تفاوت ورق سیاه st37 و st52 از لحاظ ترکیب و خواص مکانیکی

4.4/5 - (5 امتیاز)

تفاوت ورق سیاه st37 و st52 از لحاظ ترکیب و خواص مکانیکی

st37-vs.-st52

تفاوت ورق st37 و st52 عمدتا در ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی این دو نوع ورق است. ورق st37 و ورق st52 از ورق های پرکاربرد در صنعت هستند. ویژگی‌ها، روش تولید و خواص مکانیکی این ورق‌ها سبب گستردگی کاربرد آن‌ها در زمینه‌های مختلف شده است. آیا می دانید نامگذاری این ورق‌ها به چه علت انجام شده است؟ در ادامه به توضیح دلایل نامگذاری، خواص مکانیکی، ویژگی ها و تفاوت ورق st37 و st52 می پردازیم.

۴.۴/۵ - (۵ امتیاز)

فولاد، فلزی است که در زمینه های مختلف کاربرد دارد و با تغییرات ناچیز عناصر موجود در آن، خواص فولاد بسیار تغییر می کند. به منظور تمایز فولادهای مختلف و تشخیص ویژگی‌ها و خواص آن، استانداردهای متعددی در دنیا تبیین شده است. این استانداردها با استفاده از علائم، حروف و اعداد، ویژگی‌های فولاد را مشخص می‌کنند.

یکی از استانداردهای معتبر در این زمینه استاندارد آلمانی DIN 17006 است. علامت معرفی فولادهای ساختمانی ساده در این استاندارد، St می‌باشد، با ضرب کردن عددی که بعد از این حروف نوشته می‌شود در ۹.۸۱، حداقل استحکام کششی فولاد بر حسب نیوتن بر میلیمتر مربع به دست می‌آید. به عنوان مثال، حداقل استحکام کششی در فولاد St37، ۳۹۲.۹۷ نیوتن بر میلیمتر مربع و در فولاد st52، ۵۱۰.۱۲ نیوتن بر میلیمتر مربع است.

بعد از این اعداد خط تیره و سپس یکی از اعداد یک، دو یا سه قرار می‌گیرد که بیانگر درجه کیفیت فولاد می‌باشد. عدد ۱ برای کاربردهای معمولی است که عموما نوشته نمی‌شود. فولاد درجه ۲ در کارهای مهم کاربرد دارد. فولاد درجه ۳ فولادی است که آرام ریخته گری شده و دارای خواص جوشکاری و خلوص بالا می باشد. ورق st37 و st52 با استفاده از فولادهای ساختمانی با همین نام تولید می‌شوند که از پرکاربردترین مواد مورد استفاده در صنایعی مانند ساختمان سازی، ماشین سازی و سد سازی هستند. جهت مشاهده قیمت روز ورق سیاه روی لینک زیر کلیک کنید:

لیست قیمت ورق سیاه

ورق سیاه

 

ورق سیاه چیست؟

ورق سیاه (Hot rolled Sheet)، به روش نورد گرم تولید می‌شود. به دلیل اینکه این ورق‌ها تحت دمای بالا در کوره قرار می‌گیرند، سطح ورق دچار اکسیداسیون شده و رنگ آن تیره می‌شود. دلیل نامگذاری ورق سیاه نیز به همین دلیل است. ورق‌های سیاه به دلیل هزینه تولید پایین‌تر نسبت به سایر روش‌های تولید ورق و نیز کیفیت حاصل از این روش تولید، در بازار بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

تختال‌ها تا دمای حدود ۱۲۸۰ درجه سانتیگراد، گرم می‌شوند و سپس با عبور از غلتک، ضخامت آن‌ها کاهش می‌یابد. ضخامت نهایی ورق‌ها بین ۱.۶ تا ۱۶ میلیمتر است که بسته به کاربرد نهایی مشخص می شود. نکته حائز اهمیت در مورد این روش تولید، این است که با وجود پیچیده و گران بودن تجهیزات روش نورد گرم، ورق‌های تولید شده قیمت بسیار بالایی ندارند. همین امر سبب شده تا در بسیاری از صنایع کاربرد داشته باشند.

