تحلیل بازار فولاد آبان ماه 1401

5/5 - (1 امتیاز)

تحلیل بازار فولاد آبان ماه 1401

مواد اولیه موجود در بازار جهانی شامل، قراضه فولادی، سنگ ‌آهن و شمش است که در این هفته وضعیت آن‌ها را باهم بررسی خواهیم کرد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

تحلیل هفته چهارم آبان ماه ۱۴۰۱

مواد اولیه بازار جهانی

قراضه فولادی:

در جدیدترین معاملات قراضه وارداتی ترکیه، یک محموله قراضه سنگین از آمریکا معامله شده که نسبت به معاملات قبلی این حوزه، افت ۱۰ دلاری را داشته است. پیش‌بینی می‌شود همین امر باعث اصلاح قیمت در بیلت نیز شود.

سنگ آهن:

قیمت سنگ آهن وارداتی چین، از ابتدای ماه نوامبر چند روزی است که به‌طور پیوسته مثبت بوده و درحال حاضر به مرز ۹۰ دلار نزدیک شده است.

بازار شمش:

اصلاح قیمت بعضی از مواد اولیه از جمله سنگ‌ آهن و کاهش قیمت کک برای بار سوم، باعث کاهش ضرردهی فولادسازان چینی شد. میانگین هزینه تولید شمش در تانگشان طی هفته گذشته به ۳۶۶۰ یوان/تن رسید که افت ۵۷ یوانی‌ را در قیاس با یک هفته قبل نشان می‌دهد.

علی‌رغم افت تولید فولاد خام، خرید صنایع پایین دست در دو هفته گذشته کاهش محسوسی داشته‌ است. همچنین اگرچه موجودی انبارهای محصولات نهایی در هفته گذشته شاهد افت بوده، اما همچنان نسبت به سالهای گذشته در سطح بالاتری قرار دارد.‌ با توجه به اینکه در آستانه فصل افت تقاضا در چین هستیم، غیر محتمل است شاهد افزایش چشمگیر قیمت باشیم.

ورق گرم:

باتوجه به اینکه هم‌اکنون در چین شرایط اقتصادی کشور مهمتر از کنترل وضعیت کرونا است، رشد قیمت فولاد در این کشور پیش‌بینی می‌شود. ضمن این که بانک مرکزی آمریکا با اعلام توقف رشد نرخ بهره در چین و توقف روند صعودی ارزش دلار، باعث شده است که قیمت کالاها از جمله محصولات فولادی به ویژه ورق گرم که ارتباط تنگاتنگی با صنعت دارد رو به بالا قرار گیرد.

بازار داخل:

مقاطع طویل:

در معاملات بورسی کالای مقاطع طویل میلگرد آجدار شاخه، شاهد کاهش قیمت نسبت به هفته گذشته بوده‌ایم.

مقاطع تخت:

قیمت ورق گرم مبارکه در بورس کالا بدون ارزش افزوده و رقابت معامله شد و از ۴۰۰ هزار تن عرضه، مقدار ۱۶۰ هزار تن به معامله رسید. باقی مقدار کالایی که بدون تقاضا مانده بود در این هفته عرضه شد و مقدار ۶۴ هزار تن آن به معامله رسید. پیش‌بینی می‌شود باتوجه به تحولات بازار بین‌المللی و ورود دلار نیمایی به کانال ۲۸ هزار تومان، در عرضه بعدی، در صورتی که دوباره عرضه به صورت تلفیقی باشد قیمت پایه ورق مبارکه در محدوده کانال قیمتی ۱۷ هزار تومان تا نهایت ۱۸ هزار تومان خواهد بود. در بخش ورق روغنی و گالوانیزه، با توجه به افزایش نرخ ورق گرم مبارکه به عنوان مبنای قیمتی ورق روغنی و گالوانیزه، قیمت این دو نوع ورق در بورس کالا افزایشی بوده تا جایی که ورق روغنی و گالوانیزه‌ای که خریداران در بورس کالا خریداری کردند، به بیش از ۳۰ هزار تومان خواهد رسید، که خود باعث شده تا قیمت این نوع ورق در بازار نیز افزایشی باشد.

پیش‌بینی:

افزایش قیمت دلار به معنی تداوم بد‌بینی نسبت به آینده اقتصادی و تحولات بین‌المللی بوده و در حال‌حاضر پیش‌بینی‌ها حاکی از تداوم افزایش قیمت دلار دارد.

