تحلیل بازار فولاد آذر ماه 1401

3.5/5 - (4 امتیاز)

تحلیل بازار فولاد آذر ماه 1401

تحلیل بازار فولاد آذر ماه 1401

قیمت مواد اولیه بر بخشی از قیمت مقاطع فولادی تاثیر می‌گذارد، بنابراین ابتدا به تحلیل مواد اولیه می‌پردازیم:

۳.۵/۵ - (۴ امتیاز)

تحلیل هفته آخر آذر ماه ۱۴۰۱

مواد اولیه در بازار جهانی

قراضه فولادی

در جدیدترین معاملات بازار قراضه وارداتی ترکیه، یک محموله به قیمت ۳۸۷ دلار خریداری شده است.

سنگ آهن

قیمت سنگ آهن وارداتی چین در بورس سنگاپور به ۱۱۰ دلار رسید که به معنای افزایش ۳ دلاری آن است. دلیل صعودی بودن قیمت این ماده اولیه، افزایش تقاضا برای خرید آن است.

بازار شمش

هم اکنون بیلت ایران در محدوده ۴۶۵ دلار فوب است. طی گزارشی در هفته جاری، یک محموله ۳۰ هزار تنی بیلت ایران به تایلند به فروش رسید.

با توجه به افزایش قیمت بیلت در کشورهای جنوب شرق آسیا تا محدوده ۵۵۰ دلار سی اف ار و هزینه حمل ۴۰ دلاری، به نظر می‌رسد بیلت ایران مزیت رقابتی خود را در آن منطقه مجددا به دست آورده است.

باتوجه به سیاست جدید دولت، مبنی بر بازگشت ۱۰۰ درصد ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما، تمایل فولادسازان به صادارت، افت زیادی داشته است.

بازار ورق

قیمت ورق گرم چینی، به ۶۰۰ دلار رسیده است. همچنین قیمت ورق روسی به ۵۶۰ دلار افزایش یافته است. با توجه به کاهش ارزش جهانی دلار، می‌توان انتظار داشت قیمت ورق گرم در سال ۲۰۲۳ افزایش پیدا کند.

منتهی با توجه به آغاز فصل زمستان و احتمال اوج‌گیری مجدد کرونا در چین و قرنطینه دوباره این کشور، امکان کاهش قیمت‌های فولاد در این فصل وجود دارد.

بازار داخل

دوشنبه، در تالار صنعتی بورس کالا، شمش بلوم فولادی حدود ۱۲۷۰ تومان بالاتر از نرخ معاملاتی میانگین موزون هفته گذشته به فروش رفت .در ادامه بازار دیگر مقاطع را بررسی خواهیم کرد:

مقاطع طویل

تا روز سه شنبه، بازار مقاطع طویل به صورت شدیدی صعودی بوده و دلیل آن هم افزایش نرخ دلار و ورود آن به کانال قیمتی ۳۹ هزار تومان است. در طول هفته قیمت میلگرد به طور متوسط حدود ۸۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

به نظر می‌رسد با توجه به افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه از جمله آهن اسفنجی که باعث افزایش قیمت شمش شده، نوردکاران مقاطع طویل، قیمت خود را هر هفته افزایش بدهند.

در بازار تیراهن، به ویژه سبک بارها که شامل سایزهای ۱۴ تا ۲۰ می‌شود، مانند میلگرد دچار افزایش قیمت شده است و دلیل آن هم افزایش قیمت دلار و ایجاد اختلال در خط نورد ذوب آهن است.

مقاطع تخت

در بازار مقاطع تخت تغییرات قیمت، کمی ملایم‌تر بوده است. در یکی دو روزی که قیمت دلار تقریبا ثابت بوده، قیمت ورق گرم نیز ثابت ماند. ورق روغنی هم اکنون قیمت بالاتری نسبت به ورق گالوانیزه داشته، که نشان از کمبود تقاضا و تاخیر در افزایش قیمت ورق گالوانیزه است.

پیش‌بینی

بازار فولاد مانند سایر بازارها به شدت به نرخ دلار وابسته است و هر تغییر افزایشی یا کاهشی باعث تغییر در روند قیمت بازار فولاد می‌شود. در حال حاضر به نظر می رسد بازار فولاد قصد کاهش قیمت نداشته و امید به افزایش بیشتر نرخ دلار در بازار آزاد داشته باشد.

