آهن و تحلیل قیمت مقاطع را در ویدئوی زیر مشاهده نمایید:

 

سنگ آهن وارداتی چین این هفته در حدود ۱۴۳ دلار قیمت خورد. قیمت‌گذاری این ماده پس از اعلام بسته اقتصادی جدید دولت چین و همچنین محدودیت‌های عرضه از سوی کشورهای برزیل و هند انجام شد. ارزان قیمت بودن بیلت روسی، در دسترس بودن آن برای تجار ترک و نیز کاهش تقاضا، موجب شده تا روند نزولی قیمت قراضه همچنان پابرجا باشد. در نتیجه قیمت قراضه در جدیدترین معاملات حدود ۴۴۰ دلار سی اف ار برآورد شد.

قیمت شمش صادراتی روسیه به کمتر از ۵۰۰ دلار فوب رسید. این اتفاق یعنی نسب به قبل، بیلت حدود ۱۰۰ دلار کمتر معامله شد. در معاملات اخیر شمش صادراتی ایران، دو محموله با قیمت ۵۵۰ و ۵۷۰ دلار مبادله شد. همچنین برای بار بییلت صادراتی ایران به مقضد اندونزی ۵۴۰ تا ۵۵۰ دلار فوب پیشنهاد شده است. روند کاهشی قیمتی معاملات روسیه تنها به شمش و بیلت محدود نمی‌شود. این کشور با کاهش قیمت ۱۲۰ دلاری، بار بیلت خود به مقصد چین را به مبلغ کمتر از ۵۰۰ دلار فوب فروخت. در حالی که ایران برای کشورهای حاشیه خلیج فارس قیمتی در حدود ۵۶۰ تا ۵۷۰ دلار را در نظر دارد. به طور کلی جو بازار صادرات به گونه‌ای است که سمت و سوی افزایش قیمت دارد، اما سیاست‌ها و عملکرد تهاجمی روس‌ها در این بخش، مانع از صعودی شدن روند بازار شده است.

قیمت پایه شمش عرضه شده بورس کالا در هفته گذشته متناسب با نرخ صادراتی ۵۷۰ دلاری ایران، ۱۳۹۲۰۷ ریال بود. به دلیل کاهش نرخ ارز نیمایی و کاهش قیمت شمش صادراتی به ۵۵۰ دلار فوب، با وجود رقابت میان عرضه‌های مختلف، قیمت پایه شمش ۱۲۸۳۷۱ ریال تعیین شد. به این ترتیب، در مقایسه با هفته قبل با کاهش ۳۸۴ تومانی ( حدود ۳ درصد کاهش) مواجه بود.

دلار در مدار صعودی، هفته گذشته به مبلغ ۳۲ هزار تومان رسید. گرچه دلار در مدت اخیر روند کاملا صعودی را طی می‌کند، اما در مقابل دلار نیمایی کاملا روند نزولی داشته است. این جریان به دنبال رای مثبت مجلس به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در اردیبهشت ماه سال جاری، اتفاق افتاده است. در حال حاضر تنها راهکار دولت برای کنترل نرخ ارز در بازار آزاد، سیاست‌های پولی بانک مرکزی بوده است.

با توجه به روند دلار نیمایی هرگونه کاهش در نرخ صادرات ایران، به دلیل کاهش قیمت منطقه cis، نتیجه در نرخ پایه بورس کالا منعکس خواهد شد. همچنین اختلاف قیمت بین دلار آزاد و نیمایی کاملا منطقی به نظر می‌رسد و به احتمال زیاد رقابت برای عرضه محصولات بیشتر خواهد شد. از طرفی قطعی برق با شروع فصل گرما، خود به خود به کاهش عرضه و افزایش تقاضا منجر خواهد شد.

