تحلیل بازار فولاد شهریور ماه 1401

5/5 - (1 امتیاز)

تحلیل بازار فولاد شهریور ماه 1401

تحلیل بازار فولاد شهریور ماه 1401

شاخص سنگ آهن در بنادر چین در حدود 97 دلار ثبات دارد. واله برزیل، بزرگترین شرکت صادرکننده سنگ آهن دنیا، اعلام کرد که روند نزولی قیمت سنگ آهن رو به اتمام است. بنابراین انتظار می‌رود که با شروع 6 ماه دوم سال، روند قیمتی سنگ آهن تغییر کند. در سوی دیگر، بازار قراضه به دلیل نبود تقاضا و رکود، کاهشی بود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

تحلیل هفته آخر شهریورماه ۱۴۰۱

در بازار داخلی سنگ آهن چین به دلیل سیر نزولی تقاضا و سردرگمی فعالان بازار، قیمت‌ها اصلاح شدند. اما برخلاف بازار داخلی چین، صادرات این کشور وضعیت نسبتا بهتری را تجربه کرد. در یک جمع‌بندی کلی باید گفت شرایط فعلی چندان پایدار و امیدوارکننده نیست و برای بهبود آن باید فکری برای ضعف تقاضا کرد. قیمت پایه شمش در ایران نیز در حدود ۱۲ تا هزار تومان نوسان دارد و از بازار جهانی فاصله گرفته است.

قیمت ورق گرم صادراتی روسیه در آخرین روزهای تابستان کمی افزایش قیمت داد و ورق گرم چین تقریبا ثابت ماند. قیمت ورق گرم فولاد مبارکه اصفهان با توجه به شرایط بورس کالا و نرخ دلار نیمایی، در حدود ۱۵۱۰۰ تومان قیمت خورد.

در حال حاضر میلگرد همبستگی زیادی با نرخ دلار دارد. به همین دلیل این هفته با افزایش نرخ دلار، میلگرد نیز شروع به افزایش قیمت کرد. البته در روز یکشنبه به دلیل ارام گرفتن نرخ دلار، قیمت‌ها تقریبا ثابت و کاهشی شد. اما در مقطع تیرآهن اوضاع متفاوت است. تقریبا هر چهارشنبه که ذوب آهن عرضه در بورس دارد چه بازار رونق داشته باشد چه رکود همیشه بر روی عرضه های آن تقاضا وجود دارد. صاحب بارهای ذوب آهن نیز به دلیل تعدد کم و موجودی قابل ملاحضه توانایی تاثیر گذاری بر قیمت بازار را دارند همچنین خود ذوب آهن نیز با کم و زیادکردن عرضه بار در بازار قیمت تیرآهن را در محدوده با ثبات قرار می دهد. این خود باعث می شود که روند قیمتی تیرآهن ذوب آهن با یک شیب بسیار ملایم همیشه صعودی باشد.

در مقطع ورق گالوانیزه معاملات روز سه شنبه بورس کالا بدون رقابت و در قیمت پایه بسته شد. این اتفاق در پی عدم علاقه تجار به سرمایه گذاری بر روی این مقطع برمی‌گردد که نشان دهنده ضعف تقاضا واقعی برای این ورق است. اما در ورق روغنی اوضاع متفاوت است و روی عرضه های محدودی که در بورس کالا انجام می‌شود. دیدن رقابت ۲۰ درصدی تبدیل به یک امر عادی شده است. ورق روغنی چون ماده اولیه تعداد زیادی از کارخانه‌هاست، تقاضا برای آن نسبتا نسبت به ورق گالوانیزه بالاتر است.