اما سوال اصلی اینجاست که آیا نرخ دلار باز هم افزایشی خواهد بود؟ جواب این سوال نامشخص است. زیرا از یک طرف متغیرهای کلان اقتصادی، پتانسیل افزایش بیشتر نرخ دلار را نشان می‌دهد. از طرف دیگر دخالت بانک مرکزی در بازار باعث کاهش نرخ ارز به‌صورت مصنوعی می‌شود.

اما در کل به نظر می‌رسد هدف دولت ثابت نگه‌داشتن نرخ نیمایی است و دیگر به فاصله قیمتی بین نرخ ارز آزاد و نیمایی توجه ای ندارد، که این خود باعث خواهد شد تا قیمت فولاد در بازاد آزاد به شدت از قیمت در بورس کالا فاصله بگیرد و باعث ایجاد تقاضای مصنوعی اضافی در بورس شود و در نهایت قیمت فولاد بی‌جهت بالاتر برود.

تحلیل هفته چهارم آذر ماه ۱۴۰۱

مواد اولیه بازار جهانی

بخشی از قیمت مقاطع فولادی وابسته به قیمت مواد اولیه است که در این مطلب، ما دو ماده اولیه، قراضه فولادی و سنگ‌آهن را بررسی خواهیم کرد:

قراضه فولادی

در جدیدترین معاملات بازار قراضه وارداتی ترکیه، یک محموله از مبدا ایالات متحده به قیمت ۳۶۶ دلار/تن سی اف آر ترکیه، معامله شد که نسبت به قیمت‌های قبلی در این حوزه کمی رشد داشته است.

سنگ آهن

سنگ آهن وارداتی چین در بورس سنگاپور افت ۱۰۵ دلاری داشته است، که دلیل این کاهش قیمت تقاضای واردات سنگ آهن توسط چین است.

بازار شمش

قیمت شمش ایرانی به طور متوسط ۴۵۰ دلار و قیمت شمش روسیه ۵۱۷ دلار است. علت افزایش فاصله قیمتی بین شمش ایران و روسیه، افزایش قیمت شمش ایرانی در معاملات بین‌المللیست.

بازار ورق

قیمت ورق گرم چینی به ۶۰۰ دلار و قیمت ورق روسی به ۵۶۰ دلار رسیده است. دلیل این تغییر قیمت، بیشتر به تغییر سیاست دولت چین در مقابل قرنطینه بازمی‌گردد. همچنین کاهش ارزش دلار در مقابل سایر ارزها، در این تغییر قیمت بی‌تاثیر نیست.

بازار داخل

در روز دوشنبه، مورخ ۲۱/۰۹/۱۴۰۱، در تالار صنعتی بورس کالا، شمش بلوم فولادی، بالاتر از نرخ معاملات میانگین در هفته‌های گذشته به فروش رسید .

مقاطع طویل

تا روز سه شنبه، بازار مقاطع طویل با افزایش شدید قیمت روبه‌رو شد، که به دلیل افزایش نرخ دلار و و نفوذ آن از سقف ۳۸ هزار تومان است. در طول هفته قیمت میلگرد به طور متوسط حدود ۸۰۰ تومان افزایش داشته است.

در بازار تیرآهن به ویژه سبک بارها، سایزهای ۱۴ تا ۲۰ مانند میلگرد، با افزایش قیمت مواجه شده اند. علت آن افزایش قیمت دلار و ایجاد اختلال در خط نورد ذوب اهن است.

مقاطع تخت

علت افزایش قیمت مقاطع تخت در بازار، افزایش نرخ دلار، افزایش هیجانات بازار و پیش‌بینی افزایش نرخ پایه ورق گرم مبارکه در عرضه های بعدی بوده است. همچنین در مقطع ورق گالوانیزه و ورق روغنی هم، شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم.