تحلیل هفته سوم آبان ماه ۱۴۰۱

بازار جهانی فولاد

بازار جهانی در تحلیل بازار این هفته ابتدا وضعیت بازار مواد اولیه فولادی را بررسی می‌کنیم.

قراضه فولادی

پس از کاهش شاخص قراضه وارداتی ترکیه و با انجام چندین معامله با تامین کنندگان مختلف طی هفته گذشته، قیمت مواد اولیه وارداتی ترکیه کاهش پیدا کرد.

سنگ آهن

قیمت سنگ آهن وارداتی چین از ابتدای ماه نوامبر حدودا ۹ روزی است که کم و بیش پیوسته مثبت بوده و در حال حاضر به مرز ۹۰ دلار نزدیک شده است.

بازار شمش

در بازار بیلت شرق آسیا، بیلت چینی با قیمت‌های بالا درحال معامله است. این درحالیست که قیمت‌ها طی هفته گذشته کاهشی بود. عقیده فعالان بازار در این است که علت بالا ماندن قیمت‌های بیلت، نتیجه کاهش تولید در چین است. همچنین پیش‎بینی می‌شود به دلیل اوضاع وخیم کرونا در این کشور تقاضا برای فولاد کاهش پیدا کند.

ورق

باتوجه به رشد اقتصادی نامطلوب چین و تحریم‎های روسیه، این دو کشور برای افزایش قیمت محصولات خود از جمله ورق گرم آینده روشنی نمی‌بینند.

بورس کالا

در بورس کالای این هفته از مجموع ۲۰۶۹۰۰ تن شمش فولادی عرضه شده تنها ۱۶۹۳۷۵ تن با قیمت حدودی ۱۴۹۹۵ تومان معامله شد. به این ترتیب شمش فولادی در بورس کالا در مقایسه با هفته گذشته با افزایش قیمت همراه بود.

مقاطع طویل

هر کیلو میلگرد و تیرآهن بورسی با قیمت‌های بیشتر (به ازای هر کیلو حدود ۴۴۵ تومان) به ‎فروش رفت که با اقبال چندانی مواجه نبود. این هفته به دلیل بیشتر بودن قیمت مقاطع طویل در مقایسه با بازار آزاد، افراد تمایل کمتری به خرید و فروش داشتند. هرچند که بازار آزاد نیز به دلیل افزایشی بودن قیمت دلار، افزایشی بود.

مقاطع تخت

قیمت ورق گرم مبارکه در بورس کالا حدودا ۱۶۸۰۰ تومان بدون ارزش افزوده و رقابت معامله شد. قیمت ورق روغنی و گالوانیزه نیز شدیدا افزایش پیدا کرد. ورق گالوانیزه از ۲۵ هزار تومان به ۲۸ هزار تومان رشد قیمت رسید. همچنین به‎دلیل افزایش قیمت ورق گرم، پیش‎بینی می‌شود قیمت ورق روغنی در هفته‌های آینده افزایش پیدا کند.

جمع بندی

نرخ دلار بازار آزاد هر زمان که عرضه ارز توسط صرافی‌ها متوقف یا محدود شود و با تقاضا به دلایل اقتصادی یا سیاسی شدت بگیرد، سریعا جهش پیدا می‌کند. این جهش در قیمت کالاهایی مانند فولاد خود را نشان می‌دهد. حال با توجه به وجود تحریم‌ها و سخت شدن ورود ارز به کشور و همچنین کاهش ذخایر ارزی کشور، عکس‌العمل بانک مرکزی در جهت کنترل جهش‌های ارزی محدودتر شده است. بنابراین هرچقدر چشم انداز مردم و سرمایه گذاران نسبت به آینده اقتصادی ایران بدتر باشد، پول نقد به سمت بازارهای دلار سکه و طلا روانه خواهد شد. در شرایط فعلی به نظر می‌رسد با توجه به کسری بودجه دولت و تداوم رشد نقدینگی و چاپ پول بی رویه و همچنین چشم‌انداز تاریک سرمایه گذاران نسبت به آینده اقتصادی، عملا هیچ منطق اقتصادی، کاهش نرخ ارز را توجیه نمی‌کند. بنابراین تجار و فعالین بازار مدام به فکر افزایش موجودی کالای خود هستند تا حداقل از تورم و افزایش قیمت عقب نمانند. تقریبا می‌توان گفت مقدار زیادی از تقاضای بورس کالا و بازار آزاد سرمایه‌ای هستند و نه مصرفی.