انواع ورق سیاه در دو گروه کلی ورق سیاه معمولی و صنعتی قرار می‌گیرد. ورق سیاه st37 در گروه معمولی از این ورق‌ها و ورق st52 درگروه صنعتی قرار می‌گیرد. ورق‌های سیاه صنعتی و معمولی از نظر تکنولوژی تولید، خواص مکانیکی، ترکیب شیمیایی و نوع کاربرد، متفاوت هستند.

ورق سیاه st37

ورق st37

فولاد st37 از فولادهای کم کربن بوده که در صنعت به عنوان فولاد نرمه نیز شناخته می شود. ورق st37 با استفاده از این فولاد تولید می‌شود. کربن کم، انعطاف پذیری بالا، جوش پذیری خوب و استحکام متوسط ورق st37، آن را به یک گزینه بسیار مناسب برای مصارف ساختمانی، راهسازی و صنعتی تبدیل کرده است.

به دلیل کاربرد بسیار زیاد، این ورق در تمامی نقاط دنیا تولید می‌شود. همچنین ورق st37 در ساخت پروفیل‌های فولادی مانند نبشی و ناودانی بسیار کاربرد دارد که همین موضوع باعث می‌شود قیمت ورق سیاه بر قیمت مقاطع دیگر تاثیرگذار باشد.برای آشنایی با انواع نبشی، ناودانی و سپری و آشنایی با روش تولید آن‌ها کلیک کنید.

همانطور که اشاره شد، کاربرد این ورق در صنایع مختلف بسیار گسترده است. از جمله کاربردهای این ورق می‌توان به ساخت صفحات ستون ساختمان، تولید صفحات مشبک، تولید پروفیل، تولید نبشی و ناودانی، ساخت بدنه خودرو، ساخت پل عابر پیاده، ساخت حفاظ و نرده، تولید درب و پنجره و ساخت دستگاه‌های صنعتی اشاره کرد.

ورق st37 در کیفیت‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود. کیفیت این ورق‌ها با قرار گرفتن اعداد ۱، ۲ و ۳ در کنار اسم آن‌ها مشخص می‌شود. کیفیت ورق st37 از درجه یک به درجه ۳، افزایش می‌یابد. بطوریکه ورق درجه ۳، با کیفیت‌ترین ورق st37 موجود در بازار است. این ورق به دلیل کم بودن عناصر آلیاژی مضر در آن و نیز شرایط بهینه فولادسازی، در مواردی که به کیفیت بالایی نیاز است و از موقعیت حساس‌تری برخوردار باشد، استفاده می‌شود. کیفیت ورق st37 از جمله عوامل موثر بر قیمت آن است. برای اطلاع از قیمت ورق سیاه st37 کلیک کنید.

آنالیز شیمیایی ورق st37 به صورت زیر است:

آنالیز شیمیایی ورق ST52
C Mn Cr Si Ni P S
۰/۰۷-۰/۱۴ ۰/۳۵-۰/۶۵ ۰/۱۵ ۰/۱۷-۰/۳۷ ۰/۰۰۸ ۰/۰۳۵ ۰/۰۴

ورق st37 به صورت کویل و شیت در بازار وجود دارد. ابعاد استاندارد ورق به صورت شیت و متر در ضخامت‌های بین ۱.۸ تا ۱۵۰ میلیمتر است. قیمت ورق سیاه برشی، قیمت ورق سیاه ۲ میل، ۳ و …، را از سایت آیرومارت استعلام کنید.