پیش‌بینی

بازار فولاد مانند سایر بازارها به شدت به نرخ دلار وابسته است. هرگونه افزایش در نرخ دلار آزاد می‌تواند بازار فولاد را دچار تغییر کند. بنابراین وقتی دلار افزایش پیدا کند، مانند چند روز اخیر بازار فولاد نیز پا به پای ان افزایش پیدا می‌کند. اما سوال اصلی اینجا است که نرخ واقعی دلار چند است؟ اگر بر اساس نرخ طلا در نظر بگیریم، نرخ دلار ۴۲ هزار تومان می‌شود.

اما می‌توان گفت که با افزایش نقدینگی و چاپ پول بدون پشتوانه، روند کاهشی ارزش پول ملی در میان مدت ادامه‌دار خواهد بود و سوای نوسانات کوتاه مدت، دلار همچنان افزایش خواهد داشت. تا زمانی که در وضعیت کلان اقتصادی تغییر محسوسی ایجاد نشود روال به همین صورت ادامه‌دار خواهد بود.

سوای نرخ دلار، بازار جهانی فولاد به دلیل کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزها افزایش پیدا کرده است. به خصوص در مقطع ورق که به شدت بازار داخل به بازارجهانی متصل است، این افزایش کاملا به‌چشم می‌خورد.

تحلیل هفته سوم آذر ماه ۱۴۰۱

بازار جهانی مواد اولیه

قراضه فولادی: در جدیدترین معاملات بازار قراضه وارداتی ترکیه، یک محموله از مبدا ایالات متحده به قیمت ۳۶۶ دلار/تن سی اف آر ترکیه معامله شد، که نسبت به قیمت‌ هفته‌های گذشته، در این حوزه کمی رشد قیمت به‌چشم می‌خورد.

سنگ آهن: قیمت سنگ آهن وارداتی چین در بورس سنگاپور به ۱۰۵ دلار رسید که به معنای رشد ۳۸ درصدی برای این کالا است.

بازار شمش: واردکنندگان منطقه آسیا شرقی، در بازار شمش فولادی به دنبال بیلت ایرانی هستند که هم اکنون به قیمت ۴۶۵ دلار در دسترس است. همچنین در کالای اسلب نیز اسلب ایرانی حدود ۴۰۰ دلار فوب در دسترس است.

بازار ورق: قیمت ورق گرم چینی طی روزهای اخیر، از قیمت ۵۴۰ دلار به ۵۷۵ دلار رسیده است. عمده علت این افزایش قیمت، کاهش محدودیت های کرونا در این کشور و امید به افزایش نرخ، در آینده نزدیک خواهد بود. در همین حال، در روسیه قیمت ورق همچنان ۵۴۰ دلار است و بنا به تحریم های وضع شده علیه این کشور، درحال حاضر امکان افزایش قیمت در این ناحیه وجود ندارد.

بازار داخلی

در روز دوشنبه، مورخ ۱۴/۰۹/۱۴۰۱ در تالار صنعتی بورس کالا، شمش بلوم فولادی حدود ۹۰ تومان بالاتر از نرخ معاملاتی هفته گذشته به فروش رفت.

مقاطع طویل: در روز چهارشنبه عمده معاملات میلگرد به قیمت پایه بسته شد . علت آن بالا بودن قیمت پایه بورس نسبت به بازار است. انتظار می رود با توجه به کمبود تقاضا در معاملات گذشته، چهارشنبه هفته آینده قیمت پایه بورس کمی تعدیل شود.

در بازار تیرآهن، سایزهای سبک بازار به شدت صعودی بوده است. اما در سایزهای سنگین به ویژه سایز ۲۴ و ۲۷ قیمت ها ثابت مانده است.

مقاطع تخت: در بازار مقاطع تخت ورق مبارکه قیمت پایه آن نسبت به معامله قبلی کاهش داشته اما در نهایت به قیمت ۱۷۵۰۰ تومان بسته شد. همین امر باعث افزایش قیمت پایه ورق روغنی و گالوانیزه در بورس کالا شده است.

