راهنمای خرید لوله فولادی و نکاتی که باید بدانید

4.7/5 - (4 امتیاز)

راهنمای خرید لوله فولادی و نکاتی که باید بدانید

راهنمای-خرید-لوله

لوله، یک استوانه توخالی با ابعاد گوناگون است که برای انتقال انواع سیالات شامل گازها و مایعات استفاده می‌شود. گاهی در فاصله‌های نزدیک، از لوله‌ها برای انتقال جامدات نیز استفاده می‌شود. این پروفیل‌ها می‌توانند از جنس فولاد، چدن، فایبرگلاس، پلی‌اتیلن و... باشند. انواع لوله‌ها، کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف از قبیل صنعت نفت و گاز، آب و فاضلاب، ساختمان‌سازی و پتروشیمی دارند. برای خرید لوله باید شناخت کامل از انواع این مقطع در بازار داشته باشید. در این مطلب از وبلاگ آیرومارت به شما خواهیم گفت که پیش از خرید لوله باید به چه نکاتی توجه کنید.

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)

هر آنچه باید برای خرید لوله فولادی بدانید

لوله های درزدار فولادی

تاریخچه ساخت لوله

از حدود ۵۵۰۰ سال پیش، درست در زمانی که انسان‌ها تصمیم گرفتند یک‌جا نشین شوند، لوله‌ها به زندگی شهری راه پیدا کردند. نخستین لوله‌ها از جنس سفال و بعد هم مس بودند. وظیفه اصلی این لوله‌ها انتقال آب به شهر و خارج کردن فاضلاب به فضایی بیرون از محدوده زندگی بود. لوله‌ها به مرور کارایی بیشتری پیدا کردند تا اینکه در اوایل قرن نوزدهم و به دنبال کشف گاز، لوله‌های درزجوش به بازار راه پیدا کردند. امروزه لوله‌ها نقشی مهم و حیاتی در صنایع گوناگون ایفا می‌کنند و توانسته‌اند تسهیل‌گری‌های بسیاری داشته باشند.

لوله‌های مورد استفاده در صنعت اغلب از جنس فولاد هستند. این لوله‌ها به دلیل خواص مطلوب خود، در صنعت کاربرد زیادی دارند. برای آشنایی بیشتر با این مقطع فولادی پیشنهاد می‌شود مقاله لوله چیست را مطالعه کنید.

انواع لوله فولادی

انواع لوله‌ فولادی بر اساس جنس، روش تولید، نوع کاربرد، وزن و استاندارد تولید آن‌ها متفاوت است. تنوع در انواع لوله‌ها موجب شده تا این مقطع فولادی کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف داشته باشد. بر اساس جنس و روش تولید لوله‌های فولادی می‌توان آن‌ها را در سه دسته درزدار، بدون درز و استیل قرار داد. مقاله آشنایی با انواع لوله فولادی در صنایع مختلف، به شما کمک می‌کند تا با کاربرد انواع مختلف لوله در صنعت آشنا شوید. این گستردگی در محصول موجب می‌شود تا خرید لوله چندان آسان هم نباشد.

روش تولید انواع لوله

لوله‌های فولادی با ۲ روش کلی بدون درز جوش و درزجوش، ساخته می‌شوند که ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • لوله‌های بدون درز

    اولین بار در قرن نوزدهم دانشمند آلمانی این لوله‌ها را ابداع و به بازار ارائه کرد. از همان زمان به افتخار آن سازنده و مخترع، به لوله‌های بدون درز لوله «مانیسمان» نیز می‌گویند. این لوله‌ها نسبت به دیگر لوله‌ها استحکام بیشتری دارند و برای ساخت آن‌ها از شمش‌هایی با مقطع دایره یا مربع مستطیل استفاده می‌شود. این شمش‌ها را با حرارت، کشش و عبور غلتک‌ها فرم می‌دهند و هیچ جوشکاری در کار نیست. برای ساخت لوله بدون درز ۲ مرحله کلی طی می‌شود. نخست آن‌که، شمش‌ها را در کوره گرم می‌کنند و بعد غلتک‌های مخصوص را از میان آنها عبور می‌دهند. سپس با کمک قالب و پرس عمودی، شکل اولیه لوله ایجاد می‌شود. این لوله، لوله مادر است. حال اگر به قطر و ضخامت‌های دیگری برای ساخت و خرید لوله نیاز باشد، دوباره لوله مادر را به کوره می‌فرستند. در این مرحله با غلتک‌های دیگر، کشش و قالب‌های گوناگون، لوله را به ضخامت و اندازه‌های مورد نظر می‌رسانند. به همین دلیل این لوله‌ها قدرتمندتر هستند و برای خرید لوله، پیشنهاد می‌شوند. از این لوله‌ها برای انتقال سیالات و مایعات استراتژیک و مهمی همچون گاز، آب و نفت استفاده می‌شود.

