تحلیل بازار فولاد فروردین ماه 1402

5/5 - (1 امتیاز)

تحلیل بازار فولاد فروردین ماه 1402

تحلیل بازار فولاد فروردین ماه 1402

برای اطلاع از وضعیت مواد اولیه بازار جهانی، در آخرین هفته فروردین ماه 1402 با ما همراه باشید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)

تحلیل هفته آخر فروردین ماه ۱۴۰۲

بازار جهانی مواد اولیه

قراضه فولادی

در جدیدترین معاملات بازار قراضه وارداتی ترکیه، یک محموله به قیمت ۴۳۴ دلار خریداری شد.

سنگ آهن

قیمت سنگ آهن وارداتی چین در بورس سنگاپور به ۱۲۰ دلار رسید که به معنای افزایش ۳ دلاری این ماده اولیه است. دلیل این افزایش قیمت، بیشتر به افزایش تقاضا برای خرید سنگ آهن بازمی‌گردد.

بازار شمش

با وجود آنکه فولادسازان کشور، هفته گذشته مزایده‌های صادراتی خود را به قیمت ۵۱۸ دلار بستند، اما در این هفته نتوانستند شمش صادراتی خود را بالاتر از ۵۰۲ دلار بفروشند. شرایط حاکم در بازار جهانی، باعث شده است که قیمت‌های صادراتی فولادسازان هر هفته کاهش قابل توجه‌ای داشته باشد.

بازار ورق

قیمت ورق گرم چینی در سطح قیمتی ۶۲۰ دلار و قیمت ورق گرم روسی در سطح ۶۹۰ دلار باقی مانده است. به‌نظر می‌رسد باتوجه به افزایش صادرات فولاد کشور چین و نبود تقاضای موثر کافی در بازار جهانی، همچنان ورق گرم در کوتاه مدت روند کاهشی را دنبال کند.

بازار داخل

روز دوشنبه مورخ ۲۸ فروردین ماه، مقدار ۱۴۸ هزار تن شمش فولادی، از مجموع ۲۵۱ هزار تن عرضه، با قیمت میانگین ۱۸ هزارتومان معامله شد که نسبت به قیمت هفته گذشته افزایش ۹۵ تومانی داشته است. با توجه به فرمول فعلی وزارت صمت قیمت پایه هفته آینده به شرح زیر خواهد بود:

کف: ۱۷۳۷۳۸ ریال
سقف: ۱۸۴۷۱۱ ریال

مقاطع طویل

روز چهارشنبه مورخ ۳۰ فروردین ماه، مقدار ۱۰۲ هزار تن میلگرد، با قیمت میانگین ۲۲ هزارتومان معامله شد که نسبت به‌قیمت هفته قبل افزایش حدود ۸ درصدی داشته است. در بازار آزاد به‌علت رقابتی که روی عرضه‌ها صورت گرفت، بازار میلگرد و تیرآهن افزایشی شد.

مقاطع تخت

در بازار مقاطع تخت، قیمت ورق سیاه مبارکه حدود ۱۰۰۰ تومان افزایش را دنبال کرد و به سطح قیمتی ۳۲ هزارتومان رسید.

تحلیل هفته چهارم فروردین ماه ۱۴۰۲

برای بررسی و تحلیل این هفته از بازار فولاد ایران و جهان همراه ما باشید:

بازار سنگ آهن

در این هفته از معاملات بازار فولاد، سنگ آهن وارداتی چین در بورس سنگاپور با کمی افزایش قیمت به ۱۲۰ دلار رسید. این افزایش قیمت به دنبال افزایش تقاضا برای سنگ آهن به وجود آمد.

بازار شمش فولادی

دو فولادساز کشور در جدیدترین مزایده‌های صاداراتی خود به بالاترین قیمت، ۵۱۸ دلار فوب ،دست پیدا کردند و نتوانستند انتظارات بالاتر از ۵۲۰ دلار را محقق کنند. افت ادامه‌دار بازار چین و شرایط اقتصادی جهان موجب شده تا اقبال به بازار کامودیتی‌ها کمتر از انتظارات شده و فولاد نیز در این مسیر از افت قیمت‌ها بی نصیب نماند.

بازار ورق فولادی

قیمت ورق گرم چینی پس از رشد مناسب و رد کردن سطح ۷۰۰ دلار دوباره کاهش داشته و به قیمت ۶۴۰ دلار رسید. ورق گرم روسیه نیز همچنان به دلیل افزایش تقاضای ترکیه پس از وقوع زلزله، در سطح قیمتی ۶۹۵ دلار باقی مانده است.

