تحلیل بازار فولاد بهمن ماه 1400

4.3/5 - (3 امتیاز)

تحلیل بازار فولاد بهمن ماه 1400

تحلیل بازار فولاد بهمن ماه 1400

سنگ آهن وارداتی چین در آخرین هفته بهمن ماه افزایش و کاهش قیمت را با هم تجربه کرد. این ماده پس کاهش قیمت، در سه روز متوالی، روز چهارشنبه به روند صعودی بازگشت. روند نزولی قیمت سنگ آهن وارداتی، تحت تاثیر بازار جهانی این ماده بود. با این وجود، بازار چین به دنبال آخرین تلاش‌ها برای تثبیت قیمت سنگ آهن است.

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)

تحلیل هفته چهارم بهمن ماه ۱۴۰۰

تقاضا در بازار مصر به افزایش قیمت بیلت CIS شد. شاخص روزانه این ماده فولادی با قرار گرفتن در مسیر صعودی، به ۶۶۹ دلار در هر تن فوب دریای سیاه رسید. هرچند که در مقابل، مقاطع طویل ترکیه با رکود مواجه شده و بازار این کالاها متوقف شده است.

اما در بورس کالای آخرین هفته بهمن چه گذست؟ روز دوشنبه ۱۲۷۴۰۰ تن شمش فولادی از کل حجم اطلاعیه، ۲۱۵ تومان بالاتر از نرخ متوسط پایه معامله شد. نرخ دلار نیمایی ۳۹۱ تومان افزایش پیدا کرد و به عدد ۲۳۹۴۵۴ تومان رسید. گرچه دلار آزاد در مسیر روند نزولی به کار خود ادامه داد، اما نتوانست از مقاومت ۲۵۹۰۰۰ تومانی عبور کند و چهارشنبه در مبلغ ۲۶۹۸۰ معامله شد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که شاخص عملکرد سامانه جامع تجارت از هفته آینده برای خریداران بورس کالا اجرایی خواهد شد. به موجب این اتفاق، متقاضیانی که نتوانند حداقل امتیاز لازم را کسب کنند، امکان خرید از بورس کالا را از دست خواهند داد. تاجرانی که به دنبال خرید محصول نهایی از بورس کالا هستند، باید نسبت وزن خروجی به ورودی در سامانه مذکور، حداقل ۵۰ درصد باشد. همچنین بایستی تکلیف حداقل ۷۰ درصد اسناد موجود در کارتابل، مشخص شده باشد. حال بشنوید از بازار مقاطع فولادی در آخرین هفته بهمن ماه ۱۴۰۰:

تحلیل هفته سوم بهمن ماه ۱۴۰۰

در سومین هفته بهمن ماه، قیمت سنگ آهن ۶۲% وارداتی چین در مقاومت ۱۵۰ دلاری قرار گرفت. گرچه این ماده در سال گذشته میلادی با افت قیمت چشمگیری مواجه شد، اما با آغاز سال ۲۰۲۲ و رشد قیمتی، احتمالا در ادامه راه با ثبات قیمتی همراه خواهد بود. شمش صادراتی ایران در مقایسه با هفته قبل با افزایش قیمتی حدود ۱۰ دلاری همراه شد. این کالا در قیمت حدود ۵۶۰ دلار/ تن فوب خلیج فارس مورد معامله قرار گرفت. مطابق با پیش بینی‌های گذشته، دلار نیمایی با کاهش قیمت به نرخ ۲۴۰۴۲۱ ریالی رسید. دلار بازار آزاد نیز کف حمایتی ۲۶۷۰۰ تومانی را از دست داد و به قیمتت ۲۶۰۰۰ تومان رسید.

با تداوم کاهش قیمت‌ها در بازار فولاد به دلیل عرضه کامل و فروش فولاد از طریق بورس کالا و با وارد شدن زیان ناشی از ریزش شدید قیمت ها، بیش از ۸۰ درصد شرکت‌های تولید شمش فولاد تعطیل شده‌اند که با ادامه دادن چنین سیاستی، باید منتظر انفجار قیمت ها در بازار سال آینده شد. عرضه و فروش تمام محصولات فولاد شامل کنسانتره، گندله، شمش، میلگرد و مقاطع از طریق مجاری خارج از بورس کالا ممنوع شده است و تولیدکنندگان باید در صورت کمبود محصول در داخل کشور ابتدا تا سه بار عرضه در بورس کالا اقدام کنند و پس از آن در صورت نبود تقاضای داخلی به امر صادرات مبادرت ورزند. بررسی قیمت مقاطع فولادی را در تحلیل هفته سوم بهمن ماه ببینید و بشنوید:

تحلیل هفته دوم بهمن ماه ۱۴۰۰

دومین هفته بهمن ماه برای سنگ آهن ۶۲% وارداتی، هفته پر نوسانی بود. این کالا در اوایل هفته پس از رسیدن به سقف ۱۴۷ دلاری، به کف ۱۳۷ دلار برگشت. در ادامه نیز با اندکی افزایش قیمت، در محدوده ۱۳۹ الی ۱۴۰ دلاری به کار خود پایان داد. معامله ۵۵۰ تا ۵۵۵ دلار/ تن فوب خلیج فارس برای شمش صادراتی ایران، ثبات قیمتی در این بخش را تایید می‌کنند. دلار نیمایی با اندکی کاهش قیمت، هفته گذشته را با ثبت قیمت ۲۴۴۱۲۶ ریال پشت سر گذاشت. دلار آزاد همچنان با حذف شیب، به روند نزولی خود ادامه داد.

