تحلیل بازار فولاد فروردین ماه 1401

4.7/5 - (3 امتیاز)

تحلیل بازار فولاد فروردین ماه 1401

تحلیل بازار فولاد فروردین ماه 1401

سنگ آهن برخلاف روندی که ماه گذشته داشت، از نیمه دوم فروردین ماه شیب نزولی پیداکرد. معامله 153 دلاری با توجه به سقف قیمیت 170 دلاری در ماه قبل، شاهدی بر این مدعاست. همزمان با کاهش قیمت سنگ آهن، انبارهای چین با سرعت نسبتا بالایی رو به اتمامند. در شرایط عادی این اتفاق می‌توانست به افزایش قیمت سنگ آهن در هفته‌های بعدی منجر شود. اما این چون این اتفاق ماحصل کم شدن سرعت حمل و نقل سنگ آهن به دنبال شیوع مجدد کرونا در کشور چین است، اتفاقا می‌تواند کاهش هرچه بیشتر قیمت‌ها را به دنبال داشته باشد.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

تحلیل هفته آخر فروردین ماه ۱۴۰۱

همچنین طبق معاملات صورت گرفته در بورس کالای دالیان چین، قیمت مواد اولیه فولادسازی به ویژه سنگ آهن کاهش بوده است. این اتفاق می‌تواند در نتیجه کاهش تقاضا برای مواد اولیه و افت تولید فولاد ۲۰۲۲ باشد.

روند نزولی در برخی بازارها به دلیل تقاضای ضعیف، شتاب گرفته است. انتظارات منفی در بازار جهانی بیلت درحال افزایش است و قیمت‌ها اکثرا کاهش یافته است. ضعف تقاضا و احتمال ادامه داشتن این روند تا نیمه اردیبهشت، می‌تواند دلیل این اتفاق باشد.

قیمت بیلت در روسیه از ابتدای هفته شروع به کاهش کرد و با افت ۳۰ دلار در روز دوشنبه به ۷۵۰ دلار فوب رسید. کاهش این پیشنهادات همچنان ادامه دارد؛ زیرا تاجران و تولیدکنندگان تلاش می کنند در پی اعمال تحریم‌های غرب و اروپا علیه سیستم بانکی این کشور، مشتریان خاصی را جذب کنند و عمدتا بازار ترکیه را هدف قرار داده‌اند.

در بازار بیلت ترکیه نیز نشانه‌های کاهش قیمت مشاهده می‌شود. سطح بیلت وارداتی مورد نظر برای ترک‌ها ۷۶۵ تا ۷۷۰ دلار سی اف ار است که نظر به هزینه تبدیل ۷۵ دلاری، بهای میلگرد صادراتی به سمت ۸۵۰ تا ۸۶۰ دلار میل خواهد نمود. لذا طی هفته‌های آینده بازار انتظار افت شدید در قیمت میلگرد صادراتی ترکیه و بیلت صادراتی را دارد. بازار بیلت صادراتی ایران نیز که روند قیمتی بازار CIS را دنبال می‌کند، کاهش یافته و از قیمت ۷۲۰ دلار هفته گذشته به ۶۸۳ دلار رسیده است.

عوامل داخلی

متوسط نرخ هفتگی دلار نیمایی منتهی به روز سی و یکم ماه ، ۲۴۵۸۲۹ ریال اعلام شد که با افزایش نسبی ۹۵ ریالی همراه بود. دلار ازاد در بازار تهران نیز تا سی فروردین ماه به قیمت ۲۷۶۰۰۰ ریال رسید.

در روز سی‌ام فروردین ماه، بورس کالا در مجموع با احتساب معاملات مچینگ و بدون درنظر گرفتن معاملات پرمیوم مقدار ۶۹ هزار تن از مجموع ۲۳۸ هزار تن حجم کل اطلاعیه عرضه یا معادل با حدود ۲۹ درصد از حجم عرضه کل در بورس کالا با نرخ میانگین موزون ۱۵۴۶۷۴ ریال حدود ۱۶۸۶۰ تومان با احتساب ارزش افزوده حدود کیلویی ۴۵ تومان بالاتر از نرخ متوسط پایه و حدود ۱۰ تومان پایین‌تر از نرخ معاملاتی میانگین موزون هفته گذشته به فروش رفت.

