تحلیل بازار فولاد مرداد ماه 1401

5/5 - (1 امتیاز)

تحلیل بازار فولاد مرداد ماه 1401

تحلیل بازار فولاد مرداد ماه 1401

تحلیل هفته چهارم مرداد 1401 را در ویدئوی زیر ببینید:

۵/۵ - (۱ امتیاز)

تحلیل هفته چهارم مردادماه ۱۴۰۱

قیمت قراضه و اسلب در این هفته به دلیل نبود تقاضای موثر، روند نزولی را پیش گرفت. به دنبال کاهش قیمت اسلب، قیمت ورق‌های گرم صادراتی چین و روسیه نیز کاهش پیدا کرد. البته دید منفی سرمایه‌گذاران نسبت به رکود اقتصادی جهانی در تشدید این وضعیت تاثیر مستقیم داشت. وضعیت بازار جهانی اسلب، بازار داخلی ایران را نیز تحت تاثیر قرار داد و موجب کاهش قیمت‌ها شد و تعداد زیادی از مزایدات صادراتی را باطل کرد.

برخلاف روند مثبتی که در بازار بورس شروع شده، بازار مقاطع طویل این هفته روند نزولی داشت. بخش عمده این اتفاق، تحت تاثیر اخبار پیرامون مذاکرات برجام است که موجب نوسان قیمت دلار شد. قیمت میلگرد از ابتدای این هفته حدود ۷۰۰ تومان افت پیدا کرد. هر شاخه تیرآهن این هفته تا حدود ۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت. البته تیرآهن به دلیل عرضه‌های بورسی به نسبت بقیه مقاطع کمتر افت قیمت را تجربه کرد.

در بازار مقاطع تخت نیز همچنان روند نزولی پابرجاست. تقاضای ضعیفی که در این بخش حاکم است، نشان‌‌دهنده‌ دید منفی سرمایه‌گذاران و تجار به آینده مصرف این مقطع است. انتظار می‌رود که روند ثابت و اندکی نزولی ورق گرم، بر روی قیمت ورق روغنی و گالوانیزه تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت و قیمت‌ها در این بخش‌ها نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

جمع‌بندی

تا پیش از اینکه بازار مذاکرات برجام مجددا گرم شود، بازار آهن داخل ایران تحت تاثیر شرایط بورس کالا در مدار صعودی قرار داشت. اما در هفته سوم مردادماه با قوت گرفتن خبر توافق برجام، قیمت دلار در بازار کاهش پیدا کرد و به دنبال این اتفاق، روند صعودی متوقف و بازار آهن نزولی شد. ادامه پیدا کردن این روند به نتیجه مذاکرات وابسته است. در صورتی که مذاکرات به نتیجه خاصی نرسد، مجددا بازار مسیر صعودی را در پیش خواهد گرفت. هرچند که تولیدکنندگان نیز خواهان افزایش قیمت هستند و شرایط فعلی قیمت‌ها به نفع آن‌ها نیست.

تحلیل هفته دوم مردادماه ۱۴۰۱

هفته دوم مرداد در بازار آهن ایران و جهان چه گذشت؟ در ویدئوی زیر به بررسی احوالات بازار فولاد و استیل پرداخته‌ایم. همراه آیرومارت باشید:

بازارهای جهانی

سنگ آهن

قیمت فولاد نیز در کشور چین افزایش یافت و در شانگهای به بالاترین حد خود در دو هفته اخیر رسید. به دلیل کمبود تقاضا در بازارهای وارداتی و صادراتی چین، موجودی انبارهای این کشور پر از سنگ آهن است و روز به روز به حجم آن افزوده می‌شود. با توجه به این شرایط، کارخانه‌ها تولیدات خود را متوقف کرده و یا از حجم آن کاستند.

قراضه

با وجود اینکه شاخص قیمت قراضه وارداتی ترکیه از حدود ۳۴۵ دلار به محدوده ۳۷۴ دلار رسید، اما همچنان تجار ترک نسبت به آینده چشمانداز مثبتی ندارند و همچنان روند کلی قراضه نزولی است. در صورتی که قیمت قراضه وارداتی ترکیه از ۴۱۰ دلار عبور کند، روند نزولی متوقف خواهد شد.