سامانه کد نقش، جنجالی‌ترین خبر هفته گذشته بازار آهن بود. به موجب این خبر، از  بهمن ماه آهن فروشان اجازه انباشت کالا را نخواهند داشت و باید بار خود را ظرف مدت حداکثر ۳ الی ۴ روز به فروش برسانند. همچنین بیشتر از ۵۰ درصد بار فروخته شده نمی‌تواند از بورس کالا خریداری شده باشد. با اجرای این قانون، خرید و فروش کالا دائما در گردش خواهد بود و از احتکار جلوگیری می‌شود. البته که این جریان مخالفان و موافقان خود را خواهد داشت که باید دید به مرور چه اتفاقی در بازار آهن رقم خواهد خورد.

در این میان، رشد جایگاه ایران در میان فولاد سازان جهان و کسب رتبه دهم در سال ۲۰۲۱، خبر خوبی برای صنعت فولا ایران بود. در آمار ارائه شده  ایران بالاتر از کشورهای فرانسه، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا و هلند قرار گرفته است.

این هفته تولیدکنندگان لوله و پروفیل از عرضه در بازار بورس کالا معاف شدند. البته روند نزولی قیمت‌ها در بازار پروفیل تحت تاثیر معاملات ورق گرم بود. بررسی قیمت مقاطع فولادی را در تحلیل هفته دوم بهمن ماه ببینید و بشنوید:

تحلیل هفته اول بهمن ماه ۱۴۰۰

بازار سنگ آهن جهانی نسبت به هفته گذشته، تقریبا جو آرام و یکنواختی را پشت سر گذاشت و تنها ۴ الی ۵ دلار افزایش قیمت داشت. کاهش تقاضا و اختلافات روسیه و اوکراین نتوانست روند این بازار را نزولی کند. اما بازار سنگ آهن ۶۲% وارداتی چین در این هفته توانست مقاومت ۱۲۶ دلاری را بشکند. البته چندان قدرتمند نبود که از مقاومت ۱۳۷ الی ۱۴۰ دلاری عبور کند و در نهایت در قیمت حدود ۱۳۳ دلار متوقف شد.

با وجود کاهش نرخ ارز روسیه به دنبال اختلافات این کشور با اوکراین و گسترش دامنه تنش‌ها، قیمت مقاطع فولادی روسیه تغییری نکرد و ثابت ماند. محصولات فولادی حوزه CIS نیز در هفته گذشته چندان پر نوسان نبودند. قیمت آهن خام با منگنز بالا صادرانی بندر اصلی فوب دریای سیاه کشورهای حوزه CIS در هفته اول بهمن اندکی کاهش پیدا کرد و به قیمت ۴۹۰ دلار در هر تن معامله شد.

و اما چه خبر از دلار نیمایی و دلار آزاد؟ دلار نیمایی با شیب ملایم به کاهش قیمت ادامه داد تا در اواسط هفته به میانگین قیمت ۲۴۴.۵۰۰ ریال رسید. دلار بازار آزاد برخلاف دلار نیمایی روند افزایشی داشت.

وزارت صمت پیرو دستور عرضه تمامی مقاطع فولادی در بورس کالا، اولتیماتوم ۱۵ روزه به تولیدکنندگان داده است. هرچند که همچنان رکود بر بازار بورس کالای ایران سایه افکنده است. تا جاییکه گندله و کنسانتره عرضه شده در بورس کالا، هفته بدون تقاضایی را پشت سر گذاشت. گرچه قیمت میلگرد بورسی افزایش یافت، اما تنها ۳۰ درصد از حجم عرضه شده مورد معامله قرار گرفت. به طور کلی عدم همخوانی مواد اولیه با نرخ محصول نهایی، بیم از زوال هر چه بیشتر بخش خصوصی،رها کردن دولت و سازمان‌های مربوطه در نرخ گذاری مواد اولیه، هشدارها در مورد مجوز بورس کالا، ورود واسطه ها و دلالان و در نهایت مهندسی عرضه قیمت شمش که منجر به جلو زدن قیمت این محصول از میلگرد گردید، تمام در وضعیت نابسامان بورس کالا تاثیر دارد. به طور کلی آنچه از معاملات این هفته بازار بورس استنباط می‌شود، میزان معاملات محصولات عرضه شده و نرخ پایه آن‌ها قیمت اهن الات را تحت تأثیر قرار داده و در کانال صعودی قرار می‌دهد.

گرچه در هفته گذشته قیمت مقاطع فولادی اندکی افزایش پیدا کرد، اما تقاضای قوی در بازار مشاهده نشد. چرا که شرایط جوی جامعه مانع افزایش تقاضا می‌شود و هم پتانسیل بازار اجازه افزایش قیمت‌ها را نمی‌دهد. این اندک افزایش قیمتی نیز حاصل جو هیجانی ایجاد شده برای بالا بردن قیمت‌ها بود. به طور کلی بازار آهن به آرامش نیاز دارد تا از این دوران عبور کند. در ویدئوی زیر بیشتر درباره قیمت میلگرد و مقاطع فولادی در هفته‌ اول بهمن صحبت خواهد شد:

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.3/5 - (3 امتیاز)

  1. علی
    بهمن ۱۸, ۱۴۰۰ ۱۶:۴۷
    امیدوارم بازار فولاد همینطور اروم و با ثبات بمونه.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.