ورق مناسب برای ساخت مخازن تحت فشار چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

ورق مناسب برای ساخت مخازن تحت فشار چیست؟

مخازن تحت فشار

مخازن تحت فشار یکی از مهمترین تجهیزاتی محسوب می‌شوند که در ذخیره‌سازی سیالات گازی و مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. نکته مهم این است که ورق های استفاده شده در ساخت مخازن تحت فشار باید بتوانند در شرایط فشار معمولی، فشار ثابت و فشار بسیار بالا، عملکرد خوبی داشته باشند. به طور واضح، همه ورق های موجود در بازار این ویژگی‌ها را ندارند و باید به فکر ورق مناسب برای ساخت مخزن باشید. یعنی ورقی را انتخاب کنید که منحصرا برای این کار ساخته شده باشد.
ما در این مطلب قصد داریم به معرفی ورق های مناسب مخازن تحت فشار بپردازیم. در ادامه همراه وبلاگ آیرومارت باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

ورق های مخازن تحت فشار

روش ساخت ورق فولادی چیست؟

پیش ازآنکه بخواهیم ورق مناسب مخازن تحت فشار را بررسی کنیم، ابتدا به طور خلاصه نحوه ساخت آنها را توضیح می‌دهیم. ورق های فولادی از جمله مقاطع فولادی پر مصرف محسوب می‌شوند که در صنایع مختلف و برای ساخت دیگ فولادی و مخزن به کار می‌روند. این نوعی ورق صاف با ضخامت کم است که به روش نورد تولید می‌شود. نورد یک فرآیند تحت فشار به حساب می‌آید که در چندین سری و در دو شرایط نورد سرد و گرم صورت می‌گیرد.

در صورت نورد گرم، از آنجایی که دمای کار بالا است، شکل‌پذیری ورق فولادی ساده‌تر می‌شود. برای نورد در دماهای پایین، به دلیل شکل پذیری کم، استفاده از روان کننده‌ها ضروری است. اما خواص مکانیکی محصول به دست آمده خوب خواهد بود و این به دلیل تفاوت در ریزساختار فولاد در دو حالت کار گرم و کار سرد است.

فولاد با آنالیز مورد نظر، در کوره‌های مخصوص تولید می‌شود و به صورت تختال ریخته‌گری می‌شود. در نتیجه برای تولید انواع محصولات نوردکاری به کار می‌رود. در روش ساخت ورق های نورد گرم، تختال‌ها را تا دمای حدود ۱۳۰۰ درجه سانتی‌گراد از قبل گرم می‌کنند و وارد یک خط نورد می‌شوند که از چندین سری غلطک پرفشار تشکیل شده است. در این صورت ورق‌ها به ضخامت مورد نیاز می‌رسند. البته ما پیش‌تر درباره ساخت مخزن با ورق استیل نیز صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

بهترین ورق ها برای ساخت مخازن تحت فشار

برخی از پرمصرف ترین ورق ها برای ساخت مخازن تحت فشار شامل موارد زیر می‌شوند:

۱. ساخت مخازن تحت فشار با ورق A516

ورق A516 یکی از پرکاربردترین انواع ورق است که در مراحل ساخت مخازن تحت فشار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ورق خاصیت جوشکاری خوب و چقرمگی بالایی دارد. مفهوم چقرمگی بیانگر میزان انرژی است که یک ماده می‌تواند قبل از شکستن جذب کند. در واقع، مواد چقرمه قبل از شکستن و فروریختن به شدت تغییر شکل می‌دهند. با توجه به خواص ورق A516، کاربرد خاصی در ساخت دیگ‌ها و مخازن حرارتی در صنعت نفت و گاز دارد.