اسلب

در بازار اسلب خرید و فروشی چندانی صورت نمی‌گیرد و از رونق افتاده است. کارخانه ها نیز به امید بهبود شرایط بازار، فعلا قصد خرید ندارند. برخی از کارخونه‌ها به دلیل کمبود تقاضا برای اسلب، به تولید شمش روی آوردند. گروهی دیگر مثل کارخانه  mmk روسیه وقتی با کاهش قیمت با تقاضایی مواجه نشدند، تولیدات خود را کم کردند. در پی بالا گرفتن تنش‌های سیاسی بین چین و تایوان، معاملات ورق و اسلب بین این دو کشور نیز عملا متوقف شده است که خود باعث کاهش تقاضا و افت بیشتر قیمت خواهد شد.

شمش

معاملات صادراتی شمش ایران نیز همچنان کم رونق بوده و قیمت پیشنهادی خریداران به حدود ۴۵۰ دلار رسیده است. این قیمت با در نظر گرفتن شرایط سخت صادراتی و هزینه‌های تحمیل شده آن، عملا مزیت قیمتی نسبت به فروش داخلی ندارند و کارخانجات تمایل بیشتری به فروش داخلی خواهند داشت.

بازار داخل

بورس کالا

قیمت پایه شمش عرضه شده در بورس کالا در روز سه شنبه حدودا برابر با ۱۱۸۸۰۰ ریال بود که نسبت به هفته گذشته حدود ۴۲۰۰ ریال کاهش قیمت داشته است و با در نظر گرفتن قیمت روز دلار نیمایی حدود ۴۷۰ دلار می‌شود، یعنی ۱۰ دلار بیشتر از قیمت بیلت صادراتی ایران در هفته گذشته.

به دلیل کاهش قیمت شمش در بازار جهانی به کمتر از بهای تمام شده کارخانه‌ها، بورس کالا تصویب کرده بازه نوسان به مثیت و منفی ۳ درصد قیمت کشف شده تغییر کنه. با اجرای این قانون پیش بینی میشه قیمت پایه شمش هفته آینده حدود ۱۲۵۰۰ تومان باشد. با توجه به تعطیلی های هفته آینده، احتمالا شمش روز سه شنبه عرضه بشه و به خاطر ترس از افزایش بیشتر قیمت‌ها، شاهد رقابت بر روی عرضه های شمش باشیم .

ورق گرم

قیمت ورق گرم در بازار هچنان به صورت کاهشی است. قیمت ورق های نازک مبارکه به ۱۹۰۰۰ تومان رسید و بار ضخیم وارد کانال ۱۸۰۰۰ تومان شد. پیش بینی میشه که قیمت پایه عرضه ورق مبارکه به حدود ۱۶۰۰۰ تومن برسد که البته در صورت افزایش نرخ دلار نیمایی، قیمت پایه افزایش پیدا خواهد کرد.

با توجه به وضعیت فعلی قیمت‌ها، تجاری که از اول سال ورق گرم مبارکه خریدند، تا کیلویی ۵۰۰۰ تومان ضرر کردند. عرضه جدید ورق مبارکه از تاریخ ۳ مرداد به هفته آخر مرداد منتقل شده به امید افزایش قیمت بازار جهانی و نرخ دلار نیمایی. ورق روغنی و گالوانیزه هم ورق گرم، روند کاهش داشتن و خبری از تقاضا نبود.

میلگرد

تا آخر روز سه شنبه قیمت میلگرد کاهشی بود و خبری از تقاضا نبود. با انتشار خبر تغییر فرمول قیمت پایه شمش و امید به افزایش نرخ آن، تجار فروش میلگرد رو متوقف کردن و قیمت هاشون رو تا حدود ۳۰۰ تومن افزایش دادند.