تحلیل هفته چهارم شهریورماه ۱۴۰۱

روند بازار فولاد در چهارمین هفته شهریور ماه به چه صورت بود؟ آیا باید منتظر افزایش قیمت باشیم یا نه؟ در ویدئوی زیر بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد:

بررسی بازار مواد اولیه فولادی در هفته چهارم شهریور ماه ۱۴۰۱

در بررسی‌های سال ۱۴۰۱، مقدار صادرات سنگ آهن به طور قابل توجهی افزایش یافته است. به نحوی که ارزش مواد اولیه فولادی در مرداد ۱۴۰۱ در مقایسه با فروردین سال جاری، حدود ۳۹۰ درصد رشد پیدا کرد. فعالیت واحدهای فولادسازی به دلیل ضعف در زیرساخت‌های اساسی یعنی کمبود مقدار برق و گاز، متوقف شده است و این مسئله تقاضای داخلی برای مصرف کنسانتره و گندله را به طور چشمگیری کاهش داده است. در نتیجه این اتفاق، تولیدکنندگان کنسانتره چاره‌ای به جز صادر کردن محصول خود به کشورهای دیگر ندارند.

نکته حائز اهمیت در این بخش، نبودن مشتری برای عرضه‌های صورت گرفته در بورس کالاست که موجب رونق گرفتن صادرات شده است. در حال حاضر انتظار می‌رود با شروع فصل سرما و پایان گرفتن محدودیت‌های مصرف برق کارخانه‌ها، تقاضا برای مواد اولیه فولادی افزایش پیدا کند. یکی از راهکارهای در نظر گرفته شده برای برطرف شدن کمبود انرژی، عقد قرارداد بلند مدت با کشورهای عراق و ترکیه است که عملا بهبودی در زیرساخت‌های کشور رخ نداده است.

سه معامله جدید در بازار وارداتی قراضه ترکیه در بازه ۳۴۰ الی ۳۵۶ دلار انجام گرفت. قیمت بیلت صادراتی منطقه دریای سیاه تحت تاثیر کاهش ۵۵ دلاری شاخص قیمت قراضه وارداتی ترکیه، کاهش پیدا کرد.

گرچه قیمت شمش فولادی در بورس کالا به نسبت قیمت‌های صادارتی بیشتر است، اما همچنان شاهد روند نزولی در این بازار هستیم. اختلاف قیمت منطقی میان بازار اسلب ایران و شرق آسیا، در حدود ۶۰ دلار است که با اختلاف ۱۳۱ دلاری فاصله دارد. علت این تفاوت، به ضعف در بازاریابی صادراتی فولادسازان، ترم فورش فوب و انتقال ریسکب تجار بین‌المللی برمی‌گردد.

بررسی بازار فولاد داخل

با توجه به مصوبات جدید بورس کالا و وزارت صمت، قیمت شمش بورسی در بازه دوازده تا سیزده هزار تومان نوسان می‌کند. با نزدیک شدن قیمت‌ها به سقف در این بازار، به دلیل کمبود تقاضا مجددا روند نزولی می‌شود.

با افزایش قیمت پایه شمش و میلگرد و همچنین افزایش نرخ دلار، بازار مقاطع طویل در چهارمین هفته شهریور ماه، صعودی بود. با مدیریت مناسب عرضه ذوب آهن، قیمت تیرآهن ذوب افزایش چشمگیری داشت و همچنان رو به بالاست. همچنین رقابت بر روی عرضه‌های تیر ذوبی موجب شد تا قیمت پایه هفته آینده نیز افزایش یابد.

پس از مدت‌ها رکود و سکون، یازار مقاطع تخت همچون ورق گرم نیز روند صعودی را آغاز کرده است. دلیل اصلی این افزایش قیمت، عدم تمایل صاحبان بار به فروش بود. برخلاف ورق گرم، ضعف تقاضا همچنان موجب سکون بازار ورق‌های روغنی و گالوانیزه شده است.

جمع‌بندی

از نظر تجار، توافقی برای برجام رخ نخواهد داد. در نتیجه انتظاری برای کاهش نرخ دلار و بقیه مقاطع ندارند. همین تصور موجب شده تا نرخ دلار در بازار آزاد به صورت آرام شروع به افزایش کند. هرچند که اربعین و تقاضا برای ارز، در این افزایش تنرخ دلار بی‌تاثیر نبود. در حال حاضر نرخ دلار عامل اصلی تعیین کننده قیمت‌ها درد بازار فولاد است و با افزایش قیمت ارز، بدون شک بازار آهن روند صعودی خواهد داشت.