شاخص متوسط نرخ شمش حوزه القایی روز سه شنبه بیست و نهم فروردین حدود ۱۵۸۶۰ تومان با احتساب ارزش افزوده به ازای هر کیلوگرم محاسبه شد که نسبت به روز گذشته، با افزایش تقریبی ۱۲۵ تومان همراه بود. در ویدئوی زیر تحلیل دقیق‌تر مقاطع فولادی در هفته آخر فروردین ماه را مشاهده کنید:

 

تحلیل هفته چهارم فروردین ماه ۱۴۰۱

عوامل تاثیرگذار بر قیمت فولاد در داخل کشور را اگر به عوامل داخلی و خارجی تقسیم بندی کنیم، در این هفته عوامل خارجی کمی از روند افزایشی شدید خود فاصله گرفته‌اند. در ادامه بیشتر درباره بازار هفته چهارم فروردین صحبت خواهیم کرد:

سنگ آهن

سنگ آهن در ماه فروردین، نوسانات زیادی را تجربه کرد. برخلاف شایعاتی مبنی بر روند نزولی قیمت این ماده، عوامل و تحرکات بازار، روند صعودی قیمت سنگ آهن را برای هفته‌های آینده پیش‌بینی می‌کند.

شمش صادراتی

گرچه بازار فولاد روسیه به دلیل اتفاقات اخیر از رونق افتاده بود، اما با ارائه تخفیف‌های سنگین در شرایط تحریم توانست خریداران را به سمت خود جذب کند. به این ترتیب، روند صعودی بودن شمش متوقف شد.

نرخ دلار

دلار نیمایی و آزاد به ترتیب در روز بیست و سوم فروردین ماه به ثبت قیمتی به ترتیب ۲۴۵۶۰۶ و ۲۸۱۱۰۰ ریال، روند صعودی دلار را در هفته چهارم ماه تکمیل کرد.

بورس کالا

روز سه شنبه این هفته، از مجموع ۲۷۷ هزار تن حجم اطلاعیه عرضه تنها مقدار ۵۱ هزار تن، کیلویی حدود ۱۱۰ تومان بیشتر از نرخ متوسط معامله شد. بررسی روند بازار آهن و فولاد هفته چهارم فروردین را در ویدئوی زیر مشاهده نمایید.

تحلیل هفته سوم فروردین ماه ۱۴۰۱

سنگ آهن ۶۲% وارداتی چین پس از یک دوره اصلاح قیمتی در سومین هفته فروردین ماه در مدار افزایشی به قیمت ۱۶۳.۱۰ دلار رسید. با توجه به کاهش موجودی سنگ آهن در چین و افزایش تقاضای کارخانه‌های تولیدی، انتظار می‌رود افزایش قیمت در این بخش ادامه‌دار خواهد بود.

شمش صادراتی ایران با حفظ روند خود در روزهای گذشته در حدود قیمتی ۶۹۲ تا ۷۰۰ دلار/ تن فوب خلیج فارس معامله شد. دلار آزاد و نیمایی روند افزایشی به ترتیب قیمت‌های ۲۷۷۲۰۰ و ۲۴۰۲۰۹ ریال را ثبت کرد.
شمش فولادی ۳۲ درصدی با افزایش قیمتی ۲۳۵ تومانی در میانگین قیمت ۱۵۲۵۳۱ ریال در بازار بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. لازم به ذکر است که تنها ۶۱ هزار تن از ۱۸۸ هزار شمش عرضه شده به فروش رسید.

در نتیجه روند صعودی قیمت فولاد و آهن آلات در کنار افزایش قیمت دلار نیمایی، قیمت‌ها در بورس کالا نیز باید افزایش پیدا کند. البته برخی از این افزایش قیمت به دلیل تعطیلات نوروزی و عدم فعالیت تجار و کارخانه‌ها است. به همین دلیل انتظار می‌رود افزایش قیمت کاذب در ادامه از بین برود. هرچند که معاملات کم رونق بر شرایط حاضر بی‌تاثیر نیست. بررسی قیمت لوله مانیسمان، میلگرد، پروفیل و … در سومین هفته فروردین ماه ۱۴۰۱ را در ویدئوی زیر مشاهده نمایید:

رویا سبزعلی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.7/5 - (3 امتیاز)

  1. والازاده
    اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۱ ۱۶:۲۳
    تابستان هم مثل پارسال قطعی برق رو داریم؟ قیمت ها چطور خواهد شد؟
    1. آیرومارت
      اردیبهشت ۱۷, ۱۴۰۱ ۱۶:۲۸
      سلام روز خوش. خبرها حاکی از آن است که امسال نیز همچون سال‌های گذشته برق کارخانجات در طول تابستان قطع خواهد شد. قطعی برق و تعطیلی کارخانه‌ها موجب کاهش تقاضا و درنهایت افزایش قیمت‌ها می‌شود.
021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.