با کلیک روی لینک قیمت لوله مانیسمان از قیمت روز این کالا آگاه شوید.

لوله های مانیسمان

  • لوله درز جوش

    شیوه‌ی دیگری از تولید انواع لوله، استفاده از درزجوش است. در این حالت لوله‌هایی یک یا دو جوش طولی داشته باشند را درز جوش می‌نامند یا لوله‌های جوشی می‌نامند. برای ساخت این لوله‌ها از ورق‌های فولادی تخت یا کلاف شده استفاده می‌شود. ورق‌هایی که بسیار مقاوم و مستحکم هستند و می‌توانند در برابر خوردگی، تغییرات دمایی، حمل و نقل و… تاب بیاورند. برای شکل دادن به این ورق‌ها آنها را به فرم حرف O درمی‌آورند و بعد درزی که ایجاد می‌شود را با جوشکاری و روش‌های جوش فلز پر می‌کنند. لوله‌های درز جوش خود به دو دسته «لوله‌های درز مستقیم» و «لوله‌های درز مارپیچ» یا «اسپیرال» تقسیم می‌شوند. این لوله‌ها بیشتر برای موارد تستی و بخش‌هایی که حساسیت کمتری دارد، استفاده می‌گردند.

قیمت لوله اسپیرال را با کلیک روی لینک مشخص شده مشاهده کنید.

قیمت لوله درزدار

طبقه بندی لوله‌ها بر اساس سطح تولید

یکی دیگر از شاخص‌های ارزشمند در طبقه‌بندی و بررسی لوله‌ها، سطح تولید است که در مجموع دو حالت PSL1 و PSL2 را دربرمی‌گیرد. آنچه که این لوله‌ها را از هم متمایز می‌کند، شیوه جوشکاری، نوع و میزان آلیاژها، آزمایش‌های گوناگون، گواهی‌نامه‌های استاندارد و… است.

  • لوله‌های سطح ۱ یا PSL1

    لوله‌های سطح ۱ برای بخش‌هایی از سیستم که حساسیت کمتری دارند کاربردی هستند. قسمت‌هایی که در دسترس‌تر هستند، می‌توان بدون آزمایش‌های خاص و پیچیده، از لوله‌های سطح یک برایشان استفاده کرد. سایز لوله‌های PSL1 موجود در بازار بین ۰/۴ تا ۸۰ است.

  • لوله‌های سطح ۲ یا PSL2

    برای بخش‌هایی از سیستم که فشار و دمای بالایی را تحمل می‌کند و سیالات حساس مانند نفت در آنها جریان دارد، از این لوله‌ها استفاده می‌شود. این لوله‌ دارای استحکام کششی و استحکام تسلیم بیشتری نسبت به نوع PSL1 است. لوله‌های سطح ۲ در سایز بین ۴/۵ تا ۸۰ اینچ تولید شده و به بازار عرضه می شود. لوله سطح ۲، از مراحل کنترل کیفی بسیاری گذشته و از آزمایش‌های متعددی به سلامت عبور کرده است.

موضوع سطح بندی محصولات بیشتر برای لوله گازی API مطرح است. قیمت این محصول را در لینک زیر مشاهده کنید:

قیمت لوله گاز API

پیش از خرید لوله چه چیزهایی را بدانیم؟

قبل از ثبت سفارش برای خرید لوله؛ حتما راهنمای خرید لوله را بررسی کنید و با توجه به کاربرد، نیاز، حساسیت کار و… لوله را انتخاب و ثبت نمایید. در مجموع پارامترهایی که پیش از خرید لوله باید برای خودتان آشکار باشد، به شرح زیر هستند:

  • سایز لوله

    به یاد داشته باشید که قطر واقعی لوله‌ها بیش از قطر اسمی آنها است مگر آن‌که لوله‌ی خریداری شده بیش از ۱۴ اینچ باشد. برای ارائه سایز از دو پارامتر میلی‌متر و اینچ استفاده می‌کنند. قطر داخلی لوله و قطر خارجی لوله نیز در هنگام خرید ارائه می‌شود تا با توجه به حجم سیالات و فشاری که در زمان عبور در درون لوله دارند، خرید انجام شود.

در جدول اشتال لوله می‌توانید جزئیات ابعادی و وزن هر شاخه از لوله در سایزهای مختلف را مشاهده کنید.

نحوه تشخیص سایز لوله

  • ضخامت یا رده

    در خرید لوله، ضخامت لوله نیز اهمیت دارد. این پارامتر را به اختصار با علامت WT نشان می‌دهند. ضخامت لوله به همراه عواملی مانند ماده اولیه تولید لوله، فرایند ساخت و پوشش‌هایی که بر روی لوله اعمال می‌کنند، از عوامل فیزیکی موثر بر طول عمر لوله است. بنابراین در هنگام خرید لوله باید با توجه به نوع کاربرد، ضخامت آن را در نظر گرفت.