تحلیل هفته سوم شهریورماه ۱۴۰۱

در هفته سوم شهریور ماه در بازار آهن چه گذشت؟ رکود چین بازار آهن ایران و جهان را به چه سمتی برده است؟ در ویدئوی زیر پاسخ این پرسش‌ها را بشنوید:

 

تقاضاها برای سنگ آهن کاهش پیدا کردند. کم شدن مقدار عرضه سنگ آهن از مبادی اصلی یعنی برزیل و استرالیا، اقدامات لازم در جهت کنترل شیوع ویروس کرونا و نیز کاهش تقاضا در بازار مسکن، همگی در کم شدن تقاضاها برای سنگ آهن دخالت داشتند. به دلیل هزینه تامین برق مورد نیاز تولیدکنندگان فولاد در ترکیه، قیمت میلگرد را افزایش دادند. در همین راستا، قیمت قراضه پس از نوساناتی در طول هفته تجربه کرد، در نهایت افزایش پیدا کرد. اما به طول کلی قیمت تمام شده در هفته سوم شهریور به نسبت هفته گذشته کمتر بود. رکود بازار مقاطع فولادی به همراه عرضه سنگین تولیدکننده‌‎ها، قیمت شمش را در این هفته کاهش داد. یکی از موارد موثر در این امر، قیمت بالای شمش عرضه شده بود که باعث شد تا خریداران دست از خرید بردارند و منتظر تعیدیل شدن قیمت‌ها باشند. با توجه به این مسئله، اننتظار می‌رود که قیمت شمش در هفته‌های آتی نیز نزولی باشد.

بازار آهن ایران در یک نگاه!

در هفته گذشته، تیرآهن بازار آرامی داشت. کنترل قیمتی تیر ذوبی به این وضعیت کمک شایانی کرد. میلگرد در میان مقاطع طویل، به دلیل کمبود تقاضا روند نزولی داشت. اما بنا به نظر کارشناسان، قیمت میلگرد بیش از این کاهش نمی‌یابد. بازار ورق گرم فولاد مبارکه کمی بهبود پیدا کرد، چرا که تجار در مقابل زیان مقاومت کردند و قیمت‌ها به تعادل رسید. البته نامشخص بودن قیمت عرضه بعدی بار فولاد در بورس، بازار را کمی سست نگه داشته است. تعمیرات کارخانه اکسین و توقف فعالیت‌های این مجموعه، عرضه محصولات این برند را کاهش داد. به این ترتیب قیمت این محصول نه تنها این هفته، بلکه حداقل تا ۱۰ روز آینده نیز کاهشی خواهد بود. در بازار ورق سرد، تقاضا به حداقل مقدار خودش رسیده و این هقته قیمت‌ها کمی افت پیدا کرد. البته این افت قیمتی برای هفته‌های بعدی احتمالا ادامه ندارد، چرا که فضای زیادی برای کاهش قیمت بیش از این وجود ندارد. ورق گالوانیزه نیز بازار ثابتی را پشت سر گذاشت.

تحلیل هفته دوم شهریورماه ۱۴۰۱

برای آنکه بدانید در دومین هفته شهریور ماه، بازار آهن در چه وضعیتی بود، ویدئوی زیر را تماشا کنید:

همزمان با خبر کاهش تولید در چین، قیمت جهانی سنگ آهن کاهش پیدا کرد. با توجه به اینکه تغییری در حجم تقاضا از سوی کارخانه‌ها وجود ندارد و مقدار عرضه از سوی مبادی اصلی یعنی برزیل و استرالیا کاهش پیدا کرده است، تنها انتظار افزایش تولید فولاد در بلند مدت می‌تواند قیمت سنگ آهن را افزایش دهد. تجار ترک به دلیل کمبود تقاضا در بازارهای داخل و خارج، قیمت‌های بالای قراضه وارداتی از سوی آمریکا و اروپا را نپذیرفتند. قیمت قراضه در هفته گذشته ثابت و با شیب ملایمی نزولی بود. رکود حاکم بر بازارهای صادراتی و وارداتی تقاضای اسلب را در سطح جهانی کاهش داده است.

