منظور از گواهینامه فنی میلگرد چیست؟

4.7/5 - (4 امتیاز)

منظور از گواهینامه فنی میلگرد چیست؟

گواهینامه فنی میلگرد

افرادی که دنبال خرید میلگرد هستند، باید حتما از استانداردها و مشخصات آن آگاهی داشته باشند. این استانداردها نشان می‌دهند که کیفیت میلگرد، مناسب است و می‌توان آن را در ساختمان و بدون نگرانی استفاده کرد.

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)

گواهینامه فنی یا سرتیفیکیت میلگرد، برگه‌ای است که اصالت و کیفیت محصول را نشان می‌دهد. در گواهی فنی میلگرد اطلاعاتی مانند مشخصات عمومی، فنی، فاکتورهای فرآیند تولید و نتایج ارزیابی میلگرد عنوان می‌شوند.

از طریق این اطلاعات می‌توانید محصولات کارخانه‌های مختلف را مقایسه کنید.

ما در این مقاله اطلاعات هر بخش از گواهینامه فنی میلگرد را توضیح می‌دهیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

منظور از گواهینامه فنی میلگرد چیست؟

گواهینامه فنی میلگرد چیست؟

این روزها صنعت فولاد در کشور پیشرفت زیادی داشته و تعداد کارخانه‌های تولید میلگرد نیز روز به روز در حال افزایش است. در ضمن، بین محصولات مختلف این کارخانه‌ها رقابت وجود دارد.

با توجه به این رقابت، هر کارخانه گواهی فنی میلگرد را به مشتریان خود ارائه می‌کند تا کیفیت و کمیت محصولات خود را نشان دهد و این افراد هنگام خرید میلگرد، به طور اصولی محصول را انتخاب کنند.

گواهی میلگرد همان کاغذی است که شناسنامه محصول محسوب می‌شود و اطلاعات موجود در آن برای تایید و تضمین اصالت و کیفیت میلگرد عنوان می‌شوند.

تمامی تولیدکنندگان میلگرد گواهینامه‌های فنی یکسانی را برای محصولات خود ارائه می‌کنند. این گواهینامه جدا از تایید اصالت میلگرد، تضمین کننده کیفیت میلگرد و متمایز ساختن محصولات هر کارخانه از کارخانه‌های دیگر است.

کیفیت میلگرد مستقیما بر هزینه نهایی آن تاثیر می‌گذارد و برای جلوگیری از مشکلات و آسیب‌های احتمالی پروژه‌های ساختمانی بسیار مهم است.

به طور کلی، سرتیفیکیت میلگرد مواردی مثل نام و آدرس کارخانه، شماره گواهینامه، تاریخ گواهینامه و … را شامل می‌شود. معمولا برای بندیل میلگرد کم وزن، گواهی فنی صادر نمی‌کنند. اما برای سایر موارد، این گواهی یکی از روش‌های تشخیص میلگرد اصل از تقلبی محسوب می‌شود.

گواهینامه فنی میلگرد

در گواهینامه فنی میلگرد چه مشخصاتی وجود دارند؟

اگر به عنوان مصرف‌کننده به فکر خرید میلگرد ساده یا میلگرد آجدار هستید، ابتدا باید تمامی موارد زیر را بررسی کنید. برای خرید میلگرد آجدار و ساده به طور عمده، بهتر است که سرتیفیکیت چندین کارخانه را با هم مقایسه کنید. مشخصات عنوان شده در گواهینامه فنی میلگرد عبارتند از:

۱. مشخصات عمومی میلگرد

شماره گواهینامه، تاریخ صدور، نوع میلگرد، شماره ذوب، قطر اسمی میلگرد، شماره بسته، طول اسمی شاخه‌ها و نشان استاندارد ایران به عنوان مشخصات عمومی در گواهینامه میلگرد درج شده است.

علاوه بر این عوامل، مشخصاتی مانند استحکام تسلیم، مقاومت کششی نهایی و ازدیاد طول، به عنوان خواص فیزیکی نیز در نظر گرفته می‌شوند. باید تمامی این موارد در گواهینامه فنی میلگرد آورده شوند.

۲. مشخصات فنی میلگرد

مواردی مانند درصد ترکیب شیمیایی مصرفی در میلگرد و خواص مکانیکی میلگرد، به عنوان مشخصات فنی در گواهینامه میلگرد ارائه می‌شوند.

تعیین کمیت عناصر موجود در میلگرد مثل کربن، منگنز، فسفر، نیکل، کروم، گوگرد و سیلیکون در گواهینامه فنی میلگرد الزامی است. زیرا هر یک از این عوامل باعث کاهش یا افزایش کیفیت میلگرد می‌شود.

سرتیفیکیت میلگرد

۳. مشخصات مربوط به فرآیند تولید میلگرد

تولیدکنندگان بر روی میلگرد حروفی را حک می‌کنند که روش تولید و عناصر آلیاژی را نشان می‌دهند. این حروف عبارتند از:

T: میلگردهایی که به روش خنک‌کاری و برگشتِ تحت کنترل ساخته می‌شوند.

U: میلگردهایی که با روشی غیر از خنک‌کاری و برگشت تحت کنترل ساخته می‌شوند.

A: میلگردهایی که از طریق استفاده از عناصر آلیاژی، استحکام لازم در آ‌نها به وجود آمده است.

در مقاله‌ای، درباره علائم حک شده روی میلگرد بحث کرده‌ایم.

۴. ارزیابی انطباق کیفیت میلگرد با معیارهای تعیین شده

بازرسی و صدور گواهینامه فنی میلگردها برای استفاده در آرماتور بندی بتن، باید طبق استاندارد ISO 10144 صورت بگیرد. در مورد محموله‌های تکی یا سفارش‌های خاص، نحوه بازرسی و صدور گواهی کیفیت به یکی از دو روش زیر انجام می‌شود:

  1. پذیرش آزمایش انجام شده برای یک محموله خاص که باید مطابق با عدد معیار باشد.
  2. ارزیابی میلگرد می‌تواند بر طبق توافق بین سازنده و خریدار باشد که بر اساس میزان حداقل یا حداکثر عدد معیار برآورد می‌شود.

پس از آن که کیفیت میلگرد ارزیابی شد، اطلاعاتی مانند شناسه میلگرد، نشانه‌گذاری روی ميلگرد، تاريخ انجام آزمایش، وزن واحد آزمون و نتايج را در گواهینامه عنوان می‌کنند و در اختیار خریدار قرار می‌گیرد.

ارزیابی انطباق کیفیت میلگرد

خرید میلگرد از آیرومارت

با توجه به نکات گفته شده، شما باید هنگام خرید میلگرد به کیفیت آن توجه کنید تا دچار مشکلات فنی و ایمنی نشوید. ما در آیرومارت معتبرترین انواع میلگرد را عرضه می‌کنیم و شما می‌توانید با خیال راحت محصول مورد نظرتان را تهیه کنید.

جهت خرید میلگرد استیل، ساده و آجدار، استعلام قیمت میلگرد اردبیل، اصفهان، هشترود و …کافیست وارد سایت آیرومارت شوید و به صورت آنلاین سفارش خود را ثبت کنید. به علاوه، در صورت داشتن هر گونه سوال در مورد گواهینامه فنی میلگرد و اصالت آن، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید تا کارشناسان مجرب شما را راهنمایی کنند.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.7/5 - (4 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.