میانقاب چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

میانقاب چیست؟

میانقاب چیست؟

امروزه ساختمان‌های بتنی و فولادی را عموما به شکل قاب‌هایی در نظر می‌گیرند که از اعضای اصلی مانند تیر، ستون و مهاربندی‌ها تشکیل شده‌اند. این در حالی است که میانقاب های مصالح ساختمانی را به صورت دیوارهای خارجی و داخلی در سازه‌های معمول شهری به کار می‌برند. میانقاب ها تاثیر مثبتی در سازه دارند و وجود آنها باعث می‌شود که مقاومت، سختی و شکل پذیری قاب‌های مرکب افزایش یابند.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

ما در این مطلب به جزئیات میانقاب سازه ای می‌پردازیم و عوامل موثر بر مقاومت آن را شرح می‌دهیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

تعریف میانقاب

دیوارهای خارجی و داخلی ساختمان که به عنوان جداکننده در سازه‌های فلزی و بتنی عمل می‌کنند، میانقاب نامیده می‌شوند. به عبارتی می‌توان گفت که با قرار دادن پرکننده در دهانه قاب، زیر سازه‌ای تشکیل می‌شود که به آن میانقاب می‌گویند. این سیستم زمانی ایجاد می‌شود که فضای داخلی یک قاب بتنی یا فولادی با پانل‌های آجری یا بتنی پر شود.

تعریف میانقاب

وجود میانقاب چه مزیتی دارد؟

ایران یکی از زلزله خیزترین کشورهای جهان است و در کمربند لرزه خیز آلپ-هیمالیا قرار دارد. بررسی اثرات زمین لرزه نشان می‌دهد که بسیاری از زمین لرزه‌های گذشته، خسارات جانی و مالی هنگفتی به بار آورده‌اند. اما متاسفانه پیش بینی وقوع زلزله غیرممکن است، زیرا این موضوع به فعل و انفعالات زمین مربوط می‌شود. بنابراین کاهش اثرات مخرب زلزله در سازه‌ها برای مهندسان مشکل‌ساز است.

در این زمینه، درک تاثیر زلزله بر سازه و چگونگی واکنش اجزای مختلف سازه ضروری به نظر می‌رسد. با آگاهی از عملکرد هر یک از اجزای سازه در برابر نیروهای جانبی، می‌توان سیستم مناسب سازه لرزه‌ای را انتخاب و به گونه‌ای طراحی کرد که مقاومت جانبی مورد نیاز را تامین کند.

به طور کلی در مراحل ساخت ساختمان، از سیستم‌های کلاسیک مانند قاب خمشی، بادبندها، دیوارهای برشی و یا ترکیب آنها برای مقاومت در برابر زلزله استفاده می‌شود. بنابراین فرض بر این است که مقاومت جانبی سازه تنها توسط سیستم‌های مذکور تامین می‌شود.

بنابراین در تحلیل‌های ساده نیروهای زلزله را به این سیستم‌های کلاسیک اعمال می‌کنند و تاثیر اعضای باقی مانده سازه را برای اطمینان نادیده می‌گیرند. در بین این سیستم‌ها نباید از تاثیر میانقاب بنایی غافل شد، زیرا نقش مهمی در مقاومت سازه‌ها در مراکز زلزله‌خیز دارد.

میانقاب

میانقاب و اثرات آن بر سازه

همانطور که پیش‌تر گفتیم، هنگامی که پرکننده را به دهانه قاب اعمال می‌کنید، میانقاب تشکیل می‌شود. به طور کلی هرگاه بتن یا فولاد را در نوعی اسکلت بتنی قرار دهیم، سیستمی خواهیم داشت که به عنوان میانقاب شناخته می‌شود. برای درک بهتر این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم درباره انواع قاب های ساختمانی در سایت آیرومارت بیشتر بخوانید.

میانقاب سازه را سفت‌تر و مقاوم‌تر می‌کند، اما در مقابل به نرمی قاب می‌افزاید. همچنین رفتار خمشی ستون‌ها را از آنها گرفته و به رفتار برشی تبدیل می‌کند.

البته باید توجه داشت که مقاومت دیوار میانقاب به ضخامت، فاصله آزاد میانقاب و قاب، ضریب اصطکاک سطوح تماس، اتصالات برشی و کاربرد آنها، نوع مصالح و … بستگی دارد.

در اکثر تحلیل‌های صورت گرفته روی ساختمان‌ها، از وجود پرکننده‌ها صرف نظر می‌شود. اما استفاده از آنها می‌تواند بسیار مهم باشد. زلزله منجیل یکی از زلزله‌هایی بود که تلفات زیادی به همراه داشت.