تحلیل هفته دوم خرداد ماه ۱۴۰۱

در ویدئوی زیر هرآنچه در دومین هفته خردادماه بازار آهن ایران و جهان اتفاق افتاده را با هم بررسی خواهیم کرد:

چه خبر از بازارهای جهانی؟

قیمت سنگ آهن، بیلت، بلوم و به عبارت کلی ماده اولیه، نقش کلیدی در تعیین قیمت مقاطع فولادی دارند. سنگ آهن بورس کالای سنگاپور همچنان در حدود ۱۳۴ دلار قیمت می‌خورد. هرچند که با انتشار خبر وقوع سیل در برزیل، به احتمال زیاد باید شاهد تغییر روند نزولی و یک جهش مثبت قیمتی در این بخش باشیم. لازم به ذکر است که برزیل از تامین‌کنندگان اصلی سنگ آهن دنیا به شمار می‌رود.

معاملات انجام شده در هفته گذشته نشان می‌دهد که روند نزولی بازار قراضه همچنان پابرجاست. محموله قراضه از آمریکا به ترکیه با قیمت ۴۳۹ دلار سی ار اف و محموله قراضه سرد ۴۵۴ دلار سی ار اف به مقصد ترکیه، روند نزولی بازار قراضه را تایید می‌کند.

در هفته اخیر مشتریان تمایل کمتری نسبت به خرید محصولات روسی داشتند. در نتیجه کمبود تقاضا، قیمت‌ها چندان روند رو به رشدی نداشتند. شمش صادراتی ایران نیز در دومین هفته خرداد ۵۵۰ دلار و قیمت اسلب، در حدود ۵۸۰ تا ۶۰۰ دلار قیمت خورد.

در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد در کانال ۳۰ هزار تومان نوسان می‌کند، دلار نیمایی در حدود ۲۴۲۹۳۹ ریال ارز دارد. همچنان این اختلاف قیمت دلار آزاد و دلار نیمایی معاملات بورس کالا را جذاب می‌کند.

و اما بازار داخل

به طور کلی بازار آهن‌آلات در داخل ایران بر مدار نزولی قرار دارند. این اتفاق نتیجه پیش‌بینی تجار مبنی بر کاهش قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالاست که موجب شد تا متقاضیان در معاملات شتابزده عمل نکنند و فعلا دست نگه‌دارند. کاهش قیمت مقاطع فولادی در طول یک ماه گذشته تماما تحت تاثیر این اتفاق بود. به طور مثال، قیمت ورق گرم مبارکه از ابتدای اردیبهشت ماه تا کنون حدود ۲۰۰۰ تومان کاهش قیمت داشته است. در مدت مشابه، قیمت میلگرد کارخانجات در حدود ۵۰۰ تومان کاهش قیمت را ثبت کرده‌اند. البته به دلیل ارائه تخفیف‌های زیاد و نامتعارف تولیدکنندگان میلگرد ایران در مقایسه با قیمت‌های رسمی، محاسبه مقدار دقیق کاهش قیمت امکان‌پذیر نیست.

در یک جمع‌بندی کلی، در یک ماه گذشته، کمبود تقاضا برای مصرف و سرمایه‌گذاری از جانب تجار قیمت‌ها به میزان قابل توجهی کاهش داد. با توجه به اینکه قیمت‌ها اکثرا به کف خود رسیده و یا نزدیک شده‌اند و همچنین با شروع فصل گرما و رونق گرفتن فعالیت‌های ساختمانی، افزایش قیمت‌ها اجتناب ناپذیر خواهد بود.

تحلیل هفته اول خرداد ماه ۱۴۰۱

تحلیل این هفته بازار را در ویدئوی زیر مشاهده نمایید:

سنگ آهن

این هفته قیمت سنگ آهن وارداتی چین در بورس شانگهای و سنگاپور تا ۱۳۰ دلار افزایش پیدا کرد. این اتفاق به دنبال اعلام خبر وضع تعرفه بر روی محصولات زنجیره تامین توسط دولت هند، اتفاق افتاد. از طرفی کم شدن موجودی انبارهای چین، موجب تحریک افزایش قیمت سنگ آهن شد. البته دقت کنید که قیمت سنگ آتهن در بازه زمانی کنونی در مدار نزولی قرار دارد و برای تغییر جهت بازار این ماده، عوامل بسیاری باید دست به دست هم بدهند.