باتوجه به اینکه قیمت دلار بار دیگر رو به افزایش است و احتمال صعود بیشتر آن در آینده وجود دارد، از نظر تجار و سرمایه گذاران، خرید کالا، سکه و طلا اولویت دارد. به همین دلیل افزایش تقاضا در رینگ معاملات بورس کالا به چشم می‌خورد. همچنین با نزدیک شدن به فصل زمستان و قطع گاز کارخانجات فولادسازی و تولید اهن اسفنجی، شاهد کمبود عرضه خواهیم بود که خود باعث افزایش قیمت و در نهایت افزایش قیمت محصولات نهایی خواهد شد.

تحلیل هفته دوم آذر ماه ۱۴۰۱

مواد اولیه بازار جهانی

در این هفته ابتدا نگاهی به مواد اولیه بازار جهانی خواهیم انداخت.

قراضه فولادی

در جدیدترین معاملات بازار قراضه وارداتی ترکیه، یک محموله از مبدا ایالات متحده، در ترکیه معامله شد، که نسبت به قیمت‌های گذشته در این حوزه کمی رشد را به چشم دیده است.

سنگ آهن

قیمت سنگ آهن وارداتی چین در بورس سنگاپور به ۱۰۷ دلار رسید، که به معنای رشد ۳۸ درصدی برای این کالاست. دلیل اصلی این رشد موافقت دولت چین در حمایت از شرکت‌های ساختمانی و همچنین کاهش مقررات سختگیرانه قرنطینه در این کشور است.

بازار شمش

در جدیدترین معاملات انجام شده توسط فولاد مبارکه و هرمزگان، این شرکت‌ها موفق به فروش یک محموله ۴۰۰ هزار تنی سفارش اسلب از شرق اسیا، به قیمت ۴۰۰ دلار شدند. ارزش این معامله به تنهایی ۱۶۰ میلیون دلار است که همین امر باعث می‌شود فولادسازان ایرانی بتوانند پس از یک وقفه طولانی باری دیگر به کشورهای شرق آسیا صادرات انجام دهند.

بازار ورق

قیمت ورق گرم چینی ۵۲۵ دلار فوب و قیمت ورق گرم روسی هم اکنون ۵۴۰ دلار است. با توجه به برنامه های چین در نادیده گیری کرونا و اولیت قرار دادن رشد اقتصادی، مانند هفته‌های گذشته، در این کشور پیش‌بینی می‌شود قیمت فولاد به رشد برسد، اما باوجود تحولات بازار بورس کالای این کشور و معاملات ضعیف فولاد، نمی‌توان امید به افزایش قیمت داشت. همین‌طور روسیه علی‌رغم تلاش‌هایی که برای رشد قیمت محصولات خود می‌کند، با تحریم های اروپا و امریکا نمی‌تواند در بازار فولاد مانور بدهد.

بازار داخلی

در هفته گذشته، معاملات شمش با قیمت پایین‌تری نسبت به هفته‌های قبل صورت گرفت. علت این پایین بودن قیمت، ضعف تقاضا در معاملات شمش است، که انتظار می‌رود در هفته آینده هم همین اتفاق بیفتد.

مقاطع طویل

چهارشنبه عمده معاملات میلگرد بدون تقاضا ماند و به قیمت پایه بسته شد. دلیل این موضوع آن است که قیمت پایه بورس در اکثر کارخانجات حدودا ۸۰۰ تومان بالاتر از بازار است. انتظار می‌رود با توجه به کمبود تقاضا در معاملات گذشته، در چهارشنبه هفته آینده قیمت پایه بورس کمی تعدیل شود.
تقریبا از اوایل هفته، بازار تیرآهن افت داشته و عمدتا سایزهای بالای ۲۰ ثبات قیمت داشته اند.

مقاطع تخت

در بازار مقاطع تخت، نوسان قیمتی محسوسی وجود نداشت. قیمت ورق گرم در بازار آزاد تقریبا ثابت بوده و تخفیفات جزئی حین خرید شامل حال خریدار شد. منتهی در بازار ورق گالوانیزه و روغنی به علت افزایش قیمت پایه ورق گالوانیزه مبارکه، سایر کارخانه‌ها نیز قیمت پایه خود را افزایش دادند. البته به دلیل کمبود تقاضا بار دیگر شاهد کاهش قیمت بوده‌ایم. در آخرین معاملات ورق روغنی، فولاد غرب، ورق روغنی خود را با ۳۱ درصد رقابت فروخت. با توجه به این‌که تحویل این مقاطع سه ماهه است، عملا نشان‌دهنده این است که تجار انتظار افزایش قیمت این مقطع را دارند. هرچند به دلیل کمبود تقاضا و کاهش سرعت گردش پول در بین تجار و کارخانه‌ها انتظار افزایش قیمت کمی دور خواهد بود.