تحلیل هفته اول شهریورماه ۱۴۰۱

بازار آهن ایران در حال حاضر پیرامون اخبار برجام می‌گذرد. در ویدئوی زیر اخبار بازار فولاد را در اولین هفته شهریور ماه ۱۴۰۱ مشاهده کنید:

فولاد در بازارهای جهانی

در بازار اسلب همچنان شاهده رکود در تقاضا هستیم و به همین علت قیمت‌ها در این بخش روند نزولی را دنبال می‌کند. اما دلیل اصلی این رکود چیست؟ در واقع افت تولید عامل اصلی کاهش تقاضا برای مقاطع تخت به شمار می‌رود. قیمت شمش نیز تحت تاثیر بازار کاهش بورس کالای چین، روند نزولی داشت که به نظر می‌رسد این روند تا هفته‌های آینده نیز ادامه‌دار باشد. گرچه قیمت ورق گرم صادراتی روسیه به دلیل فشار تحریم‌ها رو به کاهش است، اما قیمت این محصول در داخل کشور روسیه تا حدود ۲۷ درصد به نسبت صادرات بیشتر است. روسیه این جهت حفظ رقابت‌پذیری قیمت ورق گرم، دست به این اقدام زده است.

۱۹۶ هزار تن شمش این هفته در بورس کالای ایران با قیمت پایه در حدود ۱۲۵۰۰۰ تا ۱۳۳۰۰۰ ریال عرضه شد. در نهایت تنها ده هزار تن شمش با قیمت ۱۲۶۰۰۰ ریال مورد معامله قرار گرفت. از آنجا که قیمت شمش بورسی بالاتر از بازار آزاد بود، تقاضا برای خرید شمش از بورس کالا کاهش پیدا کرد. به طور کلی پس از اینکه مجددا مذاکرات برجام بر سر زبان‌ها افتاد، قیمت آهن‌ آلات کاهش یافت. این روند کاهشی به نحوی بود که قیمت‌های بورس در مقایسه با بازار آزاد بیشتر بود و افراد میل چندان به خرید از بورس نداشتند.

فولاد در داخل ایران

قیمت مقاطع طویل نیز همچون مابقی بازار کاهشی بود. کف قیمت میلگرد این هفته به کمتر از ۱۵۰۰۰ تومان رسید. اما در اواخر هفته تجار برای اینکه بیش از این ضرر نکنند، فروش را متوقف کرده و قیمت‌ها را افزایش دادند. قیمت برخی از سایزهای تیرآهن ذوب کاهش و برخی افزایش یافتند. این اتفاق به دلیل کاهش عرضه و مدیریت نه چندان مناسب عرضه بود.

بازار مقاطع تخت فولادی در ایران، هفته آرامی را پشت سر گذاشت. در جلسه‌ای که میان وزارت صمت، بورس کالا و فولادسازان برگزار شد، قرار بر این شد که عرضه ماهیانه فولاد مبارکه از ماهی ۴۰۰ هزار تن به ۳۵۰ هزار تن (کاهش ۵۰ هزار تنی)  و زمان تحویل از سلف ۹۰ روزه به ۴۵ روز کاهش پیدا کند. این اقدام به نظر می‌رسد که با توجه به روند نزولی قیمت ورق در بازار جهانی تاثیر چندانی در قیمت نهایی ورق گرم ندارد. ورق گالوانیزه و ورق روغنی نیز همچنان روند ثابتی را در پیش گرفته‌اند، طوری که میانگین قیمت ورق گالوانیزه حدود ۲۷۰۰۰ و روغنی ۲۸۰۰۰ تومان دیده می‌شود.

نتیجه گیری

آینده بازار فولاد در ایران تا حد زیادی به نتیجه مذاکرات برجام و نوسانات دلار وابسته است. در صورتی که نتیجه مذاکرات مثبت باشد، در مدتی هرچند کوتاه نرخ دلار آزاد به نرخ دلار سنایی نزدیک شده و بازار آهن شدیدا کاهش پیدا خواهد کرد. در غیر صورت باید منتظر افزایش قیمت باشیم. به نظر شما نتیجه مذاکرات چه خواهد شد؟

 

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.