تحلیل هفته دوم آبان ماه ۱۴۰۱

بازار مواد اولیه فولادی

باتوجه به شرایط فعلی بازارجهانی فولاد و کاهش شدی قیمت‌ها، تولیدکنندگان اصلی همچون چین تحت فشار شدید قرار گرفته‌اند. به نحوی که تولید هر تن شمش فولادی، ۳۰۰ یوان ضرر برای این کشور به همراه دارد. روند ضرردهی فولادسازان موجب شد تا تعداد زیادی از کارخانه‌های چینی فعالیت خود را متوقف کنند و در نهایت حدود یک میلیون از حجم تولید فولاد کاهش یافت. با توجه به اینکه قیمت کک و زغال سنگ نیز شروع به کاهش کرده، حمایت هزینه تولید از قیمت‌ها در حال افت است. از سوی دیگر رشد نرخ بهره دلار توسط فدرال رزرو نیز عامل منفی دیگری در جهت کاهش فشار بر قیمت‌هاست.

بازار کم رونق فولاد در ترکیه باعث شده است که فولادسازان تمایلی به رزرو محموله‌های جدید نداشته باشند. قیمت سنگ آهن وارداتی چین در بورس کالای این کشور همچنان در سطح ۸۹ دلار در حال نوسان است. شاخص قیمت ورق گرم دریای سیاه همچنان روند نزولی را طی می‌کند.

بازار فولاد ایران در هفته دوم آبان‌ماه ۱۴۰۱

این هفته در بورس کالا مقدار ۸۷۷۰۰ تن شمش فولادی از مجموع ۱۹۷۷۳۰ تن عرضه با نرخ میانگین موزون ۱۳۴۴۵۴ ریال به فروش رسید. قیمت شمش بورسی در هفته دوم آیان به نسب هفته گذشته، حدود ۱۰ تومان افزایش یافت. با توجه به حجم معامله شمش‌های عرضه شده پیش‌بینی می‌شود که قیمت میلگرد بورسی و در نهایت میلگرد بازار آزاد در هفته آتی افزایش پیدا کند.

برخلاف روند رو به رشد قیمت شمش در بورس کالا، به دلیل افت تقاضا بازار مقاطع طویل در مسیر نزولی قرار دارد. جهش ناگهانی نرخ دلار در اواخر هفته، هنوز تاثیر چندانی بر بازار آهن نگذاشته است که در نوع خود عجیب است. برخلاف هیجانات ایجاد شده در بازار ارز و سکه، فعالین در حوزه فولاد رفتار هیجانی از خود بروز نداده‌اند و شوکی به بازار وارد نشده است.  قیمت میلگرد در طول هفته تقریبا ثابت ماند، اما صاحبان بار تیرآهن در شهرهای اصفهان و تهران کمی افزایش قیمت داشتند و برخی جلوی فروش خود را بستند.

در بازار مقاطع تخت با رویکردی دوگانه مواجه بودیم: از یک سو صاحبان بار دست از فروش برداشتند و از سوی دیگر به دلیل ضعف در تقاضا، مشتریان چندان میل به خرید نداشتند. در حال حاضر بازار مقاطع تخت آماده عرضه جدید فولاد مبارکه است.

جمع‌بندی

به دلیل روند نزولی که در بورس اوراق بهادر وجود دارد، مردم سرمایه خود را از این بازار خارج کرده و به سمت بازارهای طلا، سکه و ارز روانه کرده‌اند. بخشی از تقاضاها در بورس کالا، خصوصا در بخش مقاطع طویل که مردم عادی امکان خرید آن را دارند، توسط سرمایه‌گذاران خرد صورت گرفته است. به نظر می رسد در صورتی که اقدام جدیدی از سوی دولت و بانک مرکزی رخ ندهد و در بازار ارز و طلا دخالت نکنند روند افزایشی قیمت طلا و دلار ادامه دار باشد.