تحلیل هفته اول آذر ماه ۱۴۰۱

رکود بازار جهانی

قراضه فولادی: در جدیدترین معاملات بازار قراضه وارداتی ترکیه، یک محموله از مبدا ایالات متحده در ترکیه معامله شده است که نسبت به قیمت‌های قبلی این حوزه، تا حدودی شاهد رشد بوده‌ایم.

سنگ آهن: قیمت سنگ آهن وارداتی چین از ابتدای ماه نوامبر، کم‌و‌بیش به‌صورت پیوسته مثبت بوده و در حال حاضر به مرز ۹۰ دلار نزدیک شده است.
بازار شمش: روند بهای بیلت وارداتی به منطقه شرق آسیا در این هفته کاهشی بوده و خریداران در بازار این منطقه چندان فعال نبودند، زیرا تقاضا برای محصولات نیمه تمام همچنان پائین بود. بنابراین خریداران منتظر کاهشی چشمگیر در قیمت‌ها هستند.

بازار ورق: قیمت ورق گرم چینی ۵۲۵ دلار فوب و قیمت ورق گرم روسی هم اکنون ۵۴۰ دلار است. با توجه به اینکه در چین مانند هفته‌های گذشته اولویت بر رشد اقتصادی بوده، نه کنترل کرونا، پیش‌بینی می‌شود با رشد قیمت فولاد در این کشور مواجه شویم. اما تحولات بازار بورس کالای این کشور و معاملات ضعیف فولاد باعث شده فعلا امیدی به افزایش قیمت نباشد. ضمن این که علارغم تلاش‌هایی که روسیه برای رشد قیمت محصولات خود دارد، همچنان تحریم‌های اروپا و امریکا مانع مانور این کشور در بازار فولاد شده است.

بازار داخل

روز دوشنبه به تاریخ ۳۰/۸/۱۴۰۱ در تالار صنعتی بورس کالا، به‌طور میانگین موزون ۱۳۷،۳۰۳ تن شمش بلوم فولادی به‌ فروش رسید.

مقاطع طویل: روز چهارشنبه بخش عظیمی از معاملات میلگرد بدون تقاضا ماند و حذف شد. به دلیل اینکه قیمت پایه بورس، از بازار بسیار بیشتر بوده و باعث شده هیچ منطق اقتصادی در خرید از بورس، به جز مواردی که با اعتبار اسنادی بوده وجود نداشته باشد. تقریبا از اوایل هفته، بازار تیرآهن با کاهش قیمت مواجه شده و عمدتا سایزهای پرمصرف، افت قیمت کیلویی ۲۰۰ تومان داشتند. همچنین سایزهای سنگین نیز کمابیش کاهشی بوده‌اند.

مقاطع تخت: در بازار مقاطع تخت، نوسان قیمتی مشاهده نمی‌شود. درحال حاضر، قیمت ورق گرم در بازار آزاد به طور تقریبی ثابت بوده و تخفیفات جزئی حین خرید شامل حال خریدار می‌شود. منتهی در قیمت ورق گالوانیزه و روغنی، به علت افزایش قیمت پایه ورق گالوانیزه مبارکه، سایر کارخانه‌ها هم قیمت پایه خود را افزایش دادند و به مرز ۳۰ هزار تومان رساندند.

پیش‌بینی:

هم‌اکنون دلار تحرک خاصی نداشته، اما از نظر سرمایه‌گذاران ممکن است به یک جهش قیمتی برسد. درحال حاضر ثبات قیمت دلار باعث ثبات در بازارهایی همچون طلا و کالاهای مهمی مانند فولاد شده است. همچنین بانک مرکزی اعطای وام را محدود کرده تا بتواند تا حدودی ورود پول به کالاها را محدود کند.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
3.5/5 - (4 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.