نبشی کشی ساختمان و نحوه‌ی اجرای آن

5/5 - (2 امتیاز)

نبشی کشی ساختمان و نحوه‌ی اجرای آن

نبشی-کشی-ساختمان

ایمن شدن ساختمان‌ها در برابر زلزله و دیگر تنش‌ها همچون بادهای شدید، طوفان‌ها و مخاطرات شهری، امری بسیار مهم و حیاتی است. به همین دلیل تلاش می‌شود تا با استفاده از روش‌های گوناگون، سلامت و ایمنی سازه‌ها را بالاتر برد. یکی از این راه‌ها، استفاده از وال پست‌هایی است که به روش نبشی کشی ، اجرا شده‌اند. در این مطلب از وبلاگ آیرومارت بیشتر درباره نبشی کشی ساختمان و راه‌های اجرای آن بخوانید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

همچنین شما میتوانید قیمت روز نبشی را با کلیک روی لینک قیمت نبشی مشاهده کنید.

نبشی کشی ساختمان چیست؟

یکی از مهم‌ترین مراحل در ساخت سازه‌ها، اضافه کردن پروفیل‌هایی است که بتواند از ساختمان‌ها در برابر تنش‌ها مراقبت کند. به این سازه تقویت کننده وال پست گفته میشود. یکی از روش های ساخت وال پست استفاده از مقطع نبشی فولادی است.

نبشی کشی تا آنجا اهمیت دارد که اگر ساختمانی نبشی کشی نشده باشد، مهندسین ناظر آن‌ را رد می‌کنند و به‌ عنوان یک ایراد اساسی درج خواهند کرد.

نبشی‌ها معمولا به دو صورت ۶ و ۱۲ متری ارائه می‌شوند که شاخه‌های ۶ متری، بیشتر در صنعت استفاده می‌شوند. این نبشی‌ها بیشتر در دیوارهای آجری و سفالی کاربرد دارند و می‌توانند برای ستون‌هایی که فراموش کرده‌ایم درون آنها پلیت قرار دهیم نیز کاربرد داشته باشند.

علاوه بر این، نبشی کشی می‌تواند در ساختمان‌هایی که اسکلت فلزی دارند نیز کاربرد داشته باشند و وال پست‌های بتن آرمه، در سازه‌هایی که با مصالح بنایی ساخته شده‌اند استفاده شوند.

نبشی کشی ساختمان چگونه انجام می‌شود؟

اگر دیوارهای سازه آجری باشد، می‌توان از دو روش برای نبشی کشی استفاده کرد. نخست آنکه، پیش از انجام بتن ‌ریزی در ستون‌ها، پلت‌هایی را مشخص کنیم که بعدا برای جوش دادن وال پست از آنها استفاده کنیم. در روش دوم، می‌توان از تفنگ‌هایی که قابلیت میخ کوبی دارند استفاده کرد و یا با کمک تسمه‌های فلزی، نبشی‌ها را به ستون‌ها متصل کرد.

بعد از آنکه ستون‌ها به نبشی‌ها متصل شدند، باید آنها را به گونه‌ای قرار دهید که مقطع دیوار داخل زاویه قائم نبشی قرار بگیرد. برای آنکه این اتفاق بیافتد، میلگردهای عرضی، باید به میلگردهای طولی جوش داده شوند و در نهایت میلگردهای طولی به نبشی‌ها متصل شوند. با این روش  ایمنی ساختمان بسیار بالا می‌رود و از ریزش دیوارها، جلوگیری خواهد شد.

در مجموع برای انجام نبشی کشی ساختمان ، لازم است که در نقشه ساختمانی، جایگاهی برای اتصال به کف و سقف تعبیه شود. بعد از آن قسمت‌های دیگر جوش داده می‌شوند و یا با روش‌هایی در اسکلت ساختمان جایگذاری خواهند شد. به همین دلیل، در یک طرف ساختمان و در یک سمت بلوک جایگاه ویژه‌ای برای قرار دادن وال پست می‌گذارند.

نبشی کشی و وال پست

همان‌‌طور که در ابتدا گفتیم، وال پست‌های فلزی به ‌صورت نبشی در سازه‌ها قابل اجرا هستند. نبشی کشی وال پست برای ساختمان‌های بلند ضروری است و می‌تواند خیال ساکنین را از جنبه‌های گوناگون حفاظتی راحت کند. به همین دلیل استفاده از وال پست در آیین‌ نامه‌ها ذکر شده و به دنبال آن پروفیل‌هایی که برای نبشی کشی استفاده می‌شود نیز بسیار اهمیت دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر و گفتگو با مشاوران آیرومارت، لطفا کلیک کنید.همچنین میتوانید با کلیک روی لینک وال پست در خصوص این سازه مقاوم کننده بیشتر بخوانید.

در زیر تصویری از استفاده از وال پست در ساختمان درحال احداث آورده‌ایم.

وال پست

وال پست

وال پست‌ها از نظر شکل ظاهری چند دسته هستند؟

در مجموع دو نوع وال پست داریم. نخست آنهایی که برای دهانه‌های بزرگ استفاده می‌شوند. در این نوع، از تیرآهن طبقه پایین، وال پست، به زیر تیرآهن طبقه بالا جوش داده می‌شود.  به این نوع وال پست، وال پست قائم می‌گویند.