 

تحلیل هفته اول آبان ماه ۱۴۰۱

بازار جهانی مواد اولیه:

شمش فولادی

برخلاف شرایط نه چندان مساعد در صنعت فولاد جهان، در اولین هفته آبان ماه ۱۴۰۱ چند معامله بین‌المللی شمش ایرانی انجام شد. شمش کارخانه فولاد خوزستان نیز در معامله‌ای جدید با نرخ ۴۷۷ دلار به سرانجام رسید. بازار اسلب نیز همچنان در رکود به سر می‌برد و قیمت‌ها رو به کاهش است. قیمت اسلب روسی روند کاهشی داشت و به این ترتیب قیمت اسلب ایرانی نیز حدود ۱۰ الی ۲۰ دلار کاهش پیدا کرد.

سنگ آهن

نرخ سنگ آهن وارداتی چین در محدوده ۹۱ دلار نوسان می‌کند. با وجود اینکه این ماده سال گذشته قیمت ۱۶۰ دلار را تجربه کرد، اما در حال حاضر برای سال آینده میلادی قیمت ۸۵ دلاری پیش‌بینی می‌شود. نزدیک بودن فصل زمستان و کم شدن امیدها به رشد اقتصادی چین، دلیل اصلی وضعیت فعلی سنگ آهن است.

قراضه فولادی

رکودی که بازارهای جهانی را فراگرفته، تقاضای فولادسازان ترک را برای خرید قراضه وارداتی کاهش داده است. در نتیجه این اتفاق قیمت قراضه به ۳۴۸ دلار رسید.

ورق گرم

شاخص ورق گرم دریای سیاه همسو با بازارهای شرقی آسیا، ۷ درصد افت قیمت داشت. به این ترتیب قیمت‌ها در هر تن به کف ۵۴۰ دلاری رسید که این رقم حدود ۲ دلار ارزان‌تر از بنادر چین است. با توجه شرایطی که فضای اقتصادی چین را در برگرفته و پیش‌تر بحث شد، روند نزولی قیمت ورق گرم این کشور ادامه‌دار خواهد بود.

وضعیت بازار فولاد ایران در هفته اول آبان

بورس کالا

این هفته در بورس کالا مقدار ۱۵۴۶۱۰ تن شمش فولادی از مجموع ۲۰۹۷۴۰ تن یا حدود ۷۳.۷ درصد میزان عرضه در نهایت با نرخ میانگین موزون ۱۳۴۳۳۵ ریال، حدود ۱۵۵ تومان بالاتر از نرخ هفته گذشته (۱۳۲۲۰۴) به فروش رفت. با توجه به حجم معامله شمش‌های عرضه شده پیش بینی می‌شود تعداد زیادی از کارخانه‌های تولیدی میلگرد قیمت محصولات خود را در بورس کالا در هفته آینده افزایش خواهند داد.

مقاطع طویل

از ابتدای این هفته پس از کاهش اندک نرخ دلار، بازار مقاطع طویل شروع به کاهش قیمت کرد و با یک ثبات نسبی هفته را به پایان برد. براساس جدیدترین مصوبه وزارت صمت، صادرات برای تمامی افراد حقیقی و حقوقی دارای کارت بازرگانی آزاد شد. به موجب این مصوبه تمامی افراد می‌توانند مقاطع فولادی را از بورس کالا تهیه کرده و آن را صادر کنند. پیش از این اتفاق، تنها تولیدکنندگان مجاز به صادرات بودند. این مسئله باعث افزایش حجم تقاضای میلگرد و تیرآهن خواهد شد و در نهایت قیمت‌ها در بازار آزاد را افزایش می‌دهد.

مقاطع تخت

از آنجا که امکان صادرات ورق برای تمامی افراد مقدور نیست، بنابراین مصوبه جدید عملا تاثیر چندانی بر این بخش بازار آهن ندارد. به طور کلی بازار مقاطع تخت برخلاف مقاطع طئیل، هفته‌‌ای آرام به همراه ثبات قیمت را پشت سر گذاشت. . لازم به دکر است که فعلا در بورس کالا شیوه قیمت گذاری ورق سیاه بر اساس میانگین قیمت ورق روسیه و چین می باشد که این دو کشور فعلا در حال حاضر و افق پیش رو روند قیمتی نزولی را در پیش دارند. این خود باعث می شود که قیمت پایه عرضه ورق گرم در بورس کالا مرتب کاهشی شود و عملا حاشیه سود ناخالص تولیدکنندگان را کاهش می‌دهد که به ضرر تولید کنندگان خواهد بود. بنابراین باید تغییراتی در این شیوه قیمت گذاری اعمال شود تا تولیدکنندگان دچار ضرر و زیان نشوند.

 

 

 

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.