بازار فولاد ایران

در جدیدترین معاملات بورسی، از مجموع ۲۰۰ هزار تن شمش فولادی، تنها ۷۷ هزار تن با قیمت میانگین ۱۷۸۵۷۰ ریال معامله شد. به طور کلی، قیمت شمش بورسی هفته چهارم فروردین ماه به نسبت هفته گذشته، با کاهش ۱۳۸۰ تومانی همراه بود. با توجه به اینکه حجم معاملات شمش کمتر از ۵۰ درصد بود، بنابراین انتظار می‌رود که روند قیمت این ماده در بورس کالا در هفته‌ آتی نزولی باشد. اما سوال اصلی اینجاس که این روند تا کجا ادامه‌دار خواهد بود؟

مقاطع طویل

روز سه شنبه ۲۲ فروردین ماه مقدار ۴۳ هزار تن میلگرد از ۱۰۱ هزار تن عرضه شده، با قیمت میانگین ۲۰۲۰۹۷ ریال معامله شد که نسبت به قیمت هفته قبل، ۱۵۸۵ تومان کاهش یافت. در بازار آزاد نیز قیمت میلگرد نزولی بود و به سطح قیمتی ۲۲۰۰۰ رسید. انتظار می‌رود که در صورت ادامه این روند، رسیدن به سطح قیمتی ۲۰ هزار تومان دور از ذهن نباشد.
قیمت تیرآهن نیز به موازات میلگرد، کاهش یافت. تیرآهن ذوبی که در اول سال با نرخ ۳۵ تا ۳۷ هزار تومان معامله می‌شد، در حال حاضر در محدوده ۲۷ الی ۲۸ هزار تومان معامله می‌شود.

مقاطع تخت

قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه از ۴۰ هزار تومان در ابتدای سال جاری، به ۳۲ هزار تومان کاهش یافت. انتظار می‌رود که قیمت این مقطع اولیه در روزهای آینده کاهش شدیدی را تجربه کند.

جمع‌بندی

بعد از افزایش قیمت فولاد در زمستان سال گذشته، وزارت سمت به صورت دستوری قیمت‌ها را کاهش داد. در همین راستا، در صورت نبود تقاضا و معامله نشدن بیش از ۵۰ درصد از عرضه، قیمت پایه هفته بعد ۵ درصد کاهش می‌یابد (منفی ۵ و مثبت ۱). خریداران کالای نهایی نیز با اطلاع از این موضوع، از خرید سنگین دست نگه داشتند تا قیمت تا جایی که امکان دارد، کاهش پیدا کند. با توجه به این که تعیین کننده قیمت مقاطع طویل قیمت شمش بورس کالاست، در نتیجه تا زمانی که قیمت شمش نزولی باشد، روند قیمت در بورس و بازار نیز کاهش می‌یابد.

تحلیل هفته سوم فروردین ماه ۱۴۰۲

مواد اولیه در بازار جهانی

در هفته اول سال ۱۴۰۲، بازارهای جهان، باتوجه به سیاست دولت چین در کاهش ۲.۵ درصدی تولید فولاد و اعمال سیاست‌های محدودکننده در قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۳، دچار سقوط شد.

قراضه فولادی

در جدیدترین معاملات بازار قراضه وارداتی ترکیه، یک محموله به قیمت حدود ۴۵۰ دلار خریداری شد.

سنگ آهن

قیمت سنگ آهن وارداتی چین، در بورس سنگاپور، پس از مواجه شدن با سقف قیمتی ۱۲۸ دلار، همچنان به کاهش خود ادامه داده و به ۱۲۰ دلار رسیده است.

بازار شمش

بیلت صادراتی منطقه CIS، با کاهش ۷ دلاری و نرخ ۵۷۲ دلار به ازای هر تن مبادله شد. در حالی که اسلب صادراتی این منطقه بدون تغییر تغییر ماند و به قیمت ۶۳۵ دلار در هر تن به فروش رسید.

بازار ورق

هر تن اسلب صادراتی ایران فوب خلیج فارس، با کاهش ۲۰ دلار و ۵۰ سنت، به قیمت ۵۳۵ دلار رسید و هر تن بیلت صادراتی ایران ۴.۵ دلار افت قیمت داشت که با نرخ میانگین ۵۵۱ دلار و ۵۰ سنت مبادله شد.

بازار داخل

درابتدای سال ۱۴۰۲، بسیاری از مغازه‌های بازار مقاطع بسته بوده و اعلام قیمت نشد. بخش‌هایی که قیمت اعلام گردید نوسانی مشاهده نشد و در انتهای هفته با کاهش قابل ملاحظه ۳ درصدی همراه بودند.

تحلیل

علیرغم افزایش قابل ملاحظه دلار در روزهای ابتدایی سال و همچنین کاهش ۴۰۰۰ هزار تومانی در سال ۱۴۰۲، بازار فولاد به دلیل بسته بودن اکثر مبادی با نوسان جدی مواجه نشده و صرفا در انتهای هفته اخیر با ریزش ۲ الی ۳ درصدی در برخی مقاطع مواجه شد. پیش‌بینی می‌شود کاهش قیمت در ابتدای هفته آتی ادامه یابد و پس از آن با ثبات بیشتری مواجه شود.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.