حال اگر وال پست برای ایجاد استحکام دیوارها و درگیر کردن آنها  با اسکلت انجام شود، یک وال پست از نوع افقی داریم. این وال پست در زلزله‌ها اهمیت خود را نشان می‌دهد و در حین آنکه اسکلت سازه سالم باقی مانده است، از ریختن دیوارها نیز جلوگیری می‌کند.

انواع نبشی

برای انجام نبشی کشی ، در ادامه از انواع نبشی‌هایی گفته‌ایم که می‌توانید از آنها در این امر استفاده کنید. نبشی‌ها، اندازه، آلیاژ و مارک‌های گوناگونی دارند و به همین دلیل برای اطلاع از قیمت روز نبشی، می‌توانید با کارشناسان آیرومارت تماس حاصل بفرمایید. برای مثال، استیل ۳۱۶ و استیل ۳۰۴، از جمله نبشی‌های استیلی است که در بازار آهن‌آلات ایران مشهور می‌باشد. این نبشی‌ها در برابر خوردگی مقاوم هستند و ثبات دمایی خوبی هم دارند. نبشی استیل در سایزهای ۶ و ۱۲ متری ارائه می‌شود و در آن از آلیاژهای نیکل و کروم هم استفاده می‌کنند. این نبشی‌ها غیر مغناطیسی هستند و با ظاهری سخت، انعطاف‌پذیری خوبی دارند. در استیل ۳۰۴، کربن کمتری استفاده شده و می‌تواند موارد استفاده گوناگونی داشته باشد.

برای مشاهده قیمت روز نبشی استیل روی لینک قیمت نبشی استیل کلیک کنید.

از آنجا که انجام نبشی کشی در ساختمان‌سازی ضروری است، قیمت نبشی، از عوامل مهمی است که در هزینه تمام شده سازه‌ها اثر می‌گذارد. به همین دلیل تیم آیرومارت با ارائه محصولات متنوع، کارشناسان خبره و آگاه و سال‌ها دانش و تجربه، برای ارائه محصولات در کنارتان خواهد بود. علاوه بر این، اگر شما نیز تجربه استفاده از وال پست و نبشی کشی ساختمان را داشته‌اید، سپاسگزار خواهیم بود تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

نکات اجرایی نبشی وال پست در ساخت و ساز

به هنگام استفاده و به‌کارگیری وال پست افقی، فواصل  ۱/۵-۱ متر رعایت می‌شود که با میلگرد آجدار از سایز ۱۴ و بالاتر از آن سازه به سقف، متصل می‌شود. قیمت میلگرد آجدار تمامی سایزها را در سایت آیرومارت می‌توانید مشاهده کنید و به صورت آنلاین سفارش دهید.

در ساخت و ساز وال پست‌ها از انواع مختلفی از پروفیل استفاده می‌شود که نکته مشترک در به‌کارگیری تمامی آن‌ها، لزوم به مقاومت به خوردگی و عدم زنگ‌زدن است. از آن جایی که در حرکات جانبی ساختمان در مراحل نازک‌کاری، امکان ترک خوردن وجود دارد و همچنین اطمینان از اتصال بهتر و بیشتر آن با دیوار، توری مرغی یا رابیتس روی پروفیل کشیده می‌شود و سیم گالوانیزه به محکم کردن آن کمک می‌کند.

اگر وال پست مورد استفاده از نوع دوبل نبشی باشد، در هنگام بکارگیری بهتر است دهانه‌ی آن به اندازه ۱ سانتی متر بیشتر از ضخامت دیواری که قرار است از آن حمایت کند، باشد این کمک می‌کند تیغه کاملا داخل دیوار جای بگیرد.

حال در مورد بکارگیری وال پست عمودی، لازم است فواصلشان از هم یک متر بوده و میلگرد آجدار مورد استفاده از سایز ۱۰ خواهد بود که وظیفه دارد دیوار را در برابر تحمل بارهای جانبی مقاوم‌تر و دارای رفتاری یکپارچه کند. در جای گیری نبشی کنار ستون، لازم است فاصله ۴ تا ۵ سانتی‌متری رعایت شود. یونولیت یا پلاستوفوم و سایر مصالح نرم ساختمانی، مابین دیوار و وال پست قرار می‌گیرد و این فضا را پر می‌کند که مانع از وارد آمدن نیروهای جانبی از وال پست به دیوار اصلی در حوادثی چون زلزله می‌شود.

ادمین

نظر کاربران

به این مقاله امتیاز دهید
5/5 - (2 امتیاز)

021-45306

با شما تماس میگیریم

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی

بازه زمانی مورد نظر جهت تماس
مشاوره در ساعات کاری 021-45306
محصولات وارد شوید! لیست سفارشات 021-45306فروش و بازرگانی

درخواست سفارش

کیلوگرم
معادلتن

قیمت نهایی بعد از تماس و اعلام کارشناس مشخص می شود.