با این حال، مطالعات انجام شده بر روی این زمین لرزه نشان دادند که برخی از ساختمان‌ها مقاومت بیشتری نسبت به سایرین داشتند. از ویژگی‌های بارز این ساختمان‌ها، اجرای میانقاب در سازه بود.

سیستم اتصال مشترک یکی از سیستم‌های موجود در سازه‌ها محسوب می‌شود. این سیستم‌ها در برابر نیروهای جانبی ناشی از زلزله، مقاومت کمی دارند. اما زمانی که این سیستم‌ها در کنار میانقاب جای می‌گیرند، استحکام ساختمان افزایش می‌یابد.

طبق تحقیقاتی که از آثار باقی مانده زلزله‌ها به دست آمده‌اند، پر کننده‌ها می‌توانند رفتار قاب را در برابر بارهای جانبی تغییر دهند. در میانقاب های با کیفیت، میانِ قاب و پر کننده شیارهایی قرار می‌گیرند که موجب انتقال بار می‌شوند. در واقع انتقال بار از قاب به میانقاب صورت می‌گیرد. در ضمن آنها می‌توانند سختی ساختمان‌ها را افزایش می‌دهند.

میانقاب و اثرات آن بر سازه

انواع دیوار میانقاب بر اساس رفتار سازه‌ای آنها

رفتار سازه‌ای این پانل‌ها به عنوان دیوار برشی و عضو قطری فشاری تقسیم می‌شود:

۱. دیوار برشی

در ساختار ساختمان می‌توان این محصول را به عنوان دیوار برشی در نظر گرفت.

۲. عضو قطری فشاری

در این روش، قاب و میانقاب به عنوان قاب بادبندی فرض می‌شود که به جای استفاده از آن، یک عضو بادبندی به کار می‌رود. برخی از زلزله‌ها، شکل این قاب را تغییر می‌دهد و باعث ایجاد شکاف بین اعضای قاب می‌شود. همچنین به دلیل فشار بار جانبی در انتهای قطر مخالف پانل، قاب فشرده می‌شود و این امر یک ناحیه فشاری قطری در پانل ایجاد می‌کند.

انواع دیوار میانقاب

چه عواملی بر مقاومت میانقاب تاثیر دارند؟

مقاومت این محصول به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

  • فاصله آزاد میان قاب و میانقاب
  • ضخامت آن و سختی قاب
  • استفاده از اتصالات برشی یا عدم استفاده از آن
  • مصالح به کار رفته در قاب
  • وجود بازشوها و ترتیب اجرا در آن

شرایط دیوار برای استفاده به عنوان میانقاب

  • دارای مقاومت عمود بر صفحه باشد.
  • ملات در اتصالات آن باید از ماسه، سیمان یا آسفالت باشد. ملات گل و آهک پذیرفته نمی‌شود.
  • هیچ شکافی بین دیوار و اعضای قاب وجود ندارد و دیوار کاملا با تیر و ستون در تماس است.
  • درزهای عمودی دیوار باید به درستی ملات کاری شوند یا با ملات جدید پر شوند.
  • دیوار نباید دارای ترک‌های قطری با عرض بیش از ۳ میلی‌متر باشد. ضمنا اثر ترک‌های ناشی از نشست خاک نباید روی دیوارها مشاهده شود.
  • آجر چینی در دیواری که قرار است استحکام جانبی سازه را تامین کند، باید به شکل هشت گیر انجام شود. به طوری که هر آجر بالایی حداقل ۲۵ آجر پایینی را بپوشاند.
  • دیوار باید فاقد شکم دادگی یا کج شدگی باشد.
  • ارتفاع دیوار از ۴ متر و طول آن از ۶ متر بیشتر نباشد.

مقاومت میانقاب

خرید تجهیزات فولادی و آهن آلات از آیرومارت

در ساخت میانقاب می‌توان از مصالح ساختمانی مختلفی استفاده کرد، ولی در کنار آنها به تجهیزات ساختمانی متفاوتی نیاز دارید. انواع میلگرد، تیرآهن و … جهت ساخت ساختمان و دیوارها به کار می‌روند. شما می‌توانید جهت اطلاع از قیمت آهن ۱۴ امروز، قیمت میلگرد ۱۶ اصفهان و تجهیزات دیگر، وارد سایت آیرومارت شوید.

ما انواع تجهیزات فولادی را با قیمت روز در سایت قرار می‌دهیم و شما می‌توانید به صورت آنلاین آنها را خریداری کنید. در ضمن جهت کسب اطلاعات بیشتر، کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان مجرب راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.