تفاوت بین گریدهای ورق A516

ورق A516 در گریدهای ۵۵، ۶۰، ۶۵ و ۷۰ ساخته می‌شود که با نام‌های استاندارد A516 Gr 55، A516 Gr 60، A516 Gr 65 و A516 Gr 70 نیز آنها را می‌شناسند. در بازار آهن ایران، ورق های ۶۰ و ۷۰ بیشترین فروش را دارند.
گرید ۶۰ این نوع ورق دارای میانگین ۰.۲۴ درصد کربن و گرید ۷۰، دارای میانگین ۰.۲۹ درصد کربن است. همچنین این دو نوع گرید از نظر مقدار منگنز با هم تفاوت دارند و درصد منگنز برای گرید ۷۰ بیشتر است. این دو گرید از نظر خواص مکانیکی نیز متفاوتند و گرید ۷۰ خواص بهتری را به نمایش می‌گذارد.

ابعاد ورق A516

ورق های A516 در ضخامت‌های ۴ تا ۱۲۰ میلی‌متر تولید می‌شوند و معمولا به شکل ورق‌های برش خورده به فروش می‌رسند. عرض این شیت‌ها معمولا بین ۱۱۰۰ تا ۴۵۰۰ میلی‌متر و طول آنها از ۲۵۰۰ تا ۲۴۰۰۰ میلی‌متر است. البته ورق را می‌توان به ابعاد دلخواه مشتری برش داد.

ورق مخزن تحت فشار

۲. ورق A283

ورق A283 با توجه به کاربردی وسیعی که خواص جوش‌پذیری، مقاومت و استحکام و همچنین تحمل فشار و حرارت مطلوب، یکی از ورق‌های پرکاربرد در ساخت مخازن تحت فشار است. این فولاد استحکام کششی کم و متوسط دارد.

برای ورق فولادی ساخته شده از کویل یا بدون عملیات حرارتی، آزمایشات اضافی جهت کاهش تنش آن مورد نیاز است. با توجه به خاص بودن این ورق، قیمت آن با ورق معمولی متفاوت خواهد بود، بنابراین برای استعلام قیمت ورق A283 می‌توانید وارد سایت آیرومارت شوید. گفتنیست که در حقیقت بیشترین کاربرد این ورق در استفاده‌های عمومی و ساختمان سازی است.

تفاوت گریدهای ورق A283

ورق A283 یکی از انواع ورق آلیاژی است که در چهار گرید A، B، C و D تولید می‌شود. یکی از رایج‌ترین گرید‌های آن، گرید C است که با ویژگی‌های منحصر به‌فرد خود باعث شده تا از گریدهای دیگر محبوب‌تر و از جمله انواع ورق مناسب مخازن تحت فشار باشد.

تفاوت اصلی گریدهای این ورق‌ها، درصد کربن آنهاست که منجر به ایجاد تفاوت در خواص مکانیکی آنها می‌شود. یعنی هر چه درصد کربن در هر گرید بیشتر باشد، سختی آن گرید بالاتر و جوش‌پذیری آن پایین‌تر می‌رود. بنابراین گرید C یکی از گریدهای پرطرفدار است که از درجه سختی مناسبی برخوردار است.

ابعاد ورق A283

این ورق در ضخامت‌های ۵ تا ۱۰۰ میلی‌متر قابل تولید و عرضه است. این ورق، عموما به صورت ورق برش خورده خریداری می‌شود و به فروش می‌رسد. عرض این ورق‌های برش خورده عموما بین ۱۱۰۰ تا ۲۴۰۰ میلی‌متر و طول آنها از ۲۵۰۰ تا ۲۴۰۰۰ میلی‌متر است. فولاد مبارکه تولیدکننده دیگر این ورق است که معمولا آن را به صورت رول، ارائه می‌دهد.

تفاوت بین ورق A283 و ورق A516

ورق A283 از نظر آنالیزی، مشابه ورق A516 است. اما این ورق در مقایسه با ورق A516 ، مقادیر متفاوتی از کربن و منگنز دارد. در فولادسازی، تغییر جزئی در عناصر آلیاژی به طور قابل توجهی بر خواص محصول تاثیر می‌گذارد و این دو نوع فولاد به دلیل آنالیز خود، کاربردهای متفاوتی دارند. معمولا ورق A516 در کاربردهای صنعتی حساس‌تری که نیاز به استحکام بالایی دارند، استفاده می‌شود. ورق A283 سبک وزن است و معمولا برای ساخت تانکرها و مخازن حاوی نفت و گاز استفاده می‌شود.