قراضه

همانطور که در هفته‌های قبل گفته شد، بازار شمش و قراضه در بازارهای جهانی تحت تاثیر فعالیت‌های روس‌هاست. بازار حال حاضر تحت تاثیر عرضه ارزان قیمت این دولت، چندان رونقی ندارد. شاخص بهای قراضه وارداتی ترکیه به ۴۵۶ دلار رسید که نسبت به روزهای قبلی با کاهش ۵ دلاری همراه بود.

شمش

روس‎‌ها همچنان با زیر فروشی و ارائه تخفیفات قابل توجه ۲۰ درصدی، مشتریان را به خرید شمش‌‌های خود ترغیب کرده‌اند. در نتیجه این اتفاق، از مشتریان ایرانی در این بخش کاسته شده و بازار سنتی ایران برای شمش کم‌رنگ شده است. البته افزایش ارز روبل روسیه از یک سو و افزایش هزینه‌های تولید از سوی دیگر، به تولیدکنندگان اجازه کاهش بیشتر قیمت‌ها را نمی‌دهد. در مقابل به دلیل کاهش ارزش ریال به نسبت دلار و ثبات در هزینه‌های تولید، ایران برای دادن تخفیف به مشتریان خود با مشکلی روبرو نیست. با توجه به شرایط فعلی، جنگ قیمتی میان روسیه و ایران در هفته‌های آتی بالا خواهد گرفت.

اسلب و بیلت

حباب قیمتی اسلب و بیلت به دلیل جنگ روسیه و اکراین تقریبا از بین رفته است. این مسئله از بررسی روند قیمتی این محصول از ابتدای سال ۲۰۲۲ به دست آمده است. اما با توجه به تحریم‌ شدن روسیه و عدم دسترسی به بازارهای قبلی، از بین رفتن کارخانجات فولادسازی اوکراین و … احتمال کاهش بیش از پیش قیمت‌ها در این بازار وجود خواهد داشت. البته دقت کنید که شیب نزولی کمتر از قبل خواهد بود.

شمش صادراتی ایران

در معاملات اخیر، شمش صادراتی ایران ۵۵۰ دلار قیمت خورد. متال بولتن، مرجع اصلی قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا، واکنشی به این کاهش قیمت نداده است و قیمت بیلت صادراتی ایران را بین ۵۷۰ تا ۵۹۰ دلار تخمین زده است.

نرخ دلار

در حالی که قیمت دلار نیمایی حدود ۲۴۹۰۰۰ ریال است، قیمت دلار در بازار آزاد در قیمتی بیش از ۳۰۰۰۰ ریال نوسان دارد. اختلاف قیمت میان دلار نیمایی و دلار آزاد موجب می‌شود تا در بورس کالا با تقاضای اضافی مواجه باشیم.

نتیجه

بازار داخل کشور فعلا در سردرگمی به سر می برد. تجاری که در بازار فولاد فعالیت می‌کنند چند هفته‌ای است که به بهانه کاهش قیمت‌های جهانی فولاد، منتظرند تا  قیمت‌های بورس کالا تعدیل شود. اما برخلاف انتظارات، بورس کالا در زمان کاهش قیمت بسیار با تاخیر عمل کرده و تا حدود زیادی این کاهش قیمت‌های ایجاد شده در بازار جهانی را در نظر نگرفته است.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3.6/5 - (7 امتیاز)

  1. مشتری
    خرداد ۹, ۱۴۰۱ ۱۰:۱۴
    دلار دیگه کمتر از سی تومن نمیشه؟
    1. آیرومارت
      خرداد ۱۰, ۱۴۰۱ ۱۰:۰۱
      سلام وقت بخیر. با توجه به رفتار دلار در هفته‌های اخیر انتظار می‌رود فعلا دلار در محدوده بالای سی تومان نوسان داشته باشد و کاهش پیدا نکند.
021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.