  • تست‌های قبول شده و شرایط کاری لوله

    آزمایشگاه‌های مستقر در کارخانه‌ها و سازمان‌های استاندارد، آزمایش‌هایی را برای بررسی لوله‌ها انجام می‌دهند و آن‌ها را ارائه می‌کنند. پیش از خرید لوله لازم است بدانید که آیا لوله انتخابی شما برای شرایط سازه‌ی مورد نظرتان مناسب است یا خیر.

  • آلیاژ و گرید مورد نظر

    همان‌طور که در ابتدا ذکر شد، لوله‌ها ممکن است با آلیاژهای گوناگونی ساخته شوند. هر کدام از این آلیاژها برای شرایط خاصی مناسب‌اند و اکیدا توصیه می‌شود آن‌ها را به جای هم به کار نبرید. انتخاب یک آلیاژ مناسب، کارایی، امنیت و پایداری سیستم را تضمین خواهد کرد.

در تولید لوله‌های فولادی از استانداردهای مختلفی استفاده می‌شود. استاندارد تولید لوله، تاثیر بسیاری بر کیفیت و همچنین قیمت لوله دارد و ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی آن را تعیین می کند. بنابراین نیاز است هنگام خرید لوله، تا حدودی با استانداردهای مختلف آن آشنا باشید تا بتوانید خرید بهتری انجام دهید.

ازجمله استانداردهای شناخته شده برای تولید لوله در بازار ایران، استاندارد آمریکایی API است. لوله تولید شده با این استاندارد در صنایع نفت و گاز کاربرد گسترده‌ای دارد. برای آشنایی با استاندارد API می‌توانید مطلب با استاندارد API بیشتر آشنا شوید را مطالعه کنید.

  • مقدار مورد نیاز

    برای ارائه این عدد می‌توانید از شاخص‌هایی همچون تناژ، تعداد و متراژ استفاده کنید. این مورد یکی از گزینه‌های تاثیرگذار در تعیین قیمت لوله نیز می‌باشد.

  • قیمت لوله

  • قیمت لوله از موارد بسیار مهمی است که باید پیش از خرید این مقطع فولادی مورد بررسی قرار بکیرد. همیشه بهترین انتخاب زمانی اتفاق می‌افتد که محصولی که خرید می‌شود، علاوه بر این که کیفیت مناسبی دارد و نیازهای ما را برطرف می‌کند، قیمت مناسبی نیز داشته باشد. عوامل مختلفی هستند که قیمت لوله را تحت تاثیر قرار می‌دهند. می‌توانید عوامل موثر بر قیمت انواع لوله استیل را مطالعه کنید تا با دنبال کردن این پارامترها، بهترین انتخاب را از لحاظ مقرون‌به‌صرفه بودن داشته باشید.
    از موارد دیگری که باید مورد توجه قرار دهید، منبعی است که برای استعلام قیمت لوله از آن استفاده می‌کنید. بهتر است که از منابع معتبر تغییرات قیمت را پی‌گیری کنید تا محصول مورد نظر خود را بصورت کاملا مطمئن خریداری کنید. کارشناسان فروش بازرگانی آیرومارت می‌توانند شما را در خرید لوله و نیز استعلام قیمت لوله راهنمایی کنند.
  • محل تخلیه و ارائه بار

    با توجه به حجم محصولات خریداری شده و محلی که برای تحویل کالا تعیین می‌شود، هزینه کلی تغییر می‌کند. به همین دلیل در زمان ثبت سفارش خرید لوله، حتما این مورد از راهنمای خرید لوله را به یاد داشته باشید تا اثر آن در فاکتور نهایی، در بهترین و به صرفه‌ترین حالت باشد.

در این مطلب به بررسی راهنمای خرید لوله بر اساس مقیاس‌ها و معیارهای کلی پرداختیم. از مهم‌ترین شاخص‌ها برای انتخاب و خرید لوله گفتیم و انواع لوله را بررسی کردیم. در سایت آیرومارت، می‌توانید مانند این مقاله، مقالات بسیاری را در رابطه با راهنمایی خرید تعداد زیادی از مقاطع فولادی مانند لوله گالوانیزه، لوله مانیسمان، نبشی، ناودانی و … مطالعه کنید.

آیا شما قصد خرید لوله دارید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری را در این زمینه به دست بیاورید؟ تیم آیرومارت در کنار شما است تا با ارائه بهترین و به‌صرفه ترین محصولات، نیازهای شما را تامین کنید. برای اطلاعات بیشتر و خرید لوله کلیک کنید.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
4.7/5 - (4 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.