روز چهارشنبه ۱۳۵۰۰ تومان تعیین شد که به نسبت هفته گذشته ۴۰۰ تومان کمتر بود و باعث شد تقاضا برای این مقطع طویل افزایش پیدا کند.

تیرآهن

روند صعودی تیرآهن این هفته به پایان رسید و از اول هفته هر شاخه تیرآهن روزی ۵۰هزار تومن افزایش قیمت داشت. البته از روز سه شنبه مثل میلگرد تجار فروش خودشون رو متوقف کردن و هر شاخه تا ۱۰۰ هزار تومن افزایش قیمت پیدا کرد. تجار به دلیل اینکه در قیمت‌های بالاتر باید خرید می‌کنند و با قیمت های فعلی ضرر نکنند، با هر خبری سعی در تغییر روند بازار و شروع افزایش قیمت دارند.

تحلیل هفته اول مردادماه ۱۴۰۱

اخبار بازار آهن در هفته اول مردادماه را در ویدئوی زیر ببینید:

وضعیت مواد اولیه در بازارهای جهانی

تقاضای فوق‌العاده پایین برای سنگ آهن، قیمت این ماده ارزشمند در بورس کالای شانگهای روند نزولی را در پیش گرفته و به حدود ۱۲۰ دلار رسیده است. از نظر سرمایه‌گذاران، قیمت سنگ آهن باز هم کاهش پیدا خواهد کرد و قیمت‌های کمتری را تجربه خواهد کرد.

پس از ۴ ماه کاهش قیمت مستمر، قراضه فولاد وارداتی از ترکیه از ۳۰۰ تا حدود ۳۹۰ دلار افزایش پیدا کرد. البته این روند صعودی هم چندان پایدار نبود و با کمی افت و خیز به سطح ۳۵۰ دلار برگشت. علت این افت مجدد را در سیر نزولی تقاضا در بازارهای صادراتی ترکیه باید جستجو کرد. این اتفاق موجب کم شدن قیمت نهایی محصولات فولادی می‌شود که معمولا در روند نزولی فشار اصلی به ماده اولیه یعنی قراضه وارد می‌گردد. در یک بررسی اجمالی، با توجه به رکود جهانی و درگیری کشورهای آسیایی با کرونا، به نظر می‌رسد که تا مدت‌‎ها نباید منتظر شدت گرفتن تقاضا باشیم.

برخلاف انتظارات، قیمت شمش صادراتی روسیه در چند هفته اخیر به سطح ۵۶۰ دلار رسید و مجددا در مسیر نزولی، ۵۳۵ دلار شد. قیمت شمش فولادی در بورس کالای ایران، از بازار روسیه تاثیر می‌پذیرد. البته دقت داشته باشید که افزایش قیمت موقت در بازار جهانی به خصوص از سوی روسیه، به معنی اتمام روند نزولی نیست. برای پایان یافتن روند نزولی، بایستی تمام بازار جهانی از رکود خارج شود. چین، مقصد اصلی بیلت و اسلب صادراتی، در رکود شدیدی قرار دارد و انتخاب کشورهای صادرکننده همچون ایران و روسیه نیست.

وضعیت بازار فولاد ایران

قیمت پایه شمش روز سه شنبه این هفته به نسبت هفته گذشته، با ۳۰۰ تومان کاهش قیمت به ۱۲۳۰۰ تومان رسید. این قیمت با احتساب نرخ دلار نیمایی، معادل ۴۹۰ دلار است که با ارزش بیلت صادراتی ایران در هفته گذشته برابری می‌کند. با توجه به پیش‌بنی‌ها، احتمال می‌رود که قیمت شمش در هفته آینده به ۱۱۵۰۰ تومان برسد.

در یک جمع‌بندی کلی، ورق گرم، ورق روغنی و میلگرد در اولین هفته مردادماه ۱۴۰۱ با کاهش قیمت همراه بودند. قیمت تیرآهن اما در این میان نه تنها کاهش نداشته، بلکه به دلیل مدیریت عرضه با افزایش قیمت داشت.

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.