ورق مناسب مخازن تحت فشار

۳. ورق A285

ورق های فولادی A285 از پرمصرف‌ترین انواع ورق برای ساخت مخازن تحت فشار محسوب می‌شوند که قابلیت جوشکاری دارند. حداکثر ضخامت این ورق‌ها، ۵۰ میلی‌متر است. از این نوع ورق برای ساخت مخازن تحت فشار با فشار کم و کنترل‌شده استفاده می‌شود.

گریدهای ورق A285

این ورق فولادی دارای سه گرید مختلف است. در اینجا هم بیشترین تفاوت این گریدها در میزان کربن به کار رفته در آنها است. گرید C بیشترین میزان کربن را دارد که برابر با ۰.۲۸ درصد است. گرید B دارای ۰.۲۲ درصد و گرید A دارای ۰.۱۷ درصد کربن است.

ابعاد ورق A285

ورق های فولادی A285 با ضخامت‌های ۶، ۸، ۱۲، ۱۰ و ۱۵ پرمصرف‌ترین ضخامت‌های مورد استفاده در صنایع مختلف محسوب می‌شوند. این ورق‌ها در فولاد مبارکه کشور، تولید و عرضه می‌شوند و در عین حال، از کشورهایی مانند چین، روسیه، اوکراین و کره جنوبی نیز وارد می‌شوند. طول این ورق‌ها ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ میلی‌متر و عرض آنها ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ میلی‌متر است.

۴. ورق A537

ورق آلیاژی A537 نوعی ورق فولادی نورد گرم است که از طریق ریخته‌گری در کوره قوس الکتریکی تولید می‌شود و عمدتا در ساخت دیگ‌های بخار و مخازن تحت فشار در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی استفاده می‌شود. این نوع ورق نسبت به ورق A516، تنش تسلیم و کششی بالاتری دارد.

ورق های فولادی A537 از مناسب‌ترین انواع ورق برای ساخت مخازن تحت فشار با تنظیم حرارت، به شمار می‌روند. از این ورق های فولادی برای ساخت مخازنی استفاده می‌شود که در آنها به جوشکاری ورق‌ها نیاز است. جهت اطمینان از جوشکاری آنها، از انواع تست مانند تست mt و تست رادیوگرافی استفاده می‌شود.

گریدهای ورق A537

سه گرید مختلف از این فولاد در بازار وجود دارند که با نام‌های گرید A، B و C شناخته می‌شوند. در بین این سه گرید تجاری، ورق‌های فولادی گرید B A537 استحکام کششی بسیار بالاتری نسبت به بقیه دارند و ضخامت آنها نیز بیشتر است. بنابراین این نوع ورق برای ساخت مخازن مقاومت بالاتری دارند و مخازن پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها از این ورق فولادی ساخته می‌شوند.

خرید ورق مخازن تحت فشار

خرید انواع ورق مناسب ساخت مخازن تحت فشار از آیرومارت

مجموعه بازرگانی آیرومارت ارائه‌دهنده انواع مقاطع فولادی و ورق‌های مختلف مناسب تمامی صنایع، در راستای رفع نیاز صنعت گام برمی‌دارد. این مجموعه با شعار یک “کلیک تا خرید آهن”، فرایند خرید را برای شما ساده‌تر خواهد کرد.
چنانچه به فکر خرید تجهیزات برای ساخت مخزن تحت فشار هستید، کافیست وارد سایت آیرومارت شوید و قیمت انواع محصولات مورد نیاز را مشاهده کنید.

شما می‌توانید قیمت ورق A516، قیمت ورق آهن برش خورده و… را بررسی کنید و در صورت تمایل، محصول را آنلاین خریداری کنید. ما همچنین نمودار قیمت را هم برای شما قرار داده‌ایم تا بتوانید با بررسی تغییرات، خرید خود را انجام دهید. جهت کسب اطلاعات بیشتر کافیست با شماره ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید و توسط کارشناسان مجرب راهنمایی شوید.

غزاله کریمی

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.