ورق st52

فولاد st52 از اضافه کردن مقادیر ناچیز عناصر آلیاژی به فولادهای کربن دار ساخته می‌شود. این فولادها به عنوان فولادهای مقاوم کم آلیاژ شناخته می‌شوند. St52 یکی از این فولادها می‌باشد و آنالیز شیمیایی آن به صورت زیر است:

آنالیز شیمیایی ورق ST52
Mo C Mn Cr Si Ni P S
۰/۰۸ ۰/۰۷-۰/۲ ۱/۴-۱/۶ ۰/۰۳ ۰/۳-۰/۵۵ ۱/۸-۲/۲ ۰/۰۲۵ ۰/۰۱۵

تفاوت ورق st37 و st52 ناشی از مواد اولیه مورد استفاده در ساخت آن‌ها می‌باشد. فولاد st52 هم در دسته فولادهای کم کربن قرار دارد، اما نسبت به فولادst37 درصد کربن بیشتری دارد که سبب استحکام بیشتر و انعطاف پذیری کمتر آن می شود. ویژگی قابل توجه این ورق، یکسان بودن استحکام کششی و فشاری آن است.

به دلیل بالا بودن مقدار عناصر سیلیسیم و منگنز، ورق st52، مقاومت به پیچش و خمش، تحمل وزن و قابلیت ماشینکاری خوبی دارد. کاربرد این فولاد در ساخت قطعاتی مانند ریل، شاسی ماشین‌های سنگین مثل جرثقیل و بدنه خودرو و همچنین ساختمان سازی، پل سازی و صنایعی از این دست کاربرد دارد. ورق st52 هم مانند st37 به دو صورت کویل و برشی در بازار موجود است.

جهت استعلام قیمت ورق st52 کلیک کنید.

ورق st52

تفاوت ورق st37 و ورق st52

با وجود تفاوت ورق st37 و st52 هر دو در صنایع ساخت و ساز بسیار کاربرد دارند. ورق st52 به دلیل حضور عناصر آلیاژی مانند کربن و منگنز مقاومت بیشتری نسبت به ورق st37 دارد. ولی از طرفی انعطاف پذیری و قابلیت شکل دهی آن کمتر است. ورق st52 یک فولاد مقاوم و کم آلیاژ محسوب می‌شود که متفاوت از فولادهای آبدیده و تمپر شده می باشد.

کارخانه‌های تولید کننده ورق سیاه، در اغلب موارد، ماده اولیه تولید ورق سیاه (اسلب) را از کارخانه‌های تولیدکننده‌ اسلب خریداری کرده و سپس عملیات نورد گرم را برای تولید ورق سیاه انجام می‌دهند. در این بین، کارخانه فولاد مبارکه تنها کارخانه‌ای است که اسلب مورد نیاز به عنوان ماده اولیه ورق سیاه را تولید کرده و عملیات نورد سرد و گرم را بر روی آن انجام می‌دهد.

وزن مخصوص این دو نوع ورق یکسان است ولی استحکام آن‌ها با هم فرق دارد. همین موضوع باعث شده تا ورق st52 در کاربردهایی که کم بودن وزن اهمیت دارد، بیشتر استفاده شود. برای مشاهده وزن ورق در ابعاد مختلف از جدول وزن ورق که بر اساس استاندارد اشتال تدوین شده است، کمک بگیرید.

تولید کننده‌های ورق st37 و ورق st52 در ایران فولاد مبارکه اصفهان، فولاد گیلان، فولاد اکسین خوزستان و فولاد کاویان اهواز هستند. تفاوت عمده ورق‌های این کارخانجات، ابعاد تولیدی آن ها می‌باشد، البته همه کارخانه‌های ذکر شده قابلیت عرضه ورق در ابعاد سفارشی را نیز دارا هستند. اما استاندارد ورق کارخانه فولاد مبارکه عرض ۱۵۰۰، اکسین خوزستان عرض ۲۰۰۰، کاویان اهواز و فولاد گیلان عرض ۱۲۵۰ می‌باشد. آیرومارت ارائه دهنده انواع خدمات برشکاری ورق فولادی و فرآیندهای ثانویه است. از جمله خدمات آیرومارت می‌توان به برشکاری طولی و عرضی، کونیک، عدسی، چراغ قوه، اسید شویی، خدمات خم، سوراخکاری، جوش و پرس با بهترین کیفیت اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید ورق سیاه st52 و ورق st37، استعلام قیمت ورق سیاه ۳ میل، ۲ میل و … و همچنین خدمات ورق می توانید با کارشناسان آیرومارت تماس حاصل فرمائید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.4/5 - (5 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.